Záskok – rozbor díla k maturitě (3)

rozbor-díla

 

Kniha: Záskok

Autor: Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak

Přidal(a): Natalie Mikolasova

 

Zdeněk Svěrák

  • studoval na gymnáziu
  • chtěl se stát spisovatelem à Pedagogická fakulta UK (CJL + literatura)
  • hrál v divadelním spolku – jeho režisérem – Ladislav Smoljak
  • učil na základní škole
  • vstoupil do KSČ – čím víc bude ve straně dobrých lidí, tím lépe ji půjde posunout k lepšímu
  • vydával hudební texty
  • kantorská práce ho neuspokojovala à účinkuje v rozhlase
  • ve vysíláních z imaginární vinárny U Pavouka = poprvé postava Járy Cimrmana
  • založení Divadla Járy Cimrmana à Svěrák, Šebánek, Smoljak a Čepelka
  • 1967 se konala premiéra Aktu – první hry Divadla Járy Cimrmana
  • 1967 začal spolupracovat s Jaroslavem Uhlířem

 

Společně s Ladislavem Smoljakem scénář:

    • Jáchyme, hoď ho do stroje!
    • Marečku, podejte mi pero!
    • Ať žijí duchové!
    • Obecná škola
    • Kolja
    • Vratné Láhve,…
  • získaly několik Českých lvů
  • 2 nominace na Oskara
  • v letošním roce oslavil 80. narozeniny

 

Ladislav Smoljak

  • poté, co nebyl přijat na DAMU à Pedagogická fakulta UK
  • při škole – režisérem divadelního spolku
  • po škole – učitelem na gymnáziu v Brandýse nad Labem
  • redaktorem časopisu Mladý svět
  • podílel se na vytvoření čtenářské ankety Zlatý Slavík
  • v 70. letech 20. století = scénáristou Filmového studia Barrandov
  • společně se Zdeňkem Svěrákem založil Divadlo Járy Cimrmana
  • politicky angažovaný
  • Zdeněk Svěrák o něm napsal knihu „Ladislav Smoljak, hrající, bdící“
  • hrál v podstatě až do své smrti – naposledy 10 dní před 6. 10

 

Literárně historický kontext

Divadlo Járy Cimrmana

  • je aktivní od 70. let 20. století
  • 1967 – první hra divadla Járy Cimrmana (Akt)
    • Československá socialistická republika
    • divadlo vzniká během uvolnění režimu à Pražské jaro à okupace
  • publikovalo i za dob normalizace, sametové revoluce a je aktivní dodnes
  • před rokem 1989 = skrytě parodovalo režim
  • Záskok je z roku 1994
    • po Sametové revoluci
    • po rozpadu Československa
    • hra současná
  • divadlo je založeno na mystifikaci diváků, fikci
  • objevují se projevy dramatického postmodernismu
  • autor všech her = postava Jára Cimrman
    • fiktivní postava univerzálního českého génia
    • dramatik, básník, hudebník, učitel, cestovatel, filozof, vynálezce,..
    • žil v Dymokurech
    • během života se mu neměl uznání, až po objevení pozůstalostí

 

Další divadelní spolky:

    • Divadlo SEMAFOR
    • založené r. 1959
    • založili Jiří Suchý a Jiří Šlitr
      • především kabaretické, muzikální, komediální hry
    • po nich nastupuje Šimek a Grosmann
      • méně intelektuální humor
    • dodnes fungující divadlo se stálou základnou
    • Divadlo Na zábradlí
    • jedno z nejvýznamnějších menších divadel v Praze
    • založeno r. 1958
    • založili Phillipová, Vyskočil, Suchý, Vodička

 

Vývoj literatury po r. 1945

  • politické čistky a likvidace inteligence
  • zakazování autorů a děl
  • emigrace české inteligence à exilová a samizdatová literatura
  • proud oficiální – většinou s propagandistickým podtextem
  • ŠKVORECKÝ – 68 publishers = exilové nakladatelství
    • Zbabělci, Prima sezóna
  • HRABAL – autobiografičnost
    • Ostře sledované vlaky, Obsluhoval jsem anglického krále

 

  • během normalizace problémy
    • divadlo se musí přesouvat
    • hraje se na alternativních scénách
    • musí měnit obsah her
    • 1972 = zákaz vystupování
  • 1995 = ocenění Alfréda Radoka za nejlepší divadelní hru

 

Rozbor díla: Záskok

Forma

  • Obecná charakteristika literárního díla
    • literární druh = DRAMA
      • členění úryvku na repliky
      • toto drama má humorný
    • literární žánr = KOMEDIE
    • literární směr = dramatická forma po roce 1945
    • výrazová forma = PRÓZA

 

Vypravěč

  • v dramatu = scénická hudba (herci si stoupli za oponu a zazpívali důležité informace)
  • v odborném semináři jsou vypravěči různí herci Cimrmanova divadla

 

Časoprostor

  • na prknech divadelní společnosti Lipany, nejmenované město
  • kolem roku 1910 seminář = současnost

 

Inscenace

  • vytváří divadlo Járy Cimrmanna
  • hrají v něm sami autoři her – Svěrák a Smoljak

 

Organizace jazykových prostředků

  • v odborném semináři = spisovný jazykà funkce humorná = působí odborně, při tom se jedná o mystifikaci
  • v předehře a hře = nespisovný, hovorový, občas vulgarismy
  • à má přiblížit diváka do reálné mluvy „herců“
  • přímá řeč, dialogy
  • humornost dramatu:
    • černý humor
    • hra se slovy, jejich významem
    • vulgarismy
    • práce s obecenstvem – (seminář, rozmístění blbců)
    • vhodná volba jmen (Vlasta)
  • objevují se úryvky/narážky na jiná divadelní díla
    • Maryša / Lucerna

 

Téma

  • drama o nešťastné premiéře hry Vlasta
  • obecně:
    • idealizace osobností
    • výklad života Járy Cimrmana
    • milá parodie režimu Rakouska-Uherska, ale i komunistického režimu v ČSR, Ruska,…
  • hry Záskok:
    • jak sláva stoupá do hlavy
    • strasti kočujících divadelních společností
  • hry Vlasta:
    • boj o dědictví
    • svatba pro peníze
    • nevěra,..

 

Motivy

  • obecně:
    • citování Cimrmanových úspěchů
    • Cimrman x Stroupežnický,…
  • hry Záskok:
    • Karel Infeld Prácheňský, který si o sobě myslí, že je víc, než ostatní, protože je slavný
    • přesto je to on, který hru zkazí
    • rychlé hledání záskoku pro potřebnou premiéru
    • chybí jedna postava à musí si s tím poradit
  • hry Vlasta:
    • Vavroch si vzal Anastázii Machovou jen kvůli tomu, aby získal dědictví

 

Hlavní myšlenky

  • představit strasti Cimrmanovy kočovné herecké společnosti Lipany
  • odborně, tak i na konkrétním příkladu
  • užití ironie
    satiry na kult osobnosti (Prácheňský)
    parodie na levicový režim (Nalevo seděj blbci.)

 

Postavy

  • Vlasta
    • „dívka“ ze statku, ale ve skutečnosti je chlapec
    • musí odmítat lásku podruha Bárty i poručíka Vogeltanze kvůli svému tajenému mužství
    • podle nové závěti má zdědit statek, ráčkuje
  • Podruh Bárta
    • nechápavý, nahlouplý
    • miluje Vlastu, ale ta jej neustále odmítá dotazy, jestli dal krmit vší zvěři
    • má skleněné oko a to jej zachrání od vojny
    • je hrán začínajícím hercem – porušuje zásady Cimrmanova hereckého desatera
  • Vavroch
    • postava inspirovaná otcem Maryši
    • otčím Vlasty, její matku Machovou si vzal pouze kvůli penězům a přeje si její smrt (Dá jí jed do mléka, ale Vlasta na to přijde a dá mléko kočce, která zemře)
    • podvádí panímámu s Helgou z hospody
    • večer se dobývá do světnice Vlasty à zjišťuje, že je to ve skutečnosti muž
  • Anastázie Vavrochová
    • bývalá Machová
    • ve hře je nahrazená figurínou ležící v posteli
    • je těžce nemocná, všichni o ní mluví jako o nebožce
  • Doktor Vypich
    • rodinný přítel, kterého si Vlastička pozvala, aby jí pomohl sepsat novou závěť
    • ráčkuje
    • na konci hry se zjisti, že je ve skutečnosti Vlasty otec
  • Šikovatel Vogeltanz
    • má posádku v Českých Budějovicích, přijde na statek, aby hledal vojáky
    • zamiluje se do Vlasty na první pohled, a chce si ji vzít, přestože je muž
  • Zvědavý invalida Jirka Karásek
    • principál herecké společnosti
    • postava, která přijíždí na scénu v době, kdy už ani nápověda nepomáhá
    • Kvůli Prácheňskému přijíždí na scénu často
  • Helga
    • Ve hře se neobjevuje, je pouze zmiňována
    • Zřejmě se živí jako společnice a Vavroch jí hojně využívá

 

Kompoziční výstavba

  • na rozdíl od ostatních her divadla = 3 části
  1. Odborný seminář
    • pojednává o Cimrmanovy
    • 4 části:
      • představuje hereckou společnost Lipany – Cimrman píše scénář
        problém s nedostatkem herců à Hamlet bez Hamleta,..
      • problém s výpadky elektriky à humorná scénka „Tma jako v pytli“
      • korespondence s Ladislavem Stroupežnickým o Cimrmanových hrách
      • Cimrmanovo desatero pro začínající herce
  1. Předehra
    • herec Prácheňský přijíždí na záskok místo manželů Bittnerových
    • ostatní z Lipan se mu snaží se scénářem pomoci, on odmítá
  2. Divadelní hra Vlasta
    • příběh o Vlastě, která žije na statku s umírající matkou a otčímem
    • hádka o závěť, vyvlékání se z vojny, prokázání se neočekávaného otcovství
    • kompozice je chronologická

 

Stručný děj ZÁSKOKU

Odborný seminář

  • Představuje hereckou společnost Lipany a jeden z jejích problémů – nedostatek herců. Uvádí několik příkladů, kdy si Cimrman bravurně poradil s nedostatkem hereckého materiálu – Samotář Alibaba, Jedna sestra, a uvadí Hamleta bez Hamleta, kdy nejprve sehrají scénku se třemi herci – králem, královnou a Hamletem a poté v Cimrmanově úpravě Hamleta nepotřebují.
  • Jelikož na počátku 20. století často vypadával v divadlech proud a zapalovat svíčky a petrolejové lampy bylo po požáru národního divadla zakázané, vymyslel Cimrman hru „Tma jako v pytli“, která zabavila diváky po dobu poruchy. Položil tak základ k rozhlasové hře. Scénka je názorně ukázána – Jedná se o příběh Krejčího a jeho manželky, která jej podvádí s Františkem Křižíkem. Křižík má továrnu na elektřinu a udělá poruchu kdykoliv chtějí manžela vystrnadit z domu. Hra se hrála, dokud divadlo nenavštívil František Křižík s chotí.
  • Cimrmanovým snem bylo, aby jedna z jeho her byla uvedena na prknech Národního divadla. Posílal hry Ladislavu Stroupežnickému pod různými pseudonymy. Jen v roce 1890 zabralo Stroupežnickému plných 70 pracovních dní zabývat se s Cimrmanovými manuskripty. Stroupežnický je vždy odmítal. Navíc nám jejich korespondence dává doklad o Cimrmanově bájeslovné ztracené hře „Čechové na Ř/řípu“.
  • Představuje další zvláštnosti Cimrmanovy herecké společnosti.Scénická hudba – herci, kteří stojí za oponou a zpívají důležité informace, protože neměli peníze na to, aby platili odborníky. Značný počet netalentovaných herců a značný počet herců, kteří společnost narychlo opouštěli. V takových případech byla potřeba hledat náhrada, a proto vytvořil Cimrman Herecké desatero zásad pro začínající herce.

 

Předehra

Herecká společnost Lipany má předvést premiéru hry Vlasta k narozeninám starosty, ale v den premiéry utečou herci Bittner a Bittnerová, kteří měli ve hře vystupovat. Principálovi se povede jako náhradu sehnat samotného Prácheňského. Sice na něj padnou veškeré peníze, které za hru dostanou, ale jsou ochotni to přijmout. Prácheňský přijede z Plzně, ujistí se, že slyší nápovědu, povyšuje se nad ostatní, nechce hrát novou hru, ale radši osvědčené hry jako Slepý mládenec, Šumařovo dítě, Maryšu či Lucernu. Je ze hry zmatený, a tak si raději zaleze se skriptem do pokoje a čte si jej sám.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.