Elegie – rozbor díla (2)

rozbor-díla

 

 Kniha: Elegie

 Autor: Jiří Orten

 Přidal(a): Rowan

 

 

Jiří Orten (*1919 – †  1941)

  • vlastním jménem Jiří Ohrenstein
  • český spisovatel, básník a dramatik‎
  • nebyl členem žádné skupiny, ale byl ovlivněn existencialismem
  • pracoval jako archivář karlínské firmy Crediton
  • na dramatickém oddělení Státní konzervatoře hudby, kam vstoupil v roce 1937, absolvoval tři ročníky – studia přerušil, jelikož byl kvůli svému židovskému původu nucen odejít
  • po svém vyloučení publikoval pod cizími jmény: Karel Jílek, Václav Jílek, Jiří Jakub
  • věnoval se divadlu, zejména přípravě recitačních večerů a studentského divadla v Jednotném stavu na Zbořenci
  • začínal v Mladé kultuře a Haló novinách (1936), kde po určitý čas redigoval rubriku mladých
  • přispíval do časopisů Hej rup!, Eva, Rozhledy, Čteme, Kritický měsíčník aj.
  • srazila ho projíždějící německá sanitka, těžkým zraněním po dvou dnech podlehl, zemřel ve věku 22 let

Ortenova díla:

  • jeho dílo velmi ovlivnilo českou poezii
  • rozchod s dívkou, k níž se cele upnul, poznamenal zbytek jeho života
  • jeho poezie vyjadřuje pocity mladých lidí zaskočených a zraněných těžkou dobou
  • knihy:
    • Čítanka jaro (1939) (publikoval ji pod jménem Karel Jílek)
    • Cesta mrazu (1940) – původní láskyplný vztah k okolí se mění na beznaděj a opuštěnost – objevují se motivy z Bible (publikoval ji pod jménem Karel Jílek)
    • Jeremiášův pláč (publikován pod jménem Jiří Jakub)
    • Ohnice (1941) – tuší blížící se konec života (publikována pod jménem Jiří Jakub)
  • jeho díla vydaná posmrtně:
    • Elegie
    • Dílo Jiřího Ortena
    • Deníky Jiřího Ortena – (jednotlivé deníky byly pojmenovány podle barvy desek sešitů, do kterých si své zápisy psal – Modrá kniha, Žíhaná kniha a Červená kniha)
    • Eta, Eta, žlutí ptáci – vyšlo r. 1966, próza

 

Literárně-historický kontext

Existencialismus (v Německu také ,,filosofie existence’’)

  • Široký proud filosofického myšlení a literární tvorby, který vznikl po první světové válce v Německu a rozšířil se především díky svým francouzským představitelům (Jean-Paul Sartre, Albert Camus) ve čtyřicátých letech 20. století a po druhé světové válce.
  • Pozornost je věnovaná individuální a jedinečné lidské zkušenosti.
  • Hrdina jedná jako svobodný, ale za svá rozhodnutí také nese plnou odpovědnost, proto trpí úzkostí, ztrátou smyslu, nepoctivostí nebo pocitem absurdity.

 

Moderna

  • v Čechách tehdy aktuální
  • v próze je charakterizována rozbitím klasické formy realistického vyprávění, v poezii důrazem na subjekt a jeho sebevyjádření
  • literatura se v období válečné generace dělí do tří hl. směrů:
    • dadaismus (odpor k válce, poukazování na její hloupost, nesmyslnost a zbytečnost)
    • vitalismus (autoři vyjadřovali okouzlení životem, vraceli se k tematice radosti z každodenního prostého života, který je naplněn vřelými vztahy k lidem i věcem kolem)
    • legionářská literatura (hlavní téma zahraničního odboje)

 

Ortenovi současníci v ČR

  • Jan Zahradníček – Pokušení smrti, Jeřáby, Návrat
  • Vilém Závada – Panychida, Siréna, Cesta pěšky
  • František Halas – Sépie, Kohout plaší smrt, Tvář
  • Jaroslav Seifert — Město v slzách, Jablko z klína

 

Ortenovi současníci ve světě:

 

Rozbor díla: Elegie

  • Literární druh: lyrika, lit. žánr: sbírka elegií, lit. forma: poezie
  • básnická sbírka, obsahuje devět obsáhlých elegií
  • Orten ji napsal v době okupace, těsně před svou smrtí, kvůli cenzuře mohla však být publikovaná až po druhé svět. válce
  • ve sbírce se autor vypisuje ze svých pocitů, především bezmoci a smutku, zároveň se loučí se vším, co provázelo jeho dětství a mládí

 

Jazyk a kompozice díla:

  • sbírka je členěna do devíti elegií, které nemají konkrétní jména, jsou nazvány dle svého pořadí ve sbírce
  • verše jsou rytmické a zvučné
  • jazyk – spisovný, hojný výskyt přechodníků a poetismů
  • hojný výskyt uměleckých prostředků

 

Obsah díla

  • 1. Elegie
    • v této básni se autor zpovídá ze ztráty své lásky, jež je v ni popravena a pohřbena – popravou je pravděpodobně myšlen jeho rozchod s ní, kterého lituje a za kterého viní sebe a přijímá ho jako trest
    • jeho posledním přáním je polibek, po kterém láska definitivně končí a autor upadá do pocitu osamění a zármutku
  • 2. Elegie
    • autor život připodobňuje k do ústí plynoucí řece, která zde umírá
    • záchytné body (v básni označované slovem ,,těžítka’’ hledá v běžných momentech a věcech, kterých si velmi váží)
    • ke konci se zde objevuje motiv nešťastné lásky, v posledních verších však hledá naději do budoucna (… ať věta lásky za úděl všech mýtin má aspoň větev, jednu, jedinou jen – a větev ta ať jedenkráte vzkvete.)
  • 3. Elegie
    • básník popisuje sen jako něco klamného a s realitou se neslučujícího – důraz klade na to, že je třeba se ze snění vracet do reality a s tou se smířit
  • 4. Elegie
    • Orten zde vzpomíná na své dětství, v úvodních verších strof lituje, že si v dětských letech neuvědomoval jejich krásu a pomíjivost, popisuje obyčejné zážitky (chození do školy, poznání přátelství, místa, na kterých trávil čas aj.)
    • vzpomíná na lásku, kterou mu dávali rodiče
    • báseň zakončuje lítostí, že jsou bezstarostná léta pryč, popisuje bolest z lásky a seznámení s krutou realitou
  • 5. Elegie
    • v básni je popisována samota a strach z ní, básník se snaží najít domov, lásku, možná hledá i smysl svého bytí
    • báseň nekončí pesimisticky, spíše s novou nadějí, že možná ještě nalezne, co hledá
  • 6. Elegie
    • děj básně se odehrává na pouti, kde autor potkává své přátele, kteří ho ale nezdraví a nepoznávají, místo toho tráví čas se svými ženami a navštěvováním stánků a atrakcí
    • autor je na poti tedy osamocen, nikoho zde nemá, a tak rozpráví s cirkusovým Poníkem, kterému klade otázku, kam vlastně patří
  • 7. Elegie
    • báseň je psána jako dopis Karině, ve kterém se jí zpovídá ze svého neštěstí
    • vzpomíná na své dětství, na otce a matku a dva bratry
    • zmiňuje neustálý smutek, plynoucí ze zrad, které prožil, z nešťastné lásky
    • na konci se vyznává ze ztráty víry v Boha
  • 8. Elegie
    • autor v básni sní, ve svém snění nachází útěchu
    • ke konci básně ho pravděpodobně napadá myšlenka touhy po smrti
    • pocit smutku a samoty, básník popisuje, že má v sobě mnoho něhy, ale není milován (…proč tolik něhy dosud v sobě cítím… leč v duši, ztmělé nemilováním?..)
  • 9. Elegie
    • v poslední básni popisuje své loučení a smíření se se smrtí i dosavadním životem, projevuje vděčnost za vše, co během krátkého života stihl prožít
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.