Jméno: Funkční styly
Přidal(a): AndreaCh
FUNKČNÍ STYLY:
- Prostě sdělovací
- Publicistický
- Odborný
- Administrativní
- Umělecký
Prostě sdělovací styl
- hovorový, styl každodenní komunikace; jde o útvary:
- MLUVENÉ-diskuze, přípitek, blahopřání, tel. hovor;
- PSANÉ-soukromý dopis, SMS, vzkaz, pozvánka na akci, program kina
- struktura textu: řazení motivů-nahodilé (jak nás napadne myšlenka)
- časté používání stejných výrazů-synonyma (používání stejného slova)
- kontaktové a navazovací prostředky-viď, že
- užívání výplňkových slov-jako, jakoby, takže, jéé,e
- hovorová slova-frazémy (bílý jako stěna)
- citově zabarvená slova (ježíš to je drahoušek)
- hovorová čeština-obecná, nářečí, slang, vulgarismy (argot)-spisovný jazyk působí nepřirozeně
- běžná komunikace
Administrativní
- styl úředních jednání
- spisovný jazyk, ustálené formulace-výrazy (předem děkuji za vyřízení)
- zhuštěné vyjadřování-nejvíce informací narvat do jedné věty
- zkratky-paragraf, firma
- nepůvodní předložky (vzhledem k…; v souladu s…; za účelem …)
- útvary-životopis, vyhláška, úřední dopis, žádost, oběžník, posudek
Odborný styl
- slouží k co nejpřesnějšímu faktu a poznatků, chce poučit adresáta
- vědecký-pracuje s velkým množstvím termínů (cizí původ, latina)
- populárně naučný-obrací se k laickému adresátovi, užívá základní pojmy, nezabíhá do detailu, hlavní je pochopit to nejpodstatnější (důležité)
- učební styl-má vzbudit zájem, odborné poznatky předává tak, aby jejich výběr rozsah, způsob předání odpovídali věku adresáta
Umělecký styl
- působí na estetické a citové vnímání adresáta
- novela; román-přináší subjektivní pohledy
- struktura-téma o čem je;
- motiv, jazykový plán, kompozice díla (chronologická, retrospektivní, rámcová, paralelní)
- literární druhy-epika, lyrika, drama
- próza-kapitolami odděleno, z vrchu dolů
- poezie-básně (verše)
Publicistický styl
- jeho cílem je získávat a přesvědčovat čtenáře
- působí emotivně-seriózní novinařina, bulvární (tisk, internet)
- expresivní výrazy (familiérní), vulgarismy, vulgarismy
- snaha šokovat, vlastní názor autora-snaží se ho vnutit
- Publicismy:
- automatizované – slovní spojení, které se často používají v televizi, odborná veřejnost, (moc často používaný výraz-klišé)
- aktualizované – záměrně použitá slova v nové situaci, mají text ozvláštnit, jsou nečekané, emocionální pojmenování
- aliterace
- užití shodných přívlastků, místo vedlejších vět-hokejové zlato
- zpráva, sloupek, recenze, fejeton, glosy, článek, reportáž, interview, úvodník (editorial)