Funkční styly (2)

Proč nejde kopírovat? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu/nízkou kvalitu

 

 Jméno: Funkční styly

 Přidal(a): AndreaCh

 

 

FUNKČNÍ STYLY:

  • Prostě sdělovací
  • Publicistický
  • Odborný
  • Administrativní
  • Umělecký

 

Prostě sdělovací styl

  • hovorový, styl každodenní komunikace; jde o útvary:
    • MLUVENÉ-diskuze, přípitek, blahopřání, tel. hovor;
    • PSANÉ-soukromý dopis, SMS, vzkaz, pozvánka na akci, program kina
  • struktura textu: řazení motivů-nahodilé (jak nás napadne myšlenka)
  • časté používání stejných výrazů-synonyma (používání stejného slova)
  • kontaktové a navazovací prostředky-viď, že
  • užívání výplňkových slov-jako, jakoby, takže, jéé,e
  • hovorová slova-frazémy (bílý jako stěna)
  • citově zabarvená slova (ježíš to je drahoušek)
  • hovorová čeština-obecná, nářečí, slang, vulgarismy (argot)-spisovný jazyk působí nepřirozeně
  • běžná komunikace

 

Administrativní

  • styl úředních jednání
  • spisovný jazyk, ustálené formulace-výrazy (předem děkuji za vyřízení)
  • zhuštěné vyjadřování-nejvíce informací narvat do jedné věty
  • zkratky-paragraf, firma
  • nepůvodní předložky (vzhledem k…; v souladu s…; za účelem …)
  • útvary-životopis, vyhláška, úřední dopis, žádost, oběžník, posudek

 

Odborný styl

  • slouží k co nejpřesnějšímu faktu a poznatků, chce poučit adresáta
  • vědecký-pracuje s velkým množstvím termínů (cizí původ, latina)
  • populárně naučný-obrací se k laickému adresátovi, užívá základní pojmy, nezabíhá do detailu, hlavní je pochopit to nejpodstatnější (důležité)
  • učební styl-má vzbudit zájem, odborné poznatky předává tak, aby jejich výběr rozsah, způsob předání odpovídali věku adresáta

 

Umělecký styl

  • působí na estetické a citové vnímání adresáta
  • novela; román-přináší subjektivní pohledy
  • struktura-téma o čem je;
  • motiv, jazykový plán, kompozice díla (chronologická, retrospektivní, rámcová, paralelní)
  • literární druhy-epika, lyrika, drama
  • próza-kapitolami odděleno, z vrchu dolů
  • poezie-básně (verše)

 

Publicistický styl

  • jeho cílem je získávat a přesvědčovat čtenáře
  • působí emotivně-seriózní novinařina, bulvární (tisk, internet)
  • expresivní výrazy (familiérní), vulgarismy, vulgarismy
  • snaha šokovat, vlastní názor autora-snaží se ho vnutit
  • Publicismy:
    • automatizované – slovní spojení, které se často používají v televizi, odborná veřejnost, (moc často používaný výraz-klišé)
    • aktualizované – záměrně použitá slova v nové situaci, mají text ozvláštnit, jsou nečekané, emocionální pojmenování
    • aliterace
    • užití shodných přívlastků, místo vedlejších vět-hokejové zlato
  • zpráva, sloupek, recenze, fejeton, glosy, článek, reportáž, interview, úvodník (editorial)