Humanismus a renesance v evropské a české literatuře

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

literatura

 

Jméno: Humanismus a renesance v evropské a české literatuře

Zařazení: Sloh

Přidal(a): Betty21

 

Humanismus a renesance v evropské a české literatuře

  • společenské podmínky vzniku renesance a humanismu
  • hlavní představitelé evropské renesanční literatury / Itálie, Francie, Španělsko, Anglie /
  • sonet, novela, villonská balada
  • český humanismus, literární tvorba česká a latinská
  • vzniká v Itálii koncem 13. století, u nás 16. století (spíš jako humanismus)
  • umělecký směr od slova renovo = znovuzrození, obrození, došlo k renesanci antické kultury
  • vznikla jako důsledek ekonomického rozvoje
  • došlo k námořním objevům
  • Itálie bohatla přívozem ze zahraničí (sklo, hedvábí)
  • vzniká nový umělecký směr a nejkrásnější díla
  • renesanční autoři zpětně studovali antické autory, obnovili antickou filosofii, morálku, vrátili s ke krásné klasické latině (cicerónské).
  • s renesancí pokračoval humanismus
  • renesance i humanismus otřásli středověkou autoritou církve
  • vše co se studovalo bylo okolo Boha (studia divina), humanismus se chtěl také věnovat člověku (studia humana)
  • byl vynalezen knihtisk Johann Gutenberg 1455 (inkunábule)

 

MALÍŘSTVÍ

  • Leonardo Da Vinci
  • Rafael Santí
  • Michelangelo Buanaroti

 

ASTRONOMIE

  • Galileo Galilei – měl být za své myšlenky upálen „….a přece se točí…“
  • Mikoláš Koperník
  • Kepler

 

LÉKAŘSTVÍ A MEDICÍNA

  • první pitvy (utajené)
  • zjistili, že tělo není tvořeno z duše => to se nelíbilo církvi

 

Španělská renesance

MIQUEL DE CERVANTES SAAVEDRA

  • smutný život, téměř celý život žil v chudobě, věčně byl bez finančních prostředků
  • jednu ruku měl ochrnutou
  • byl zařazen do zchudlé španělské šlechty
  • piráti ho zajali a odvlekli do Alžírska – do otroctví, prosil přátelé, aby ho vykoupili, stalo se 5-ti letech
  • Důmyslný rytíř Don Quiote de la Mancha
    • Don Quiote, věčný snílek, který miloval rytířské romány
    • jako rytíř měl sluhu – Sancho Panza=> byl pravý opak dona Quiota
    • prožíval každý den naplno
    • musel mít dámu svého srdce = špinavá služka, vysnil si z ní dámu a pro ni se vydává do světa na koni – Rosinanta
    • vždy se vrací domů potrhaný, zubožený – scéna z větrných mlýnů
    • tragikomický román

 

LOPE DE VEGA

  • stojí u zrodu španělského dramatu
  • psal hry ze současnosti (mají menší uměleckou úroveň – frašky)
  • „ Plášť a meč“ – náměty jsou láska a čest
  • Fuente ovejuna“ = ovčí pramen
    • hra ze španělských národních dějin
    • despota tyranizuje vesničany, když jeho tyranie dosáhne vrcholu, vesničané ho  zabijí. Jsou vyslýchání králem (mučeni), který se ptá ,kdo ho zabil a oni všichni  společně odpovídají „Fuente ovejuna“

 

Italská renesance

DANTE ALIGHIERI

  • byl Florenťan, zapletl se do boje mezi italskými městy
  • „ Božská komedie– epos
  • rozdělen na tři části:
    • Peklo
    • Očistec
    • Ráj
  • autor prochází těmito částmi s Vergilius (antický autor) – ztělesnění rozumu, s Beatricie – jeho životní láska, ztělesňuje krásu, je krásná uvnitř i venku, nakonec je         zbožněna a stává se andělem.
  • všichni 3 prochází peklem, vidíme zde utrpení svých nepřátele. Poté očistcem a           zastaví se na prahu ráje, kde nemůže vstoupit Vergilius, protože je to pohan.

 

FRANCESCO PETRARCA

  • jeho láskou je Laura, pro kterou psal všechna svá díla
  • je autorem sonetů = znělky (schéma 4-4-3-3)
  • Sonet, znělka se skládá ze 14 veršů, ty jsou rozčleněny do 2 čtyřverší / kvartet/ a dvou trojverší /tercet/
  • mají milostný charakter
  •  „Zpěvník“ (Sonety Lauře)

 

GIOVANNI BOCCACIO

  • byl prozaik
  • je autorem nového prozaické útvaru novela = kratší prozaický útvar s jednou dějovou linií a menším počtem osob.
  • napsal sto novel
  • Dekameron“- novela, z Florencie utíká před morem 10 mladých lidí, aby zkrátili dlouhou chvíli povídají si po deseti dnech 10 příběhů. Ve velké většině je žena                                        nevěrná svému muži, ale nadána svým důvtipem – svého muže přelstí. V menší části jsou sluhové, kteří přelstí své pány.

 

Francouzská renesance

FRANCOIS VILLOON

  • 1.prokletý básník, žil bohémským životem
  • nerespektoval žádné společenské konvence
  • jméno má po svém strýci, díky němu studoval na Sorbonně, rodiče nepoznal
  • dostává se pod šibenici ( krádež stříbrných svícnů), byl omilostněn, ale byl vyhnán na 10let z Paříže
  • neví se kdy zemřel, ani co s ním bylo
  • byl neobyčejně inteligentní, básnicky nadaný
  • prozaik
  • autor útvaru villonská balada (franc. balada)
  • 8 veršovaná
  • každá sloka má poslání = refrén, vystihuje hlavní myšlenku sloky
  • všechny verše nejsou milostné, v některých se zpovídá (očišťuje)
  • „Velká testament“– velká závěť
  • „Malý testament“ –malá závěť
  • „Balada o tlusté Margot“
  • Psala o něm Jarmila Loukotvá, román Navzdory básník zpívá.,

 

FRANCOIS REBELAIS

  • představitel renesanční satiry
  • kritik středověku
  • Gargantua a Pantaguel“- román
  • jména dvou obrů – otec a syn
  • zesměšňuje prostřednictvím obrů středověk, převážně středověké školství, které bylo založeno na scholastice – výuka z paměti církvi

 

Anglická renesance

WILLIAM SHAKESPEARE

  • veličina světového dramatu
  • podílel se na založení Alžbětického divadla
  • odešel do Londýna, kde působil v divadelní společnosti
  • pochází i zemřel ve Stratfordu nad Avonou
  • je autorem 36 nebo 37 dramat, komedií, historických her
  • klasik v tragédiích
  • postavy jsou dramaticky silné, vědí co chtějí, žijí naplno, prožívají city,
  • vnitřně silné postavy jsou ženy
  • motiv- lidská společnost
  • jeho dramata jsou veršovaná – blankverses
  • řeší základní filosofické otázky lidského života
  • tvůrčí období se dělí na 3. části

1.část – šťastné

  • komedie
    •  „Zkrocení zlé ženy“
    • „Sen noci Svatojánské“
    • „Veselé paničky Windsdorvské“
    •  „Mnoho povyků pro nic“
    • „Komedie plná omylů“
  • hry
    • „Jindřich IV.“
    • „Jindřich VI.“
    • „Richard III.“

2.část – tragické

  • tragédie
    • „Romeo a Julie“
    • „Hamlet“ zjevuje se na hradbách
    • „Othello“ tragédie o žárlivosti, Jago neustále krmil žárlivost, zásluhou Jaga Othello
    •  „Král Lear“ král má 3 dcery a neumí rozdělit majetek
      • tragédie otcovské lásky
      • když je však nemocen, ujme se ho třetí dcera
    • „Mackbeth“- o mužské cti, věrnosti, zrada

3.část – smíření se životem

  • pohádkové hry
    •  „Zimní Pohádka“
    • „Bouře“

 

Český humanismus

U nás 15. -16. století, rozdělujeme ho na 3. části podle jazyka ( latinský, český, exilový nebo-li emigrantský)

1.latinský

JAN CAMPANUS VODŇANSKÝ

  • rektor Karlovy university
  • středověký milostný básník
  • byl vlastencem, nepřenesl přes srdce, že se UK zmocnili Jezuité

 

JAN Z RABŠTEJNA / 1434 – 1473/

  • „Dialogus“- dialog 3. českých šlechticů různými politickými názory

 

BOHUSLAV HASIŠTEJNSKÝ Z LOBKOVIC / 1461 – 1510/

  • jeho verše jsou volné, nemají rým
  • Satira k sv. Václavu“ – kritika poměrů v českých zemích

 

2.český – národní humanismus

  • byl pěstován vzdělanými měšťany a užíval uměleckého jazyka češtiny.

 

VIKTOR KORNEL ZE VŠEHRD / 1460 – 1520/

  • právník, působil na pražské Universitě
  • zanechal po sobě právnický spis
  • „Knihy devatery“– (O právních, súdiech i o dskách země české knihy devatery)
    • přeložil Jana Zlatoústého – náboženský spis, napsal k němu předmluvu
    • „Knihy o napravení padlého od Jana Zlatoústého“ -, vytyčil zde požadavek, aby český vzdělanec usiloval o rozvoj česky psané literatury, aby čeština byla                           vypracována na úroveň klasické latiny.
    • předmluva = program českého humanismu

 

VÁCLAV HÁJEK Z LIBOČAN

  • byl nadán vypravěčským talentem
  • „Kronika česká“- historicky nevěruhodná, chtěl se zavděčit katolickým panovníkům (viz. Dalimil)

 

DANIEL ADAM Z VELESLAVÍNA

  • přednášel v historii na Pražské universitě
  • oženil se a musel přestat přednášet
  • oženil se s dcerou Melantricha
  • stal se vydavatelem a nakladatelem u Melantrichů
  • než něco vytiskl, jazykově to upravil => krásnou češtinou, jeho čeština se stala vzorem jazyka českého
  • zlaté období veleslavínské
  • Kalendář historický“– jeho jediné původní dílo, vždy je den, rok a k tomu chronologická událost

 

JAN BLAHOSLAV /1523 – 1571/

  • první příslušník Jednoty bratrské
  • pochází z Přerova
  • dosáhl vysokého vzdělání na bratrských školách
  • biskup Jednoty bratrské v Ivančicích
  • 1. jazykovědecká díla – česky psaná literatura
    • „Gramatika“ – soubor jeho názorů a postřehů jazyka českého
    • „Filipika proti misomusům“
      • filipika – obranná řeč,
      • misomus – odpůrci vzdělání
  • 2 .hudební díla
    • „Musica“ – má dvě části-spojení teorie s praxí
      • 1.část – je věnována skladatelům
      • 2.část – je věnována zpěváčkům
    • „Šamotulský kancionál“ – nazván podle místa vydání (v Polsku)
      • soubor bratrských písní patřící k Jednotě bratrské 1599
  • Blahoslav přeložil Nový zákon, Starý zákon přeložili duchovní Jednoty bratrské-byla vydána v Kralicích=>Bible kralická (je příkladem nejkrásnějšího českého jazyka, ilustrovaná)

 

3.exilový

JAN AMOS KOMENSKÝ

  • narozen 28.3.1592 v Nivicích u Uherského Brodu
  • dosáhl vysokého vzdělání
  • rodiče mu brzy zemřeli
  • stal se učitelem na vysokých školách
  • 1616 stal se knězem, učil v Přerově na bratrských školách
  • poslední biskup Jednoty bratrské
  • 1620 – Bílá hora – násilná katolizace, Komenský přestává učit a musí se skrývat
  • je to tragická osobnost
  • 1628 vychází Obrozené zřízení zemské (kdo nepřestoupí na katolickou víru, bude mu sebrán majetek nebo musí opustit české země)
  • Komenský emigruje do polského Lešna , zde pracuje na slovníku, pracoval na něm 30 let.
  • z Lešna podniká cesty do ciziny, aby tam pomohl reformovat školství
  • při 30 leté válce Lešno vyhořelo, vyhoří mu knihovna a celá jeho kronika je spálena (psaná ručně)
  • zbytek života prožívá se svou rodinou v Amsterdamu, je pohřben v Naardenu
  • „Listové do nebe“ – jsou to fiktivní dopisy chudých, kteří si stěžují, že bohatí s nimi zle nakládají. Bohatí si stěžují k Bohu, že je chudí neposlouchají.
  • „Labyrint světa a ráj srdce“– filosofický epos, alegorické dílo
    • poutník = Komenský sám, prochází městem a světem, v každé ulici pracuje určitý stav (řemeslníci, písaři…)
    • nejde sám, doprovází ho 2 průvodci: Všudybud=Vševěd a mámení, to mu chce nasadit růžové brýle, aby svět viděl krásně. Komenský si je nasadí nakřivo a vidí svět takový jaký je – vidí, že mezi lidmi panuje závist, lakomost, nečestnost. Je zděšen a utíká do ráje srdce svého, k Bohu.
  • „Kšaft umírající matky Jednoty bratrské“ odkaz Komenského, poslední biskup JB.
  • Spisy pedagogické:
  • „Didaktica magna“ vzdělání přísluší všem dětem, bez rozdílu sociálního a pohlaví
    • má se postupovat od věcí konkrétních až k abstraktním, od jednoduchých až k složitým
    • odstranil bezduché učení
    • odstranit fyzické tresty
    • byl zakladatelem principu názorného učení
    • rozdělil výchovu do 4 stupňů po 6-ti letech
      • 1.stupeň – 0-6 let klín mateřský, škola mateřská ( výchova dětí rodiči a chůvou)
      • 2.stupeň – 6-12 let (základní vzdělání)
      • 3.stupeň – 12-18 let (gymnázium, střední školy)
      • 4.stupeň – 18-24 let (velmi nadaní studenti, universita a cesta do ciziny)
  • „Informatorium školy mateřské“ – je určeno chůvám a matkám jak vychovávat své dítě.
    • pevný citový vztah mezi matkou a dítěte
    • matky mají zpívat, číst, učit barvy,tvary…)
  • „Janua Linguarum reseta“ – (brána jazyků otevřená)
    • první učebnice latiny
    • encyklopedie
  •  „Orbis pictus“ – (svět v obrazech)
    • první názorná jazyková učebnice (celkem 4 jazyků – latina, němčina, uherština, čeština)
    • slovní zásoba vycházela z obrázků
  •  „Schola laudus“ – (škola hrou)
    • dramatizace ve vyučování
    • děti předváděly v hodinách různá řemesla a mluvily latinsky

 

Renesance v Čechách, Moravě a Slezsku:

  • Praha – letohrádek Belvedér, zámek Velké Losiny, zámek Bruntál, Krnov
  • Kratochvíl, Miloš,Václav, Dobrá kočka, která nemlsá