Jméno: Humanismus a renesance v evropské a české literatuře
Zařazení: Sloh
Přidal(a): Betty21
Humanismus a renesance v evropské a české literatuře
- společenské podmínky vzniku renesance a humanismu
- hlavní představitelé evropské renesanční literatury / Itálie, Francie, Španělsko, Anglie /
- sonet, novela, villonská balada
- český humanismus, literární tvorba česká a latinská
- vzniká v Itálii koncem 13. století, u nás 16. století (spíš jako humanismus)
- umělecký směr od slova renovo = znovuzrození, obrození, došlo k renesanci antické kultury
- vznikla jako důsledek ekonomického rozvoje
- došlo k námořním objevům
- Itálie bohatla přívozem ze zahraničí (sklo, hedvábí)
- vzniká nový umělecký směr a nejkrásnější díla
- renesanční autoři zpětně studovali antické autory, obnovili antickou filosofii, morálku, vrátili s ke krásné klasické latině (cicerónské).
- s renesancí pokračoval humanismus
- renesance i humanismus otřásli středověkou autoritou církve
- vše co se studovalo bylo okolo Boha (studia divina), humanismus se chtěl také věnovat člověku (studia humana)
- byl vynalezen knihtisk Johann Gutenberg 1455 (inkunábule)
MALÍŘSTVÍ
- Leonardo Da Vinci
- Rafael Santí
- Michelangelo Buanaroti
ASTRONOMIE
- Galileo Galilei – měl být za své myšlenky upálen „….a přece se točí…“
- Mikoláš Koperník
- Kepler
LÉKAŘSTVÍ A MEDICÍNA
- první pitvy (utajené)
- zjistili, že tělo není tvořeno z duše => to se nelíbilo církvi
Španělská renesance
MIQUEL DE CERVANTES SAAVEDRA
- smutný život, téměř celý život žil v chudobě, věčně byl bez finančních prostředků
- jednu ruku měl ochrnutou
- byl zařazen do zchudlé španělské šlechty
- piráti ho zajali a odvlekli do Alžírska – do otroctví, prosil přátelé, aby ho vykoupili, stalo se 5-ti letech
- „Důmyslný rytíř Don Quiote de la Mancha“
- Don Quiote, věčný snílek, který miloval rytířské romány
- jako rytíř měl sluhu – Sancho Panza=> byl pravý opak dona Quiota
- prožíval každý den naplno
- musel mít dámu svého srdce = špinavá služka, vysnil si z ní dámu a pro ni se vydává do světa na koni – Rosinanta
- vždy se vrací domů potrhaný, zubožený – scéna z větrných mlýnů
- tragikomický román
- stojí u zrodu španělského dramatu
- psal hry ze současnosti (mají menší uměleckou úroveň – frašky)
- „ Plášť a meč“ – náměty jsou láska a čest
- „ Fuente ovejuna“ = ovčí pramen
- hra ze španělských národních dějin
- despota tyranizuje vesničany, když jeho tyranie dosáhne vrcholu, vesničané ho zabijí. Jsou vyslýchání králem (mučeni), který se ptá ,kdo ho zabil a oni všichni společně odpovídají „Fuente ovejuna“
Italská renesance
- byl Florenťan, zapletl se do boje mezi italskými městy
- „ Božská komedie“ – epos
- rozdělen na tři části:
- Peklo
- Očistec
- Ráj
- autor prochází těmito částmi s Vergilius (antický autor) – ztělesnění rozumu, s Beatricie – jeho životní láska, ztělesňuje krásu, je krásná uvnitř i venku, nakonec je zbožněna a stává se andělem.
- všichni 3 prochází peklem, vidíme zde utrpení svých nepřátele. Poté očistcem a zastaví se na prahu ráje, kde nemůže vstoupit Vergilius, protože je to pohan.
- jeho láskou je Laura, pro kterou psal všechna svá díla
- je autorem sonetů = znělky (schéma 4-4-3-3)
- Sonet, znělka se skládá ze 14 veršů, ty jsou rozčleněny do 2 čtyřverší / kvartet/ a dvou trojverší /tercet/
- mají milostný charakter
- „Zpěvník“ (Sonety Lauře)
GIOVANNI BOCCACIO
- byl prozaik
- je autorem nového prozaické útvaru novela = kratší prozaický útvar s jednou dějovou linií a menším počtem osob.
- napsal sto novel
- „Dekameron“- novela, z Florencie utíká před morem 10 mladých lidí, aby zkrátili dlouhou chvíli povídají si po deseti dnech 10 příběhů. Ve velké většině je žena nevěrná svému muži, ale nadána svým důvtipem – svého muže přelstí. V menší části jsou sluhové, kteří přelstí své pány.
Francouzská renesance
FRANCOIS VILLOON
- 1.prokletý básník, žil bohémským životem
- nerespektoval žádné společenské konvence
- jméno má po svém strýci, díky němu studoval na Sorbonně, rodiče nepoznal
- dostává se pod šibenici ( krádež stříbrných svícnů), byl omilostněn, ale byl vyhnán na 10let z Paříže
- neví se kdy zemřel, ani co s ním bylo
- byl neobyčejně inteligentní, básnicky nadaný
- prozaik
- autor útvaru villonská balada (franc. balada)
- 8 veršovaná
- každá sloka má poslání = refrén, vystihuje hlavní myšlenku sloky
- všechny verše nejsou milostné, v některých se zpovídá (očišťuje)
- „Velká testament“– velká závěť
- „Malý testament“ –malá závěť
- „Balada o tlusté Margot“
- Psala o něm Jarmila Loukotvá, román Navzdory básník zpívá.,
FRANCOIS REBELAIS
- představitel renesanční satiry
- kritik středověku
- „Gargantua a Pantaguel“- román
- jména dvou obrů – otec a syn
- zesměšňuje prostřednictvím obrů středověk, převážně středověké školství, které bylo založeno na scholastice – výuka z paměti církvi
Anglická renesance
- veličina světového dramatu
- podílel se na založení Alžbětického divadla
- odešel do Londýna, kde působil v divadelní společnosti
- pochází i zemřel ve Stratfordu nad Avonou
- je autorem 36 nebo 37 dramat, komedií, historických her
- klasik v tragédiích
- postavy jsou dramaticky silné, vědí co chtějí, žijí naplno, prožívají city,
- vnitřně silné postavy jsou ženy
- motiv- lidská společnost
- jeho dramata jsou veršovaná – blankverses
- řeší základní filosofické otázky lidského života
- tvůrčí období se dělí na 3. části
1.část – šťastné
- komedie
- „Zkrocení zlé ženy“
- „Sen noci Svatojánské“
- „Veselé paničky Windsdorvské“
- „Mnoho povyků pro nic“
- „Komedie plná omylů“
- hry
- „Jindřich IV.“
- „Jindřich VI.“
- „Richard III.“
2.část – tragické
- tragédie
- „Romeo a Julie“
- „Hamlet“– zjevuje se na hradbách
- „Othello“– tragédie o žárlivosti, Jago neustále krmil žárlivost, zásluhou Jaga Othello
- „Král Lear“– král má 3 dcery a neumí rozdělit majetek
- tragédie otcovské lásky
- když je však nemocen, ujme se ho třetí dcera
- „Mackbeth“- o mužské cti, věrnosti, zrada
3.část – smíření se životem
- pohádkové hry
- „Zimní Pohádka“
- „Bouře“
Český humanismus
U nás 15. -16. století, rozdělujeme ho na 3. části podle jazyka ( latinský, český, exilový nebo-li emigrantský)
1.latinský
- rektor Karlovy university
- středověký milostný básník
- byl vlastencem, nepřenesl přes srdce, že se UK zmocnili Jezuité
JAN Z RABŠTEJNA / 1434 – 1473/
- „Dialogus“- dialog 3. českých šlechticů různými politickými názory
BOHUSLAV HASIŠTEJNSKÝ Z LOBKOVIC / 1461 – 1510/
2.český – národní humanismus
- byl pěstován vzdělanými měšťany a užíval uměleckého jazyka češtiny.
VIKTOR KORNEL ZE VŠEHRD / 1460 – 1520/
- právník, působil na pražské Universitě
- zanechal po sobě právnický spis
- „Knihy devatery“– (O právních, súdiech i o dskách země české knihy devatery)
- přeložil Jana Zlatoústého – náboženský spis, napsal k němu předmluvu
- „Knihy o napravení padlého od Jana Zlatoústého“ -, vytyčil zde požadavek, aby český vzdělanec usiloval o rozvoj česky psané literatury, aby čeština byla vypracována na úroveň klasické latiny.
- předmluva = program českého humanismu
VÁCLAV HÁJEK Z LIBOČAN
- byl nadán vypravěčským talentem
- „Kronika česká“- historicky nevěruhodná, chtěl se zavděčit katolickým panovníkům (viz. Dalimil)
DANIEL ADAM Z VELESLAVÍNA
- přednášel v historii na Pražské universitě
- oženil se a musel přestat přednášet
- oženil se s dcerou Melantricha
- stal se vydavatelem a nakladatelem u Melantrichů
- než něco vytiskl, jazykově to upravil => krásnou češtinou, jeho čeština se stala vzorem jazyka českého
- zlaté období veleslavínské
- „ Kalendář historický“– jeho jediné původní dílo, vždy je den, rok a k tomu chronologická událost
JAN BLAHOSLAV /1523 – 1571/
- první příslušník Jednoty bratrské
- pochází z Přerova
- dosáhl vysokého vzdělání na bratrských školách
- biskup Jednoty bratrské v Ivančicích
- 1. jazykovědecká díla – česky psaná literatura
- „Gramatika“ – soubor jeho názorů a postřehů jazyka českého
- „Filipika proti misomusům“
- filipika – obranná řeč,
- misomus – odpůrci vzdělání
- 2 .hudební díla
- „Musica“ – má dvě části-spojení teorie s praxí
- 1.část – je věnována skladatelům
- 2.část – je věnována zpěváčkům
- „Šamotulský kancionál“ – nazván podle místa vydání (v Polsku)
- soubor bratrských písní patřící k Jednotě bratrské 1599
- „Musica“ – má dvě části-spojení teorie s praxí
- Blahoslav přeložil Nový zákon, Starý zákon přeložili duchovní Jednoty bratrské-byla vydána v Kralicích=>Bible kralická (je příkladem nejkrásnějšího českého jazyka, ilustrovaná)
3.exilový
- narozen 28.3.1592 v Nivicích u Uherského Brodu
- dosáhl vysokého vzdělání
- rodiče mu brzy zemřeli
- stal se učitelem na vysokých školách
- 1616 stal se knězem, učil v Přerově na bratrských školách
- poslední biskup Jednoty bratrské
- 1620 – Bílá hora – násilná katolizace, Komenský přestává učit a musí se skrývat
- je to tragická osobnost
- 1628 vychází Obrozené zřízení zemské (kdo nepřestoupí na katolickou víru, bude mu sebrán majetek nebo musí opustit české země)
- Komenský emigruje do polského Lešna , zde pracuje na slovníku, pracoval na něm 30 let.
- z Lešna podniká cesty do ciziny, aby tam pomohl reformovat školství
- při 30 leté válce Lešno vyhořelo, vyhoří mu knihovna a celá jeho kronika je spálena (psaná ručně)
- zbytek života prožívá se svou rodinou v Amsterdamu, je pohřben v Naardenu
- „Listové do nebe“ – jsou to fiktivní dopisy chudých, kteří si stěžují, že bohatí s nimi zle nakládají. Bohatí si stěžují k Bohu, že je chudí neposlouchají.
- „Labyrint světa a ráj srdce“– filosofický epos, alegorické dílo
- poutník = Komenský sám, prochází městem a světem, v každé ulici pracuje určitý stav (řemeslníci, písaři…)
- nejde sám, doprovází ho 2 průvodci: Všudybud=Vševěd a mámení, to mu chce nasadit růžové brýle, aby svět viděl krásně. Komenský si je nasadí nakřivo a vidí svět takový jaký je – vidí, že mezi lidmi panuje závist, lakomost, nečestnost. Je zděšen a utíká do ráje srdce svého, k Bohu.
- „Kšaft umírající matky Jednoty bratrské“– odkaz Komenského, poslední biskup JB.
- Spisy pedagogické:
- „Didaktica magna“– vzdělání přísluší všem dětem, bez rozdílu sociálního a pohlaví
- má se postupovat od věcí konkrétních až k abstraktním, od jednoduchých až k složitým
- odstranil bezduché učení
- odstranit fyzické tresty
- byl zakladatelem principu názorného učení
- rozdělil výchovu do 4 stupňů po 6-ti letech
- 1.stupeň – 0-6 let klín mateřský, škola mateřská ( výchova dětí rodiči a chůvou)
- 2.stupeň – 6-12 let (základní vzdělání)
- 3.stupeň – 12-18 let (gymnázium, střední školy)
- 4.stupeň – 18-24 let (velmi nadaní studenti, universita a cesta do ciziny)
- „Informatorium školy mateřské“ – je určeno chůvám a matkám jak vychovávat své dítě.
- pevný citový vztah mezi matkou a dítěte
- matky mají zpívat, číst, učit barvy,tvary…)
- „Janua Linguarum reseta“ – (brána jazyků otevřená)
- první učebnice latiny
- encyklopedie
- „Orbis pictus“ – (svět v obrazech)
- první názorná jazyková učebnice (celkem 4 jazyků – latina, němčina, uherština, čeština)
- slovní zásoba vycházela z obrázků
- „Schola laudus“ – (škola hrou)
- dramatizace ve vyučování
- děti předváděly v hodinách různá řemesla a mluvily latinsky
Renesance v Čechách, Moravě a Slezsku:
- Praha – letohrádek Belvedér, zámek Velké Losiny, zámek Bruntál, Krnov
- Kratochvíl, Miloš,Václav, Dobrá kočka, která nemlsá