O pejskovi a kočičce – rozbor díla

rozbor

 

Kniha: O pejskovi a kočičce

Autor: Josef Čapek

Přidal(a): Natálie Pokorná

 

Josef Čapek (1887-1945)

  • malíř-kubista, grafik, ilustrátor, spisovatel a novinář
  • měl oční vadu, proto nemusel narukovat do 1. světové války
  • nejprve byl známý jako literát, až poté jako malíř
  • psát začínal společně s bratrem Karlem, společně také cestovali po Evropě
  • ilustroval knihy pro děti
  • byl redaktorem Národních listů, poté Lidových novin, působil v časopisech věnovaných výtvarnému umění

Další díla:

  • Lelio – povídka
  • Stín kapradiny – poetická detektivka
  • Povídejme si, děti
  • Psáno do mraků – soubor aforismů

 

Literárně-historický kontext

Období:

  • polovina 20. století – meziválečné období
  • Otřes celé Evropy i světa
  • Smetla staré hodnoty, starý věk = změnily se ideály, vztahy mezi muži a ženami
  • Vznikly avantgardní směry (futurismus, kubismus, dadaismus, surrealismus)

 

Další spisovatelé tohoto období:

 

Rozbor: O pejskovi a kočičce

  • Literární forma: Próza
  • Literární druh: Epika
  • Literární žánr: Autorská pohádka

 

Nejdůležitější motivy z celé knihy:

  • Přátelství
  • Děti
  • Zvířata
  • Lidé
  • Dort
  • Prádlo
  • Mýdlo

 

Téma celé knihy:

  • Dobrodružství pejska a kočičky

 

Vypravěč:

  • Vypravěčem v er-formě je Josef Čapek (v textu je několikrát uvedeno jeho jméno jako autora povídání o pejskovi a kočičce

 

Vyprávěcí způsoby:

  • Pásmo vypravěče je v er-formě
  • Přímá řeč

 

Typy promluv:

  • Dialog pejska a kočičky
  • Přímá řeč

 

Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku:

  • Zdrobněliny -> Pejsek, kočička, mlíčko, vajíčko, oříšky
  • Věta zvolací -> „Musíme tam přece dát nějaké kosti!“
  • Neologismus -> Pepřovatý dort
  • Archaická vazba -> Napadlo pejskovi
  • Výčet -> Dali tam i česnek i pepř a namíchali tam sádlo i bonbóny, škvarky a skořici, krupičnou kaši a tvaroh, perník a ocet, kakao a zelí, jednu hlavu z husy a hrozinky

 

Tropy a figury a jejich funkce

  • Opakování slov Tuze, pejsek, kočička

 

Dominantní slohový postup:

  • Vyprávěcí

 

Místo a čas celé knihy:

  • Prostor: Dům pejska a kočičky
  • Čas: Není uvedený, někdy během dne

 

Charakteristika postav:

  • Pejsek – rád spí a jí, má rád děti, bydlí v domečku společně s kočičkou
  • Kočička – jemná, milá, čistotná, má ráda uklizeno, je velmi chytrá (při mytí podlahy na rozdíl od pejska ví, že se mýdlo nejí, kde mýdlo koupit a poradí si s tím, jak umýt podlahu)
  • Noční košilka – jedna je velmi krásná a vyšívaná, ale pyšná a namyšlená, zatímco druhá je chudá, nemá na sobě žádné vyšívání a je velmi milá a pýchu druhé noční košilky nechápe
  • Panenka – Smutná, opuštěná, váží si toho, že se o ni kočička a pejsek postarali

 

Děj (obsah) díla

Povídání “O pejskovi a kočičce” vypráví o dvou kamarádech, pejskovi a kočičce, kteří spolu žijí v malém domku a snaží se chovat jako lidé. Jde o příběhy:

  • Jak pejsek s kočičkou myli podlahu: Pejsek a kočička se rozhodnou, že jejich dům potřebuje úklid, a tak se pustí do mytí podlahy. Naplní vanu vodou, ale zapomenou na hadr. Rozhodnou se tedy použít kočiččin ocas jako mop. Kočička je ochotná pomoci, ale brzy zjistí, že to byl špatný nápad. Její ocas je mokrý a studený a ona je nešťastná. Nakonec se rozhodnou, že příště použijí opravdový mop.
  • Jak si pejsek roztrhl kaťata: Pejsek si během hry roztrhne svá kaťata. Je smutný, ale kočička mu nabídne pomoc. Sešije mu kaťata nití a jehlou. Pejsek je však nespokojený, protože nitě jsou vidět. Kočička tedy nitě přemaluje barvou. Pejsek je nakonec spokojený, i když má teď barevné kaťata.
  • Jak pejsek s kočičkou slavili 28. říjen: Pejsek a kočička se rozhodnou oslavit 28. říjen, a tak si udělají průvod. Nemají však vlajku, takže použijí pejskovu deku. Pejsek má poté zimu, protože nemá deku. Nakonec se rozhodnou, že příště si připraví vlajku dopředu.
  • Jak to bylo na vánoce: Na Vánoce pejsek a kočička navštíví pana Čapka. Pan Čapek nevěděl, co o nich na ty vánoce dětem napsat. Pejsek s kočičkou mu poradí, jak by měl napsat povídání o tom, jak se s nimi děti hrají. Chtějí, aby děti s nimi zacházely s respektem a laskavostí.

Příběhy jsou plné humoru a zápletek, které ukazují, jak pejsek a kočička se učí žít jako lidé a jak se snaží vyřešit problémy, které vznikají. Přestože se někdy dostanou do potíží, vždy se z nich dostanou díky své důvtipnosti a přátelství. Pejsek a kočička jsou skvělí přátelé, kteří se navzájem podporují a pomáhají si v těžkých chvílích. Každý příběh končí šťastně a pejsek a kočička se těší na další dobrodružství.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.