Už hořela, když jsem si do ní lehal – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Už hořela, když jsem si do ní lehal

Autor: Robert Fulghum

Přidal(a): Martina Hladíková

 

Robert Fulghum

  • Americký prozaik.
  • Vystudoval teologii.
  • Vyzkoušel si mnoho zaměstnání. Pracoval například jako barman, obchodní agent, učitel na kytaru či zpěvák.
  • Působil jako pastor i mnich v buddhistickém klášteře.
  • Je členem kapely, která je tvořena dalšími spisovateli.
  • Vydávat knihy začal až po 50. roku života.
  • Rád cestuje, několikrát navštívil i Českou republiku.

 

Další díla:

  • Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce
  • Od začátku do konce
  • Slova, která jsem si přál napsat sám
  • Drž mě pevně, miluj mě zlehka
  • Co jsem to proboha udělal?

 

Literárně-historický kontext

Současná světová literatura

  • Reakce na to, co se děje ve světě
  • Témata války, otázky tzv. třetího světa, politické rozdělení, globalizace
  • Jedním z hlavních znaků je pluralita – rozmanitost pohledů, koncepcí
  • Velká rozmanitost
  • Dochází ke spojení literárních proudů
  • Problém mezilidských vztahů (řeší se tu otázka neschopnosti lidí mezi sebou vzájemně komunikovat, v souvislosti s tím se objevuje pocit úzkosti a deprese)
  • Mladší generace, chtějí se distancovat od starších (Amerika – beatnici, Anglie – rozhněvaní mladí muži)
  • Experimentální literatura
  • Nové žánry – vědecko-fantastické, fantasy
  • Je zde mnoho nakladatelství, která vydávají tisíce knih
  • Knihy se stávají zbožím

 

Další autoři tohoto období:

 

Postmodernismus

  • Staví se proti moderním a avantgardním tendencím
  • Dvojí úroveň literárního díla (směřuje jak k náročnému, tak nenáročnému čtenáři)
  • Alternativní přístup ke světu
  • Skepse vůči hodnotovým systémům a hierarchii
  • Řada spisovatelů vzhlížejí k východu
  • Spojování odlišných stylů – např. historický román, současně detektivka i filozofická úvaha
  • Sklon k mystifikaci
  • Využívají prvků již napsané literatury a přetvářejí ji
  • Nové žánry (povídkové cykly, novely)
  • Experimentální tvorba
  • Vznik sci-fi, fantasy

 

Další autoři tohoto období:

 

Rozbor díla: Už hořela, když jsem si do ní lehal

Téma:

  • Zamyšlení se nad lidským chováním a jeho příčinami. Radost ze života, veselení se i z maličkostí.

 

Motivy:

  • Lidé, chování, mezilidské vztahy, smysl života, přátelství, rodina, priority, úvahy, svoboda, rovnost, zamyšlení.

 

Literární druh:

  • Epika (na rozdíl od lyriky zachycuje děj)

 

Literární žánr:

  • Soubor povídek (povídka= kratší vyprávění s jednoduchým dějem a méně postavami)

 

Literární forma:

  • Próza (text psaný do odstavců a kapitol)

 

Kompozice:

  • Chronologický děj
  • Ich-forma (vypravěčem je sám autor) i er-forma
  • Povídky nejsou pojmenovány, název vytváří první slovo (slova) konkrétní povídky

 

Postavy:

  • V jednotlivých povídkách se objevují odlišné postavy. Spojuje je to, že jde o obyčejné lidi s různorodými životy a problémy. Všichni se chovají trochu odlišně, některých svých činů později litují (např. v povídce „Ta lepenková krabice“ autor lituje, že vyhodil dárek, který dostal od své malé dcerky) a někdy se zdá, že ani oni sami svému chování nerozumí a chovají se iracionálně (např. stejnojmenná povídka „Už hořela, když jsem si do ní lehal“ popisuje muže, který si lehl do hořící postele a o vznik požáru se nezajímal, protože postel už spatřil hořící).

 

Časoprostor:

  • USA
  • polovina 20. století

 

Jazykové prostředky:

  • Spisovný jazyk
  • Opakování slova „ani“
  • Slovo citově zabarvené (zahrádka)
  • Humor, ironie
  • Přirovnání (jako nutné zlo)
  • Střídání dlouhých souvětí a vět jednoduchých
  • Expresivní výraz (nicka)

 

Děje vybraných povídek:

Už hořela, když jsem si do ní lehal

Muž si lehne do postele, která hoří. Když se ho někdo zeptá, jak začala hořet, odpoví že neví, protože když do ní ulehal, již hořela. Stejně jako on nevěděl, lidé obecně někdy nedokážou vysvětlit důvody jejich chování.

Ta lepenková krabice

Autorova dcera dala otci krabici, ve které shromáždila podle ní velké cennosti. Otec dceřin záměr nepochopil a nejprve lepenkovou krabici i s předměty uvnitř vyhodil. Když pochopil, jaký velký význam pro dceru krabice představuje, vyndal ji z koše.

Na většině

Lidé si neuvědomují, jak je lektor v autoškole pro své žáky důležitý. Nejen je učí jak řídit auto, ale i celý život.

Co teď bude

Autorových 9 rad, kterými by se měli lidé řídit. Jsou mezi nimi například potřeba hlasovat v každé příležitosti, darovat vždy peníze žebrákovi nebo pouličním umělcům.

Můj syn je mámou

Deset rad pro matky. Měli by výchovu svých dětí brát vážně, respektovat jejich soukromí – tedy nechodit do dětských pokojů či moc vyzvídat o láskách. Matky by se neměly na své děti příliš upnout, ale dopřát jim svobodu.

John Pierpont zemřel

John Pierpont byl naprosto obyčejný muž, který vystřídal mnoho zaměstnání, snažil se najít smysl svého života. Vyzkoušel mnoho činností, ale nic se mu nepodařilo dokončit. Podařilo se mu napsat písničku Rolničky, ale nikdo nevěděl, že je autorem, a tak zemřel jako neúspěšný muž.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.