Alchymista – rozbor díla k maturitě (5)

rozbor-díla

 

  Kniha: Alchymista

  Autor: Paulo Coelho

  Přidal(a): anuliiss

 

 

LITERÁRNÍ HISTORIE: Společensko-historické pozadí

Magický realismus – 50. – 60. Léta 20. Stol.

  • Prolínání světa fantazie a reality, ovlivněn tradicemi kultur
  • Zrcadlení minulosti a přítomnosti, reality a fikce
  • Vychází z lidové slovesnosti
  • Hrdinové mýtické věci berou jako normální věc a nehledají vysvětlení
  • Mrtví vstupují do života živých

Další autoři:

  • Gabriel Garcia Márquez = Gabo
    • Sto roků samoty – příběh generací Buendiné, ukázán spol. vývoj, kruhová kompozice, navzdory civilizace člověk zůstává osamocený, fantas. Prvky – dítě s prasečím ocáskem, potůček krve
  • Čingis Ajtmator
    • Džamila – milostný příběh viděný očima dospívajícího chlapce, kontrast klidné vesničky a boje.
  • Alejo Carpentien
    • Ztracené kroky – Hudebník se vydá do pralesa studovat nástroje, začlení se k nim, poté se vrací k rodině, kde vše musí vyřídit, aby se natrvalo vrátil, když se chce vrátit, nemůže nalézt zpět cestu
  • Michail Bulgakov Mistr a Markétka

 

Postmodernismus

  • následovník mag. realismu,
  • proces kódování a dekódování
  • umožňuje i jiné pohledy na svět
  • reakce na dnešní životní styl

Další autoři:

  • Umberto Eco
    • Jméno růže – vyprávění mnicha na jeho vzpomínky, když se stala vražda, kombinace vyprávěcích postupů detektivky a fil. – teologickými disputacemi
  • Dan Brown
    • Andělé a Démoni
    • Šifra mistra Leonarda
  • Salman Rushdie
    • Nařknut za urážku Mohameda – vyhlášena fatva = trest smrti
    • Satanovy verše

 

Autor knihy: Paulo Coelho (1947)

  • Brazilský spis., populární novinář, psal texty písní, fejetony
  • V mládí drogy, rebelství, hippie
  • Chtěl psát, ale rodiče nechtěli – poslali ho do psy léčebny
  • V knihách nabádá čtenáře k duševnímu rozvoji a zodpovědnému přístupu
  • Jmenován fr. Ministrem kultury na rytíře Řádu umění a literatury

 

Další autorova tvorba

  • Poutník – Mágův deník – „cíl je cesta“, neobyčejná cesta poutníka
  • Pátá hora – o proroku Eliášovi a jeho cestě životem
  • Veronika se rozhodla zemřít – Veronika spolyká prášky – přežije – psy léčebna, kde ji prozradí, že ji zbývá týden života, ona poznává plno překvapení, lásku, nejkrutější pravdy. Myšlenka žij svůj život naplno a užívej všech dní, jako by byly poslední

 

LITERÁRNÍ TEORIE

Forma:

  • Literární druh + žánr: epika – má děj postavy, časová linie
  • Psychologický román – zaměření na vnitřní život, ten je většinou složitý, ale postupně dozvídá příčiny myšlenek i chování a na konci je většinou odhalení nebo osvobození od duševní trýzně
  • Lit. směr/sloh + doba vzniku: postmodernismus, magický realismus. 1988

 

Stylistická charakteristika textu:

  • časté opakování slov, vět
  • krátké jednoduché souvětí formou pohádkou
  • nepřímá charakteristika
  • fil. úvahy
  • připomíná formu běžné řeči
  • gramatická pravidla
  • zdůraznění slov – velká písmena – Osobní příběh, Duše, Řeč
  • přímá i nepřímá řeč, i polopřímá – „s tím si ale teď lámat hlavu nebude“

 

Slovní zásoba

  • Skoro žádné umělecké prostředky
  • Cizí sova – Maktub = tak je psáno
  • Přirovnáníputoval svobodně jako vítr“
  • Personifikace – řeč pouště, slunce, větru

 

Obsah:

Vypravěč: Santiago – er forma

Postavy:

  • SANTIAGO – pastýř, chytrý, umí číst, bystrý, učenlivý, vnímavý, citlivý, odvážný, statečný
  • CIKÁNKA – dar proroctví
  • KRÁL SALÉMU – moudrý, starý, vše ví, vše zná, vidí a zná věci, které ostatní nechápou
  • SKLENÁŘ – snílek, idealista, dobrosrdečný, bijí se změn a jít za svým snem
  • FÁTIMA – „žena pouště“, věrná, slušná, zdvořilá, laskavá, Arabka
  • ALCHYMISTA – dobrý, zkušený, odvážný, samotářský, věří na znamení, lišácký, chytrý

 

Děj

  • Je to příběh malého chlapce Santiaga, který putuje Andalusii se svým stádem ovcí, s nimiž promlouvá, předčítá jim. Když se vrací do města, ke kupcovi, kam dává své ovce stříhat na vlnu a těší se na jeho dceru, jak ji bude vykládat příběhy z cesty a na kterou celou dobu putování myslel, zdá se mu o rozpadlého kostelíka 2X sen o zakopaném pokladu v Egyptě u pyramid. Rozhodne se tedy zajít za cikánkou. Ody té se nic nového nedozví, ale jenom po něm chce, aby ji poté odevzdal 0,1 pokladu. Poté potká sterého krále, který mu řekne, ať prodá své ovce a vyrazí za pokladem. Král mu daruje 2 kameny – Urin a Thimun, které by mu měly pomoci se rozhodnout. Santiago tak učinil a vyrazil do neznámé země.
  • Tam byl ale okraden chlápkem, kterého považoval za přítele. Proto si sehnal práci leštiče skla. Díky jeho chytrosti a vynalézavosti se do obchodu začal vracet život a Santiago myslel jenom na to, že si vydělá a koupí si zpět své ovce.
  • Na poslední chvíli si však vše rozmyslí, koupí si velblouda a vyráží s karavanou přes poušť. Tam potkává Angličana, který se dozvěděl, že v oáze žije slavný alchymista, který dokáže proměnit pomocí kamene mudrců vše ve zlato. Cestou se seznamuje s životem na poušti a sledování znamení. Na Poušti ale vypukne válka a oni musí zůstat v oáze, kde se S. zamiluje do FÁTIMYa ta jeho lásku opětuje.
  • Čas běžel a on trávil celé dny pozorováním života v oáze a 15 min s F. Jednou uvidí souboj krahujců a dostane vidinu, že poušť bude napadena. Není si jistý, protože je zvykem, že se oázy nenapadají. Přesto však vše sdělil kmenovým vůdcům a ti ho poslechnou, ale v případě, že se tam nestane, bude zabit.
  • Poušť byla napadena a S. se potká s jezdcem v černém se sokolem. S. si myslí, že bude zabit, ale nebojí se. Jezdec si vyzkouší jeho odvahu, zjistí, že se nebojí a slíbí mu doprovod pouští k pyramidám a naučí ho poslouchat srdce.
  • Jsou ale zajati a když A. řekne, že se S. umí proměnit ve vítr, všichni to chtějí vidět. S to ale neumí a tam celý den medituje. Poté prosí o pomoc slunce, vítr, poušť, vítr se velice zvedne a když ustane, S stojí na druhé straně pouště. Je teda propuštěn.
  • Před loučením s A. A mu dá kus zlata a kus mu uschová na případné potíže.
  • S. vidí pyramidy a na prvním místě, kde se rozpláče, začíná kopat. Přitom ho potkají 2 zloději, ukradnou mu zlato a zbijí ho. Pot S jim řekne, že hledá poklad a vysvětlí sen a zloděj se začne smát, že na tomto místě se mu také 2X zdálo, že ve 3panělsku je ukrytý poklad, ale že není blázen se tam vydávat a odejdou. S se tedy na toto znamení vydává ke kostelu, kde se mu poprvé zdál sen a kam ho poslali zloději a tam nalézá poklad a poznává, že největší poklad bylo to, co se během cesty naučil – tedy poznávat znamení, nalézt lásku a poslouchat srdce.
  • Nakonec vše končí tím, že se rozhodne se vrátit k F.

 

Kompozice:

  • Prologpovídka o krásném Narcisovi a studně
  • 2 knihy
  • Epilog – vrácení do Andalusie a naleznutí pokladu
  • Cykličnost: kniha začíná a končí větou: „Chlapec se jmenoval Santiago…“ a na stejném místě – u rozpadlého kostelu v Andalusii
  • Chronologická i retrospektivní (vzpomínky) – opakování mouder, které S. vyslechl

„Když si něco přeješ, celý vesmír se spojí, abys to mohl uskutečnit,“ řekl tenkrát ten starý král.

 

Prostor a čas:

  • Andalusie ve Španělsku, Afrika – Egypt, čas neznámý, ale asi současná doba – 1988

 

Význam sdělení

  • Člověk si nevšímá ostatních, ale pouze sám sebe, umí pouze sebe litovat, chtějí ostatním radit, jak žít, ale přitom to oni sami nevědí
  • Vše musí být podle ostatních, člověk má dělat pouze to, co mu je řečeno a tím ztrácí svou svobodu, lidskost
  • Člověk může kvůli druhému ztratit úplně vše, proto má mít svůj rozum, podle kterého se sám řídí. Teprve pak může být jedině šťastný
  • Každý člověk by měl mít svůj Osobní příběh, ke kterému ho dovedou znamení, a on by es neměl bát je pronásledovat. Měl by jít za ním stůj co stůj a nikdy se nevzdávat.
  • Ti, kteří se vzdají svého snu, nikdy ničeho nedosáhnou a budou o tom jen věčně snít a říkat, jaký b by to asi bylo, kdyby se rozhodli jinak.
  • Abychom byli na sebe hrdí, musíme žít přítomností a nemyslet na budoucnost nebo na minulost. Tak jedině budeme správně a šťastně žít.
  • Nezáleží, jakým jazykem mluvíme, ale jak se k druhému člověku chováme. S nadšením či zápalem za snem může člověk překonat všechny překážky = Řeč těla.
  • Musíme se naučit poslouchat našemu srdci, tak můžeme poznat, co vlastně od života chceme a najít ten svůj poklad
  • V životě potkáváme lidi, kteří hrají nějakou roli. Nemusíme vědět a chápat, proč jsou pro nás důležití. Prostě jsou.

 

SROVNÁNÍ DÍLA S VYBRANÝM DÍLEM Z FORMÁLNÍHO ČI TEMATICKÉHO HLEDISKA

  • Dílo by se dalo tématem přiřadit k Malému princi, který je také psaný formou pohádky, ale obsahuje hlubší úvahy a smysl.
  • Oba přitom cestují a poznávají pravou hodnotu lásky nebo přátelství, které je cennější než bohatství
  • Rozdíl: Alchymista poukazuje, aby lidé následovali svůj sen a žili pouze přítomností
  • Malý princ poukazuje na hodnotu přátelství a na lenosti lidí, kteří potřebují k další činnosti další lidi.

 

Citáty:

  • „Život je zajímavý právě pro tu možnost uskutečnit nějaký sen.“
  • „Nejprostší věci jsou ty nejneobvyklejší a jenom mudrci je mohou vidět.“
  • „Když si něco přeješ, celý Vesmír se spojí, abys to mohl uskutečnit.“
  • „Odvaha je nejdůležitější vlastností toho, kdo hledá Řeč světa.“
  • „Každý člověk na Zemi má poklad, který na něj čeká.“
  • „ Všechno, co se stane jednou, už se nemusí stát jindy. Ale všechno, co se stane dvakrát, určitě se stane i potřetí.“
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.