Čekání na Godota – rozbor díla k maturitě (3)

 

Kniha: Čekání na Godota

Autor: Samuel Beckett

Přidal(a): Clare01

 

 

Samuel Beckett

  • 13.4.1906 Dublin až 22.12.1989 Paříž (plicní emyfyzém)
  • Prestižní střední školy v Dublinu a poté Trinity College (studium práv a evropských jazyků (fj a ij), poté se stal učitelem v Belfastu
  • Od dětství měl ohromné jazykové vlohy
  • Odjíždí do Francie, kde přednáší (i na Sorboně) => pobyt ve Francii výrazně ovlivnil jeho tvorbu, výlučně spisovatelská dráha
  • Seznámil se s Jamesem Joycem a stali se z nich dobří přátelé
  • Po smrti otce obdržel velké dědictví a usadil se v Londýně -> deprese, psychiatrická léčba -> cestování po Evropě
  • V období druhé světové války se angažoval v protifašistickém odboji – francouzském hnutí odporu -> nacisté ho pronásledovali => 1942 nucen prchnout do vesničky Roussillon (do konce války práce v zemědělství)
  • Po skončení války krátce spolupracoval s irským Červeným křížem v Normandii a poté se už natrvalo usadil v Paříži.
  • V 60. letech 20. století psal převážně pro rozhlas, divadlo a televizi -> 1969 mu byla udělena Nobelova cena.
  • Zemřel na následky dýchacích potíží v nemocnici (pochován na pařížském hřbitově)
  • Proslýchá se, že většinu peněz, které získal za Nobelovu cenu, daroval chudým umělcům.

Dílo a vliv:

  • Děvkoskop – první poezie, kterou napsal = sbírka
  • Proust – soubor esejí
  • Esej o Jamesovi Joycovi – první práce
  • Murphy – první román
  • Víc píchanců než kopanců – román
  • Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelnýnejvětší prozaické dílo, trilogie
  • Čekání na Godota – absurdní drama -> díky ní celosvětově známý
  • Stiring Still – poslední kniha
  • Život v Paříži -> tvorba byla francouzským prostředím značně ovlivněna
  • Svá díla psal anglicky a ve větší míře francouzsky (někdy převáděl z jednoho jazyka do druhého)
  • V několika dílech – přítomny stopy černého humoru -> autor tak zmírňuje dopad svých pochmurných námětů
  • Ve francouzštině se mu údajně tvořilo mnohem lépe -> psal „beze stylu“, bez snahy o eleganci.
  • Touha vytvořit něco, co sám nazýval „literatura neslova

 

Dalším tvůrci absurdního dramatu:

  • Eugène Ionesco: Plešatá zpěvačka (1948) či Nosorožec (1960).
  • Václav Havel napsal díla Zahradní slavnost (1963), Asanace (1987), Audience

 

Rozbor díla: Čekání na Godota

Literární druh:

absurdní drama

 

Literární žánr:

hořká komedie

 

Výrazová forma:

próza (text se řídí gramatickými a stylistickými normami, je členěn na věty a odstavce)

 

Téma:

čekání dvou tuláků-klaunů na někoho (něco?), co změní jejich bezvýznamný a bezvýchodný život, dodá mu nový smysl a řád

 

Jak dílo odráží život autora:

tato hra je i transpozicí autorovy úzkosti-úzkosti ze světa, v němž žije, úzkosti o osud člověka, úzkosti z fyzického chátrání a nevyhnutelnosti smrti.

 

Hlavní myšlenka díla:

absurdní situace soudobého světa, pocit tragičnosti a odcizení člověka

 

Děj knihy, místo a čas: neurčité místo, neurčitý čas, pouze venkovská cesta (symbol možnosti) a i ní strom

  • Dva tuláčtí klauni  (klaunští tuláci) Vladimír a Estragon se znovu setkávají na vesnické cestě. Jejich životy jsou de facto bezcenné, oni sami neví co s nimi, snaží se jen ukrátit si čas, než přijde tajemný Godot-jediná věc, která je drží při životě a snad dodá jejich životům nový smysl. Čekání je pro ně však zároveň časem hry (kterou se snaží čekání zrušit, nebo třeba jen překlenout), časem až anarchistické svobody.
  • Mezitím se 2x setkávají s Pozzem a Luckym, despotickým pánem a jeho otrokem (ovšem při druhém setkání Pozzo oslepne a je zcela odkázán na oněmělého Luckyho) a malým chlapcem, který přišel tulákům dvakrát oznámit, že pan Godot dnes nepřijde, ale zítra prý zcela určitě.
  • V průběhu hry jsou Vladimír a Estragon postaveni před volbu: dále čekat na Godota, nebo se oběsit. Ovšem pro sebevraždu se nerozhodnou, vždyť kdyby se jeden oběsil, druhý by zůstal sám. A Vladimír s Estragonem se navzájem potřebují, jsou přáteli (na rozdíl od odlišného vztahu Luckyho a Pozza).
  • Estragon a Vladimír nepoužívají slov vždy jen proto, aby si ukrátili čekání. Ovšem jen někdy lze rozeznat, co je řečeno jek k zaplnění mlčení a ukrácení času od toho, co má skutečně sdělný smysl (viz debatování o Ježíši).
  • Samuel Beckett není tím, kdo by dával jednoznačné odpovědi na otázku o smyslu lidské existence, on spíše nastoluje další otázky. Snad ale dává odpověď na to, jak lidskou existenci prožít, jak jí nějaký smysl dodat: buď přijmout vztah pán-otrok, nebo se mu vzepřít, uchýlit se na okraj společnosti a čekat na zázrak, nebo spáchat sebevraždu. Jsou-li to ale jediné dvě možnosti, nebo možnosti krajní, mezi nimiž jsou další, je opět otázkou…

 

Postavy díla:

  • Vladimír a Estragon – klaunští tuláci/tuláčtí klauni, přátelé, společníci v čekání na Godota. Jediné postavy, které neztratily lidský cit. Jsou svobodní, ale jeden bez druhého nejsou schopni žít.
  • Pozzo a Lucky-mezi těmito dvěma je jen odlidštěný vztah tyrana a otroka. Nakonec jsou ale oba fyzicky zchátraní tak, že se doplňují – Pozzo ztratí zrak, Lucky řeč.
  • Chlapec-vedlejší postava
  • GODOT-tajemná vyšší existence, která dodává smysl životu tuláků (snad z ang. God = Bůh), jakýsi „deus ex machina“, na kterého má (podle Vladimíra a Estragona) smysl čekat. (je spousta interpretací Godota, Samuel Beckett jim musel čelit tvrzením, že kdyby věděl, kdo Godot je, byl by to vyslovil)

 

Kompozice díla:

2 dějství

 

Jazykové prostředky:

opakování akcí, gest a slov-vyjádření nemohoucnosti, bludného kruhu. Jednotlivé úseky rozděleny frází „Čekáme na Godota.“.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.