Kniha: 1984
Autor: George Orwell
Přidal(a): Kate
George Orwell (*1903, †1950)
- Vlastním jménem Eric Arthur Blair
- Esejista, novinář
- Narozen v Indii, v 1 roce se přestěhoval s matkou do Anglie – městečko Oxfordshir – zde říčka Orwell – pseudonym
- Odpůrce imperialismu (dobyvačná politika) – odklon k levici
- Boje ve španělské občanské válce, druhé světové války se nezúčastnil
- Pohyby mezi spodinou jako tulák
- Zemřel na tuberkulosu
- Ačkoliv psal knihy o diktaturách komunistického typu, sám se cítil být socialistou, což dokazuje jeho citát: „Každou řádku, kterou jsem od roku 1936 napsal a která stojí za zmínku, jsem přímo či nepřímo psal proti totalitarismu a pro demokratický socialismus, jak jej chápu.“
- Orwellovy knihy a eseje se netýkají jen politiky, ale komentují život své doby a zabývají se sociálními tématy. Všeobecně je považován za jednoho z nejlepších anglických esejistů.
Vlivy na jeho tvorbu
- Odsouzení fašismu
- Tulácký způsob života
- Vzrůst vyspělosti techniky – hrozba
- Válka (2 světové války)
- Stalinismus v SSSR
- Chudinské prostředí (Proléti) – jako mladý se G. Orwell pochyboval v chudých poměrech, Indie, Barma, soukromá škola
- Politické tendence v Evropě, celkově společensky a politicky angažovaná tvorba
- Pozdní tvorba (40. léta), přináší mu proslulost
- Literární kritika – Charlese Dickense a Rudyarda Kiplinga
- Reportáže – čerpání z vlastní zkušenosti, boj proti špatné novinařině
Další autorova tvorba
- Na dně v Paříži a Londýně – zážitky z doby, kdy se pohyboval jako tulák mezi spodinou
- Hold Katalánsku – působení ve Španělské válce
- Farma zvířat – forma bajky, ukazuje politické vztahy a vztahy mezi lidmi, proti politice;
- skupinka zvířat, která je nespokojena s majiteli farmy, a tak se vzbouří a vyžene lidi z farmy a zvířátka začínají farmu vést sama. Jejich vláda se však postupně zvrhne v tyranii. Jde opět o reakci na stalinismus v Sovětském svazu “Všichni jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější”
- SSSR – prasata = Stalin, Lenin, Trockij
Literárně-historický kontext
- období po 2. světové válce
- svět se rozdělil na Východ (SSSR) a Západ (USA) – studená válka
- obrovský rozvoj technologií během století včetně vesmírných programů, jaderné energetiky a zbraní
- Trumanova doktrína (snaha zabránit šíření komunismu)
- Marshallův plán (navazuje na doktrínu; peněžní výpomoc evropským zemím po 2. světové válce; země východního bloku jsou nuceny odmítnout)
- v 60. letech Evropu rozdělila také Berlínská zeď
- společnost velmi ovlivňují další válečné konflikty (válka v Korey a Vietnamu) a vznikají hnutí jako odpor proti válce a násilí (hippies)
Antiutopismus
- myšlenka společnosti, která se vyvinula špatným směrem, opak utopie), meziválečná anglická próza, tvorba s prvky sci-fi
Další autoři tohoto období:
- válečná literatura:
- William Styron (Sophiina volba)
- existencialismus:
- Albert Camus (Cizinec)
- postmoderna:
- Umberto Eco (Jméno růže)
- absurdní drama:
- Samuel Beckett (Čekání na Godota)
- magický realismus:
- Gabriel García Márquez (Sto roků samoty)
- neorealismus:
- Alberto Moravia (Horalka)
- beat generation:
- Allen Ginsberg (Kvílení)
- antiutopie, sci-fi:
- Ray Bradbury (451 stupňů Fahrenheita)
- Karel Čapek (Válka s mloky)
Rozbor díla: 1984
Literární druh
- epika, antiutopistický román
- utopický román (epika) – sci-fi – vědeckofantastická lit., rozmach po r. 1945
- podávají obraz toho, jaký by mohl být dopad obrovského rozmachu technických vymožeností na osobní život člověka, neohrozí-li ho, nezničí-li se lidstvo samo …přenášejí své vize v oblasti politické
Doba vzniku díla
- 1949 (knihu psal v roce 1948)
Jazyk:
- spisovný jazyk, jen výjimečně hovorové výrazy
- objevují se slogany
Hlavní myšlenka
- Brilantní analýza všech politických systémů
- Reaguje především na stalinismus v SSSR + válečná realita ve Velké Británii
- Lidská individualita se stává zločinem
- Hlavní téma románu – manipulace, kontrola
- varování
- kritika totalitních režimů
- varování před totalitní nadvládou
- potlačení svobody jedince
- hodnota lidského života
Stylistická charakteristika textu
- Společenskopolitický až vědeckofantastický román
- Chronologický fiktivní příběh
- Antiutopie–myšlenka fiktivní společnosti, která se vyvinula špatným směrem
- Spisovný jazyk; nespisovný jazyk v řeči proletátů
- Vymyšlené výrazy
Newspeak
- speciální jazyk
- cíl – ukázat odlidštěnosti, nemožnost komunikace mezi lidmi
- nástroj k upevnění myšlení, útlum emocí a citů
- Slovní zásoba je omezená jen na naprosté minimum
- Výtvor Ministerstva pravdy
- Má nahradit angličtinu = oldspeak
- retrospektivní prvky – vzpomínky na matku, Dvě minuty nenávisti, doba před revolucí
- poutavý děj, popis prostředí, autorovy představy (politický systém, typy lidí, sociální poměry, technika, infrastruktura)
Motivy:
- obava z techniky, sociální nespravedlnost
- dílo obsahuje ekonomické principy, principy rozložení vlády
- měnění minulosti (Kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost)
- doublethink, newspeak, thoughtcrime, facecrime, crimestop
- beznaděj a bezvýchodná situace
OBSAH
Děj
Hlavním hrdinou tohoto sci-fi románu, který popisuje fiktivní svět v budoucnosti, je úředník Winston Smith. Winston žije v Londýně. Ten se v té době nachází v zemi zvané Oceánie. Celý svět je rozdělen na tři obrovské velmoci – Oceánie, Eurasie a Eastasie – které spolu neustále válčí. V Oceánii vládne hluboká diktatura a takřka totalitní režim, který je založený na uctívání tzv. Velkého bratra. Jejich oficiální ideologie se nazývá Angsoc (původně anglický socialismus) a její ústřední hesla zní: Válka je mír; Svoboda je otroctví; Nevědomost je síla. Díky neustálé válce je životní úroveň lidí dost otřesná a všude vládne velká bída a nedostatek. Jedinou politickou stranou v zemi je tzv. Strana, jejímž hlavním reprezentantem je právě Velký bratr. Toho musí každý její příslušník bezmezně milovat a ctít. Strana neustále kontroluje a ovládá celou společnost. Všude jsou zabudované mikrofony a v každém bytě a kanceláři jsou velké obrazovky. Ty slouží jako kamery a nikdo je nesmí vypnout, díky nim mohou být lidé sledování dvacet čtyři hodin denně. Žádnou věc nesmějí udělat z vlastní vůle. Za jakýkoli přestupek anebo jen neobvyklý čin mohou být vaporizováni, tedy zatčeni Ideopolicií a vymazáni ze společnosti i z dějin, jakoby nikdy neexistovali. Každý člen Strany pracuje na některém z hlavních ministerstev (lásky, hojnosti nebo míru), ale náplň jejich práce je skoro stejná. Buď mají za úkol měnit minulost podle toho, jak se vyvíjí přítomnost a jak to vyhovuje Straně anebo přizpůsobují literaturu, filmy a prostě celou kulturu učení strany. City jako láska, náklonnost nebo přátelství jsou buď zakázané, nebo silně pod kontrolou Strany. Všude vládne strach, nenávist a udavačství. Udavači jsou často i malé děti, které donášejí na vlastní rodiče.
I přes neustále vymývání mozků se ve společnosti najdou i tací, kteří si uvědomují, že učení Strany a její podání dějin je jen velká snůška lží. Mezi ně patří také Winston. Ví sice, že pokud se dopustí jakéhokoli ideozločinu, čeká ho jedině smrt. Nedokáže si ale pomoct a potajmu vyhledává jakýkoli důkaz o lživé propagandě Strany. Jako první krok ve své soukromé vzpouře si začne vést deník, což se v době, kdy se lidé zatýkají i za podezřelý výraz ve tváři, rovná téměř sebevraždě.
V práci se Winston seznámí s mladou dívkou Julií. Winston nejdříve Julií opovrhuje a nenávidí ji, protože ji považuje ze ukázkového člena Strany. Brzy ale zjistí, že i Julie opovrhuje režimem a dokonce se do sebe zamilují. Láska a sexuální touha jsou ideozločiny, proto se musí oba pečlivě skrývat, i když jsou si vědomi, že je brzy čeká jistá smrt. Dokonce si u jednoho starého starožitníka najmou soukromý pokoj, kde nejsou sledováni a mohou dělat, co chtějí. Jejich soukromé štěstí ale netrvá nijak dlouho. Náhle zjistí, že vlastně byli celou dobu pečlivě sledováni. Oba jsou zatčeni a odvedeni do cel Ministerstva lásky. Tam na ně čekají nesnesitelná muka, hladovění a hrozný psychický teror. Winston při těžkém mučení prozradí vše, co ví a mnohem víc. Přeje si zemřít, ale nemá možnost. Cílem jeho mučitelů totiž není zabít ho, ale zlomit jeho vůli a donutit ho dobrovolně přijmout jejich učení a upřímně milovat Velkého bratra. Winston do poslední chvíle odolává, stejně ale jako všichni ostatní nakonec podlehne. V okamžicích vrcholné hrůzy přestane dokonce i milovat Julii a je zcela pokořen. Poté se vězeň překvapivě ocitá zpátky na svobodě. Ale už to není ten samý člověk. Setká se ještě jednou s Julií, která se mu přizná, že jej také zradila. Vrcholem knihy je okamžik, kdy Winston pochopí, že navzdory všemu teď Velkého bratra doopravdy miluje. Zanedlouho po tomto setkání je Winston vaporizován.
V první části autor charakterizuje totalitní režim, v druhé části se pak Winston setkává s Julií a ve třetí části je Winston na Ministerstvu lásky a je mučen
Ukázka:
„Před dvěma týdny jsem měl vážně chuť rozbít ti hlavu dlažební kostkou. Jestli to opravdu chceš vědět, myslel jsem si, že máš něco s Ideopolicií.“
Dívka se vesele rozesmála, brala to zřejmě jako poklonu za vynikající kamufláž.
„No ne, Ideopolicie. Tos nemyslel vážně.“
„No, snad ne přesně tak. Ale to, jak vypadáš – jen to, že jsi mladá a svěží a zdravá, chápeš – myslel jsem si, že asi…“
„Myslel sis, že jsem dobrá členka Strany. Čistá ve slovech i skutcích. Transparenty, průvody, hesla, hry, společné výlety a celý ten krám. A taky sis myslel, že kdyby se naskytla příležitost, udala bych tě jako ideozločince a nechala tě odpravit?“
„Ano, tak nějak. Mladá děvčata jsou často taková, víš?“
„To dělá tahle zatracená věc,“ řekla, strhla si šarlatovou šerpu Antisexuální ligy mládeže a hodila ji na větev. Potom, jako by si na něco vzpomněla, sáhla do kapsy kombinézy a vytáhla malou tabulku čokolády. Rozlomila ji napůl a jeden kousek dala Winstonovi. Ještě než si vzal, poznal podle vůně, že je to velmi neobvyklá čokoláda. Byla tmavá a lesklá, zabalená do stříbrného papíru. Normální čokoláda byla okoralá, nahnědlá hmota, která chutnala, pokud se to dalo nazvat chutí, jako dým z hořících odpadků. Ale kdysi dávno ochutnal zrovna takovou čokoládu, jako byl ten kousek, co mu dala. Když ji ucítil, vyvolala v něm vzpomínku, již nedovedl zařadit, ale která byla silná a znepokojivá.
Vypravěč
- er-forma, nadosobní
- slohový postup: vyprávěcí, popisný, úvahový i výkladový (Goldsteinova kniha)
Postavy – Orwell se věnuje hodně myšlenkovým pochodům jednotlivých postav, jejich charakter se vyvíjí – hlavně u Winstona – z odpůrce režimu se vlivem fyzické i psychického týrání na Ministerstvu lásky stává milovník Velkého Bratra
- Winston Smith– pracuje na Ministerstvu pravdy, které se zabývá falšováním historie, sám historii falšuje, ale snaží se uchovat si pravdu ve vlastních myšlenkách, snaží se o odboj, zamiluje se do Julie, ale pak je chycen Ideopolicií a psychicky i fyzicky týrán, což vede k naprostému obratu -> začne milovat Velkého Bratra a zradí Julii.
- Winston je úředníkem na Ministerstvu pravdy, která spravuje informace, zábavu, školství a umění
- Velký bratr – v čele Strany, vládne velmi tvrdou diktaturou Oceánii, nikdy nemění svá rozhodnutí, neomylný, všemocný, není jisté, zda existuje
- Julie – 26 let, pracuje na výrobě románů v Oddělení literatury, zamiluje se do Winstona, ale zradí ho, jsou chyceni v úkrytu, dokáže se výborně přetvařovat, aby nevzbudila podezření
- O´Brien– člen Vnitřní strany, Winstonovi se zdá, že smýšlí stejně jako on, přijde ho navštívit se záminkou vypůjčení si nové verze slovníku Newspeak, zprostředkovává oběma milencům přístup k Bratrstvu, ale zradí je, v samotném závěru Winstona mučí
- Charrington – majitel obchodu s veteší, pronajímá Winstonovi pokoj, ale je členem Ideopolicie, právě díky němu jsou lapeni
- EmanuelGoldstein – nepřítel lidu, hlavní osoba Dvou minut nenávisti, původně čelní představitel Strany, dnes členem Bratrstva
- Syme – pracovník Výzkumného oddělení, přepracovává Newspeak, moc mluví, je vaporizován
- Parsons – Winstonův soused, hloupý, páchne potem, naprosto oddaný Straně, ale je také vaporizován – udá ho vlastní dcera, když ze spánku křičí Pryč s Velkým Bratrem
Členi Vnitřní Strany (2%, 6 mil.ob.)
Velký bratr – v čele Strany, vládne velmi tvrdou diktaturou Oceánii, nikdy nemění svá rozhodnutí, má absolutní pravdu, není jisté, zda existuje
- Angsoc – oficiální ideologie (anglický socialismus)
- hesla – Válka je mír, Svoboda je otroctví, Nevědomost je síla
- Strana – Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost; kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost
Ideopolicie – vládní aparát, obviňuje z ideožločinu, sledování obyvatel obrazovkami na každém kroku a odposlechy, povinné manifestace pro členy Strany, výchova dětí podle Angsocu (udávají své rodiče z ideozločinu)
Emanuel Goldstein (Bratrstvo) – odpůrce režimu, kniha Teorie a praxe oligarchického kolektivismu (z ní se Winston dozví jak svět funguje, ale ne PROČ – zůstává nezodpovězeno v celém románu)
Promyšlené dílo Strany – past ideopolicie (odstranění myslících lidí)
- soudruh O´Brien – údajný vyzvědač Bratrstva ve Vnitřní Straně, předá Winstonovi Goldsteinovu knihu, poté ho vyslýchá a mučí
- členi Vnější Strany – dále soudruzi Syme a Parsons (obviněn vlastní dcerou)
- soudruh Winston Smith – 40 let, pracuje na Ministerstvu pravdy (manipulování minulosti a úprava dokumentů), upravuje stará čísla novin, nedokáže se ubránit myšlenkám na minulost (co bylo před vládou Strany), jediný kdo neztratil rozum (fakt jsou fakta – 2+2=4), nevzdává se myšlenek na aktivní odboj
- soudružka Julie – mladá členka Antisexuální ligy, tvoří mileneckou dvojici s Winstonem, „umí v tom chodit“- přístup k zásobám Vnitřní Strany, prosazuje trvalou přetvářku
- oba si uvědomují, že jsou mrtvý; zatčeni a mučeni (vymývání mozků) – zradí se navzájem, pokořeni, obrátí své smýšlení o 180 stupňů, propuštěni a milují a ctí Velkého bratra, nemyslí!
Proletariát (85 %) – proléti= méněcenní, chudé poměry, život=sex, pivo, státní loterie
Čas a prostor– celý rok 1984, začátek v dubnu, Londýn (Oceánie)
- Londýn je hlavním městem Územní oblasti jedna, třetí nejlidnatější provincie Oceánie
- 3 superstáty (Oceánie, Eurasie,Estasie) – neustále vedou válku
- Angsoc – oligarchický systém, pomocí kterého strana vládne, k dosažení nadvlády používá nové techniky a vlastního nového jazyka
- toto mocenské rozdělení vzniklo po zničující jaderné válce v 50. letech
- společnosti v Oceánii vládne Strana – cokoliv proti kolektivnímu smýšlení Strany je krutě trestáno (lidská individualita se stává zločinem)
Speciální teorie a principy
Vaporizace
- Manipulace
- Totalitní systém potřebuje měnit minulost (hmatatelné dokumenty i lidské vzpomínky)
- Ministerstvo pravdy – kdykoli na objednávku změní veškeré záznamy o události nebo člověku
- Nepohodlnou osobu je možné vaporizovat = vymazat z existence
Doublethink
- Dvojité myšlení = udržení dvou protikladných informací a zároveň jim pevně věřit
- Ministerstvo lásky – jsou zde mučírny pro politické vězně
- Ministerstvo pravdy – zabývá se lhaním
- Ministerstvo míru – řídí válku
- Ministerstvo hojnosti – má za následek hladomor
Newspeak
- Jásání nad prací Strany, nenávidět nepřítele, o ničem moc nepřemýšlet
- Jazyk vytvořený Ministerstvem pravdy
- Má nahradit angličtinu = oldspeak
- Co nemenší slovní zásoba = zabrání přemýšlení
- Veškeré lidské city, emoce přesměrovány na ideologii
Ideozločin
- Může být spáchán jak činy, tak i pouhými myšlenkami
- Jakýkoli zločin proti Straně
- Může být trestán i smrtí
Udržovací válka
- Válka není proto, aby se vyhrála, ale aby se stále udržovala
- Proti bohatnutí a myšlení lidí
- Válka lidi udržuje ve strachu a odrazuje od emocí radosti
Citát
- „VÁLKA JE MÍR, SVOBODA JE OTROCTVÍ, NEVĚDOMOST JE SÍLA“
- Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost; kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost
Další adaptace
- 1954 – první filmové zpracování
- 1984 – Velká Británie, režie Michal Radford
Inspirace daným dílem
- podobné téma: My (1920 – JevgenijemZamjatine, Konec civilizace (1931 – Aldouse Huxleyho), 451 Stupňů Fahrenheita (Ray Bradbury)
KRITIKA
Dobové vnímání díla
- V ČSR oficiálně zakázán – díla vycházela v exilových nakladatelstvích
- Považován za jednoho z nejlepších anglických esejistů
- Kladná kritika, hlavně za to, že předpověděl budoucnost v mnoha ohledech (nové vynálezy – televizní obrazovky) a byl si vědom celosvětových socialistických tendencí
- V Čechách bylo dílo zakázáno a tak se zprostředkovávalo pomocí kopíráku a psaní přes psací stroje
PODOBNÉ DÍLO
- 451°Fahrenheita (RayBradbury) – svět, kde masmédia ovládají lidi, kteří jsou absolutně závislí na technice, hlavním motivem je pálení knih (451°F = teplota hoření papíru) – hlavní hrdina (Montag) začíná taktéž pochybovat a nakonec se proviní tím, že uchová knihy, které měl spálit. Na rozdíl od 1984 končí optimisticky.