Kniha: Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha)
Autor: Terry Pratchett
Přidal(a): MrHonor_43
Literární/obecně kulturní kontext
- 2. pol. 20. století, fantasy, komické fantasy
- objevují se nadpřirozené bytosti, fantasy svět je kulisa, kde se odehrávají různé příběhy, satirický podtext, založené na fantazii a tvořivosti
- C. S. Lewis – Letopisy Narnie, J. K. Rowling – Harry Potter, J. R. R. Tolkien – Pán Prstenů
Rozbor díla: Barva kouzel
- Kniha ze série: Úžasná Zeměplocha
Literární druh a žánr
Kontext autorovy tvorby
- vydání v roce 1983, první ze série Zeměplocha, rozvoj fantasy
Téma a motiv
- téma – dobrodružství
- motiv (záleží na výňatku) – hrdinství, přátelství
Kompoziční výstavba
- chronologický postup
- vsunutý retrospektivní postup (Mrakoplašovo vyprávění o požáru)
- členěné na kapitoly
Vypravěč/lyrický subjekt
- vypravěč, er forma, vševědoucí vypravěč
vyprávěcí způsoby
- přímá řeč, polopřímá řeč, nepřímá řeč (Dáma v podobě žáby)
typy promluv
- pásmo vypravěče, dialog
veršová výstavba – X
Postava
- Mrakoplaš – nedostudovaný čaroděj, průvodce a přítel Dvoukvítka, šťastný blázen, srab, líný, obezřetný, chytrý, věčně podrážděný, v hlavě má schované jedno z základních osmi zaklínadel, kvůli kterému nemůže kouzlit, hlavní postava, kladná
- Dvoukvítek – turista, cestovatel, přítel Mrakoplaše, přátelský, zvídavý, světa neznalý, naivní, věčně optimistický, celá cesta je pro něj jedno velké dobrodružství, hlavní postava, kladná
- Zavazadlo – cestovní truhla z magického hruškovníku se spousty nožičkama, kouše a kudy projde zanechává spoušť, loajální, nese sebou spoustu cenností, vedlejší postava, kladná
- Smrť – vysoký, zahalený do černé kápě, vždy při sobě nosí svoji kosu, má smysl pro humor, vypočítavý, rozmrzelý, jeho hlas připomíná zvuk olověných vrat, zavíraných hluboko pod zemí, vedlejší postava, neutrální
- Hrun – barbar, svalnatý, statečný, rád hledá poklady a zachraňuje spanilé panny v nesnázích, má kouzelný meč Kring, chvíli jede společně s Mrakoplašem a Dvoukvítkem, vedlejší postava, kladná
- Dáma – bohyně štěstěny, jasně zelené oči, hraje proti Osudu, vypočítavá, pomáhá Mrakoplašovi a Dvoukvítkovi při nástrahách, vedlejší postava, kladná
Časoprostor
- fiktivní doba ve fiktivní zemi Zeměplocha
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku
- spisovná i nespisovná čeština, odborné a popisné
- slova spisovná
- archaismy – prostředí
- historismy – středověká doba
- neologismy – jiné podmínky (želvonauti)
- přechodníky – atmosféra
- odborné termíny – akademické prostředí
- slova nespisovná
- citově zabarvená slova – přiblížení postavy
- slang – přiblížení jednotlivých skupin (Cech vrahů, zlodějů, obchodníků…)
- vulgarismy – přiblížení postavy
- Tropy: metafora, personifikace, přirovnání, hyperbola, dysfemismus, ironie
Děj (obsah) díla
Dvoukvítek, cestovatel a turista z Vyvažovacího kontinentu, se rozhodne vyplnit si svůj sen a vycestovat do Ankh-Morporku a vidět zdejší hrdiny na vlastní oči. Toto město je však velmi zaostalé a drsné pro nevinného Dvoukvítka, tudíž se ho ujímá jako průvodce nevystudovaný čaroděj Mrakoplaš. S tím mu pomáhá věrné Zavazadlo
Tím začínají Mrakoplašovi velké trable, jelikož Dvoukvítek chce všechno prozkoumat. Stanou se také figurkami ve hře Bohů (požár Ankh-Morporku, troll, driády, chrám Bel-Shammarotha)
Zde se setkávají s barbarem Hrunem, který pokračuje s nimi (dračí jezdci, obrácená hora Wimberg, anomálie letadla)
Dostávají se na okraj světa, kde je zachrání vodní skřet Tethis a následně jsou zajati a posláni do Krullu, kde budou obětováni. S štěstěnou na své straně prchají v kosmické lodi. Mrakoplaš ale nestihne nastoupit a padá přes Okraj.