Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) – rozbor

rozbor-díla

 

Kniha: Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha)

Autor: Terry Pratchett

Přidal(a): MrHonor_43

 

 

Literární/obecně kulturní kontext

  • 2. pol. 20. století, fantasy, komické fantasy
  • objevují se nadpřirozené bytosti, fantasy svět je kulisa, kde se odehrávají různé příběhy, satirický podtext, založené na fantazii a tvořivosti
  • C. S. Lewis – Letopisy Narnie, J. K. Rowling – Harry Potter, J. R. R. Tolkien – Pán Prstenů

 

Rozbor díla: Barva kouzel

  • Kniha ze série: Úžasná Zeměplocha

 

Literární druh a žánr

 

Kontext autorovy tvorby

  • vydání v roce 1983, první ze série Zeměplocha, rozvoj fantasy

 

Téma a motiv

  • téma – dobrodružství
  • motiv (záleží na výňatku) – hrdinství, přátelství

 

Kompoziční výstavba

  • chronologický postup
  • vsunutý retrospektivní postup (Mrakoplašovo vyprávění o požáru)
  • členěné na kapitoly

 

Vypravěč/lyrický subjekt

  • vypravěč, er forma, vševědoucí vypravěč

 

vyprávěcí způsoby

  • přímá řeč, polopřímá řeč, nepřímá řeč (Dáma v podobě žáby)

 

typy promluv

 

veršová výstavba – X

 

Postava

  • Mrakoplaš – nedostudovaný čaroděj, průvodce a přítel Dvoukvítka, šťastný blázen, srab, líný, obezřetný, chytrý, věčně podrážděný, v hlavě má schované jedno z základních osmi zaklínadel, kvůli kterému nemůže kouzlit, hlavní postava, kladná
  • Dvoukvítek – turista, cestovatel, přítel Mrakoplaše, přátelský, zvídavý, světa neznalý, naivní, věčně optimistický, celá cesta je pro něj jedno velké dobrodružství, hlavní postava, kladná
  • Zavazadlo – cestovní truhla z magického hruškovníku se spousty nožičkama, kouše a kudy projde zanechává spoušť, loajální, nese sebou spoustu cenností, vedlejší postava, kladná
  • Smrť – vysoký, zahalený do černé kápě, vždy při sobě nosí svoji kosu, má smysl pro humor, vypočítavý, rozmrzelý, jeho hlas připomíná zvuk olověných vrat, zavíraných hluboko pod zemí, vedlejší postava, neutrální
  • Hrun – barbar, svalnatý, statečný, rád hledá poklady a zachraňuje spanilé panny v nesnázích, má kouzelný meč Kring, chvíli jede společně s Mrakoplašem a Dvoukvítkem, vedlejší postava, kladná
  • Dáma – bohyně štěstěny, jasně zelené oči, hraje proti Osudu, vypočítavá, pomáhá Mrakoplašovi a Dvoukvítkovi při nástrahách, vedlejší postava, kladná

 

Časoprostor

  • fiktivní doba ve fiktivní zemi Zeměplocha

 

Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku

  • spisovná i nespisovná čeština, odborné a popisné
  • slova spisovná
    • archaismy – prostředí
    • historismy – středověká doba
    • neologismy – jiné podmínky (želvonauti)
    • přechodníky – atmosféra
    • odborné termíny – akademické prostředí
  • slova nespisovná
    • citově zabarvená slova – přiblížení postavy
    • slang – přiblížení jednotlivých skupin (Cech vrahů, zlodějů, obchodníků…)
    • vulgarismy – přiblížení postavy
  • Tropy: metafora, personifikace, přirovnání, hyperbola, dysfemismus, ironie

 

Děj (obsah) díla

Dvoukvítek, cestovatel a turista z Vyvažovacího kontinentu, se rozhodne vyplnit si svůj sen a vycestovat do Ankh-Morporku a vidět zdejší hrdiny na vlastní oči. Toto město je však velmi zaostalé a drsné pro nevinného Dvoukvítka, tudíž se ho ujímá jako průvodce nevystudovaný čaroděj Mrakoplaš. S tím mu pomáhá věrné Zavazadlo

Tím začínají Mrakoplašovi velké trable, jelikož Dvoukvítek chce všechno prozkoumat. Stanou se také figurkami ve hře Bohů (požár Ankh-Morporku, troll, driády, chrám Bel-Shammarotha)

Zde se setkávají s barbarem Hrunem, který pokračuje s nimi (dračí jezdci, obrácená hora Wimberg, anomálie letadla)

Dostávají se na okraj světa, kde je zachrání vodní skřet Tethis a následně jsou zajati a posláni do Krullu, kde budou obětováni. S štěstěnou na své straně prchají v kosmické lodi. Mrakoplaš ale nestihne nastoupit a padá přes Okraj.

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.