Jméno: Charakteristika neuměleckého textu (funkční styly)
Přidal(a): Don
Postup, podle kterého je dobré postupovat při rozboru neuměleckého textu u maturity:
- Postihnout funkci textu
- Charakterizovat znaky funkčního stylu
- Určit slohový postup uplatněný v textu
- Určit a charakterizovat slohový útvar
- Charakterizovat jazykové prostředky použité v textu
Funkční styly
- Prostěsdělovací – má funkci prostě sdělnou
- Publicistický – má funkci získávací a přesvědčovací
- Odborný – má funkci odborně sdělnou
- Administrativní – má funkci hospodářsko-správní a řídící
- Umělecký – má funkci estetickou
- Řečnický – má funkci agitační, propagační, přesvědčovací
Slohový postup – je to způsob ztvárnění tématu (řazení, výběr prostředků) jako celku vzhledem k cíli projevu.
Slohový útvar – je to konkrétní výsledek použití jednoho nebo více slohových postupů, je to ucelená, obsahově i formálně uzavřená textová jednotka.
Slohové postupy
- Informační – je považován za nejjednodušší. Fakta o tom, co se kdy a kde stalo, prostě konstatuje(nevysvětluje), třeba jen formou výčtu. Uplatňuje se zejména ve funkčním stylu prostěsdělovacím (zpráva, dopis, oznámení), administrativním (zápis schůze, žádost) a publicistickém (zpráva, reklama…)
- Popisný – (deskriptivní), zachycuje znaky a rysy skutečnosti (věci, osoby, zvířete, jevu), často formou výčtu. Zvláštním druhem popisu je charakteristika, která vystihuje vnitřní znaky osoby výčtem vlastností nebo příkladem jednání. V jednotlivých funkčních stylech se uplatňují různé útvary. Prostý popis (prostěsdělovací), odborný popis, návod (odborný), subjektivní popis-líčení (umělecký).
- Vyprávěcí – podává průběh jedinečného děje. Má dějovou linii od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení děje. Hlavně ve stylu prostěsdělovacím a uměleckém (případně v publicistickém). Vypravování.
- Výkladový – vysvětlují se předměty nebo děje a logickou podstatou se zdůvodňuje jejich podstata i vnitřní vztahy jejích složek. Vysvětlení podstaty jevu, nejen vnější znaky, ale i vnitřní vztahy.
- Úvahový – vyjadřuje se autorovo vlastní stanovisko k problému, využívá se srovnání, hodnocení. Jde o vyvození logických závěrů z faktů, které jsou ovlivněny našimi emocemi.
PROSTĚSDĚLOVACÍ STYL
– styl běžné každodenní komunikace v rodině, mezi přáteli, ve škole a zaměstnání. Podává informace a citové hodnotící postoje k různým tématům všedního života.
- Funkce je prostě sdělná.
- Důležitý je přímý kontakt, forma je většinou mluvená, často podoba dialogu. Doprovázeno neverbálním vyjadřováním.
- Jazykové prostředky – spisovné i nespisovné, běžná je hovorová čeština, nářečí, interdialekty, obecná čeština. Neobjevují se prostředky knižní a zastaralé. Volnost ve výběru prostředků.
- Kombinuje se slohový postup informační , popisný, vyprávěcí.
- Útvary prostě sdělovacího stylu:
- Hovor, mluvený dialog – nejběžnější, každodenní
- Přípitek, vyjádření soustrasti, referát, diskuze, vypravování….- mluvené útvary
- Oznámení – informuje o tom, co se stane, případně vyzývá k účasti (plakáty, pozvánky, programy kin…)
- Zpráva – věcně a stručně informuje o tom co se stalo, případně událost hodnotí. Má postavení v publicistice.
- Tiskopisy – předtištěné formuláře, dotazníky
- Inzerát
PUBLICISTICKÝ STYL
– styl sdělovacích prostředků. Jeho cílem je informovat adresáta o aktuálních událostech ve společnosti (v politice, ekonomice, kultuře, sportu..) a zároveň ovlivňovat jeho názory a city.
- Funkce je sdělná, přesvědčovací a získávací.
- Psaná publicistika – v novinách, časopisech, na internetu, teletext
- Mluvená publicistika – pořady vysílané v televizi, rozhlas
- Snaha rychle a výstižně informovat adresáta o aktuálních událostech. Musejí být srozumitelné, jednoznačné. Autor musí být přesvědčivý. Všechny publicistické projevy jsou připravené a promyšlené, často monologické.
- Dělí se do 3 žánrových skupin:
- Zpravodajské – výčet základních údajů bez zdůvodňování faktů (zpráva, rozšířený článek, reklama, inzerát, oznámení, interview, komuniké)
- Analytické – přinášejí další fakta, událost osvětlují, rozebírají a uvažují o ní (komentář, úvodník, glosa, recenze, diskuze, debata, polemika)
- Beletristické – mají některé rysy publicistiky, ale užívají postupů i jazykových prostředků stylu umělecké literatury (črta, sloupek, fejeton, reportáž)
- Jazykové prostředky – požadavek spisovného neutrálního jazyka (výjimkou je fejeton).
- Automatizace – využívání stále stejných prostředků, očekávaných a předpokládaných, konvenčních a stereotypních. Jsou-li však příliš časté, jsou vnímány jako KLIŠÉ. (Panuje obecný názor, oscarový film…)
- Aktualizace – užití prostředků které působí svou novostí, nečekaností, neotřelostí a upoutávají pozornost adresáta. Například inovace ustálených slovních spojení, často v NADPISECH! ( Havárie krásy, co Čech to vydavatel…)
- Stavba projevu – tzv. obrácená pyramida – na začátku to nejdůležitější, a ke konci méně a méně podstatné informace a doplňující fakta (1. kdo, co, kdy, kde, 2. proč , jak, 3. …)
- Přitažlivost článku ovlivňují titulky – snaha upoutat čtenáře
- Uplatňuje se slohový postup informační, výkladový, úvahový..
- Útvary publicistického stylu:
- Zpráva – maximálně stručný a výstižný projev, který informuje objektivně o základních faktech nějaké události.
- Článek – rozšířená informace, která kromě základních informací přináší také doplňující popis situace kolem události. Událost můžu také částečně hodnotit.
- Interview – projev formou rozhovoru, ve kterém je prostřednictvím otázek a odpovědí představena nějaká osoba a její názory.
- Komentář – zveřejňuje kromě faktů a informací postoj autora k nějakému problému ze současnosti nebo minulosti. Lze využít citově zabarvená slova, prvky ironie a humoru, obrazná vyjádření…
- Úvodník – bývá na první straně, analyzuje se v něm nejaktuálnější problém dne a vyvozuje z něj závěr.
- Reportáž – přináší informace o určit události či zajímavosti, které je autor očitým bezprostředním svědkem. Snaží se vylíčit skutečnost co nejnázorněji a nejpřitažlivěji.
- Fejeton – vtipně, zajímavě a neotřele zpracovává drobná aktuální témata všedního života. Je uveřejňován v novinách pod čarou. Cílem je pobavit čtenáře a kritizovat veřejné nešvary. Využívá ironie, nadsázky, obraznosti…
- Referát – věcný popis a výklad jednání
- Kurzíva- vytištěno skloněným písmem
- Glosa- satirický komentář událostí
- Sloupek – vtipná úvaha na aktuální téma tištěná ve sloupci (blízké fejetonu)
- Recenze – kritika, objektivní zhodnocení nového uměleckého díla
ODBORNÝ STYL
– styl odborných publikací, odborných časopisů a učebnic. Jeho cílem je podat přesné, jasné a relativně úplné informace z různých oborů lidské činnosti a poučit tím adresáta. Od autora vyžaduje odborné znalosti, schopnosti i vzdělání.
- Funkce je odborně sdělná, vzdělávací.
- Odborné projevy se dělí podle stupně odbornosti do tří stylů :
- Vědecký – určen odborníkům určitého oboru
- Prakticky odborný – uvádí přehledné a stručné poznatky do praxe
- Populárně naučný – určen pro laiky, začátečníky v oboru, snaží se zveřejnit vědecké bádání přístupnou formou.
- Odborný projev musí být věcně správný, objektivní, úplný, měl by být podán jednoznačně, přehledně, přesným vyjadřováním.
- Odborné projevy jsou zpravidla psané a pečlivě připravené a promyšlené. Převažuje monolog.
- Jazykové prostředky – užívá se výhradně jazyk spisovný. Jazykové prostředky jsou neutrální, nepoužívají se slova citově zabarvená.
- Termíny – odborné názvy, znalost a užívání terminologie oboru je pro autora závazná. Stylistickou chybou není ani opakování termínů.
- Jako termín fungují i víceslovná pojmenování
- Často se uplatňují slova cizího původu,i když k nim existují české ekvivalenty.
- Vyjadřování bývá zhuštěné (tzv. syntaktická kondenzace)
- Důležitá je promyšlená kompozice, jasné členění. Často rozděleno na menší části.
- Často se objevuje
- Závorky, poznámky, grafické znázorňování…
- Slohový postup je výkladový, popisný, úvahový..
- Útvary odborného stylu:
- Odborný popis – podává odborné informace o vlastnostech, částech a souvislostech předmětů, jevů, činností a dějů z oblasti vědy, techniky, umění.. Popis je založen na cílevědomém pozorování.
- Popis pracovního postupu – činnosti v předem stanoveném pořadí
- Návod – Popis s cílem nebo praktickým ponaučením.
- Referát – informuje o aktualitách, stavu nebo historii odborného výzkumu(projektu) v různých oblastech a vysvětluje dosažené výsledky.
- Výklad – pojednává o zákonitých procesech v přírodě a ve společnosti. Objasňuje vznik a vývoj těchto procesů, vysvětluje jejich fungování, podává poučení o podstatě činnosti. Cílem výkladu je odborné poučení o některém tématu z oblasti vědy, techniky, kultury…
- Úvaha – útvar v němž autor na základě poznatků vědy rozvádí osobní postoj k závažným jevům. Neodhalují se nové skutečnosti, ale jevy se posuzují z nového, osobitého zorného úhlu.
- Esej – kratší úvaha zejména na téma z kultury, filozofie či společenských věd ve které se propojují prvky odborného stylu a uměleckého. Nejde o úplnou vyčerpávající informaci.
ADMINISTRATIVNÍ STYL
– prakticky odborný, je to styl informativní a věcné komunikace při úředním styku. Je zaměřen na fakta a jejich sdělení, ovlivňuje a řídí činnost adresáta.
- Funkce je řídící, odborně sdělná, správní.
- Administrativní projevy musejí splňovat požadavky věcné výstižnosti, srozumitelnosti a stručnosti. Slouží k tomu předepsané normy (ke snadnému vypracování).
- Administrativní projevy jsou psané, připravené, promyšlené. Jejich vypracování vede ke stereotypnosti a schematičnosti.
- Jazykové prostředky – jazyk je spisovný, bez projevů subjektivnosti autora. Využívají se neutrální jazykové prostředky.
- Ustálily se formulace a šablony (Předem děkuji, s pozdravem…)
- Termíny z oboru (přestupek…)
- Zkratková slova a značky (CK, spol. s.r.o. …)
- Vyjadřování bývá zhuštěné
- Užívá se slohový postup informační, popisný…
- Útvary administrativního stylu:
- Úřední dopis – oficiální prostředek písemného styku s úřady, písemné komunikace jedince s institucemi a institucemi navzájem.
- Žádost – pisatel se obrací na instituci s požadavkem, prosbou nebo přáním
- Životopis – věcné stručné vystižení základních faktů průběhu života. Seznamuje se základními údaji o autorovi, s jeho znalostmi a zkušenostmi.
- Strukturovaný životopis
- Úřední zpráva a oznámení
- Inzerát
- Zápis
- Vyhláška, oběžník…
Slovotvorní činitelé: dělí se na objektivní a subjektivní (individuální)
- Objektivní
- monolog x dialog
- připravené x nepřipravené
- psané x mluvené
- funkce, prostředí, forma, adresát, připravenost, téma
- Subjektivní – věk, pohlaví, zájmy, vzdělání, profese, jazykové dovednosti