Šibeniční písně – rozbor díla k maturitě

 

  Kniha: Šibeniční písně

  Autor: Christian Morgenstern

  Přidal(a): vercas1

 

 

Christian Otto Josef Wolfgang Morgenstern (1871 – 1914)

  • – německý básník, novinář, překladatel
  • – zakladatel německé nonsensové poezie
  • – oba rodiče malíři
  • – matka zemřela, když mu bylo 10
  • – studoval dějiny umění a práva
  • – věnoval se žurnalistice, poezii, překladatelství
  • – zemřel na tuberkulózu (pod vlivem této nemoci píše Šibeniční písně)
  • – za života se nedočkal uznání
  • – předchůdce dadaismu
  • – přispíval do různých deníků a časopisů
  • – při cestách v Norsku se setkal s Henrikem Ibsenem – začal pak překládat skandinávská díla
  • – do češtiny byl jeho dvorním překladatelem Josef Hiršal

 

Další dílo, význam

  • – předjímá dadaismus, surrealismus, expresionismus a poetismus
  • – využívá slovní hříčky, náhodné slabiky a hlásky, nesmyslná spojení, groteskní lyrika, důležitá je i vizuální stránka
  • – ovlivněn Nietzschem a Schopenhauerem
  • – zkoumá podstatu jazyka
  • – v díle se promítá jeho humor i sklon k pesimismu
  • – Já a svět – prvotina
  • – sbírka Šibeniční písně
  • – sbírka Palmström
  • – sbírky Palma Kužel a Šlasi vydány posmrtně
  • – Hymnické písně – básně inspirované duchovní vědou

 

Vliv jeho díla

  • – Papírové blues – hra uvedená v Semaforu, obsahovala hodně jeho básní
  • – zhudebnění – Stromboli – Veliké Lálulá, Košilela
  • – Visací zámek – Půlnoční myš, Hymna Šibeničních bratří
  • – The Plastic People of the Universe

 

Šibeniční písně (1905)

Literární druh:

  • Lyrika (poezie)

Literární žánr:

  • básně, kaligramy

Téma:

  • nemůžeme zde mluvit o nějaké tematické orientaci sbírky, cílem je především prozkoumat a překroutit jazyk, hrát si s formou básně, s tvaroslovím, s homonymy, ale dá se říct, že dílo je ovlivněné depresí autora a zjištěním, že trpí tuberkulózou

Motivy díla:

  • příroda, názvy věcí a zvířat, absurdita

 

Literárně-historický kontext

  • – na začátku 20. století se v Evropě rozvíjí avantgardní směry, autoři chtějí šokovat, provokovat
  • – lidé už mají dost realismu a impresionismu, nové vědecké objevy – snaží se je aplikovat do umění, experimentují, hledají nové cesty
  • – nonsensová lyrika -nesmyslný až absurdní text, podobné grotesce, např. grafické básně – upřednostnění vizuality před obsahem

 

Hlavní umělecké směry:

  • – expresionismus – v popředí jsou city, vztahy, pesimistické, zoufalství, strach, beznaděj, bolest
  • – hodně v severských zemích, např. Edvard Munch
  • – v hudbě – atonální skladby – 2. vídeňská škola
  • kubismus – (cubus = krychle) jiný pohled na realitu, z různých úhlů, trojrozměrné věci chtějí dostat na papír, např. Pablo Picasso
  • futurismus – spjatý s kubismem, hledí do budoucnosti, odmítá tradice, schvalují válku, technika jako hlavní námět, např. Chlebnikov – Ruský básník, vymýšlí nová slova
  • – kubofuturismus – jen v literatuře, zakladatelem je Guillaume Apollinaire
  • – dadaismus – vzniká za 1. světové války, intelektuální protest proti konvencím, snaha šokovat, vyburcovat z pasivity, absurdita, náhoda, znevažování platných norem, hra se slovy, spojen s    kabaretem Voltaire – recitace básní, výstavy, např. Tristan Tzara – rumunský básník, manifest    dadaismu
  • – surrealismus – projekce snů a podvědomí, asociace, psychický automatismus, nelogické, např. Salvador Dalí – film Andaluský pes, André Breton – Manifest surrealismu, Magnetická pole
  • – dále poetismus, absurdní drama, funkcionalismus

 

Kompozice:

  • obsahuje na 70 básní a kaligramů

Postavy:

  • zvířata, smyšlené bytosti, slovní výrazy, oživlé věci

Čas a prostor:

  • neurčený

 

Jazyk:

  • – jazyk připomíná dětské říkanky, ruší gramatické principy, slovní hříčky, refrény
  • – groteskní verše, poetika nesmyslu
  • – zaměřeno na zvukovou stránku (melodické, zvukomalebné)
  • – užití anafory (= opakování stejných slov na počátku veršů nebo slok),
  • epifory (= opakování týchž výrazů na konci po sobě jdoucích veršů)
  • neologismy (= novotvary) → vytváří nové slovní složeniny (prvek němčině vlastní) – slova se mění podle rozdílných vzorců (nestačí košile – musí být košilela, dále Lunalena, Afri-de-Amerika, velvaryba; nebo Pampevlk, Tygrhart, Žrahlt, Vidamýžď, Pětikráska, … – podivné zkomoleniny z básně Nové názvy navržené přírodě)
  • – slovní zpotvořeniny (Jak si šibeniční dítě pamatuje měsíce: jelen = leden, psychopad = listopad)
  • kaligramy – vizuální grafické básně (Trychtýř, Noční rybí zpěv)
  • – latinské básně (Lunovis)
  • rým nečistý – básník přizpůsobuje výslovnost slov tak, aby se rýmovala,
  • ale hlavně tzv. rým přesmykový – autor přizpůsobuje samohlásky nesprávným a neužívaným způsobem
  • → dochází k překvapujícímu a grotesknímu vyznění veršů
  • abstraktní poezie ze zvukově originálních shluků hlásek, příp. slabik (Velké Lalulá –  smysl může znát jen on sám)

 

Některé básně:

  • Veliké Lálulá
  • Trychtýř – kaligram
  • Rybí noční zpěv – obsahuje pouze znaky, žádná písmena
  • Košilela
  • Koleno
  • Beránek měsíc
  • Zeměplaz
  • Jak si šibeniční dítě zapamatuje jména měsíců
  • Nové názvy navržené přírodě

 

Ukázka:

Znáš sirou košileli?
Třepetatá, třepetatá.

Jsi proklat, majiteli!
Třepetatá, třepetatá.

Teď třeská a pleská v ní vánek.
Vichrůrůrej, vichrůrůrej.

Kvílívá jak uplakánek.
Vichrůrůrej, vichrůrůrej.

Docela osiřela
košilela.

Napsat komentář

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.