Kniha: Šibeniční písně
Autor: Christian Morgenstern
Přidal(a): vercas1
Christian Otto Josef Wolfgang Morgenstern (1871 – 1914)
- – německý básník, novinář, překladatel
- – zakladatel německé nonsensové poezie
- – oba rodiče malíři
- – matka zemřela, když mu bylo 10
- – studoval dějiny umění a práva
- – věnoval se žurnalistice, poezii, překladatelství
- – zemřel na tuberkulózu (pod vlivem této nemoci píše Šibeniční písně)
- – za života se nedočkal uznání
- – předchůdce dadaismu
- – přispíval do různých deníků a časopisů
- – při cestách v Norsku se setkal s Henrikem Ibsenem – začal pak překládat skandinávská díla
- – do češtiny byl jeho dvorním překladatelem Josef Hiršal
Další dílo, význam
- – předjímá dadaismus, surrealismus, expresionismus a poetismus
- – využívá slovní hříčky, náhodné slabiky a hlásky, nesmyslná spojení, groteskní lyrika, důležitá je i vizuální stránka
- – ovlivněn Nietzschem a Schopenhauerem
- – zkoumá podstatu jazyka
- – v díle se promítá jeho humor i sklon k pesimismu
- – Já a svět – prvotina
- – sbírka Šibeniční písně
- – sbírka Palmström
- – sbírky Palma Kužel a Šlasi vydány posmrtně
- – Hymnické písně – básně inspirované duchovní vědou
Vliv jeho díla
- – Papírové blues – hra uvedená v Semaforu, obsahovala hodně jeho básní
- – zhudebnění – Stromboli – Veliké Lálulá, Košilela
- – Visací zámek – Půlnoční myš, Hymna Šibeničních bratří
- – The Plastic People of the Universe
Šibeniční písně (1905)
Literární druh:
- Lyrika (poezie)
Literární žánr:
- básně, kaligramy
Téma:
- nemůžeme zde mluvit o nějaké tematické orientaci sbírky, cílem je především prozkoumat a překroutit jazyk, hrát si s formou básně, s tvaroslovím, s homonymy, ale dá se říct, že dílo je ovlivněné depresí autora a zjištěním, že trpí tuberkulózou
Motivy díla:
- příroda, názvy věcí a zvířat, absurdita
Literárně-historický kontext
- – na začátku 20. století se v Evropě rozvíjí avantgardní směry, autoři chtějí šokovat, provokovat
- – lidé už mají dost realismu a impresionismu, nové vědecké objevy – snaží se je aplikovat do umění, experimentují, hledají nové cesty
- – nonsensová lyrika -nesmyslný až absurdní text, podobné grotesce, např. grafické básně – upřednostnění vizuality před obsahem
Hlavní umělecké směry:
- – expresionismus – v popředí jsou city, vztahy, pesimistické, zoufalství, strach, beznaděj, bolest
- – hodně v severských zemích, např. Edvard Munch
- – v hudbě – atonální skladby – 2. vídeňská škola
- – kubismus – (cubus = krychle) jiný pohled na realitu, z různých úhlů, trojrozměrné věci chtějí dostat na papír, např. Pablo Picasso
- – futurismus – spjatý s kubismem, hledí do budoucnosti, odmítá tradice, schvalují válku, technika jako hlavní námět, např. Chlebnikov – Ruský básník, vymýšlí nová slova
- – kubofuturismus – jen v literatuře, zakladatelem je Guillaume Apollinaire
- – dadaismus – vzniká za 1. světové války, intelektuální protest proti konvencím, snaha šokovat, vyburcovat z pasivity, absurdita, náhoda, znevažování platných norem, hra se slovy, spojen s kabaretem Voltaire – recitace básní, výstavy, např. Tristan Tzara – rumunský básník, manifest dadaismu
- – surrealismus – projekce snů a podvědomí, asociace, psychický automatismus, nelogické, např. Salvador Dalí – film Andaluský pes, André Breton – Manifest surrealismu, Magnetická pole
- – dále poetismus, absurdní drama, funkcionalismus
Kompozice:
- obsahuje na 70 básní a kaligramů
Postavy:
- zvířata, smyšlené bytosti, slovní výrazy, oživlé věci
Čas a prostor:
- neurčený
Jazyk:
- – jazyk připomíná dětské říkanky, ruší gramatické principy, slovní hříčky, refrény
- – groteskní verše, poetika nesmyslu
- – zaměřeno na zvukovou stránku (melodické, zvukomalebné)
- – užití anafory (= opakování stejných slov na počátku veršů nebo slok),
- epifory (= opakování týchž výrazů na konci po sobě jdoucích veršů)
- – neologismy (= novotvary) → vytváří nové slovní složeniny (prvek němčině vlastní) – slova se mění podle rozdílných vzorců (nestačí košile – musí být košilela, dále Lunalena, Afri-de-Amerika, velvaryba; nebo Pampevlk, Tygrhart, Žrahlt, Vidamýžď, Pětikráska, … – podivné zkomoleniny z básně Nové názvy navržené přírodě)
- – slovní zpotvořeniny (Jak si šibeniční dítě pamatuje měsíce: jelen = leden, psychopad = listopad)
- – kaligramy – vizuální grafické básně (Trychtýř, Noční rybí zpěv)
- – latinské básně (Lunovis)
- – rým nečistý – básník přizpůsobuje výslovnost slov tak, aby se rýmovala,
- ale hlavně tzv. rým přesmykový – autor přizpůsobuje samohlásky nesprávným a neužívaným způsobem
- → dochází k překvapujícímu a grotesknímu vyznění veršů
- – abstraktní poezie ze zvukově originálních shluků hlásek, příp. slabik (Velké Lalulá – smysl může znát jen on sám)
Některé básně:
- Veliké Lálulá
- Trychtýř – kaligram
- Rybí noční zpěv – obsahuje pouze znaky, žádná písmena
- Košilela
- Koleno
- Beránek měsíc
- Zeměplaz
- Jak si šibeniční dítě zapamatuje jména měsíců
- Nové názvy navržené přírodě
Ukázka:
Znáš sirou košileli?
Třepetatá, třepetatá.
Jsi proklat, majiteli!
Třepetatá, třepetatá.
Teď třeská a pleská v ní vánek.
Vichrůrůrej, vichrůrůrej.
Kvílívá jak uplakánek.
Vichrůrůrej, vichrůrůrej.
Docela osiřela
košilela.