Jméno: Vývoj českého a světového dramatu do 18. století
Přidal(a): Šárka Antošová
- jeden ze základních literárních druhů,určeno pro jeviště,jeho základem je DIALOG,
- verše i próza
- Dialog x monolog
- vznik v pravěku (umění a magie)-divadlo=magický rituál
STAROVĚK
- Egypt,Mezopotámie(texty spojité s divadlem -> náboženské,mýtické představy)
ANTIKA
- počátek evropského divadla
- kolébka evropské civilizace
- řečtina,latina
- DYONISIE=náboženské oslavy ,
- herci jen muži(1 až 3 + chor )
- DEUX EX MACHINA
- socha boha je shora spuštěna(seslána) dolů na jeviště
Náměty:
- mýty
- bohové
- trojská válka ..
- Kompozice dramatu:
- Expozice-úvod
- Kolize -srážka
- Krize-rozhodnutí
- Peripetie-náhlý obrat
- Katastrofa-definitivní obrat
- Katarze – prožití emocí-očištění
- Zásada trojí jednoty
- jednota času,prostoru a děje (1 čas,1 prostor,1 děj)
- hovorový jazyk,vulgarismy
- hl. hrdina-běžný občan(v Římě i otroci)
- náměty:všední život(lidské problémy)
- Aischylos
- Orestea=Orestes,-jeho matka s milencem zabijí otce,O pak zabije je,bohové ho soudí vina-nevina
- Sofokles
- Král Oidipus=otce Laiose zabije(neví,kdo to je),pozná se se svou matkou-láska,,město Théby(mor)
- Euripides
- Médeia= kvůli lásce zradí rodinu,ale následně je taky zrazena
Tragedie
- veršovaný spisovný jazyk
- vyšší vrstva(vládnoucí) -mýty
- Aristofanes
- Lysistrata =jak by ženy mohly donutit své muže, aby ukončili válku
HELENISTICKÉ OBDOBÍ
Nová komedie
- Mendandros
- negativní vlastnosti lidí
Římské divadlo
- Plautus
- Komedie o hrnci =Euklio najde hrnec,má dceru, Megadorus má syna a otrok ->Moliére-lakomec
STŘEDOVĚK (15. stol.)
- křesťanství,církev
- neněmost světa
- latina,staroslověnština
- trojí lid(král,šlechta,poddaní
- hl.hrdina RYTÍŘ
Liturgické(náboženské) drama
- divadlo předváděno obyčejným lidem v kostele(většina lidí zemědělci-žádný čas na literaturu)
- Vánoce(narození Krista),Velikonoce (zmrtvých vstání)
- MYSTÉRIA,MIRÁKLY ,PLANKTY (záhady,zázraky,pláč)
- (3 Marie přichází k hrobu Ježíše)
- později divadlo na trzích
Světské(nenáboženské)drama
=3 Marie k hrobu Ježíše ,chtějí vonné masti,podivné metody prodavače
Renezanční divadlo 15-16 st.
- navazuje na Antiku,pozemský způsob života
- divadelní scény (-u nás zpět tzn. veleslavínská čj-v obrození inspir.)
- (-Humanismus=návrat k člověku vynález knihtisku -přírodní vědy,zámořské objevy)
Shakespeare
-divadlo-rekvizity
-ukazuje negativní vlastnosti lidí (Hamlet-Claudius-zabil krále kvůli trůnu )
- Komedie
- Večer 3 královí-přestrojení,zmatek,dobrý konec –milostná kom.
- Zkrocení zlé ženy -3 sestry,Kateřina divoká,nakonec zkrocena
- Kupec benátský-motiv lásky
- Tragédie
- Romeo a Julie
- Othello-láska a žárlivost ,O a Desdemona smrt
- Hamlet,kralevic dánský-boj o moc nakonec všichni mrtvý
- Král Lear-král a 3 dcery ,jako sůl nad zlato ,nakonec všichni mrtvý
Ovčí pramen-Kontur Gomez –krade kde může,je zabit, -kolektivní vina,nikdo není odsouzen
Christopher Marlon
-tématika DR.Faust
-zakl.druhu verše Blankvers
Tirso de Molina
-don Chuan
- Sevilský svůdce a kamenný most
BAROKO (16.stol.)
- využití kulis (změna scény ),spojeno s hudbou a zpěvem->vznik oper
Pedro Calderon de la Barca
- Život je sen
-inspirace v antice,veršované
=polský princ ,který je vězněn ve věži kvůli věštbě ,že bude tyran(nakonec věštba prolomena)
- Škola hrou-hry ke vzdělávacím účelům
KLASICISMUS
- -zpět k Antice (Stavovské divadlo,Bílý dům)
- -jednota místa času děje
- hl Francie
- Pierre Corneille
- Cid-konflikt povinnost x láska
- Jean Racine
- Faidra-tragická láska,hl hrdinka žena (city,vášeň)
- Moliere(Jean-Baptiste Poquelin)
- kritika společnosti
- Lakomec –Harpagon(2 děti) ,soused Anselm(2 děti) a H sluha Čipera ,,,insp.od Komedie o hrnci -Plautus
- Tartuffe –podvodník,potká Orgona v kostele ,ten si ho k sobě nastěhuje,balí mu ženu Elmíru
- Pierre Corneille
Comedia dell´arte
= ,,komedie profesionálních herců´´ , ustálené postavy ,improvizace
- 1 rys:IMPROVIZACE
- 2 rys : KOSTÝMY A MASKY(Pantalone,Harletýn)
- 3 rys: PANTOMIMA
- Carlo Goldoni
- odstranil hru v maskách, posílil mluvení
- Sluha dvou pánů-převleky ->komičnost