Kniha: Audience
Autor: Václav Havel
Přidal(a): Ivča
Audience
- dílo bylo napsáno 1975 -> je to tzv. doba normalizace
- jedni tvrdili, že se politická situace u nás vrátila k normálním poměrům (komunisté věrní SSSR), jejich odpůrci říkali, že nenormální se stalo normálním
- byli trestáni lidé, kteří nějakým způsobem odmítali vstup vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 k nám, nebo se jim nelíbila politika sovětského svazu
- v KSČ došlo k boji o moc, tzv. reformní komunisté z 60. let byli odstraňováni z vedoucích funkcí, někteří i vězněni, všichni komunisté museli projít tzv. prověrky, kde komise hodnotily jejich vztah k novému vedení státu
Literatura u nás se dělí do tří skupin
- oficiální
- samizdatová
- exilová
Po potlačení Pražského jara (1968) musel Václav Havel opustit divadlo a jeho díla se v Československu přestala vydávat a hrát. V té době byl však již autorem uznávaným i v zahraničí → to pro něho v následujících dvaceti letech normalizace znamenalo jistou finanční nezávislost a podporu světového veřejného mínění, kdykoli byl komunistickým režimem za své názory vězněn
Literární směr
- absurdní literatura (40. – 50. léta 20. stol.), blízko k existencionalismu
- většinou se týká dramatu, prvky existencialismu
- absurdita = životní pocit bezmocného člověka
- lidský život postrádá smysl, neexistuje schopnost komunikace, vládne pocit odcizení, člověk v mezní situaci, chybí souvislý děj, nemá smysl hledat v rozhovorech smysl
Literární druh a žánr
- drama, absurdní drama (jednoaktovka)
Témata, motivy a hlavní myšlenka
- hry Audience, Vernisáž a Protest (1978) → autobiografický prvek
Postava disidenta Ferdinanda Vaňka, který za trest pracuje v pivovaře (jako Havel), není v hrách příliš aktivní, spíše umožňuje postavám kolem sebe, aby k němu, jako odpůrci režimu, zaujali nějaké stanovisko – tím se ukazuje jejich charakter, většinou: strach nebo absence morálky, …
dialog sládka a Vaňka není příliš konstruktivní – sládek neposlouchá, co Vaněk říká, baví se o ničem → objevují se opakující se fráze → typický prvek absurdního dramatu
myšlenka
- ukázat absurditu doby 70. a 80. let, ve které se děj odehrává – normalizace
motiv:
- Jiřina Bohdalová, Karel Gott – nevzdělaný arogantní sládek nutí Vaňka, aby přivedl Bohdalovou na piatiku – vůbec si neuvědomuje absurditu své žádosti
- když Vaněk váhá → sládek mu podsouvá, že jím pohrdá
motiv: pracovní morálka
- Vaněk chce několikrát odejít dělat – sládek ho nepustí, říká mu, že dříve to bylo lepší – chlastali celou noc – pracovní morálka socialismu
Kompozice, čas a prostor
jednoaktovka
- odehrává se během jediného rozhovoru v kanceláři sládka v pivovaru (autobiografický prvek)
- doba normalizace (70. – 80. léta 20. století)
- je obtížné rozdělit hru na klasické části (úvod, zápletka, vyvrcholení)
- celý dialog je rozdělen jen několika odchody Sládka na záchod
Postavy a děj
Ferdinand Vaněk
- je spisovatelem, který ale z politických důvodů nesmí vykonávat práci a za trest je dán jako manuální pracovník do pivovaru na zcela bezvýznamné postavení – pracuje jako přikulovač sudů v pivovaře
- absurdita se ukazuje i v tom, jak postoupil v kariéře – že přikulovač je lepší než kouleč
- inteligentní člověk, což se objevuje i ve způsobu jeho hovoru – je zdvořilý, používá spisovný jazyk a někdy i odborné termíny a cizí slova, čímž dráždí sládka
- je rezignovaný, uvědomuje si, že nic nezmůže, snaží se získat drobné výhody – ne však za cenu morálních ústupků
sládek
- neustále opilý, arogantní (Vaňkovi začne hned tykat)
- nevzdělaný a velice pravděpodobně i hloupý, má nedůvěru k inteligentním lidem, vážní si pouze „svých“ lidí – tzn. těch, kteří jsou ochotni s ním pít, šmelit apod.
- jako svého člověka vnímá i tajného policistu, který má Vaňka na starosti a kterému sám na Vaňka podává zprávy – přitom si vůbec neuvědomuje nemorálnost svého počínání
- nakonec Vaňkovi navrhne, aby donášel sám na sebe – vrchol absurdity
- je charakterizován i svým jazykovým projevem – nespisovný, vulgární, jednoduchý
Zajímavosti, inspirace
- Havlovy divadelní hry jsou ovlivněny především tradicí absurdního divadla; mimochodem Samuel Beckett, jeden z jejích zakladatelů, uvězněnému Havlovi věnoval v roce 1982 hru Katastrofa. Není to ovšem jediný inspirační zdroj; například k Čechovovi se Havel sám odkazuje ve hře Odcházení (2007) citací motivu z Višňového sadu
- postavu sládka ztvárnil Pavel Landovský, postavu Vaňka
- Havel byl v podstatě v postavení Vaňka → zanedlouho na to byl prezidentem ČR
Audience – ironie, satira (- znamená přijetí u někoho významného → zde je ale vzdělaný člověk přijat nevzdělancem a morálně špatným člověkem, který je ale jeho nadřízeným)
Autor – Václav Havel
- Život autora + vlivy na jeho tvorbu
- narozen v Praze, potíže na škole kvůli komunistickému režimu
- 1967: projev proti KSČ
- až do roku 1969 mu bylo v ČSR zakázáno publikovat → do časopisů (Divadelní noviny)
- 1989: účastnil se založení Občanského fóra – protitotalitní hnutí
- kampaň „Havel na hrad“ – 29. prosince 1989 jednomyslně zvolen prezidentem Československa
- Havel navazuje na české myslitele, jako Tomáš Garyk Masaryk, Josef Šafařík a především Jan Patočka, přes něhož přijímá tradici fenomenologické filozofie (- zkušenosti)
Další autorova tvorba
Tři žánry:
60. léta 20. století – poezie a kaligramy
- divadelní hry ovlivněny tradicí absurdního divadla
- 1966: první kniha „Protokoly“ – obsahuje také „Zahradní slavnost“, sbírku typogramů a dvě eseje
- „Vyrozumění“ (1969) a „Ztížená možnost soustředění“ (1970) → cena Obie v New Yorku
- „Audience“, „Vernisáž“, „Protest“ – postava disidenta Vaňka
- „Largo desolato“ – studie strachu pronásledovaného disidentského spisovatele o svou identitu
- „Odcházení“ – dotýká se korupce a bulvárního tisku
eseje, kritika, dopisy a projevy
- doba normalizace: „Dopis Gustavu Husákovi“, „Moce bezmocných“, „Dopisy Olze“
esejistická literatura v době prezidentství – např. „Letní přemítání“
Další představitelé
Havel patří do samizdatu, většina her zůstala jenom ve čtené podobě, nehrála se, provozovala se domácí divadla (např. u Vlasty Chramostové nebo na Havlově hrádečku – jeho chalupa)
Bytové divadlo – domů si pozveš kamarády a pro ně to hraješ
- Pavel Kohout – jeho hry se hrály hlavně v cizině
- Pavel Landovský
- Milan Kundera
mezi další autory této doby – ne dramatiky by patřili:
- Bohumil Hrabal, Josef Škvorecký
- Underground – Jirous, Bondy
- z oficiálních: Ota Pavel, Ladislav Fuks, Vladimír Páral