Jméno: Generace (anarchistických) buřičů
Zařazení: Literární období
Přidal(a): Tereza95, Nicol P.
Generace buřičů = básnická skupina následující po české moderně 10. a 20. léta 20. století do konce 1. světové války
- Stanislav Kostka Neumann, Viktor Dyk, František Gellner, Fráňa Šrámek, Karel, Toman, Jaroslav Hašek. Sociální tematikou je jim blízký Petr Bezruč.
Proč se jim tak říká?
- název trefný: buřič: člověk, který se proti něčemu bouří
- básníci bouřící se proti době, nesouhlasí se svou dobou, protestují svou tvorbou proti životním podmínkám
- protest je podobný jako u FR. básníků: bohémský život
- anarchistické hnutí – filozofický názor, založen na odmítnutí státu jako instituce a donucovacích prostředků, které stát používá: soudy, správní řád, policie, armáda
- anarchisté říkají: stát a jeho donucovací prostředky omezují lidskou svobodu
Počátek 20. století:
- Společnost v českých zemích různorodá, národnostní otázky
- Stále aktuální, čeští politici ale nicméně smířeni se současným stavem (české země součástí Rakouska-Uherska).
- Do popředí sociální kritika.
Atentát v Sarajevu na následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este -> první světová válka (1914–1918).
- Zapojena většina Evropy, boje na několika frontách (Srbsko, Itálie, Rusko, západní fronta mezi Německem a Francií)
- Mobilizováno přes 60 milionů vojáků, 9,7 milionů vojáků zahynulo. Zemřelo 6,7 milionů civilistů, zraněno bylo přes 20 milionů lidí.
Anarchističtí buřiči („básníci života a vzdoru“)
- = skupina mladé generace českých spisovatelů, která začala tvořit na přelomu 19. a 20. století.
- program: odmítání státu, donucování, násilí, odmítání oficiální politiky státu, antimilitarismus – proti válce, odmítali omezování svobody člověka
- měli pocit, že svoboda je omezovaná – tak se proti tomu bouřili – postoj se projevoval v poezii
- postoj zaujímali jen v mládí, postupně si každý volí svou vlastní cestu/téma
- nejedná se o výraznou autorskou skupinu
- mluvčí anarchistů: Stanislav Kostka Neumann (- z dobře situované rodiny, vlastnili v Praze vilu – „Olšanská vila“ – zde se scházela skupina A.B., odsud vycházel časopis
Hlavní list anarchistů – časopis Nový kult (1897–1905)
- vůdčí osobnost S. K. Neumann
- Vliv filozofie Friedricha Nietzscheho a Maxima Gorkého (povídky o lidech na okraji společnosti).
- Někteří součástí hnutí Omladina (sympatizovalo s komunistickými ideály).
- Buřiči se často setkávali v Neumannově vile na Olšanech, diskutovali o politice, umění, životě, vedli bohémský život. Heslo Carpe diem (Užívej dne) nebo Po nás potopa.
Rostoucí význam tisku
- Významné Lidové noviny
- přispívali do nich S. K. Neumann, F. Gellner, R. Těsnohlídek, J. Mahen, V. Dyk, F. X. Šalda, E. Bass, K. Poláček aj.
Tvorba anarchistických buřičů ovlivněna:
- anarchismem (úsilí o neomezenou svobodu člověka, odmítání autority státu)
- antimilitarismem (odmítání války)
- vitalismem (oslava života a přírody)
- propagace přirozené lásky, rovnosti mužů a žen, sexuality, kritika tradičního manželství
- návaznost na Českou modernu (realistická poezie, impresionismus, symbolismus), také dekadentní a satanistické prvky, po 1. světové válce i vitalismus a civilismus.
Znaky tvorby:
- zpočátku vyznávala stejné hodnoty – poezie s tématy podobná
- pravidelný, jednoduchý typ verše
- blízko k lidové tvorbě, inspirace folklórem
- užívání přirozeného jazyka bez vyumělkovaných metafor
- zavádění do poezie hovorových a slangových pojmů
- psali srozumitelně a jednoznačně, úsporně až heslovitě
- zájem o sociální otázky
- poezie, která se, ale liší od předchozí generace – nepracují se symbolem, méně obrazotvornosti, je jednoduší, srozumitelnější – více se zabývají aktuálními otázkami, konkrétně svět ve kterém žijí
- v poezii odráží vnější svět – otázky: politiky, sociální otázky, dělnická (jejich život), válka + člověk v ní, militarismus, zbrojení, přírodní, vztah k ženám, věda, technika, moderní civilizace
- převzali od předchozí skupiny: zpěvnost, hudebnost veršů, kultura, využívání hovorového jazyka
Výtvarné umění:
- V Brně vznikla Skupina výtvarných umělců, hlavní představitel Emil Filla, dále sochař Otto Gutfreund, spisovatel a malíř Josef Čapek, malíři Vincenc Beneš a Antonín Procházka, architekti a designéři Pavel Janák, Josef Gočár, Vlastislav Hofman, Josef Chochol aj.
- Inspirace kubismem (zjednodušování předmětů na základní geometrické tvary) a futurismem (obdiv k síle strojů, technice).
Zástupci buřičů
František Gellner
- jediný výrazně typický anarchistický buřič
- jediný, který nepřekročil hranici anarchismu – umírá r. 1914 – neměl příležitost zažít nic jiného
- z rodiny daný bohém, měl rád společnost
- nebál se vyslovovat své názory, proti společnosti, vládě, vládnoucí politice
- jen anarchistický buřič, citlivý, ale provokativní
- velmi kritických ve svých postojích
- využíval satiru, ironii, humor
- básník nejvíce srozumitelný – své krátké básně odvodil od kupletů a šansonů
- kuplety a šansony – typy písní, patřili do lidové zábavy, vyjadřují se jednoduchou formou, rýmovaný verš, pojmenovává věci přímo, básně podobné písním, blíží se hovorové řeči
- oblíbené, každý rozuměl, on sám oblíbený už ve své době
- Kuplet = zůstal v lidové zábavě
- jednoduchá píseň, obsah žertovný, satirický, kritický
- vyznačuje se refrénem, který se stále opakuje
- typická píseň pro kabaret
- Šanson = stopy už ve středověku, renesanci
- tehdy/původní šansony se podobaly kupletu – obsah, žertovný, ironický, kritický
- moderní šanson od 19.stol. = proměna
- není tak jednoduchý, průhledný – stala se malá básnická sbírka
- texty zajímavé, hodnotné
- básníci se zabývají psaním šansonů
- doména francouzské hudební scény
- autostylizace: autor se staví do pozice někoho jiného
- sám sebe zobrazuje ve své poezii, jako někoho jiného
- do zhýralého, cynického člověka, kterému je jedno co se kolem něj děje, nic se ho nemůže dotknout, tvrdé srdce, ironický, výsměšný
- autostylizací zakrývá svůj cit, zklamání z osobního, společenského života, touha po lásce, trápí ho v jaké společnosti žije, že si lidé lžou, nedostudoval
- Dílo: dvě básnické sbírky: Po nás ať přijde potopa, Radosti života
Fráňa Šrámek
- nejdůležitější city, smysly, nálady, smyslové vnímání – pro něj podstatné
- básník, prozaik, dramatik – všechny 3 žánry významné
- spisovatel mládí: je pro něj zásadní motiv v tvorbě
- všímá si jak se mladí lidé zkouší stavět do života dospívání, problémy mladých, když jsou na přechodu mezi dospíváním a dospělostí
- rozdíl pohledu/ vnímání světa mezi dospívajícím a dospělým – ukazuje na jedné straně svět plný touhy a ideálů, buřičství mladých „jdou hlavou napřed“, ideály, touha po lásce, uznání, uplatnění, prosadit se
x
- realita, která hází mladým klacky pod nohy, rodiče mají jiné názory
- kladou odpor školství, realita neodpovídá představě, vztah k rodičům, kamarádům , okolí
- on zobrazuje střet a jeho výsledek
- mladí se musejí vyrovnat s částečnou ztrátou snů, ideálů, snaha prosadit se – nevede se, ale oni se nikdy nezlomí
- na konci cesty mládí, když jsou dospělí, jsou změnění, posílení, nikdy ale zlomení, více realističt
- Poezie
- první sbírky – on sám je mladý, neuvědomuje si to
- anarchistické, odpor k válce (píše se v době 1. světové války)
- sbírka: Modrý a rudý
- básně o vojácích, protiválečná
- podle barev oblečení, vojáci v záloze, aktivní vojáci – modrá, barva anarchie rudá
- Života bído, proč tě mám rád
- společenské-sociální lyrika
- stejné období
- člověk v mládí plno ideálů, které nemůže uskutečnit, život klade překážky
- pořád zbývá naděje, láska – člověk není poražený
- Splav
- ústřední sbírka
- motivy: negativní zážitky související s válkou, kritika společnosti, motiv mládí, okouzlené láskou/konkrétní ženou, souznění člověka s přírodou – motivy spolu souvisí
- básník je šťastný v přírodě i ve své lásce – v obou momentech se cítí šťastný
- optimistická, pozitivně naladěná
- nenese téměř stopy anarchismu
- nejtypičtější báseň – stejnojmenná = Splav
- po 1. svět. válce píše další básnické sbírky – hl. motiv = vztah k domovu, kraji, kde se narodil – rodné místo
- poslední básnická sbírka vychází na prahu 2. svět. války
- Šrámek se připojil k národnímu proudu literatury
- hnutí českých spisovatelů, na počátku 2. svět. války opustili svou dosavadní tvorbu, témata, vyjádřili se k okupaci, protektorátu
- cíl: odsoudili tento akt, okupaci, protektorát, válku
- pokusili se dodat českému národu sílu k překonání této krizové situace, víru, že se to podaří
- většina autorů mladších i starších, Šrámek, Seifrt
- pesimistická nálada: autoři se snažili odvahu, sílu, víru
- Próza
- psal povídky, novely
- autor impresionistické románu (= postrádá zápletku, děj, má úst. hrdinu, autor se soustředí na vnitřní život, prožitky)
- román = podstata: děj má zápletku, závěr rozuzlení zápletky, děj má odbočky, hrdina se mění, vyvíjí se
- motivy: city, nálady, prožitky ústředního hrdiny, jeho vztah k životu, lidem
- ústřední hrdina se mění, vyvíjí, vývoj svých pocitů, postojů
- obsah nedokončené věty – autor nechává prostor čtenáři, aby si domýšlel co postava prožívá
- Stříbrný vítr
- věnován mládí a postojům, názorům dospívajícího
- postava studenta – ústřední hrdina Jan Ratkin
- autor ho sleduje mezi 16-18 věkem, ukazuje jeho přechod od dětství k životu dospělého
- přechod plný touhy po uznání, dosažení rovnocennosti s dospělými, po lásce, štěstí, přátelství
- ukazuje cestu, kterou musí jít, aby dosáhl touhy musí překonávat překážky, střety s dospělým světem (rodiče, profesoři), dochází ke zklamání, lásce, kamarádství, nic není tak růžového jak si představují
- zažívá chvíle, že je osamělý, s nikým se nedomluví, ale ze všech potíží, zklamání vychází jako vítěz, poučený, ale nezlomený, zralejší
- název: symbol pro mládí, naději, víru v život, lásku, naději
- Drama
- divadelní hry
- Měsíc nad řekou
- nejvýznamnější – i zfilmováno
- motiv: pozorování životních hodnot, světů mladých a dospělých
- ani jedna strana nevychází špatně
- mladí mají nadějí, starší moudrost
- patří spíše generačně než svými názory
- pochází z venkova u Slaného
- otec zemědělec, hospodář
- nedostudoval VŠ, celý život se zabýval literaturou
- působil jako novinář, spisovatel
- vášeň pro cestování (neustále cestoval), projel Evropu i mimo Evropu – protoulal se jimi, prochodil je
- mluví o sobě jako o vagabundovi (- odraz v tvorbě), tulákovi
- často mimo domov – posílení vztahu k rodnému kraji, svému domovu, národu
- stále se domu vracel, vztah k rodnému jazyku (ovládal výborně ČJ), kraji
- motiv: tuláctví vychází z osobní zkušenosti
- tulák, vagabund – v básni často vyskytující se slovo
- není zde myšleno špatně – jako dnes
- lidé, kteří chodí světem a nemají dost prostředků na hotel, musí se protlouci jak se dá, upozornění že, často o ně cizí země nestojí, snaží se je vyhostit, nevlídní
- svoboda spojena s touláním se – nemají bohatí lidé
- domov, lásku k domovu, rodnému kraji, úzký vztah k národu, jazyku
- Poezie
- promyšlená
- 7 básnických sbírek – tenké knihy
- básně krátké, dokonale promyšlené „dlouho nosil v hlavě, promýšlel a 1. psanou verzi už nemusel přepisovat“
- snažil se o úspornost vyjádření, verše nekomplikované, krátké
- básně působí: urovnaným, klidným dojmem, jako kdyby o nic nešlo
- po 2. a 3. přečtení – hluboké myšlenky, ukrývají se symboly – měl blízko k symbolismu, ale NENÍ SYMBOLISTA
- sbírky básnické
- Pohádky krve
- úplně první
- vztah k anarchismu
- není pro něj typická
- na konci vyloučil ze své tvorby, moc se k ní nehlásil
- ovlivněna symbolismem – anarchistické zklamání ze společnosti, zklamání z lásky, ze společnosti
- přišla mu jako „úlet mládí“
- další se tématicky odlišují
- Melancholická pouť
- motiv tuláctví, domova, vyznání lásky k rodnému kraji, zemi
- lyrika osobní, intimní
- prožitá sbírka
- Sluneční hodiny
- stejné téma jako Melancholická pouť
- Měsíce
- vrchol jeho děl
- jedna z nejvýznamnějších sbírek ČR
- patří do ZLATÉHO FONDU
- výrazně česká sbírka: motivy mají vztah k české zemi, národu, historii
- název: 12 krátkých básní, každá nese název jednoho měsíce
- ukazuje jak v průběhu kalendářního roku plyne lidský čas (uplývá lidský život) a čas vesmírný (uplývá čas zemi, jako takové)
- motivy: venkovské práce a proměna přírody v průběhu kalendářního roku – vztah práce a příroda
- odkazy na české historické události v průběhu měsíců
-
- Stoletý kalendář
- poslední sbírka
- napsána několik let po 1. světové válce
- zákl. motiv: tuláctví + odkazy k válce, faktu války
- Stoletý kalendář
Viktor Dyk
- zastává anarchistické postoje jen na začátku tvorby, brzy se oddělil
- intelektuální básník
- básně spíše rozumové, tvorba spojena se společenským životem
- velký vlastenec
- bojovník za národní samostatnost
- postoj protirakouský za 1. světové války vězněn za názory
- po válce se angažoval v politice, pravicově orientovaný
- poslanec senátor národně demokratické strany (pravicová strana)
- poslanec za Louny (nebyl Louňák)
- tvorba: kritický ke společnosti, v kritice využíval ironii, satiru
- poezie: verše velmi krátké, promyšlené, strohé (žádné kudrlinky, zbytečnosti)
- rozumový, ironický, kritický, politické/společenské dění
- Díla
- anarchistické období – společenské sbírky
- Síla života
- Marnosti
- náladové, pocitové, ne příliš rozumové, nepopíral tyto sbírky jako Toman
- významnější pozdější tvorba…
- začíná psát satiru, satirické básně týkající se společnosti a politických událostí
- Sbírky:
- Satiry a sarkasmy
- 1. světová válka
- píše vrcholné dílo
- válečná tetralogie: Lehké a těžké kroky
- Anebo
- Okno – nejvýznamnější
- Poslední rok
- motivy: válka, otázka do jaké míry se český národ vyrovná s válečnou situací, obstojí? Bude zničen? Pokud přežije jak bude vypadat poválečný svět, myšlenka na národní samostatnost
- výzva k národu, aby se ve válce nevzdal, češi bojovali, aby bojovali sami za sebe ne za Rakousko
- Okno: klíčová báseň: Země mluví
- kvůli této básni sbírka vydána znovu na prahu 2. světové války
- dodávala českému národu sílu
- – + návod jak by se měli zachovat (předválečná hrozba)
- satira = kousavý, rýpavý, šťouravá až urážlivý, zesměšňovací
- Satiry a sarkasmy
- Próza
- psal povídky, novely
- povídka = jeden děj, předpokládáme konec podle příběhu
- novela = jeden děj, kratší prozaický útvar, nepředpokládaný konec
- Krysař
- novela
- námět: není vlastní, stará německá pověst ze 13. století
- o krysaři (člověk, který chodil od města k městu, aby zbavil město od krys – zaměstnání)
- přijal motiv krysaře, ale dal mu romantický rozměr
- má zřejmý děj, dělá prózu
- Drama
- Zmoudření dona Quijota
- postava i námět od Cervantese (román) – toto, ale drama
- D. Q. jde za svým snem, nemůže uskutečnit, zklamaný, nešťastný, umírá na konci
- rozpor mezi snem a realitou
- Zmoudření dona Quijota
Petr Bezruč
- pocházel ze Slezska – Opava – podstatné pro tvorbu
- vlastní jméno: Vladimír Vašek – chtěl se odlišit od otce – gymnaziální profesor, vlastenec, v Masarykově družině, otec dokázal faleš rukopisů Kutnohorského a Zelenohorského
- z kulturního, vzdělaného prostředí
- nedokončil vysokou školu – poštovní úředník
- několik míst pobytu: Morava, Slezsko,nejvýznamnější Frýdek-Místek(významné pro tvorbu)
- Slezsko: odlišovali se od Moravy, Čech
- průmyslná oblast, hlubinné doly-černé uhlí
- oblast problematický, komplikovaná z hlediska: sociálního, velké sociální rozdíly, majitelé železnic, techniky, dolů (= uhlobaroni (češi)) x horníci, kteří byli vykořisťováni, horší životní podmínky, práce těžká, vysilující, žádné zabezpečení, neúměrný plat – vzpoury
- neklidná oblast i národnostně, národnostní útlak (uhlobaroni-češi, upřednostňovali češtinu + útlak ze strany Rakouska-Uherska – němčina + polský vliv, polská knížata
- Slezané pociťovali jako útisk – Poláci, Němci, Češi = Slezané měli svoje nářečí
- lidé se cítili utiskovaní, chudí, nesvobodní, uvědomil si, že lidé nemají nikoho, kdo by vyjádřil jejich starosti
- začal psát básně mluvící o problémech ve Slezsku
- básně s námětem: sociálním, společenským – orientována na národnostní otázku – lyrika
- část tvorby tvoří vlastní život
- žil celý život sám, samotářský, osamělý
- v mládí nemocný, tuberkulóza, vyléčil se, smůla na vztahy, dívka ho opustila, zklamaný, nenašel si životní partnerku
- žil odříznutý, samotářský, měl dostat cenu – ani se pro ni nedostavil
- korespondence pouze se spisovateli – nic osobního
- básně: lyrika: společenská (národnostní problematika,národnostní otázka), intimní, sociální, sociální balady – 1. autor v české poezii
- básně depresivní
- jedna básnická sbírka – prokazatelně napsal pouze jednu = Slezské písně
- začal vydávat básně v časopisech – menší sbírka – Slezské číslo
- rozšířil sbírku, další básně – Slezské písně – pořád přidával básně, rozšiřoval pro další vydání, ale nejkvalitnější 1. vydání
- Stužkonoska modrá = pochybnost o autorství
- Sociální balady:
- balada = smutná báseň s tragickým koncem
- sociální balada = dochází ke konfliktu mezi hrdinou a společností
- dramatický konflikt vede ke zničení hrdiny
- za zničení může lidská společnost
- hrdinové, postavy jsou skutečné postavy – konkrétní, skutečná jména zničených lidí osudem, společností, do básně vstřelil životní příběhy
- lidi, kterých se báli: – uhlobaroni – nevymýšlel si
- Bezručova autostylizace: postavy lidového zpěváka, básníka (= bard – lidový pěvec, básník), jehož ústy promlouvá slezský lid
- více autostylizací, nejznámější bard, postava horníka, zhýralého opilce
- on mluví, zastupuje lid
Stanisla Kostka Neumann
- poezie, významný organizátor anarchistického hnutí
- dal je dohromady
- nedosahuje významu v básních od ostatních básníků – není tak dobrý
- plno peněz, i rodiče – zdědil vilu v Olšanech „Olšanská vila“ – sídlo, kde se scházeli anarchističtí básníci
- novinář, anarchistický časopis – Nový Kult, financoval ho, časopis anarchistů, otisk básní, názorů
- aktuální básník – typické vyjádření ke konkrétním politickým událostem (dnes bychom řekli politický básník) rychle reagoval na události)
- přežil 2. světovou válku, jakmile se něco dělo, vydal sbírku
- Omladina
- skupina mladých dělníků, bouřili se proti společnosti, svým sociálním podmínkám, Neumann s nimi sympatizoval, takový mluvčí skupiny
- vězněni za názory, Neumann s nimi
- 1) období Dekadentní (ještě před anarchisty)
- 1. sbírky symbolistické, dekadentní – zhnusení, pocit nicoty, zmaru, zoufalství, vyplývá z aktuální společnosti
- př. sbírky: Jsem apoštol nového žití
- 2) období Anarchistické
- vyplnil organizační prací
- žádná zásadní sbírka
- 3) období po-anarchistické
- žil stranou politického dění, na doby se odmlčel politicky – na Moravě – 2 klíčové sbírky
- Kniha lesů, vod a strání
- umělecky nejvýše
- vznik těsně před 1. světovou válkou
- přírodní a reflexivní (= úvahová) lyrika
- šťastná sbírka: postoje, naladění, oslava Moravské přírody, ročních období, plná života, člověk žije v souznění s přírodou
- radost, štěstí, pozitivní naladění
- Nové zpěvy
- doplňuje předchozí sbírku, protiváha 1. sbírky
- ovlivněna civilismem (= nový směr)
- civilismus = z Ameriky, opěvuje civilizaci, vědu, techniku, vynálezy, pokrok, do jako míry ovlivňuje lidskou společnost v pozitivním smyslu
- vidí prvek co posouvá civilizaci dopředu
- 4) Válečné období (1. světová válka 1914-1918)
- básně: odsoudil 1. světovou válku, důsledky
- on sám byl na frontě (v Albánii), prožil válku jako voják – autentické, autobiografické básně
- 5) Proletářské období (20./30. léta 20. století)
- po válce
- neodtahoval se, vstoupil do komunistické strany
- přejal komunistické idee
- proletářští autoři se vyjadřují k dělníkům
- sbírka: Rudé zpěvy : dělnická otázka, buržoázie x dělník
- 6) Válečné období (2. světová válka)