Jméno: Česká literární moderna a generace anarchistických buřičů
Přidal(a): Ziki
Literární moderna:
- moderna – všechny umělecké směry a tendence od poslední třetiny 19. století až do 1. sv. války
- Znaky: radikalizace společnosti, vliv dekadentních a anarchistických názorů
- V literatuře: mezigenerační střety – hroutí se představy o národní jednotě, odmítání zastaralých hodnot 19. století, pronikání mod. uměleckých směrů
- Nejstarší generace autorů (Neruda, Vrchlický, Zeyer)
- Mladá generace autorů – generace české moderny, anarchističtí buřiči
- Rozčarováni z vývoje, pesimismus, odklání se od realismu, ovlivněni prokletými básníky, využívají nové umělecké směry (např. syntetismus)
- Manifest ČM: 1895, literární a politický program (pol. – všeobecné hlasovací právo, svobodu slova, shromažďování, lit. -vytvoření umělecké kritiky jako samostatného oboru, individualismus)
- Autoři: J. S. Machar, Fr. X. Šalda – významný literární kritik
- Autoři nejsou vázáni konvencemi, kladen důraz na individualismus
- Zanikají hranice mezi literárním druhem a žánrem
Josef Svatopluk Machar:
- realista, básník, prozaik, publicista
- individualista, zaujímal tvrdý postoj k Vídni, církvi a maloměšťáctví, kritika českého státu
- tvorba: lyrika:
- Konfiteor I-III – vlastenecká lyrika
- Čtyři knihy sonetů – sbírka moderních sonetů (politické, ne milostné), obrazy z každodenního života
- Tristium Vindobona (Žalozpěvy vídeňské) – politická sarkastická sbírka, kritika českých poměrů
- Epika:
- Postavení ženy ve spol.
- Zde by měly kvést růže – sbírka povídek, zobrazení osudů žen, zklamání ze života a reality
- Magdaléna – veršovaný román, kritika maloměšťáctví, veršovaný román, osudy žen, hlavně prostitutek
- Svědomím věků – vyjadřuje obdiv silným osobnostem a dějinám, desetidílný cyklus, obdobné dílu Vrchlického (Zlomky epopeje), zahrnuje jeho pojetí vývoje lidstva
V záři helénského slunce (antika), Jed z Judey (křesťanství)…
Antonín Sova:
- básník mnoha směrů (realismus, impresionismus, symbolismus, dekadence)
- silný vliv krajiny jižních Čech
- realistická tvorba:
- Realistické sloky – zobrazuje přírodu J. Čech
- impresionismus:
- Květy intimních nálad – sbírka, náladovost, snovost, melancholie
- Z mého kraje – zobrazení prchlivosti okamžiku
- Soucit a vzdor – přelomová sbírka, prvky dekadence
- Symbolismus a dekadence:
- Zlomená duše – hledání smyslu existence, rozpor mezi snem a skutečností, monology, dekadence
- Vybouřené smutky
- Údolí nového království
- Ještě jednou se vrátíme
Otokar Březina:
- vlastním jménem Václav Jebavý
- představitel symbolismu a duchovní poezie (hledá Boha)
- řeší smysl lidské existence, kontext člověka v duchovnu, využívá abstraktnost, mysticismus
- díla jsou symbolicky spojená barvou či zvukem
- sbírky:
- Tajemné dálky – intimní lyrika, pesimistická, osobní zpověď autora, řešení = služba umění
- Svítání na západě – motivy smrti, smutku, oxymóron, velké množství symbolů, mystika zvítězí nad okolním světem
- Ruce – sbírka, jednota tvorstva, oslava dělníka
- Větry od pólů – sbírka
- Stavitelé chrámů – sbírka
- Překonává pesimismus, charakteristické znaky: kolektivní hrdinové, víra v budoucnost, optimismus, volný verš, obrací se k Bohu
- Vytváří osobitý typ českého symbolismu, silný vliv dekadence
- básník, malíř, publicista (Moderní revue)
- poetické znaky: melancholie, pesimismus, ponurost, snová krajina, zvukomalba, melodičnost, rytmus
- sbírky:
- Pozdě k ránu – náladová lyrika, únik do fantazie, zobrazují básníkovo nitro, vyjadřují jeho pocity
- Mstivá kantiléna – básnická sbírka (12 balad), vrcholné dílo symbolismu, využívá zvukové motivy, jedná se o spojení symbolismu s dekadentním viděním světa, využití symbolu Gézů (=vzdor), zobrazuje marný boj, osamělost a vzdor
Anarchističtí buřiči:
- Navazují na českou modernu (časopis Nový kult)
- Intenzivní překladatelská činnost
- Překládají světovou literaturu moderních uměleckých směrů
- ve tvorbě překonávají anarchistické postoje a dekadentní tendence – řeší každodenní život
- odpor vůči všemu starému, brojí proti společnosti („Básníci života a vzdoru“)
- kritika maloměšťáctví, pokrytectví
- neutvářejí ucelenou skupinu s jednotným programem
- posléze překonávají anarchismus
Stanislav K. Neumann
- básník, publicista, prozaik, překladatel
- prošel intenzivním literárním i politickým vývojem
- Anarchistický přístup ke světu překonává
- Tvorba do roku 1918:
- Útok proti společnosti a církvi, symbolika Satana (= satanismus)
- Nemesis, bonorum custos – (Spravedlnost, ochránkyně dobrých), ironický výsměch spravedlnosti
- Symbolismus a dekadence:
- Silný motiv satana, uzavření etapy v roce 1900
- Jsem apoštol nového žití – sbírka
- Apostrofy hrdé a vášnivé – sbírka
- Satanova sláva mezi námi – sbírka, nejtypičtější
- Realismus:
- Příklon k sociální problematice
- Sen o zástupu zoufajících – sbírka
- 1905 – 1915:
- Básnická tvorba, překladatelská činnost, nejvyšší aktivita
- Kniha lesů vod a strání – přírodní lyrika, založena na citovém vnímání
- Nové zpěvy – civilismus, oslava pokroku, velkoměsta, dynamického vývoje společnosti
- básník, prozaik, dramatik
- představitel antimilitarismu, vitalismu, využívá sociální podtext
- přírodní a milostná tématika
- zaměřuje se na generační střety, citovou stránku života – impresionistický přístup
- využívá své vlastní zkušenosti (válka, vězení)
- Tvorba:
- Života bído, přec tě mám rád – poezie, ironická sbírka
- Řeší právo na život každého člověka
- Antimilitarismus, rozčarování ze společenského vývoje
- Touha po životním štěstí, kontrast se světem konvencí
- Modrý a rudý (Verše o vojáčcích) – antimilitaristická sbírka
- symbolismus (modrá – voják, uniforma; rudá – anarchista)
- autor je prostý voják, o kterém rozhodují nadřízení → zachycuje pohled zdola
- báseň Raport– za vojáka rozhodují velitelé.
- Otázka, proč musejí ve válce umírat nevinní lidé
- Motiv mládí
- Splav – sbírka
- báseň Splav– láska, krása přírody, nadšení ze života
- oslava mládí, expresionistická lyrika
- splynutí ženy a přírody
- Měsíc nad řekou – drama
- impresionismus
- téma nesplněných životních snů
- Léto – drama
- Zesiluje motiv mládí
- Líčí citové zmatky hlavního hrdiny
- Stříbrný vítr – próza, impresionistický román
- impresionismus
- Jan Ratkin – zmatky jeho dospívání, vzpoura proti jeho otci, společnosti,
- Žasnoucí voják – soubor povídek
- povídky o tragédiích vojáků a nesmyslnosti války
- Života bído, přec tě mám rád – poezie, ironická sbírka
- cestoval po Evropě → poznal revoluční hnutí, zkušenosti s anarchismem
- žil bohémsky, neschopen podřídit se autoritě,
- motivy tuláctví, krve, lásky a domova
- Tvorba:
- Pohádky krve – sbírka
- vliv dekadence a symbolismu
- protispolečenská poezie, spojuje touhu po lásce a zklamání (báseň Píseň)
- Torzo života
- erotická lyrika
- symbolika barev, motiv tuláctví, pohádek
- nespokojenost s prožitým životem
- touha po domově, lásce
- Melancholická pouť
- srovnává život v cizině a zde – řeší konflikt mezi vzpourou a vztahem k rodné zemi
- Sluneční hodiny
- Hledání prvku zakotvení
- Motiv tuláctví
- Měsíce– sbírka 12 básní
- Zobrazení koloběhu času v souvislosti s přírodou
- Obrací se k tradicím
- Stoletý kalendář – vrcholná sbírka
- Vyvrcholení střetu motivu tuláctví a domova, příklon k domovu
- Pohádky krve – sbírka
František Gellner (1881-1914)
- Spjat s protispolečenskou revoltou (nejtěsnější sepětí)
- Básník, prozaik, karikaturista, malíř, redaktor Lidových novin v Brně
- Nikdy nepřekonal svůj anarchistický přístup
- Charakteristické znaky: ironický, výsměšný postoj ke společnosti, cynismus
- Základní tématika: erotika
- Využívá různé literární žánry, antiliterárnost – otevřené zpovědi, které mají šokovat (zprozaizované)
- Inspirován životem v kabaretech – šansony, kuplety, písně
- Po nás ať přijde potopa
- Protispolečensky zaměřená, prolíná se s pesimismem, využívá pamflet
- Radosti života
- Ironický, sarkastický přístup, snaha zakrýt touhu po lásce
- Objevuje se sebeironie
- Nové verše
- Postupné uklidňování, odraz dozrávání
- Po nás ať přijde potopa
- Básník, prozaik, dramatik
- Představitel protispolečenské literatury, lyrické tvorby
- Rozpor mezi ideálem a společností
- Charakteristický znak: ironie, sebeironie, melodický verš, aforistická útočnost
- lyrika:
- A porta inferi (Od bran pekelných)
- Síla života
- Marnosti
- Ironická, či sebeironická díla
- Milá sedmi loupežníků
- lyrickoepická skladba (formou dialogu, kult síly a vášně, vliv romantismu a anarchismu
- satira na společenský a politický život
- Satiry a sarkasmy
- Pohádky naší vesnice
- Ironické glosy a komentáře k dobrému dění
- Útočí proti průměrnosti, malosti a nerozhodnosti lidí
- Lehké a těžké kroky – válečná tetralogie
- Téma: právo národa na samostatnost
- Jedná se o první část, (Následující: Anebo, Okno, Poslední rok)
- Vlastenecké písně, obrana vlasti
- Dramatická tvorba:
- Zmoudření Dona Quijota
- Symbolické drama, boj za rytířské ctnosti
- Zmoudření Dona Quijota
- Prozaická tvorba:
- Krysař
- Novoklasicistní novela, vystavěná na dialogu
- Námět čerpá ze staré německé pověsti (13. stol.)
- Obsahuje morální pointu, tragický příběh o nenaplněné lásce
- Kritika společnosti, motiv viny a trestu
- Řeší otázku lidské duše, výrazná symbolika (píšťaly, dítěte)
- Krysař
- mluvčí slezského lidu, se Slezskem byla spjata i jeho tvorba
- charakteristický prvek: autostylizace = stylizuje se do postav v rámci své sbírky (mluvčí, poutník, tulák, bard)
- typické postavy horníků, zbojníků… (kolektivní hrdinové)
- Slezské písně
- Vycházely původně časopisecky (r. 1909)
- K příčinám vzniku se řadí: milostné zklamání, krize zdravotního stavu, přijímá odpovědnost za národní a sociální útlak ve Slezsku, boj proti germanizaci a polonizaci
- Tři tematické okruhy:
- Okruh intimní – milostná poezie
- Motivy nešťastné lásky, zklamání ze zrady, stesk po domově
- Básně: Jen jedenkrát, a mimo jiné: Labutinka
- Symbolické znázornění vlasteneckého osudu: básně – Červený květ či Motýl
- Okruh sociální – tvorba sociálních balad
- K významným baladám se řadí například: Maryčka Magdonova, Kantor Halfar, Bernard Žár
- Okruh národnostní
- Například dílo: Kantor Halfar
- Útočí proti národnostnímu útlaku
- Nekonvenční pohled na vlastenectví
- Kritizuje vlastenčení Prahy – díla: Praga Caput Regni; Den Palackého