Krakonošova zahrada – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Krakonošova zahrada

Autor: Karel Čapek, Josef Čapek

Přidal(a): TerkaCZ

 

Karel Čapek (1890–1938)

  • Narodil se v Malých Svatoňovicích a byl nejmladším ze tří dětí.
  • Studoval filozofii na Karlově univerzitě v Praze, Berlíně a Paříži.
  • Pracoval jako novinář a kritik, přispíval do Lidových novin.
  • Byl silným zastáncem demokracie a svobody projevu, což se odráželo v jeho politických článcích.
  • Jeho díla často obsahují prvky science fiction a filozofické úvahy.
  • Byl nominován na Nobelovu cenu za literaturu.

 

Díla:

  • R.U.R. (Rossumovi univerzální roboti), Válka s mloky, Bílá nemoc a Továrna na absolutno.

 

Josef Čapek (1887–1945)

  • Narodil se v Hronově a byl starším bratrem Karla Čapka.
  • Studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze.
  • Byl významným malířem, grafikem a ilustrátorem, jeho práce zahrnují kubistické a expresionistické prvky.
  • Spolupracoval se svým bratrem Karlem na několika literárních dílech, včetně hry Ze života hmyzu.
  • Je známý jako autor dětské knihy Povídání o pejskovi a kočičce.
  • Kvůli své kritice nacismu byl zatčen gestapem v roce 1939.
  • Zemřel v koncentračním táboře Bergen-Belsen v roce 1945.

 

Díla:

  • Povídání o pejskovi a kočičce, Básně z koncentračního tábora, Ze života hmyzu (společně s bratrem Karlem)

 

Literárně-historický kontext

První polovina 20. století
  • Vznik Československa v roce 1918.
  • První světová válka a její následky.
  • Mnichovská dohoda v roce 1938.
  • Nástup fašismu a nacismu v Evropě.

 

Česká meziválečná literatura
  • Demokratický proud meziválečné literatury.
  • Pragmatismus jako filozofický směr.
  • Vědecko-fantastická a antiutopická díla.
  • Kritika technického pokroku a totalitních ideologií.

 

Skupina výtvarných umělců
  • Skupina mladých umělců, včetně bratří Čapků.
  • Složení převážně z bývalých členů spolku Mánes.
  • Zaměření na moderní umění a expresionismus.
  • Významné výstavy a umělecké projekty.

 

Pátečníci
  • Skupina intelektuálů scházejících se v pátek.
  • Členové: Karel Čapek, Eduard Bass, Karel Poláček.
  • Přispívání do Lidových novin.
  • Blízkost k T.G. Masarykovi.

 

Současníci autorů

 

Rozbor: Krakonošova zahrada

Základní charakteristika

  • Literární druh: epika
  • Literární žánr: soubor krátkých próz (fejetony, povídky, úvahy, aforismy)
  • Literární forma: próza
  • Rok prvního vydání: 1918 (souhrnné vydání)
    • Sestavena z článků, které vycházely před 1. světovou válkou v různých českých novinách (tedy 8-10 let dříve).
  • Zařazení: raná společná tvorba bratří Čapků

 

Téma

Hlavním tématem knihy je dětství a dospívání v podhůří Krkonoš, střet přírodního ráje a civilizace, kontrast krásy přírody a tvrdosti moderního světa. Autoři reflektují ztrátu dětského okouzlení, střet ideálů s realitou a hledání domova v proměnlivém světě. Výrazným motivem je i pohled na společnost a lidskou existenci skrze drobné každodenní zážitky, přírodní krásy i bídu, které formují osobnost a hodnoty.

 

Hlavní myšlenka

Kniha zdůrazňuje, že dětství je obdobím prvního okouzlení světem, ale i prvních střetů s realitou, bolestí a zklamáním. Čapkové ukazují, že skutečný domov není jen konkrétní místo, ale i vnitřní pocit bezpečí, sounáležitosti a identity. Skrze kontrast mezi přírodou a civilizací varují před ztrátou citlivosti, přirozenosti a schopnosti vnímat krásu i utrpení kolem sebe.

 

Motivy

  • Zahrada a krajina: Symbol ráje, bezpečí, dětského světa, ale i jeho ztráty.
  • Dětství: Okouzlení, objevování, hra, ale i první setkání s bolestí, nemocí a smrtí.
  • Průmysl a továrny: Kontrast k přírodnímu ráji, symbol proměny krajiny a společnosti, ztráta nevinnosti.
  • Bída a utrpení: Realita dělnických čtvrtí, nemocí, smrti – stinná stránka života.
  • Vzpomínky a nostalgie: Reflexe minulosti, návraty do dětství, touha po ztraceném ráji.
  • Hledání domova: Pocit sounáležitosti, otázka, kde je „pravý domov“.

 

Námět

  • Autoři čerpají z vlastních vzpomínek na dětství v kraji pod Krkonošemi (údolí Úpy, okolí Sněžky, Žaltmanu, Hejšoviny).
  • Kniha je mozaikou krátkých próz, esejí a úvah, které zachycují atmosféru dětství, přírodní krásy, ale i tvrdou realitu továrního města, bídu a smrt.
  • Vzpomínky na hry, objevy, první lásky, ale i na nemocnice, úmrtí a bídu tvoří základní osu díla.

 

Kompozice a struktura díla

  • Kniha je členěna do krátkých kapitol (próz, fejetonů, aforismů), které na sebe volně navazují tematicky i motivicky.
  • Nejde o souvislý děj, ale o mozaiku obrazů, vzpomínek a úvah.
  • Jednotlivé prózy se liší i rozsahem (některé mají jen řádek, jiné stránky).
  • Nelineární děj – asociativní struktura (jednotlivé texty jsou spojeny motivy a atmosférou, nikoli dějovou návazností).
  • Obsah díla:
    • Expozice: Úvodní kapitoly představují dětský svět, zahradu, krajinu, první okouzlení světem.
    • Střední část: Postupně přichází střet s realitou – továrny, bída, nemoc, smrt, společenské rozdíly.
    • Závěr: Reflexe, bilancování, hledání smyslu, domova a identity.

 

Vypravěč

  • Typ vypravěče: Er-forma
    • A to i přestože autoři mluví o sobě – často stylizovaná jako autobiografická vzpomínka, místy přechází do obecnějšího zamyšlení.
  • Účast na ději: Vypravěč je přímým účastníkem i pozorovatelem, často oslovuje čtenáře, sdílí osobní zážitky.
  • Úhel pohledu: Subjektivní, reflexivní, místy lyrický a filozofický.

 

Jazyk a styl

  • Spisovný jazyk, bohatý na slovní zásobu i stylistické prostředky.
  • Místy ironie a humor -> autoři vymýšlejí slovní hříčky a dvojsmysly.
  • Slovní zásoba je bohatá, obrazná, často poetická. Regionální názvy, přírodní i technické termíny, archaismy. Slova z jiných jazyků (němčina, angličtina)
  • Syntax: Kombinace krátkých lyrických vět a delších úvahových souvětí, časté oslovení čtenáře.
  • Stylistické prostředky: Metafory („ráj světa“), personifikace přírody, přirovnání, kontrast (zahrada × továrna), ironie, aforismy.
  • Dialogy: Minimální, převládá monologická a úvahová forma.

 

Charakteristika postav

  • Vypravěč (autorská stylizace): Citlivý, vnímavý, nostalgický, hledající smysl a domov.
  • Dítě: Symbol nevinnosti, zvídavosti, touhy po poznání.
  • Dospělí (rodiče, lékař, dělníci, továrníci): Zástupci různých vrstev společnosti, často typizovaní, v pozadí děje.
  • Krajina, příroda: Personifikovaná, živá, má téměř charakter postavy.

 

Časoprostor

  • Doba: Konec 19. a začátek 20. století (dětství autorů), konkrétně 1890–1907
  • Místo: Údolí Úpy, Krkonoše, okolí Sněžky, tovární město, dělnické čtvrti, zahrada, domov lékaře.

 

Stručný děj

Kniha začíná vzpomínkami na „Krakonošovu zahradu“ – kraj pod Krkonošemi, kde autoři prožili dětství. Popisují údolí Úpy, hory, lesy, louky plné květin, prameny, jeskyně a tajemství krajiny. Vzpomínají na dětské hry, objevování přírody, první údiv a okouzlení světem. Do ráje dětství však proniká i druhá tvář života: továrny, komíny, špína, bída a utrpení dělníků, které děti pozorují s údivem i strachem. V domě lékaře se setkávají s nemocí, smrtí a bolestí – první zkušenosti s konečností života.

Kapitoly se střídají v obrazech přírody, dětských dobrodružství a filozofických úvah o smyslu života, smrti, domova a dospívání. Autoři reflektují, jak se krajina a společnost mění, jak dětský ráj mizí pod tlakem civilizace, jak bída a nemoc ničí lidské osudy. V závěru knihy se vracejí k otázce, co je skutečný domov a jak si uchovat citlivost a schopnost vnímat krásu i v dospělosti.

 

Podrobný děj

Dílo je mozaikou vzpomínek, obrazů a úvah, které společně vytvářejí pestrý a hluboký portrét dětství i dospívání v kraji pod Krkonošemi. Kniha nemá klasický souvislý děj, ale jednotlivé části na sebe tematicky navazují a vytvářejí silný dojem z proměnlivosti světa, vnímání krásy i bolesti, ztráty nevinnosti a hledání domova.

Vypravěč se vrací do doby svého dětství, které prožil v údolí Úpy, v krajině obklopené horami jako Sněžka, Kozí hřbet, Brendy, Žaltman či Hejšovina. Tato krajina je v jeho vzpomínkách pohádková, plná tajemství, jeskyní, balvanů, pramenů, květin a prastarých pověstí. Jako chlapec zde objevuje svět s údivem a okouzlením – běhá po lesích, hledá krystaly a otisky pravěkých rostlin, pozoruje zvířata, chytá mloky, krtonožky a pozoruje zmije. Každý kout krajiny je pro něj zdrojem dobrodružství a fantazie, každá skála nebo potok má svůj příběh, který se v dětské mysli rozvíjí do legendy.

Součástí tohoto ráje je i kontakt s místními lidmi, s farářem, u kterého se učí německy, ale mnohem víc ho láká příroda a její tajemství než školní povinnosti. Dětství je zde vylíčeno jako období prvního okouzlení, kdy svět působí nevyčerpatelně a každý den přináší nové překvapení.

Do tohoto idylického světa však postupně proniká i druhá, temnější stránka reality. Údolí se začíná měnit pod vlivem průmyslu – vyrůstají továrny, z komínů stoupá kouř, řeka je znečištěná, krajina se mění a s ní i životy lidí. Dětské oči poprvé spatří bídu, špínu a utrpení dělnických čtvrtí, kde se mísí pachy oleje, kovu, potu a prachu. Vypravěč popisuje, jak ho fascinovaly i děsily hlučné stroje, tovární haly, rachot tkalcovských stavů a parních strojů, i strach z nebezpečí, které stroje představují pro dělníky. Dětský sen o tom, že vyleze na vrchol továrního komínu, se mísí s úzkostí ze ztráty bezpečí a krásy krajiny.

Další významnou vrstvou vzpomínek je prostředí lékařského domu, kde vypravěč vyrůstá. Každodenně se zde setkává s nemocí, bolestí i smrtí – vidí zraněné, nemocné, umírající, a dokonce i mrtvoly. Tato zkušenost ho poznamenává, protože první obraz světa je pro něj spojen s utrpením a smrtí. Přesto zůstává v jeho vzpomínkách i pocit sounáležitosti, zvláštního hrdinství a zvědavosti, kdy se s otcem lékařem vydává na cesty za pacienty do okolních vesnic a domů plných útrap.

Kniha se v dalších kapitolách věnuje různým aspektům dětství a dospívání: vzpomínkám na hry, první dětské lásky, na kamarády, kteří se rozprchli do světa, na exotické sny inspirované četbou dobrodružných knih, i na první střety s nespravedlností, pokrytectvím a smutkem. Autoři se zamýšlejí nad tím, jak se člověk mění, jak se ztrácí dětské okouzlení a jak je těžké si v dospělosti zachovat citlivost a schopnost vnímat krásu.

Zásadní je i motiv hledání domova – ne jen jako fyzického místa, ale jako pocitu bezpečí, identity a sounáležitosti. Vypravěč se ptá, co je skutečný domov, jak jej nalézt a neztratit, i když se člověk vydá do světa. Vzpomínky na zahradu, na krajinu dětství a na lidi, kteří ji obývali, jsou pro něj zdrojem síly i melancholie.

V závěru knihy převládá reflexivní tón – autoři bilancují, přemýšlejí o smyslu života, o kráse i bolesti, o tom, jak je důležité neztratit v sobě kousek „Krakonošovy zahrady“, i když svět kolem nás je často tvrdý a nevlídný. Kniha tak uzavírá kruh – od prvního okouzlení světem přes střet s jeho temnou stránkou až po dospělé hledání smyslu a domova v proměnlivém světě.

Dílo je tak nejen lyrickým obrazem dětství a krajiny, ale i hlubokou filozofickou úvahou o lidské existenci, ztrátě a naději.

 

Zhodnocení knihy

Krakonošova zahrada je lyricko-reflexivní kniha, která skrze vzpomínky na dětství, krásu přírody a střet s realitou klade otázky po smyslu domova, dětství a lidské existence. Je to dílo o ztrátě ráje, ale i o naději, že si člověk může v sobě uchovat kousek „zahrady“ navzdory proměnám světa.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.