Zabiják – rozbor díla k maturitě (7)

 

Kniha: Zabiják

Autor: Émile Zola

Přidal(a): lilibuiova

 

 

 

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA DÍLA

  • l’Assommoir
  • vyšel 1877
  • autor poukazuje na to, jak alkohol (= zabiják), ničí člověka a snaží se před ním tímto dílem varovat
  • snaha zachytit nezkreslenou realitu

 

Literární druh:

  • epika = literární druh – hlavním kompozičním principem je dějovost, modifikovaná hlediskem vypravěče
  • struktura epického díla je vytvářena prostřednictvím fabule (příběh) a syžetu (ztvárnění postav, děje, času a prostoru)
  • nejrozšířenější forma = próza (2 základní žánry: epos (veršovaná epika) a román (prozaická epika), další: povídka, novela, pohádka, pověst, anekdota)

 

Literární žánr:

  • naturalistický román (7. s cyklu Rougon-Mocquartové)
  • román – vývoj románu je dlouhý, výrazný projev na proměnlivosti jeho struktury

 

Literární směr/sloh:

NATURALISMUS

  • krajní forma realismu, která ukazuje člověka jako pasivní produkt vlivů prostředí, dědičnosti, jeho pudů a vášní
  • ukazuje patologické jevy ve společnosti (kriminalita, násilí, prostituce, alkoholismus a nebojí se ukázat nechutnou stránku lidské existence – nemoci, umírání, splašky, …)
  • zakladatel: Gustave Flaubert, Émile Zola
  • motivy: pesimismus, smrt, zánik, alkohol, prostituce
  • hrdina: na okraji společnosti, časem se dostává do horšího postavení
  • determinace = předurčení (osud hrdiny je předem určen → rezignuje, nesnaží se, snaha je marná)
  • popisnost – vše je dopodrobna popisováni
  • na konci smrt

 

REALISMUS

  • pol. 19. stol.
  • reakce na romantismus (popis života bohatých, spokojených lidí, fiktivních, historických postav)
  • viz 4. strana – umění

 

 

ORGANIZACE JAZYKOVÝCH PROSTŘEDKŮ

Stylistická charakteristika textu:

  • výrazný projev naturalismu (popis opilců, špinavých místností, ..)

 

Slovní zásoba:

  • nespisovné, hrubé, citově zabarvené a slangové výrazy v přímé řeči postav, argot, vulgarismy
  • autorská řeč: nezabarvená slova, rozsáhlé popisy pocitů, míst a vztahů,
  • autor využívá autentický jazyk spodiny společnosti, zdůrazňuje obraz jejich bídy

 

OBSAH

Vypravěč:

  • er-forma
  • nestranný, objektivní

 

Hlavní myšlenka, motivy:

  • kritika životních podmínek nejnižších vrstev, vliv dědičnosti, „varování“ před alkoholem
  • osudovost (zaviní jej sama nebo jiné okolnosti)
  • alkohol, závist, deliria
  • postavení ženy ve společnosti 19.stol – naprostá podřízenost manželovi
  • nestálost štěstí, ironie osudu
  • násilí, bída, prostituce, špína
  • láska (nešťastná, přelétavá, povrchní)
  • smrt

 

Kompozice:

  • chronologická
  • dobrá orientace v ději – větší realističnost
  • popis postupného vývoje postav – důraz na důsledky špatného způsobu života, mylných názorů a špatných rozhodnutí
  • prvky retrospektivní – Gervaisa vzpomíná na to, jaké to bylo dříve
  • končí katastrofou – smrt Gervaisy a Coupoeaua, z dcery se stává prostitutka

 

Postavy:

Gervaisa

  • zpočátku skromná, velmi pracovitá a starostlivá matka a milující žena, ze které se postupem času stává líná, rozhazovačná alkoholička, která libuje vlastnímu úpadku a umírá v bídě jako bezdomovec, příliš tolerantní ke svému muži

 

Lantier

  • bývalý milenec Gervaisy, příživník a povaleč, snaží se zalíbit lidem a pak utrácí jejich peníze
  • typ člověka „parazita“ – když finančně vysaje svého hostitele, „jde o dům dál“ – vše dělá pro svůj prospěch

 

Coupeau

  • zprvu ideální muž (vydělává, stará se o rodinu) – pracovitý, ochotný, pozorný
  • klempíř – při opravě střechy na něj zavolá Nana (dcera) a spadne → všechny nastřádané úspory jsou investovány do jeho léčby – při zotavování si navykne na pohodlný život bez práce a po uzdravení je líný
  • postupně dochází k degradaci (alkoholik, bije ženu i dceru)– ke konci mu alkohol ničí mozek a chová se agresivně, umírá v léčebně

 

Goujet

  • bývalý Gervaisin soused
  • beznadějně zamilovaný do G – půjčuje ji peníze a vše ji odpouští
  • skromný, laskavý, pracovitý

 

Nana

  • dcera zkažená prostředím, ve kterém vyrůstala
  • později prostitutka
  • tvrdohlavá

 

 

Popis prostředí děje (doba a místo):

  • století – pařížské předměstí (krčmy, životní prostředí nejnižších vrstev společnosti, prádelna)

 

SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ (CHARAKTERISTIKA DOBY VZNIKU DÍLA):

 

Politická situace a společnost:

  • francouzská společnost byla tehdy pozitivně naladěna díky revolucím (Francouzská revoluce – 1789) ale také ji vyčerpaly Napoleonské války a cítila, že se ideály revolucí nenaplnily
  • 1851 – Ludvík Bonaparte vyhlásil plebiscit – náklon lidu ale po roce porušil slib (svoboda slova a shromažďování) – poté Krymská válka (1853) – další pokusy o expanzi území, po neúspěšném Mexiku se poddaní stávají opět občany republiky
  • povstání 1871 – Pařížská komuna – první vláda dělníků na světě
  • zmodernizování továrních provozů → prohlubování rozdílů mezi chudými a bohatými
  • stěhování lidí z venkova do měst → zvyšování nezaměstnanosti

 

Umění:

Charakteristické znaky:

  • komplexní, pravdivé a věrné zachycení skutečnosti
  • přesné a všestranné studium společenského života, nitra člověka, zobrazení každodenního života
  • autor nevyužívá autostylizace (není v díle přímo účasten)
  • autorova objektivita podmíněna – vybírá fatka, volí hrdiny, prostředí → není 100% objektivní
  • hrdina se vyvíjí – dobově a společensky podmíněný
  • typizace – autor se snaží postihnout obecné (typické) příznačné rysy lidí v jedinečném hrdinovi
  • vztah autorů k tématu minulost – vyhýbají se jí – upřednostňují součanost
  • umělec už není jen ten, kdo umí zachytit jen krásu
  • díla realismu = studie společnosti
  • žánry: román, povídka, drama

 

KRITICKÝ REALISMUS

  • vyšší stupeň realismu – 80. léta 19. stol.
  • autoři se snaží o mnohem otevřenější, nesmiřitelnější pohled na společnost při zvětšování sociálních rozdílů – vzniká napětí → pokud o řešení sociálních konfliktů

MAGICKÝ REALISMUS

  • literární směr, ve kterém se prolíná reálná skutečnost s iluzivními prvky (sny, halucinace, mýty)
  • Sto roků samoty (Gabriel Marcie Marquez – USA)

 

spisovatelé:

 

CZ:

Májovci:

Ruchovci:

Lumírovci:

 

Malířství:

  • zachycení dokonalé fyzické reality (věrné, detailní)
  • Théodore Rousseau, Jean-Francois Millet, Jules Dupré – pravdivost obrazu, kultonví uctívání přírody, venkovský život
  • Gustave Courbet – výstava Le realisme – vyvolávala pohoršení
  • v Německu Adolf von Menzel
  • Rusko – I. J. Repin (Burlaci na Volze)

 

AUTOR:

Život a vlivy na dané dílo, na jeho tvorbu:

  • francouzský spisovatel – představitel naturalismu vliv na politický život ve Francii
  • mluvčí školy naturalismu, který se snažil člověka zachytit v jeho přirozeném chování se všemi pudy, vrozenými sklony a dispozicemi
  • v dětství ztratil otce → v dílech minimum rolí postav otce – bez zkušeností nedokázal věrně vylíčit
  • člověka chápal jako biologický objekt, neuznával jeho psychiku, vycházel z předsvědčení, že literatura musí aplikovat vědecké postupy
  • zemřel náhle na otravu kouřem z kamen

 

Další tvorba:

  • Nana (pokračování Zabijáka)
  • Germinal
  • Břicho Paříže
  • Klaudova zpověď
  • Experimentální román (teoretická práce – romám musí být postaven na vědeckém základě, spisovatel pozue pozorovatel a zapisovatel reality)
  • Cyklus evangelia: • Plodnost • Práce • Pravda (Spravedlnost)

 

INSPIRACE DANÝM LITERÁRNÍM DÍLEM:

(zfilmování, dramatizace, inspirace do dalšího vývoje literatury, hudba, ilustrace)

  • film: Gervaise (1956) – režie: René Clément
  • český autor Ferdinand Schulz v Osvětě (1880) píše, že v Zolových románech není ani stopa citu, poezie a idejí

 

KRITIKA (dobové vnímání, kritika, aktuálnost tématu)

  • Zabiják začal vycházet na pokračování roku 1876 v pařížském večerníku le Bien public → averze vůči dílu obrovská, čtenáři začali odhlačovat předplatné → poté nevyšel ani tisk
  • čtenáři šokován hrubou mluvou, detailním popisem všech temných stránek života prostého delnictva – do té doby něco nevídaného
  • tématem alkoholismu byl ve své době nadčasový – v dnešní době je téma alkoholismu stále aktuální
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.