Kniha: Tyrolské Elegie
Autor: Karel Havlíček Borovský
Přidal(a): Borovský
Karel Havlíček Borovský
Novinář, satirický básník, překladatel z ruštiny a polštiny. Položil základy kritického realismu a literární kritiky u nás. Chtěl být knězem, aby mohl působit na lidi, brzy však zjistil, že kněz nemůže otevřeně promlouvat k věřícím. Byl vyloučen z kněžského semináře a na přímluvu Šafaříka se stal vychovatelem v Rusku. Brzy ztrácí iluze o této zemi všímá si zaostalosti, útlaku, korupce. Po příjezdu z Ruska pracuje jako novinář, angažuje se politicky. V revoluci 1848 vystupuje jako radikální demokrat, spolu s Palackým vytváří politický program austroslavismus (nápad vytvořit federaci slovanských národů). V roce 1851 je poslán do vyhnanství do Brixenu. Krátce po svém návratu v roce 1856 umírá
Díla:
- Jediné realistické dílo – soubor reportáží Obrazy z Rus
- Rozsáhlé básnické skladby: Tyrolské elegie; Křest svatého Vladimíra; Král Lávra
- epigramy (z řečtiny = nápis) = krátká satirická báseň s vyostřenou pointou (=významové vyvrcholené díla, náhlý zvrat). Své epigramy věnoval církvi, vládě, králi, múzám a světu.
Zařazení autora do literárního kontextu
Počátky českého realismu:
Realismus
- Název je latinský. Realismus = skutečný nebo věcný
- Tento pojem má dva významy
- 1. metoda zobrazení skutečnosti – týká se vztahu díla a skutečnosti. Realisticky byla zachycována doba, činy lidí apod. už dříve než v 19. století, např.: Boccaccio – Dekameron Hradecký rukopis
- 2. umělecký směr – vzniká v první třetině 19. století.
- Realismus je opakem romantismu.
Charakteristické rysy uměleckého směru:
- a) autor se snaží pravdivě zachytit skutečnost
- b) hrdina představuje určitý typ (má stejné vlastnosti jako většina lidí)
- c) hrdinův charakter se během děje vyvíjí
- d) autor se snaží analyzovat skutečnost pomocí vědeckých metod s nimiž pracují přírodní vědy
- e) autor je objektivní (nevstupuje do děje)
- f) velmi často jsou kritizovány nejrůznější společenské nedostatky
- g) nejoblíbenějším žánrem je román
- h) dobře promyšlená kompozice
- i) velmi podrobné popisy
Do počátků řadíme ještě B. Němcovou
- Prozaička, autorka Babičky, sběratelka pohádek
- Dívčím jménem Barbora Panklová
- Dětství prožila v Ratibořicích
- Její výchovu ovlivnily styk s babičkou Magdalenou Novotnou, docházka do školy a tříletý pobyt v rodině zámeckého úředníka ve Chvalkovicích, kde byla na vychování
- Vyvrcholením její prózy je rozsáhlá povídka Babička, inspirována vzpomínkami na dětství pohybujícími se mezi skutečností a snem
- Její tvorba spadá do čtyřicátých a padesátých let 19.století
- Hlavní myšlenkou celého jejího díla je víra v člověka a lidstvo. Člověk je v zásadě dobrý a dobro a spravedlnost nakonec zvítězí.
- Mezi nejznámější díla patří národopisná črta Obrazy z okolí Domažlického (jediné realistické dílo), díla sběratelská a folkloristická – Národní báchorky a pověsti, Slovenské pohádky a pověsti – za svých pobytů na Chodsku a Slovensku si nechávala vyprávět pohádky, které potom zpracovala. Není v nich mnoho kouzelných prvků, chtěla hlavně vychovávat (Sůl nad zlato, Chytrá horákyně, Sedmero krkavců).
- Z povídkové tvorby především Babička, Divá Bára, Karla, Pan učitel, Pohorská vesnice, Chýše pod horami, Chudí lidé, V zámku a podzámčí
- V povídkách realisticky zachycuje prostředí, lidské obyčeje i postavy, ale idealizuje vztahy mezi lidmi, proto je neřadíme k realistickým dílům
Ostatní autoři českého realismu:
- Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolína Světlá, Alois Jirásek, Karel Václav Rais, Tereza Nováková, Ladislav Stroupežnický, Gabriela Preisová, Alois a Vilém Mrštíkové, ad.
- Významní představitelé vrcholného českého realismu:
- Kritický realismus se objevuje v naší literatuře v 80. letech 19. stol. rozvíjejí se dvě tematické linie:
- Venkov (K.V.Rais Kalibův zločin….)
- Historie (A.Jirásek Mezi proudy, Proti všem, Bratrstvo – husitství, Psohlavci– pobělohorské období, F.L.Věk – národní obrození)
Významní představitelé evropského realismu:
- Anglický realismus: Charles Dickens- (dětští hrdinové) Nadějné vyhlídky, David Copperfield, Oliwer Twist, Malá Dorritka
- Ruský realismus: Lev Nikolajevič Tolstoj ( román Vojna a mír; román Anna Kareninna), Fjodor Michailovič Dostojevský (●Zločin a trest), N.V.Gogol Mrtvé duše; komedie Revizor
- Francouzský realismus: Honoré de Balzac cyklus Lidská komedie (rom. Otec Goriot)
Rozbor díla: Tyrolské Elegie
- Literární druh: epika (veršovaná skladba, která má děj)
- Literární žánr: satirická báseň; patrné prvky lidové slovesnosti
- Elegie = žalozpěv, pohřební píseň, útvar antické poezie, lyrická báseň, jejímž námětem je smutek nad smrtí blízké osoby, žal nad ztracenou láskou, nad ztraceným mládím, domovem… v antice byla považována za vrchol poezie, využil ji i Kollár ve sb. Slávy dcera, kde naříká nad ztrátou slovanských území. KHB ale porušuje náročné metrum a nedodržuje ani tragický tón. Odkazuje k Ovidiovým Žalozpěvům, které také vznikly za vyhnanství básníka, který se znelíbil císaři
Námět:
- Ostrá útočná kritika rakouské vlády a policie
- Nesvoboda v době bachovského absolutismu
- Autobiografické rysy
Obsah:
- Popisuje svoje zatčení a cestu do vyhnanství , od příchodu policajtů – v nočních hodinách, smutné loučení s rodinou, rodným městem a vlastí.
- Vlastně ani nevěděl, kam jede a jestli se vůbec někdy vrátí. Na cestě ho provázel policejní komisař Dedera a další strážní.
- Vrcholem skladby je příhoda se splašenými koňmi po cestě přes Alpy (8.zpěv)– kočár se řítí po příkré cestě, všichni policisté z něj vyskákali, když jim zajatec připomenul příběh z bible o Jonášovi – jen „hříšník“ KHB měl čisté svědomí a v klidu dojel k poště, kde stačil povečeřet, než pochroumaní strážci dokulhali za ním. Satiricky celou situaci komentoval a neodpustil si ostrou kritiku režimu, který chce na šňůrce vodit celé národy, ale neukočíruje ani čtyři koně….
Ach ty světe, obrácený světe,
Vzhůru nohami ve škarpě leží stráž
Ale s panem delikventem samým kluše ekipáž
Ach ty vládo převrácená vládo
Národy na šňůrce vodit chceš, ale čtyřmi koňmi na opratích
Vládnout nemůžeš!
Nakonec všichni dojeli do Brixenu a Havlíček zůstává pod dohledem místních orgánů
Hl. postavy
- Karel Havlíček Borovský– ironický, odvážný, vzpurný, výsměšný, rezignovaný
- Dedera– policejní komisař + stráž (žandarmové)
Místo a doba děje
- 19. století, Habsburská monarchie – Německý Brod, kde byl zatčen a následná cesta do Brixenu
Jazyk a styl:
- čtivý, hovorový, citově zabarvený, místy vulgární
- Novinářský slang, místy archaismy
- Humorné ladění skladby často přechází v parodii, satiru a ironii
Kompozice:
Devět zpěvů
- Úvod tvoří verš méně známé lidové písně z Chrudimska (Sviť měsíčku, polehoučku….)
- Dál příběh pokračuje nočním probuzením, kde KHB dostává dopis od „doktora“ Bacha, který má starost o jeho zdraví – a protože mu nesvědčí podnebí v Čechách, posílá ho na zdravé povětří…
- Vrchol skladby tvoří 8. zpěv a příhoda se splašenými koňmi
- V 9. zpěvu je popsán příjezd do Brixenu
Verš:
- Prvky LS: výrazný rým a rytmus (trochej); celý příběh vypráví měsíci, který se stal jediným společníkem na jeho cestě (parodoval lid. píseň)
Umělecké prostředky:
- ironie – Od všech z Vídně pozdravení, pan Bach je líbá, jsou-li prej zdráv, a tuhleto psaní po nás posílá
- sarkasmus – Bach mi píše jako doktor, že mi nesvědčí v Čechách zdraví, že prej potřebuju změnu prostředí
- personifikace –Sviť, měsíčku, polehoučku, skrz ten hustý mrak, jakpak se ti Brixen líbí? –Neškareď se tak! Nepospíchej, pozastav se, nechoď ještě spat: abych s tebou jen chvílinku mohl diškutýrovat.
- přirovnání – Hloupost mezi národy je bezedná jak drška armády.