Kniha: Hobit
Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Přidal(a): janvalis
Tolkien:
– Tolkien se narodil v Jihoafrické republice do zámožné rodiny
– S matkou se odstěhoval do Británie
– Otec i matka zemřeli a Tolkien se dostal do sirotčince, kde měl katolickou výchovu
– Vzdělání se mu dostalo dobrého a tak vystudoval anglistiku
- Mimo staré angličtiny měl skvělé znalosti severštiny
– Během první světové války povolán
- Zákopová horečka – celý rok strávil v nemocnici
- Pracuje na svých prvních dílech
- Pohádky založeny na mytologii a folkloru
- Pracuje na svých prvních dílech
– Po válce získal profesorský titul a nejdříve vyučoval anglosaštinu, poté anglický jazyk a literaturu
- Podílel se i na tvorbě Oxford dictionary slovníku
– Během svého života napsal mnoho pohádek, z nichž velká část byla pro jeho děti
– Po naléhání studentů vydal roku 1937 knihu Hobit pro širší veřejnost
- Jeho nejvýznamnějšími díly jsou Hobit, napsaný před 2. Světovou válkou, Pán prstenu, napsaný v padesátých letech (Vydavatel po úspěchu Hobita naléhal na vydání další knihy) a Silmarillion, který shrnoval dějiny Středozemě
- Krajiny, respektive světa, který si vymyslel
Kontext:
– Hobit byl vydán roku 1937
- Období těsně před druhou světovou válkou
- Autoři jsou stále znechuceni první světovou válkou
- Navíc Evropa není v klidu, vidina další války
- Autoři hledají nové způsoby vyjádření
- Jedním z nich byla fantaskní a sci-fi literatura
- Nejznámějšími autory této doby jsou Tolkien a C. S. Lewis, se kterým Tolkien korespondoval – také profesor
- Letopisy Narnie
- Méně známým autorem fantasy této doby je R. E. Howard se svým Kullem a Conanem
- Nejznámějšími autory této doby jsou Tolkien a C. S. Lewis, se kterým Tolkien korespondoval – také profesor
- Co se sci-fi týče, vyzdvihnul bych českého autora Karla Čapka s R. U. R., nebo Válkou s mloky a Raye Bradburyho s Marťanskými kronikami
- Dalšími žánry okrajové literatury, kam se řadí sci-fi i fantasy jsou detektivky, westerny, červená knihovna apod.
– Jinak se meziválečná literatura odvíjela dalšími směry
- Ve Francii mezi válkami vzniká z dadaismu surrealismus, který se točí kolem básníka a prozaika André Bretona
- S ním pracoval například básník Paul Elouard
– V Itálii a Rusku je již delší dobu oblíbený Futurismus, jehož autoři se později přiklánějí ke komunistickému a fašistickému režimu
- Majakovskij, Marinetti
– Nedůvěru ve společnost projevují mezi válkami také američtí autoři, konkrétně autoři Ztracené generace
- Skupina amerických autorů, kteří se původně scházeli v Paříži kolem Gertrudy Steinové
- Ernest Hemingway, William Faulkner, John Steinbeck
- Staví hrdinu do situací, kde musí prokázat odvahu a čest
- Přibližně v této době píše Hemingway Komu zvoní hrana
– V Česku je mnoho skvělých autorů
- Již zmíněný Karel Čapek
- Demokratický proud – Pátečníci
- Eduard Bass, Karel Poláček
- Na druhé straně byli levicově orientovaní autoři, kteří bohužel souviseli se vznikem KSČ v Československu
- Ivan Olbracht, Marie Neumannová
- Oblíbený byl ale i expresionismus (Josef Čapek), Psychologická próza, nebo ruralismus
- Demokratický proud – Pátečníci
– Především v poezii vzniká Poetismus, který úzce souvisí se skupinou Devětsil
– Proletářská poezie – Jiří Wolker
– I k nám se dostává surrealismus – Toyen, Vítězslav Nezval
Jazyk:
– Příběh vypráví hravý a vtipný vyprávěč v er-formě
- Pohádkový styl – Na rozdíl od pána prstenu to pohádka byla
- Spisovný jazyk
- Tolkien krásně popisuje svůj svět, který si vymyslel
- Možná kvůli líbeznosti pro děti
- Také užívá expresivních výrazů, zdrobnělin a zvukomalebných prostředků – citoslovců
- Také obrazná pojmenování, přirovnání
– Je to zábavné vyprávění – dovoluje si i vtipy
– Text je členěn chronologicky s pár retrospektivními pasážemi
– Časté jsou dialogy, ale i monology
- Trpaslíci si také zpívají písně
- Pasáž s básničkami – hádankami
– Vymýšlí si vlastní slova, dokonce vlastní jazyky – vlastní světy
– Fantasy – Meče, trpaslíci, elfové, draci
– Pouť
Děj:
– Bilbo je hobit, co žije klidný hobití život
– Z něj ho vyruší až Gandalf a následně 13 trpaslíků – v čele s Thorinem Pavézou
– Chtějí, aby s nimi šel ukrást trpasličí zlato, které hlídá drak Šmak
– Hobit velmi neochotně vyráží na cestu – něco ho ale zlákalo
– Cestou je potká mnoho dobrodružství
- tři zlobři – chtějí je sníst, avšak tak dlouho je zdržují, až zkamení
- Skřeti je uvězní v podzemní Jeskyni
- Bilbo se potká s Glumem – dávají si hádanky
- Bilbo mu sebere prsten – hlavního hrdinu Pána prstenu
- Uteče a spolu s ním i trpaslíci
- Pak je chtějí zabít Vrrci, ale zachrání je orli
- Ještě je uvězní elfové, za to že vyrušili jejich oslavy
- Díky Bobovi prchnout a ocitnou se u osamělé hory – uvnitř které je drak a poklad
- Tajnou stezkou se tam dostanou a draka porazí
- Poté ale vypukne válka pěti armád
- Zachrání je až orli
- Bilbo se vrací jen s malou odměnou, která mu stačí na vykoupení svého majetku
- Vrací se hlavně se zkušenostmi a skvělým příběhem
- Bilbo se potká s Glumem – dávají si hádanky
Interpretace:
– Kniha je především popsáním středozemě, konkrétně na příběhu Bilba – který v sobě musí najít odvahu a samostatnost, aby mohl pomoci trpaslíkům
- Gandalf ví už nazačátku, že v Bilbovi je něco víc – proto za ním přijde
– Hobit byla původně kniha pro děti
- Možná je chtěl Tolkien vychovat k činům
- Proto vyprávěl tyto příběhy
- Příběh o Hobitovi, který nechtěl nic než klid, ale který v sobě našel odvahu
- Našel ji při cestě, na kterou se mu vůbec nechtělo
- Ale přímým rozhovorem se Šmakem, soubojem s pavoukem apod. ji získal
¨ Po zabití pavouka jeho odvahu symbolizoval jeho meč – Žihadlo
- Pojmenování meče bylo důležité v legendách, které Tolkien studoval
- Meč se jménem mají tradičně hrdinové – Exkalibr=Artuš
– Hrdinství Bilba bývá připodobňováno hrdinství Británie v 1. sv. válce
- Tolkien ale odmítal jakoukoliv alegorii
- Otázka jestli je to příběh pouze Bilba samotného
– Připodobňování států k jednotlivým charakterům, spíše rasám, se objevuje i dále
- Zatímco jedna strana – elfové, hobiti, trpaslíci, respektive strana dobra, žije v harmonii s přírodou, skřeti těží, ničí přírodu a jsou zlí – nemají možnost volby
- Je možná podoba mezi státy, co v klidu žijí tradičním životem a těmi progresivními státy, které fungují jako stroj
- Někteří kritici kritizovali takové podobenství
- Tolkien možná popíral alegorii kvůli nim
- Je ale také možné, že na nich Tolkien pouze ukazuje kladné a záporné vlastnosti
- Z těch kladných – rodina, tradice, příroda, odvaha, čest
– Hobit je stále jen pohádka, musíme na to myslet
- Roku 1937 bylo temné období, kdy bylo důležité si udržet hodnoty
- Hobit tak mohl sloužit jen ke krátkému vytržení z této ne příliš hezké reality a zároveň k připomenutí těch správných tradic