Antická literatura – literární období (2)

literatura

 

Téma: Antická literatura

Zařazení: Literární období

Přidal(a): Anna Strnadová

 

Vymezení pojmu

  • Historický a kulturní vývoj starověkého Řecka a Říma
  • 8. století př. n. l. (vznik archaické řecké civilizace) – 476 n.l. (rozpad západořímské říše), před ještě mínojská (Kréta) a mykénská (Mykény) civilizace

 

Řecká literatura

  • V Řecku vymezujeme:
    • Archaické období (8. – 5. stol. př.n.l.)
    • Klasické (vrcholné, attické) období (5. – 4. stol. př.n.l.)
    • Helénistické období (4. – 1. stol. př.n.l.)

 

1) Archaické období

  • Silný vliv mytologie (polyteismus, Uranos + Gaia, Kronos + Rheia, generace olympských bohů)
  • Polidšťování bohů, hierarchizace, osud člověka dán už před jeho narozením
  • Homérovy eposy
    • Ilias, Odyssea (nejprve formou ústní lidové slovesnosti, Homér jim dal jednotnou podobu)
    • Ilias – posledních 51 dní trojské války, ale jinak události celé války, vítězství pomocí lsti
    • Odyssea – návrat Odyssea zpět na Ithaku, rámcová kompozice, 3 části (Odysseovo putování, Telemachovo hledání otce, potrestání ženichů)
    • Homérský styl – metoda realistická, epická šíře, opakování, epiteta, přirovnání

 

Lyrická poezie

  • Anakreon
    • témata básní láska, mír a přátelství – anakreonská poezie (doba rokoka a národního obrození)
  • Sapfó
    • témata básní láska a obdiv k ženám (Modlitba k Afroditě), mnoho zničeno ve středověku, ostrov Lesbos

 

Bajky

 

2) Klasické období

  • Rozvoj dramatu, vznik 5. stol. př.n.l. v Athénách, z náboženských oslav – kult boha Dionýsa, hry předváděny formou soutěže – 3 tragédie, 1 komedie
  • Zásady: nesměšovala se tragédie a komedie, hráli pouze muži, maximální počet herců
  • 4 + chór (posouvá děj kupředu), masky, obuv s vysokými podpatky, herci nebyli profesionálové, hrálo se pouze ve dne, amfiteátr, hry veršované
  • Kompozice dramatu podle Aristotelovy Poetiky: expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa (deus ex machina)
  • Zákon tří jednot podle Aristotela: jednota místa, času a děje

 

Rozvoj dramatu

  • Hrdinové antických tragédií
  • Atreovci (Mykény)
  • Agamemnon + Klytaimnestra – Elektra, Ifigenie, Orestes, Chrýsothemis
  • Labdakovci (Théby)
  • Laios + Iokasté (bratr Kreón) – Oidipus
  • Oidipus + Iokasté – Polyneikés, Eteoklés, Antigona, Isména

 

Autoři a jejich díla

Tragédie:

  • Aischylos
    • Sedm proti Thébám, Oresteia – jednání člověka je někdy bezvýchodné (tentýž čin je zároveň nutností a povinností, zároveň největším proviněním)
  • Sofoklés – Král Oidipus – předurčený osud, Oidipus = s opuchlýma nohama
  • Antigonadrama o konfliktu lásky a povinnosti
  • Elektra – konflikt mezi Elektrou a Chrýsothemidou (otcovy smrti také želí, ale podřizuje se situaci a těží z ní)
  • Eurípidés
  • Medeia – za jednání hrdinů nemohou bohové, ale hrdinové sami, nejkrutější žena antické mytologie
  • Ifigenie v Tauridě

Komedie:

  • Aristofanés
    • v komediích vystupují skutečné a veřejně známé  osoby (karikoval styl Eurípida, v komedii Oblaka zesměšňuje Sókratovu školu)
    • Lysistraté, Žáby

Próza v období attickém

  • Historická (Herodotos – řecko-perské války, Thúkydidés – peloponéské války)
  • Filozofická (Sokratés – nepíšící filozof, učení formou obráceného dialogu, Platón – díla mají formu dialogu, teorie ideálního státu, sepisoval a sbíral Ústavy, Aristotelés – vychovatel Alexandra Makedonského, spisy Rétorika, Poetika)
  • Řečnická (Démosthenés – spojován se zápasem Řeků za svobodu proti makedonskému králi Filipovi, tzv. filipiky)

 

3) Helénismus

  • Vznik Alexandrovy říše a začlenění Řecka do této říše
  • Řecká kultura a jazyk proniká do širšího prostoru, zejména na východ, orientální a řecká kultura se vzájemně ovlivňují
  • Zakládají se města řeckého charakteru, tzv. alexandrie
  • Málo literárních památek
  • Theokritos ze Syrákús
    • poslední velký básník řecké antiky, pastýřské písně (tzv. bukolika), pastýřské idyly líčí výjevy ze života pastýřů a rolníků, idealizuje
  • Menandros
    • komedie pro tři herce, jednoduchý děj ze všedního života s milostnými a majetkovými zápletkami, obyčejní lidé, hry mají dobrý konec

 

Římská literatura

  • Cca 240 př.n.l. – 476 n.l.
  • Zpočátku překlady řeckých děl do latiny
  • Latinské odborné názvosloví
  • Římské právo (Zákon dvanácti desek – bronzové desky)
  • Náboženství původně polyteistické po vzoru Řeků
  • Rychlé šíření křesťanství
  • 313 – Edikt milánský, Konstantin, svobodná volba vyznání

 

Členění vývoje římské literatury

  • Archaické období (3. – 1. stol. př.n.l.)
  • Zlaté období (1. stol. př.n.l. – 1. stol. n.l., období Ciceronovo a Augustovo)
  • Stříbrné období (1. – 2. stol. n.l.)
  • Pozdní (bronzové) období či období úpadku (117 – 476 n. l.)

 

1) Počátek římské literatury

  • Lucius Livius Andronicus
    • původem řecký otrok, přeložil Homérovy eposy a některá řecká dramata (používal k didaktickým účelům), překlady nedokonalé po jazykové i kompoziční stránce
  • Titus Maccius Plautus
    • fraškovité komedie, slovní hříčky, vulgární vtipy, zpívaná sóla
    • Komedie o hrnci (Moliére – Lakomec)

 

2) Zlaté období

  • Próza – vysoký stupeň politické angažovanosti, prozaikové zároveň politiky a řečníky
  • Marcus Tullius Cicero – politik (senátor, konzul), řečník, obhájce, filozof
  • Ciceronská latina = dokonalá klasická latina, vzorem v době humanismu
  • Gaius Julius Caesar – vojevůdce, státník, spisovatel, řečník
  • Zápisky o válce galské
  • Zápisky o válce občanské – texty v er-formě, caesarova šifra

 

Poezie v době Augustově

Publius Vergilius Maro

  • Největší římský básník
  • Oblíben ve středověku (Bukolika – předpovídá narození chlapce, který přinese zlatý věk)
  • Vzor v době renesance (Dante – Božská komedie)
  • Bukolika, Georgika, epos Aeneis (napsán po vzoru Homéra, římský národní epos, příběh o počátcích Říma, oslava vzniku římského národa

 

Publius Ovidius Naso

  • Císařem poslán do vyhnanství (Tomida u Černého moře) za básně z Umění milovat, zde zemřel
  • V tvorbě 3 témata:
    • Milostná poezie – Listy heroin, Umění milovat
    • Mytologická poezie – Proměny
    • Básně z vyhnanství – Žalozpěvy, Listy z Pontu

 

Quintus Horatius Flaccus

  • Lyrická poezie (příroda, vlast, oslava Augusta a jeho reforem), ódy

 

Titus Lucretius Carus

  • O přírodě (De rerum natura) – didakticky zaměřený epos, vysvětluje přírodní dění, nebeské a pozemské jevy, chtěl osvobodit lidstvo od strachu před bohy, osudem, smrtí a utrpením

 

Gaius Valerius Catullus

  • Poezie cele inspirovaná jeho životem, rozsahem nevelké dílo
  • Série básní pro Lesbii (Clodie) – charakteristika jejich vztahu (od lásky a štěstí, po nenávist zoufalství a urážky), poezie cele inspirovaná jeho životem, rozsahem nevelké dílo

 

3) Stříbrné období

  • Rozvoj prózy
  • Neomezená moc a krutovláda římských císařů ovlivňovala literární tvorbu a svobodu slova
  • Heslo císařů – poskytnout lidem chléb a hry
  • Ke konci období přibývalo autorů neřímského původu a sílil vliv křesťanství
  • Publius Cornelius Tacitus
    • největší římský historik
  • Lucius Annaeus Seneca
    • Básník, filozof, politik, řečník
    • Vychovatel pozdějšího císaře Nerona, na jeho popud nucen spáchat sebevraždu
    • Jako filozof představitel stoicismu (stoický klid)
    • Filozofické spisy – O duševním klidu, O hněvu

 

Gaius Petronius Arbiter

  • Na dvoře císaře Nerona arbiter elegantiarum
  • Výstřední, nadaný, vzdělaný, vedl marnivý život
  • Sebevražda, když upadl u císaře v nemilost
  • Satirikon (zlomky), různorodé příběhy vyprávějí tři mladíci
    • Nejznámější dochovaná část –
  • Hostina u Trimalchiona
    • (nejlepší humorná postava antiky, vulgární latina, zesměšňuje nevkus,povýšenost zbohatlíků)
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.