Téma: Antická literatura
Zařazení: Literární období
Přidal(a): Anna Strnadová
Vymezení pojmu
- Historický a kulturní vývoj starověkého Řecka a Říma
- 8. století př. n. l. (vznik archaické řecké civilizace) – 476 n.l. (rozpad západořímské říše), před ještě mínojská (Kréta) a mykénská (Mykény) civilizace
Řecká literatura
- V Řecku vymezujeme:
- Archaické období (8. – 5. stol. př.n.l.)
- Klasické (vrcholné, attické) období (5. – 4. stol. př.n.l.)
- Helénistické období (4. – 1. stol. př.n.l.)
1) Archaické období
- Silný vliv mytologie (polyteismus, Uranos + Gaia, Kronos + Rheia, generace olympských bohů)
- Polidšťování bohů, hierarchizace, osud člověka dán už před jeho narozením
- Homérovy eposy
- Ilias, Odyssea (nejprve formou ústní lidové slovesnosti, Homér jim dal jednotnou podobu)
- Ilias – posledních 51 dní trojské války, ale jinak události celé války, vítězství pomocí lsti
- Odyssea – návrat Odyssea zpět na Ithaku, rámcová kompozice, 3 části (Odysseovo putování, Telemachovo hledání otce, potrestání ženichů)
- Homérský styl – metoda realistická, epická šíře, opakování, epiteta, přirovnání
Lyrická poezie
- Anakreon
- témata básní láska, mír a přátelství – anakreonská poezie (doba rokoka a národního obrození)
- Sapfó
- témata básní láska a obdiv k ženám (Modlitba k Afroditě), mnoho zničeno ve středověku, ostrov Lesbos
Bajky
- Ezop – vykoupil se z otroctví, bajky určeny pro dospělé čtenáře, přebásněny už ve středověku, později Jean de La Fontaine, Ivan Andrejevič Krylov, u nás Václav Matěj Kramerius, Antonín Jaroslav Puchmajer
2) Klasické období
- Rozvoj dramatu, vznik 5. stol. př.n.l. v Athénách, z náboženských oslav – kult boha Dionýsa, hry předváděny formou soutěže – 3 tragédie, 1 komedie
- Zásady: nesměšovala se tragédie a komedie, hráli pouze muži, maximální počet herců
- 4 + chór (posouvá děj kupředu), masky, obuv s vysokými podpatky, herci nebyli profesionálové, hrálo se pouze ve dne, amfiteátr, hry veršované
- Kompozice dramatu podle Aristotelovy Poetiky: expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa (deus ex machina)
- Zákon tří jednot podle Aristotela: jednota místa, času a děje
Rozvoj dramatu
- Hrdinové antických tragédií
- Atreovci (Mykény)
- Agamemnon + Klytaimnestra – Elektra, Ifigenie, Orestes, Chrýsothemis
- Labdakovci (Théby)
- Laios + Iokasté (bratr Kreón) – Oidipus
- Oidipus + Iokasté – Polyneikés, Eteoklés, Antigona, Isména
Autoři a jejich díla
Tragédie:
- Aischylos
- Sedm proti Thébám, Oresteia – jednání člověka je někdy bezvýchodné (tentýž čin je zároveň nutností a povinností, zároveň největším proviněním)
- Sofoklés – Král Oidipus – předurčený osud, Oidipus = s opuchlýma nohama
- Antigona – drama o konfliktu lásky a povinnosti
- Elektra – konflikt mezi Elektrou a Chrýsothemidou (otcovy smrti také želí, ale podřizuje se situaci a těží z ní)
- Eurípidés
- Medeia – za jednání hrdinů nemohou bohové, ale hrdinové sami, nejkrutější žena antické mytologie
- Ifigenie v Tauridě
Komedie:
- Aristofanés
-
- v komediích vystupují skutečné a veřejně známé osoby (karikoval styl Eurípida, v komedii Oblaka zesměšňuje Sókratovu školu)
- Lysistraté, Žáby
Próza v období attickém
- Historická (Herodotos – řecko-perské války, Thúkydidés – peloponéské války)
- Filozofická (Sokratés – nepíšící filozof, učení formou obráceného dialogu, Platón – díla mají formu dialogu, teorie ideálního státu, sepisoval a sbíral Ústavy, Aristotelés – vychovatel Alexandra Makedonského, spisy Rétorika, Poetika)
- Řečnická (Démosthenés – spojován se zápasem Řeků za svobodu proti makedonskému králi Filipovi, tzv. filipiky)
3) Helénismus
- Vznik Alexandrovy říše a začlenění Řecka do této říše
- Řecká kultura a jazyk proniká do širšího prostoru, zejména na východ, orientální a řecká kultura se vzájemně ovlivňují
- Zakládají se města řeckého charakteru, tzv. alexandrie
- Málo literárních památek
- Theokritos ze Syrákús
- poslední velký básník řecké antiky, pastýřské písně (tzv. bukolika), pastýřské idyly líčí výjevy ze života pastýřů a rolníků, idealizuje
- Menandros
- komedie pro tři herce, jednoduchý děj ze všedního života s milostnými a majetkovými zápletkami, obyčejní lidé, hry mají dobrý konec
Římská literatura
- Cca 240 př.n.l. – 476 n.l.
- Zpočátku překlady řeckých děl do latiny
- Latinské odborné názvosloví
- Římské právo (Zákon dvanácti desek – bronzové desky)
- Náboženství původně polyteistické po vzoru Řeků
- Rychlé šíření křesťanství
- 313 – Edikt milánský, Konstantin, svobodná volba vyznání
Členění vývoje římské literatury
- Archaické období (3. – 1. stol. př.n.l.)
- Zlaté období (1. stol. př.n.l. – 1. stol. n.l., období Ciceronovo a Augustovo)
- Stříbrné období (1. – 2. stol. n.l.)
- Pozdní (bronzové) období či období úpadku (117 – 476 n. l.)
1) Počátek římské literatury
- Lucius Livius Andronicus
-
- původem řecký otrok, přeložil Homérovy eposy a některá řecká dramata (používal k didaktickým účelům), překlady nedokonalé po jazykové i kompoziční stránce
- Titus Maccius Plautus
-
- fraškovité komedie, slovní hříčky, vulgární vtipy, zpívaná sóla
- Komedie o hrnci (Moliére – Lakomec)
2) Zlaté období
- Próza – vysoký stupeň politické angažovanosti, prozaikové zároveň politiky a řečníky
- Marcus Tullius Cicero – politik (senátor, konzul), řečník, obhájce, filozof
- Ciceronská latina = dokonalá klasická latina, vzorem v době humanismu
- Gaius Julius Caesar – vojevůdce, státník, spisovatel, řečník
- Zápisky o válce galské
- Zápisky o válce občanské – texty v er-formě, caesarova šifra
Poezie v době Augustově
Publius Vergilius Maro
- Největší římský básník
- Oblíben ve středověku (Bukolika – předpovídá narození chlapce, který přinese zlatý věk)
- Vzor v době renesance (Dante – Božská komedie)
- Bukolika, Georgika, epos Aeneis (napsán po vzoru Homéra, římský národní epos, příběh o počátcích Říma, oslava vzniku římského národa
- Císařem poslán do vyhnanství (Tomida u Černého moře) za básně z Umění milovat, zde zemřel
- V tvorbě 3 témata:
-
- Milostná poezie – Listy heroin, Umění milovat
- Mytologická poezie – Proměny
- Básně z vyhnanství – Žalozpěvy, Listy z Pontu
Quintus Horatius Flaccus
- Lyrická poezie (příroda, vlast, oslava Augusta a jeho reforem), ódy
Titus Lucretius Carus
- O přírodě (De rerum natura) – didakticky zaměřený epos, vysvětluje přírodní dění, nebeské a pozemské jevy, chtěl osvobodit lidstvo od strachu před bohy, osudem, smrtí a utrpením
Gaius Valerius Catullus
- Poezie cele inspirovaná jeho životem, rozsahem nevelké dílo
- Série básní pro Lesbii (Clodie) – charakteristika jejich vztahu (od lásky a štěstí, po nenávist zoufalství a urážky), poezie cele inspirovaná jeho životem, rozsahem nevelké dílo
3) Stříbrné období
- Rozvoj prózy
- Neomezená moc a krutovláda římských císařů ovlivňovala literární tvorbu a svobodu slova
- Heslo císařů – poskytnout lidem chléb a hry
- Ke konci období přibývalo autorů neřímského původu a sílil vliv křesťanství
- Publius Cornelius Tacitus
- největší římský historik
- Lucius Annaeus Seneca
- Básník, filozof, politik, řečník
- Vychovatel pozdějšího císaře Nerona, na jeho popud nucen spáchat sebevraždu
- Jako filozof představitel stoicismu (stoický klid)
- Filozofické spisy – O duševním klidu, O hněvu
Gaius Petronius Arbiter
- Na dvoře císaře Nerona arbiter elegantiarum
- Výstřední, nadaný, vzdělaný, vedl marnivý život
- Sebevražda, když upadl u císaře v nemilost
- Satirikon (zlomky), různorodé příběhy vyprávějí tři mladíci
- Nejznámější dochovaná část –
- Hostina u Trimalchiona
- (nejlepší humorná postava antiky, vulgární latina, zesměšňuje nevkus,povýšenost zbohatlíků)