Selské balady – rozbor díla

rozbor

 

Kniha: Selské balady

Autor: Jaroslav Vrchlický

Přidal(a): TerkusCZ

 

Jaroslav Vrchlický (1853 – 1912)

  • Narodil se 17. února 1853 v Lounech jako Emil Bohuslav Frída.
  • Studoval na gymnáziu v Klatovech a poté na filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
  • Byl významným českým básníkem, dramatikem a překladatelem.
  • Překládal díla významných světových autorů, jako jsou Dante, Goethe, Shakespeare a další.
  • Byl profesorem na Univerzitě Karlově a členem České akademie věd a umění. Uznání tak získal již během svého života.
  • Zemřel 9. září 1912 v Domažlicích.

 

Díla

  • Zlomky epopeje – Cyklus epických básní, který zahrnuje i Selské balady.
  • Hippodamie – Dramatická trilogie inspirovaná antickými mýty.
  • Bar Kochba – Dramatická báseň o židovském povstání proti Římanům.
  • Okna v bouři – Sbírka lyrických básní.
  • Dojmy a rozmary – Sbírka lyrických básní.

 

Literárně-historický kontext

Romantismus

  • Vznikl na konci 18. století a trval do poloviny 19. století.
  • Zaměřuje se na rozpor mezi realitou a humanistickými ideály.
  • Hlavními tématy jsou individualismus, subjektivita, příroda, láska, smrt a tajemno.
  • Styl psaní je často emocionální, používá bohatý jazyk a obrazná vyjádření.
  • Romantismus se rozvíjel v různých zemích, například v Německu, Anglii, Francii a Rusku.
  • V Čechách jsou významnými představiteli romantismu Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben a Jaroslav Vrchlický.

 

Současníci

  • Karel Hynek Mácha – Český básník, autor slavného díla „Máj“.
  • Karel Jaromír Erben – Český básník a sběratel lidové slovesnosti, autor sbírky „Kytice“.
  • Victor Hugo – Francouzský spisovatel, autor románů „Chrám Matky Boží v Paříži“ a „Bídníci“.
  • George Gordon Byron – Anglický básník, známý svými díly „Childe Haroldova pouť“ a „Don Juan“.
  • Johann Wolfgang von Goethe – Německý spisovatel, autor „Fausta“ a „Utrpení mladého Werthera“.
  • Edgar Allan Poe – Americký spisovatel, známý svými hororovými a detektivními povídkami, jako je „Havran“ a „Jáma a kyvadlo“.

 

Rozbor: Selské balady (1885)

Základní charakteristika

  • Literární forma: poezie
  • Literární druh: převažuje epika (základem je děj)
  • Literární žánr: balady (sociální balady)
  • Literární směr: romantismus

 

Téma, motivy, námět

  • Hlavní téma a myšlenka díla:
    • Balady se zaměřují na úděl venkovského lidu, sociální nespravedlnost a historický boj sedláků proti feudálnímu útlaku. Dílo reflektuje utrpení, vzdor a naději venkovského lidu, často s odkazy na české národní dějiny a mytologii.
    • Vyjadřují kritiku feudálního systému a sociální nespravedlnosti, zároveň oslavují odvahu a odpor sedláků. Prostřednictvím symbolických příběhů a historických odkazů dílo ukazuje, že i přes utrpení a porážky zůstává naděje na spravedlnost a lepší budoucnost. Zároveň zdůrazňuje morální sílu a odhodlání venkovského lidu, který se navzdory těžkostem nevzdává.
  • Motivy:
    • Útlak, nespravedlnost, vzpoura, naděje, odvaha a hrdinství, vlastenectví (národní identita)
  • Námět:
    • Vrchlický čerpal inspiraci z české historie, zejména z období pobělohorského, a zpracovával příběhy lidových hrdinů a událostí, které se týkaly selských vzpour.

 

Kompozice

  • Sbírka je rozdělena do 20 balad, které jsou většinou epické než lyricko-epické.
  • Balady jsou uspořádány chronologicky (tematicky i s retrospektivními prvky).
  • Každá balada má svou vlastní strukturu a děj (nenavazují na sebe), ale všechny spojuje společné téma útlaku a vzpoury.

 

Vypravěč

  • Převažuje er-forma (třetí osoba), kde vypravěč stojí mimo děj a popisuje události z odstupu. Tato forma umožňuje objektivní, ale zároveň emotivní vyprávění, které kombinuje popisné pasáže s dramatickými dialogy a monology postav.
  • V některých baladách se objevuje také lyrický subjekt (první osoba), které vyjadřuje osobní pocity, úvahy nebo reflexe.
  • Vypravěč je vševědoucí, což umožňuje hluboký vhled do myšlenek a pocitů postav.
  • Vypravěč je často nezaujatý, ale zároveň projevuje sympatie k utlačovaným sedlákům a kritizuje nespravedlnost vrchnosti.
  • Používá kombinaci epického vyprávění a lyrického vyjádření.

 

Jazyk a styl

  • Spisovný, bohatý a obrazný s důrazem na emocionální a symbolickou hloubku
  • Převládají básnické formy, rytmus a rým, které dodávají textu melodický a působivý charakter.
  • Časté používání symbolů (např. klasy, havrani, stromy) k vyjádření hlubších významů.
  • Prvky lidového jazyka mluvy přibližují postavy sedláků a jejich svět.
  • Metafora, metonymie a personifikace, které zvyšují expresivitu a emocionální dopad textu.
  • Najdeme zde i přirovnání (vlas jak zlato ryzí)
  • Použití starších výrazů a historických termínů, které dokreslují atmosféru doby (historismy/archaismy) (skanout, chmura)
  • Použité jsou i dialogy a monology

 

Časoprostor

  • Doba: Pobělohorské období, raný novověk. Děj se vztahuje k různým historickým obdobím, zejména k feudálnímu systému (16.–18. století), kdy vrchnost vykořisťovala venkovský lid. Některé balady odkazují na konkrétní události, jako jsou chodské povstání nebo bitva u Chlumce.
  • Místo: Český venkov, zejména oblasti postižené selskými vzpourami či historickými událostmi (např. Chodsko, Blaník, Říp).
  • Prostředí: Venkovské prostředí, selské dvory, šlechtická sídla, kostely.

 

Hlavní postavy

  • Postavy jsou různé a zahrnují historické i symbolické osobnosti. Sbírka obsahuje i řadu dalších anonymních postav (sedláci, panská chasa), které společně vytvářejí obraz boje mezi utlačovaným venkovským lidem a mocenskou vrchností.
    • Obecně se v Selských baladách vyskytují následující typy postav:
      Sedláci: Jsou nejpočetnější skupinou postav, představují široké vrstvy venkovského lidu, utlačované vrchností. Jsou vykresleni jako pracovití, ale i jako oběti nespravedlnosti, což je vede k vzdoru.
      Vrchnost (páni, zemané, hrabata): Reprezentují mocenskou elitu,
    • která vykořisťuje sedláky. Jsou často zobrazeni jako krutí, pyšní a bezohlední.
    • Náboženské postavy (kněží, jezuité): Jejich role je ambivalentní, někdy stojí na straně sedláků, jindy jsou nástrojem útlaku.
    • Historické osobnosti: Některé balady se inspirují skutečnými historickými postavami, jako je Jan Kozina nebo Matyáš Ulický, které jsou zobrazeny jako hrdinové selského odporu.
    • Alegorické postavy (Boží soud, oráč): V některých baladách vystupují postavy, které mají symbolický význam a reprezentují vyšší principy, jako je spravedlnost nebo trest.
  • Konkrétní postavy jsou pak popsány u jednotlivých balad níže.

 

Obsah díla a děj jednotlivých balad

Česká duma

  • Postavy: Český národ (symbolická postava), autor (reflektující postava).
  • Báseň vyjadřuje smutek a pasivitu českého národa, tázajíc se po původu této mentality a toužíc po činech místo slz. Reflektuje historické útrapy a hledá příčiny národní rezignace.

 

Etruská ballada

  • Postavy: Etruský sedlák, dítě (symbol lidské práce).
  • Sedlák při orbě nalézá kostry, krev a nakonec dítě, které symbolizuje hořký úděl lidské práce a utrpení. Balada poukazuje na marnost lidského úsilí a jeho tragické důsledky.

 

Sen Tamerlanův

  • Postavy: Tamerlán (krutovládce), oráč (symbol Božího soudu).
  • Tamerlán má před smrtí sen, ve kterém vidí obrovského oráče táhnoucího krvavé brázdy jeho vlastním tělem. Z těchto brázd vyrůstají klasy a květiny, což symbolizuje proměnu násilí v plodnost a mír. Balada je alegorií na trest za tyranii a možnost vykoupení skrze utrpení.

 

Dvě laně

  • Postavy: Kníže Oldřich, dívka (dcera Kresiny), Kresina (sedlák).
  • Kníže Oldřich potká dívku u studánky a zapomene na lov. Lovec mu oznámí, že sedlák Kresina chytil laň. Kníže se rozzlobí, ale když zjistí, že dívka je sedlákova dcera, odpustí mu. Balada spojuje motivy lásky a odpuštění.

 

Píseň klasů

  • Postavy: Klasy (symbol sedláků), sedláci.
  • Klasy zpívají o údělu sedláků, kteří přes veškerou úrodu žijí v bídě a chudobě. Báseň kritizuje sociální nespravedlnost a vyjadřuje solidaritu s utlačovanými.

 

Suplika

  • Postavy: Sedláci, pan kantor, vrchnost.
  • Sedláci donutí kantora, aby napsal pánům stížnost na jejich útlak a robotu. Balada zachycuje zoufalství i odvahu venkovského lidu postavit se proti vrchnosti.

 

Píseň vzbouřených sedláků

  • Postavy: Vzbouření sedláci, vrchnost.
  • Píseň vyjadřuje vzdor sedláků proti pánům a jejich touhu po spravedlnosti. Je oslavou selského odporu vůči feudálnímu systému.

 

Lorecký ze Lkouše

  • Postavy: Lorecký ze Lkouše (zeman), rychtář Petr Dulík, sedláci.
  • Zeman Lorecký se pyšní svými syny a tvrdí, že budou bičem na sedláky. Sedláci se vzbouří a zabijí jeho i jeho syny. Balada ukazuje tragické důsledky sociálního napětí.

 

Ballada vánoční

  • Postavy: Vzbouření sedláci, generál (velitel vojsk), vrchnost.
  • Sedláci se vzbouří proti pánům, ale jsou poraženi a popraveni. Místo popravy se promění v hořící strom, který symbolizuje jejich utrpení. Báseň zdůrazňuje kontrast mezi vánočním pokojem a násilím.

 

Shnilé obilí

  • Postavy: Sedlák, havran (symbol varování), vrchnost.
  • Sedlák je varován havranem, že jeho práce bude marná. Sedláci se vzbouří, ale jsou potlačeni a úroda shnije. Balada reflektuje marnost lidského úsilí v nepříznivých podmínkách.

 

Rychtář Oremus

  • Postavy: Rychtář Oremus, sedláci, vrchnost.
  • Rychtář Oremus zradí sedláky a obchoduje s pány. Je zabit v bitvě. Balada poukazuje na zradu uvnitř selského společenství.

 

Ballada o smrti Jana Koziny

  • Postavy: Jan Kozina, sedláci, vrchnost.
  • Báseň líčí popravu Jana Koziny a smutek i hněv sedláků nad jeho osudem. Kozina je zde zobrazen jako hrdina selského odporu.

 

Matyáš Ulický

  • Postavy: Matyáš Ulický, vrchnost.
  • Matyáš Ulický před popravou popisuje své vidění pekla, kde jsou mučeni páni a utlačovatelé lidu. Balada obsahuje silné morální poselství o spravedlnosti.

 

Hrabě Breda

  • Postavy: Hrabě Breda, dívka (sedlačka), sedláci.
  • Hrabě Breda krutě trestá sedláky za neplacení daní. Nakonec je zavražděn dívkou, jejíž vlasy si nechal ostříhat jako trest. Balada zdůrazňuje pomstu za bezpráví.

 

Selské kázání

  • Postavy: Sedláci, jezuité.
  • Sedláci zajmou tři jezuity a v kotli s vroucím olejem jim předvádějí „selské kázání“ o věčnosti a Božím soudu. Báseň je alegorií na spravedlnost lidového odporu.

 

Cep a kosa

  • Postavy: Sedláci.
  • Báseň oslavuje cep a kosu jako symboly selské práce a síly. Je oslavou venkovského života i odhodlání k boji za práva.

 

Modlitba na Řípu

  • Postavy: Sedláci, praotec Čech, svatý Jiří.
  • Sedláci se modlí k praotci Čechovi a svatému Jiří za sílu a ochranu. Báseň má vlastenecký charakter s duchovními motivy.

 

Žalozpěv selského lidu po bitvě u Chlumce

  • Postavy: Sedláci.
  • Báseň vyjadřuje smutek a beznaděj sedláků po porážce v bitvě u Chlumce. Ukazuje tragédii dějin venkovského lidu.

 

Český sedlák

  • Postavy: Český sedlák (symbolická postava).
  • Báseň líčí historický úděl českého sedláka, jeho utrpení i občasné vzpoury proti vrchnosti. Je reflexí národní identity spojené s venkovským životem.

 

Balada blanická

  • Postavy: Soused Jíra, svatý Václav, blanické vojsko.
  • Soused Jíra vstoupí do hory Blaník a vidí spící vojsko svatého Václava. Po návratu do vesnice zjistí, že uplynulo mnoho času. Báseň pracuje s motivem legendy o Blanických rytířích jako ochráncích českého národa.

 

Úryvek/citace:

SELSKÉ KÁZÁNÍ

Tři jesuiti z Hory Kutné
před Švédy prchli v pospěchu;
to cestování věru smutné
o hladu, ţízni, bez dechu.
Blíţ Ledče v lesa ústup ztmělý
kdyţ utajit své kroky chtěli,
křik divý kolem burácí;
ó běda, v zlou tam přišli chvíli,
jenţ vzbouřeni tam tábořili,
je zaskočili sedláci.

error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.