Jméno: Avantgarda
Zařazení: Literatura, Umělecké směry
Přidal(a): Nikola V.
K novým avantgardním směrům patří zejména futurismus, civilismus a dadaismus
- chtěla ve svém zápalu měnit svět a umění ihned, najednou, revolucí => příklon k extremistickým politickým hnutím – fašismu a komunismu
- prosadil se zejména v malířství a architektuře
- do světa literatury ho originálním způsobem (zvláště svými kaligramy) uvedl francouzský básník Guillaume Apollinaire
- projevy kubismu v literatuře označovány jako kubofuturismus
FUTURISMUS
- z lat. futurus = budoucí
- literární avantgarda se jím zpočátku inspirovala
- objevil se před první světovou válkou v Itálii a datuje se zpravidla vznikem manifestu, který sestavil a v roce 1909 otiskl v pařížském listu Le Figaro italský básník Filippo Tomasso Marinetti
- propagoval radikální odpoutání se od minulosti, tradic a konvencí
- snažil se být něčím zcela novým, hleděl do budoucnosti
- nekriticky uctíval moderní civilizaci, velkoměsto a techniku
- auta, letadla a nejnovější technické vynálezy pronikaly jako témata do futuristických básní (při vydání Marinettiho manifestu uplynulo teprve pět let od vzlétnutí prvního letadla), tento překotný vývoj se svou dynamičností a rychlostí měl podle Marinettiho přenést i do umění
- Marinetti mluvil o tzv. „osvobození slov“ – slova měla být osvobozena od gramatických pravidel, interpunkce už neměla bránit básníkům v tvorbě, básnické přívlastky (tzv. epiteta) ustupovaly slovesům podstatným jménům, logické vazby mezi slovy se oslabily, stejně jako tradiční básnická metaforika, nahradila je spojení vyvolávající více asociací
- nejplodnější bylo futuristické hnutí v místě svého vzniku – v Itálii
- Marinetti představoval jeho nejvýznamnější osobnost, k dalším patřil např. spisovatel Carlo Gavoni
- ve 20. letech 20. století se však futuristé přidali k Mussoliniho fašistům
- dějinná role futurismu tedy spočívá především v tom, že svým zcela novým přístupem k umění zásadně ovlivnil další avantgardní směry
- velmi podnětně působil futurismus i v Rusku
- jeho poetika zde pozměnila básnický jazyk stejně jako v IT
- ideologicky se však futurismus v tomto prostředí ztotožnil s ideály proletářské revoluce
- k největším básníkům RUS futurismu – Vladimir Majakovskij, Velimir Chlebnikov
- paralelně s nimi tvořil Alexandr Blok, nepatří však k RUS futuristickým autorům, neboť pokračoval v tradici symbolismu, kterou dále prohluboval
CIVILISMUS
- mnohé podněty převzal z futurismu
- zároveň byl však inspirován tvorbou básníků z 19. století, např. dílem Američana Walta Whitmana
- hlavním tématem civilistické poezie se stala moderní civilizace a především fenomén velkoměsta s celou jeho různorodostí
- obdiv k novým technologiím, moderní civilizaci
- básníci využívali volný verš, který kromě tématu patří k základním jednotícím rysům civilismu
- nebyl přesně definován manifestem či programem, jednalo se spíše o společnou tematickou inspiraci některých autorů
DADAISMUS
- v destrukci gramatických pravidel zašel nejdále
- v jeho pojetí literární tvorby se slova opravdu osvobodila – cenou za to byla naprostá ztráta jejich významu, tedy schopnosti odkazovat k věcem a jevům reálného světa
- zrození spadá do roku 1916
- v Zürichu, neutrálním Švýcarsku, se sešli umělci z mnoha zemí, kteří emigrovali před válkou
- založili tzv. Voltairův kabaret
- jeden z nich, rumunský básník Tristan Tzara, pak v roce 1920 vydal manifest dadaismu
- míru, v jaké dadaismus experimentoval s „osvobozením slov“, lze ilustrovat na jedné z typických metod tvorby básně: „Jakýkoliv tištěný text se rozstříhá na slova. Ta se vloží do klobouku, z něhož se náhodným výběrem některý z nich vytahují a řadí za sebe. Výsledný text tvoří dadaistickou báseň.“
- odpor proti válce
- umění dovedené do takové krajnosti nemohlo mít pochopitelně dlouhého trvání
- po roce 1923 již dadaisté nebyli aktivní
- mimo tento hlavní proud stál Christian Morgenstern, německý básník starší generace, jehož poezie však dadaisty velmi ovlivnila
- taktéž Georg Trakl, samotářský rakouský básník, významně zasáhl na začátku 20. století do vývoje světové literatury svou expresionistickou poezií
KUBOFUTURISMUS
- z lat. cubus= krychle, futurus= budoucí
- usiloval o rozbití starých tradic stejně jako futurismus, po vzoru kubismu však navíc hledal nové způsoby vyjádření
GUILLAUME APOLLINAIRE
- 1880 (Řím) – 1918 (Paříž)
- jménem Wilhelm Apollinaris de Kostrowicki
- francouzský avantgardní básník, prozaik, dramatik, kritik a anarchista
- patřil mezi průkopníky moderního francouzského básnického jazyka, který inspiroval ostatní národní literatury
DÍLO
- jeho tvorba je charakteristická experimenty, hledáním nových možností k vyjádření skutečnosti, lyričností, melancholií
- začínal jako prozaik, do světové literatury však vstoupil básnickou sbírkou Alkoholy
- úvodní báseň, Pásmo, byla napsána asociativní metodou, stala se manifestem modernismu
- pobuřující – Kaligramy, básně „kreslené“ do určitého obrazce; autor tím sblížil poezii s kubistickým malířstvím
- zasáhl i do vývoje dramatu
- hra Prsy Tiresiovy (1918) se stala doslova programovým dílem divadelní avantgardy
- autor v její předmluvě jako první použil slovo „surrealismus“ – označil jím nové básnické hnutí
- Alkoholy
- sbírka
- první reakcí odborné veřejnosti byla kritika, která žertem upozorňovala autora na chyby v interpunkci a dílo přijala celkově negativně
- autor se záměrně pokusil vytvořit nový básnický jazyk, experimentoval s formou, grafickou stránkou i obsahem básní
- často se v nich mění místo i čas, obrazy se střídají v rychlém sledu a tvoří pohyblivou mozaiku, ukazují svět v pohybu – v něm autor spolu se čtenářem hledá své místo
- velkou roli hraje metoda volné asociace (spojování) představ, čemuž nejlépe vyhovoval volný verš
- záměrným odstraněním či změnou interpunkce navodil atmosféru změny daného řádu věcí
- to mělo odrážet hektický rytmus nové doby, překotných změn prvního desetiletí 20. století
- Kaligramy
- nejen označením básnické sbírky
- obecně je kaligram básnická forma, kdy jednotlivá slova a písmena básně tvoří určitý obraz nebo tvar
- v literatuře má svou tradici už od dob antického Říma
- Apollinaire tedy není tvůrcem kaligramu, pojal však kaligramy zcela nově a originálně jako nápadité básně, ve kterých si pohrává s významy slov i s jejich grafickou podobou
- světově je proslavil a učinil z nich symbol kubismu a futurismu (někdy se mluví o kubofuturismu) v literatuře
- Apollinaire je psal od 10. let 20. století až do své smrti
- nejen označením básnické sbírky
- Prsy Tiresiovy
- divadelní drama
- o ženě Tereze, která nechce být matkou a zbavuje se symbolu mateřství, prsou
- proměňuje se tak v mužskou bytost, v Tiresia
- děj není chronologický, sen se mísí se skutečností, chybí zde základní struktura klasického dramatu – proto mluvíme o „absurdním dramatu“
FILIPPO TOMMASO MARINETTI
- 1876-1944
- italský básník a politik
- narodil se v Alexandrii, život strávil především ve Francii a v Itálii
- v 10. a 20. letech 20. století se věnoval především literatuře a živil se také jako novinář
- ve 30. letech inklinoval stále více k politice Mussoliniho fašistů
MARINETTI & FUTURISMUS
- v mládí krátce okouzlen symbolismem a anarchismem, později se stal zakladatelem nového směru, futurismu
- 2. 1909 publikoval v pařížských novinách Le Figaro Manifest futurismu
- témata Manifestu – militarismus, oslava agresivních instinktů
- sklon k radikalismu, fašismu
- nový směr propagovaly tzv. večery futurismu, nejprve v sálech divadel v IT, později v celé Evropě
- předváděly se zde všechny druhy umění ve futuristickém pojetí – slovesné umění, hudba, divadlo, výtvarné umění
DÍLO
- dílo Osvobozená slova, sbírka básní Sopky, divadelní hra Ohnivý buben
- Osvobozená slova
- 1913, jedním z nejdůležitějších děl futurismu
- zatímco Manifest futurismu byl delší novinový článek ohlašující vznik nového uměleckého směru, Osvobozená slova jsou hlubším rozšířením teorie i praxe futurismu
- první část: obsahuje futuristické texty a má povahu básnické sbírky, čtenář se může seznámit s literární podobou futurismu
- druhá část: vykládá teorii tvorby futuristických textů, vypočítává jednotlivá pravidla, jimiž by se měl potenciální futuristický autor řídit, vysvětluje, jak nakládat s jednotlivými slovními druhy i jejich spojováním, ruší interpunkci, důsledně se snaží o úplnou destrukci dosavadních básnických forem a postupů, které podle něj jen omezují tvůrčí fantazii
TRISTAN TZARA
- jménem Samuel Rosenstock
- básník rumunsko-židovského původu
- žil ve Švýcarsku a Francii
- zásadním způsobem přispěl ke vzniku uměleckého směru dadaismus
DÍLO
- se skupinou podobně orientovaných umělců založil roku 1916 v Zürichu Voltairův kabaret, který měl značný podíl na vzniku a propagaci nového uměleckého směru, dadaismu
- ve stejném roce vydal v Zürichu první dadaistický text vůbec – První nebeské dobrodružství pana Antipyrina
- následovaly teoretické manifesty dadaismu, které představovaly čtenářům nový šokující avantgardní směr v celé jeho šíři, a množství dalších sbírek
- po odeznění vlny dada se zvláště ve 30. letech 20. století naplno zapojil do aktivit francouzského surrealismu (sbírkou Aproximativní člověk) a po 2. sv. válce se zajímal zejména o existencialismus
- První nebeské dobrodružství pana Antipyrina
- 1916, vydání bylo především vzpourou, stejně jako celý dadaismus
- to, proti čemu vzpoura mířila, pojmenoval Tzara s odstupem let v rozhovoru z roku 1958: „… proti všem podobám civilizace zvané moderní, proti samému jejímu základu, proti logice, proti jazyku… První nebeské dobrodružství pana Antipyrina bylo spíše demonstrace, podvratná manifestace než nějaké dílo…“
- tento text je hrou se slovy, se zvuky jednotlivých hlásek i celých slov
- fantaskní spojení slov, která k sobě nepatří, vnáší do textu dadaistickou hru s nesmyslem a pohrdání logikou
VELIMIR CHLEBNIKOV
- 1885-1922
- ruský básník, dramatik, dobrodruh
- jednou z nejvýznamnějších osobností ruského futurismu
- stál u vzniku a propagace tohoto literárního směru v RUS
- prožil neklidný život, který z větší části strávil na cestách
DÍLO
- „prokletý básník ruské literatury“
- nejvýznamnější díla: Zakletí smíchem, poemy Víla a lesní muž, Válka v myší pasti a Noc před sověty
- velký jazykový experiment – žádný RUS básník před ním nezašel tak daleko v experimentech se zvukem a tvarem ruského verše
- futuristický přístup k jazyku autora inspiroval, ale poté už hledal svou vlastní cestu tvorby, citlivě přitom vnímal zvláštnosti ruského jazyka
- typickým znakem: vytváření nových slov bez významu, jen pro potěšení z jejich zvuku
- Zakletí smíchem
- první sbírka, 1910
- obohatil nejen ruský futurismus, ale obecně ruský básnický jazyk
- experimentoval se zvukem veršů, charakteristickým znakem jeho tvorby bylo také vynalézání zcela nových slov, básnických neologismů
- ty tvoří někdy jen shluky souhlásek a samohlásek, které jsou zapojeny do zbytku textu a ozvláštňují jej
- nutí čtenáře odhlížet od navyklých významů slov a soustředit se na zvuk samotný, na jazyk jako stavební materiál uměleckého textu
- některá slova, která autor vytvořil, mají základ ve starém ruském jazyce
- pro tyto novátorské změny zavedl termín zaumný jazyk
ALEXANDR BLOK
- 1880-1921
- ruský básník, dramatik
- často označován jako hlavní představitel tzv. druhé generace ruského symbolismu
- ve svém díle vycházel z moderních uměleckých směrů, důraz však kladl také na sociální otázky
DÍLO
- nejzastoupenějším literárním druhem poezie
- básnická sbírka Verše o krásné dámě, poema Slavičí zahrada
- dominují symbolistické tendence a dozvuky romantismu
- zajímal se také o drama
- při tvorbě her se silně inspiroval symbolismem, proto bývá označován za zakladatele ruského symbolistického dramatu (Růže a kříž, dramatická poema Dvanáct)
- pozdější dílo – vliv sociálních nepokojů v RUS => prohlubující se zájem o sociální tematiku
- Verše o krásné dámě
- matčiny překlady francouzských symbolistů a romantická literární tvorba silně ovlivnily Blokovo rané dílo
- 1905, řazena mezi nejvýznamnější básnické počiny pozdního ruského symbolismu
- 3 části, vyjádřen poetický a mystický vztah básníka a krásné dámy, jakési éterické bytosti – ta není pouze ženou, ale přestavuje také básníkovu múzu, vztah k této výjimečné bytosti se v jednotlivých básních sbírky mění, dokonce do ní promítá několik žen, se kterými se sblížil
- tato krásná dáma je symbolem ženství
- Dvanáct
- dramatická poema situovaná do dnů bolševické revoluce
- ve 12 zpěvech prochází městem 12 odhodlaných revolucionářů, kteří ve jménu své víry v „revoluční spravedlnost“ ničí symboly carského režimu a pravoslaví a vraždí jinak smýšlející lidi
- revolucionáře vede Kristus s krvavým praporem
- autor využívá křesťanskou symboliku
GEORG TRAKL
- 1887-1914
- krátký život strávil v Rakousku
- vystudoval farmacii ve Vídni, pracoval jako lékárník
- psychicky labilní básník
- experimentoval s drogami, což jeho psychiku ještě oslabilo
- zemřel na předávkování kokainem
DÍLO
- 1904 – první vážnější literární pokusy v rámci salcburského básnického kroužku Apollo
- napsal dvě krátké divadelní hry, které byly uvedeny v salcburském divadle
- hry však neměly úspěch a autor později obě zničil
- 1913 – první sbírka Básně
- představuje chmurnou expresionistickou poezii plnou melancholie
- smutek je tlumen přírodními motivy a prvky symbolismu
- po vypuknutí války byl povolán jako zdravotník na frontu
- před odchodem ještě sestavil další sbírku básní, Šebastián ve snu – vyšla až posmrtně (1915)
- válečné zážitky ovlivnily zbytek básní, které stihl napsat na frontě, a umocnily v nich autorovy expresionistické vize utrpení, marnosti, bolesti a smrti (např. báseň Grodek o bitvě u Grodku)
- Šebastián ve snu
- nejznámější Traklova básnická sbírka, 1915
- má zvláštní poetiku, která je směsicí expresionismu a symbolismu
- převažují tragická a expresionisticky vypjatá témata s motivy smrti, šílenství a zmaru
- účinek těchto temných motivů je zmírněn barevnými symbolistickými obrazy
- nejčastější barvy, které najdeme v této sbírce, toto rozpoložení dokumentují: černá – symbol smrti, červená – symbol krve, modrá – obloha a dálky, hnědá – podzim
- prostorem básní je podzimní krajina pod alpskými masivy, konkrétní místa v Salzburgu a jeho okolí, zobrazovaná většinou za soumraku nebo v noční tmě
- víra v boha mírně oslabuje tragično v Traklových básních
- mírně proto, že básník v ní nedokáže nalézt úplnou útěchu, jako by existovala pro ostatní lidi, jen ne pro něj
CHRISTIAN MORGENSTERN
- 1871-1914
- německý básník, novinář, překladatel
- označován za předchůdce dadaismu
- celý život ho trápila tuberkulóza – velmi ovlivnila jeho tvorbu
- novinářská a literární práce neustále přerušována záchvaty nemoci a nekonečnými pobyty v plicních sanatoriích
DÍLO
- nejslavnější sbírka: Šibeniční písně (1905)
- sbírka Palma kužel (1910)
- hravý přístup k jazyku, odmítání klasických básnických forem, jejich parodování
- ve verších netradičně využívá zvuk jazyka
- záměrně vybírá těžce vyslovitelná slova nebo vytváří exoticky znějící novotvary
- ve většině básní najdeme jazykovou a situační komiku
- Šibeniční písně
- poetika básní je experimentováním se strukturou jazyka
- pohrává si s významy slov, s tím, jak znějí, s gramatickou
- jeho tvorba velmi blízká dadaistům X nepřekročil však práh úplné destrukce smyslu veršů
- černý humor, založen na originálním kontrastu
- vtipné pointy básní zarámovány temným prostředím katů a jejich obětí, přičemž některé obrazy zmučených a popravených lidí působí velmi drasticky
Surrealismus
- jeho podstatou je osvobození představivosti a emocionality od nadvlády racionální logiky a komunikace s podvědomím pomocí metody volných asociací a automatického psaní
ANDRÉ BRETON
- 1896 (Tinchebray) – 1966 (Paříž)
- francouzský prozaik, básník, literární teoretik
- ovlivněn učením Sigmunda Freuda sestavil manifest nového uměleckého směru – surrealismu
- pracoval jako redaktor časopisu Surrealistická revoluce
DÍLO
- byl především teoretikem surrealismu
- jeho vlastní tvorba není rozsáhlá a sám jí ani nepřikládal zásadní význam
- 1920 s Philippem Soupaultem vydali knihu Magnetická pole, v níž zkoumali, jakým způsobem vznikají básnické obrazy
- poprvé je v ní použita metoda automatického psaní
- podstatou této metody je volný záznam myšlenek, pocitů a obrazů bez racionální kontroly, což se odráží i v uvolněné struktuře textu
- obrazy spolu logicky nesouvisí a jsou řazeny na základě asociací produkovaných podvědomím
- největšího ocenění se dočkala básnická sbírka Šílená láska a poetická próza Nadja (o přitažlivosti k ženě, symbolizující surrealistickou poezii)
- autobiografické texty doprovází montáž z fotografií, kreseb a novinových výstřižků
- ideový teoretik surrealistického hnutí => formuloval jeho principy v manifestech surrealismu
- kniha esejů Spojité nádoby – analyzoval vztah mezi sněním a bdělým prožíváním reality
- poprvé je v ní použita metoda automatického psaní
- Manifesty surrealismu
-
- 1924, 1930, 1942
- definoval surrealistický umělecký směr
- První manifest surrealismu: vyložil surrealistickou metodu jako čirý automatismus, jímž se má zachytit pohyb myšlení bez kontroly racionální logikou, bez ohledu na jakékoliv estetické a morální kategorie
- Druhý manifest surrealismu: doplnil umělecký směr o politický rozměr a přiblížil jej revolučnímu hnutí
- rozdílnost politických názorů uvnitř surrealistické skupiny vedla k narůstání osobních sporů, které vyvrcholily poté, co se někteří její členové otevřeně přiklonili ke stalinismu
- 1942 – Breton vydal Prolegomena ke třetímu manifestu surrealismu, anebo ne
- upozorňoval v nich na nutnost individuálního odporu jedince proti společenské zvůli
- Spojité nádoby
-
- kniha básnických textů, 1932
- autor se pokouší překlenout zdánlivou propast mezi bdělým vědomím a snovým stavem
- zdůrazňuje, že sny jsou nedílnou součástí vědomí jedince, a poukazuje na souvislost snových obsahů s realitou, z níž jsou převzaty a v procesu snění přetvořeny
- sny chápe jako reakce na náš vědomý život, které nám pomáhají se s ním vyrovnat
PAUL ÉLUARD
- 1895-1952
- jménem Paul Eugéne Grindel
- francouzský surrealistický básník
- zkušenosti z válečné fronty => antimilitarista
- po válce se seznámil s Andrém Bretonem a Louisem Aragonem; východiskem jejich společné koncepce surrealismu byl dadaismus
DÍLO
- první, zcela konvenční básnické sbírky vydal v letech 1913-1914
- zásadním přerodem osobnosti prošel během první světové války
- otřesné válečné události se odrazily v jeho sbírce Povinnost a neklid (1917), knize Básně pro mír (1918, vydal bez souhlasu cenzury pod pseudonymem)
- vliv dadaismu: sbírka Nezbytnosti života
- po roce 1924 tvořil v duchu surrealismu (např. sbírka básní Veřejná růže)
- používal metodu automatického psaní X jeho básně jsou srozumitelnější než tvorba jiných surrealistických básníků
- přitažlivými činí jeho básně také milostná tematika – kromě té se věnoval i společensky angažované poezii, jíž reagoval na nástup nacismu a fašismu
- Veřejná růže
- 1934
- básně sbírky vytvořeny podle zásad surrealistické metody automatického psaní jako záznam představ a asociací, které rozvíjejí základní motivy lásky a úzkosti z osamění
- volný verš bez interpunkčních znamének
- každý verš je samostatným básnickým obrazem, jehož podstatou je metafora, metonymie, personifikace či oxymóron
- 1897-1982
- francouzský básník, prozaik
- spolu s Andrém Bretonem a Paulem Éluardem zakladatelem surrealismu
- 1927 vstoupil do komunistické strany
- 1932 se rozešel se surrealismem
- příznivcem politiky Sovětského svazu
DÍLO
- od poezie se přesunul k tvorbě románů v duchu socialistického realismu
- básnické sbírky Radostný oheň, Věčný pohyb – vytvořil básně založené na obrazech z nevědomí, zachycených metodou automatického psaní
- spolu s Bretonem se pokoušel také o experimentální surrealistické divadlo
- od 2. poloviny 30. let 20. století psal sérii společenskokritických románů, v nichž uplatňoval principy socialistického realismu (román Basilejské zvony, 1934)
- Basilejské zvony
- společenskokritický román, 1934
- zachycuje období společenských změn ve Francii od konce 19. století do roku 1912
- 4 kapitoly, nesou jména hlavních hrdinů, důraz kladen na příběhy Diany a Kateřiny
- Diana – žena z vyšších kruhů, bezostyšně využívá výhod plynoucích z manželství s lichvářem
- Kateřina – ruská emigrantka, stane se svědkem střelby do dělníků; v důsledku tohoto zážitku, své choroby i pocitu vydělenosti z FR společnosti se zapojí do socialistického hnutí, aby bojovala za rovnoprávné postavení žen ve společnosti
VLADIMIR MAJAKOVSKIJ
- 1893-1930
- představitel futuristické poezie, filmový scénárista, výtvarník
- do roku 1906 vyrůstal v Kavkaze, pak žil v Moskvě
- od 15 let se politicky angažoval, za což byl několikrát vězněn
- po vyloučení ze studií se věnoval hlavně literatuře
- sblížil se s futuristy, spoluzakládal avantgardní uměleckou skupinu LEF
- pro podporu revoluce (1917), tvorbu agitačních veršů a plakátů patřil v SSSR k oficiálně uznávaným umělcům
- 1930 spáchal sebevraždu
DÍLO
- začal psát verše za pobytu ve vězení
- podepsal manifest kubofuturistů Políček veřejnému vkusu
- poezie – provokativní, namířená proti obecně uznávaným hodnotám
- veškeré události byly nazírány a poměřovány výhradně z osobního hlediska básníka
- této tendenci odpovídá i název básnické sbírky – Já
- dokázal nevšedně kombinovat rozmanité žánrové formy, bravurně mísil lyrické prvky s ironií i reflexivními pasážemi, v nichž prezentoval své levicové názory a postoje
- poema Oblak v kalhotách, Flétna páteř, 150 000 000 – záměrně idealizoval možnosti lidstva, které po revoluci nastolí lepší, spravedlivější svět
- od prvotního optimismu dospěl k rozčarování (poema Plným hlasem – 1930)
- Oblak v kalhotách
- poema, 1915
- uvádí ji Prolog – básnický subjekt, ztotožněný s autorem, otevřeně vyslovuje svůj záměr provokovat čtenáře nekonvenčními prožitky a názory
- 4 části, líčí své milostné románky se ženami, které ho opouštějí, aby zakotvily v konvenčním vztahu
- prezentuje i své radikální sociální názory
- ve svém utrpení se stylizuje do Syna božího – básníka i milence ukřižovaného na Golgotě
- v závěru se setkává sbohem a sesazuje ho z trůnu zpochybněním jeho všemohoucnosti
- v poemě najdeme nejen biblické motivy, ale i odkazy na dílo J. W. Goetha, F. Nietzscheho, Ovidia, Homéra, J. Londona a dalších
SERGEJ JESENIN
- 1895-1925
- ruský milostný a přírodní lyrik
- představitel ruského imažinismu – směru, který zdůrazňoval sugestivnost básnických obrazů a uvolňoval gramatické a metrické normy
- vedl bohémský život
- nedokázal se vyrovnat s porevoluční situací, problémy řešil alkoholem, upadal do depresí
- 1925 spáchal sebevraždu X existuje však verze, že jej sovětský režim, který kritizoval, nechal zavraždit
DÍLO
- v duchu imažinismu si svobodně volil témata, tím základním byla příroda a idealistický obraz tradiční ruské vesnice (sbírka Radunica)
- v revoluci spatřoval naději pro rolníky a stylizoval se do role jejich proroka (sbírka Jiná země)
- zklamání z porevolučního vývoje v RUS, nesouhlas s ním => sbírka Zpověď chuligána
- skladba Píseň o velikém pochodu
- Píseň o velikém pochodu
- básnická skladba, 1927
- založena na paralele mezi událostmi v RUS za cara Petra Velikého a v době občanské války ve 20. letech 20. století
- lyrický subjekt se stylizuje do role potulného pěvce bylin – epických básní vypravujících o hrdinných činech ruských bohatýrů
- ve druhé části se skladba podobá spíše jarmareční písni
- autor věnuje pozornost prostému venkovskému lidu, který trpí za občanské války stejně jako za cara