Co oči nevidí – rozbor díla

rozbor-díla

 

Kniha: Co oči nevidí

Autor: Jiří Žáček

Přidal(a): Martina Hladíková

 

Jiří Žáček

  • Český básník a prozaik.
  • Získal titul Ing. na ČVUT v Praze.
  • Krátce pracoval ve vystudovaném oboru, ale poté se stal spisovatelem na volné noze.
  • Působil jako redaktor v nakladatelství Československý spisovatel a v časopise Vlasta.
  • Za dob komunismu získal ocenění Zasloužilý umělec.
  • Je ženatý a má 2 děti.
  • Věnuje se zejména básním, z prózy píše knihy pro děti.

 

Další díla:

  • Ráno moudřejší večera
  • Mezi řečí
  • Idioti mají přednost
  • Třetí poločas
  • 99 dědečků a 1 babička
  • Papírové růže
  • Krysáci
  • Ahoj moře

 

Literárně historický kontext

Obecně kulturní kontext:

pol. 20. st., česká literatura se členila na 3 proudy:

 Literatura oficiální

  • Byla normálně vydávána
  • Literatura podporovala komunistický režim, nekritizovala ho, nebo mu nevadila

 

Další autoři tohoto období:

 

Literatura exilová (nebo také umlčovaná)

  • Literatura nehodící se komunistickému režimu
  • Byla vydávána mimo hranice ČSR
  • Do ČSR se dostávala tajně, její přechovávání bylo trestné
  • Mezi nejznámější exilová nakladatelství patřily 68 Publishers (založeno Josefem Škvoreckým a jeho manželkou), Index, Poezie mimo domov, Rozmluvy

 

Další autoři tohoto období:

 

Literatura samizdatová

  • Tvorba autorů se také nehodila komunismu
  • Je rozmnožována tajně strojopisně, což bylo také trestné, nebo pomocí samizdatových edic (např. Edice Petlice, Expedice, Kvart)

 

Další autoři tohoto období:

 

  • Po roce 1989 dochází ke spojení tří literárních proudů
  • Konec politické cenzury – spisovatelé mohli vydávat jakékoli knihy, i ty, které kritizovaly nebo se nehodily komunistickému režimu
  • Obnova kontaktů se světem, vznik soukromých nakladatelství

 

Současná literatura:

  • Je ovlivněna globální problémy současné společnosti
  • Jedním ze znaků je pluralita – rozmanitost pohledů, koncepcí
  • Velká rozmanitost
  • Dochází ke spojení literárních proudů

 

Další autoři tohoto období:

 

 Historický kontext

  • 5. 1945 – konec 2. světové války
    • vítězové: USA, Francie, Velká Británie a SSSR
    • poražení: Německo, Itálie a Japonsko
    • osvoboditelé si pomyslně rozdělili Evropu na východní a západní blok
  • 1948 – komunistický převrat, nástup nového režimu
  • 1953 – umírá Gottwald a Stalin, mírnější uvolnění režimu
  • jaro 1968 – Pražské jaro, vrchol demokratizace, politické uvolnění
  • 8. 1968 – okupace vojsky Varšavské smlouvy (SSSR, Bulharsko, Maďarsko, NDR), 3. velká vlna emigrace (první dvě: 1938-39, 1948)
  • leden 1969 – upálení Jana Palacha jako protest proti komunistickému režimu
  • a 80. léta – tzv. normalizace, čistky v komunistické straně, zrušení mnoha politických organizace (Junák, Sokol a další), přísná cenzura
  • 11. 1989 – Sametová revoluce, svrhnutí režimu

 

Rozbor díla: Co oči nevidí

Téma:

  • Zamyšlení se nad člověkem a životem. Autora fascinuje lidská schopnost přemýšlet, proto mnoho básní ze sbírky čtenáře nutí k zamyšlení se nad nimi.

 

Motivy:

  • Přemýšlení, fantazie, něžnost, laskavost, humor, Bůh, život, člověk.

 

Literární druh:

  • Lyrika (vyjadřuje pocity, nálady, city, není zde tak důležitý samotný děj)

 

Literární žánr:

  • Básnická sbírka

 

Literární forma:

  • Poezie (psána ve verších a slokách)

 

Kompozice:

  • Chronologický děj
  • Některé básně jsou psané er-formou, jiné ich-formou (vypravěčem je sám autor)

 

Postavy:

  • V básních se neobjevují konkrétní postavy, které by byly jakkoliv charakterizovány.

 

Časoprostor:

  • Místo ani čas nejsou určeny

 

Jazykové prostředky:

  • Spisovný jazyk
  • Volný, střídavý (ABAB) rým
  • Důraz kladen na pocity a myšlenkové pochody
  • Personifikace (věci a abstraktní pojmy získávají lidské vlastnosti a jednání – stromy pijí vláhu z louží)
  • Anafora (opakování stejného slova nebo slovního spojení na začátku dvou či více sousedních veršů – Možná že někdo spletl datum – Možná že není žádný bůh. – Možná chce, abychom si mysleli, že není. – Možná si to bůh rozmyslel. – Možná že nemohl. – Možná že právě sledoval …)
  • Bohatý jazyk (v některých básních se např. objevuje velké množství číslovek: Báseň „Několik možností“ – … 13. dubna v 19.30 na 18. kanále …, … 100 milionů …, … na 17. kanále …; jinde řada druhů zvířat: Báseň „Člověče, proč jsi mne opustil?“ –… dronte mauricijský, kareta obrovská, krokodýl siamský, nosorožec jávský, rajka velká, vorvaň, plejtvák obrovský, lední medvěd, orangutan, gorila, bizon, orel královský …)

 

Děj:

Básnická sbírka se dotýká mnoha témat. Věnuje se různým životním etapám, od dětství (např. básně „Nápis na kolíbku“ a „Zápalky“ se věnují dětství), přes rozdíly mezi generacemi (báseň „Dveře“ se věnuje rozdílným hodnotám, které uznávají děti a dospělí). Báseň „Páteř“ se týká fyzické podoby člověka, navíc obsahuje humorné prvky.

Některé básně se nevěnují lidem, ale například přírodě (báseň „Stromy“ vyzdvihuje vytrvalost a píli stromů, které jsou pro svět velmi důležité). Jiné básně dávají větší prostor čtenáři pro domyšlení si vlastních závěrů (například báseň „Člověče, proč jsi mne opustil?“ obsahuje velké množství řečnických otázek).

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.