Jméno: Vývoj českého a světového dramatu od 19. století po současnost
Přidal(a): Šárka Antošová
- jeden ze základních literárních druhů,určeno pro jeviště,jeho základem je DIALOG,
- verše i próza
- Dialog x monolog
- vznik v pravěku (umění a magie)
I. 19. STOLETÍ
- PREROMANTISMUS pol.18.stol.-1.pol.19.stol.
- opak klasicismu
- důraz na city
- hrdina:mladý,citlivý,nešťas. láska
- -motivy: NOC(pocity strachu), PŘÍRODA (temná,blesky)
HNUTÍ STURM UND DRANG – vzdor a bouře,národní identita,cit vášeň ,lidové tradice , vlastenectví
- Johann Wolfgang GOETHE
- – německý básník, dramatik, vědec, vystudoval práva
- – jeho tvorbu ovlivnila láska k ženám
- Utrpení mladého Werthera – dílo je osudem mladého muže, který je nešťastný – jím milovaná žena se provdá za jiného , nešťastný hrdina se odstěhuje a ukončí svůj život
- Faust – doktor Faust se upíše ďáblu, dostane co chce, nakonec si vybere půdu a zúrodní ji ve prospěch lidu, tím se vykoupí.
- Fridrich Schiller
- básník,dramatik,překladatel
- Loupežníci-protest proti tyranii,osobnímu bezpráví,Karel Moor-zrada bratra-vyděděn-zakládá loupežnickou bandu
ROMANTISMUS pol.19.stol.
- národní obrození
- důraz na: city,rozbouřená příroda, noc, minulost, lyrika, duševní stavy
- hrdina:mladý čl. na okraji spol.(loupeže,prostituce,cikáni,postižení..)
- Viktor Hugo
- Cromwell-proti ideálům Klasicismu,sociálně trpící jedinci
- Alexandr Puškin
- Boris Godunov-boje o moskevský trůn,vztah mezi panovníkem a lidem
- George Byron
- Manfred
- Kain-filosofická veršovaná dramata
- K. Tyl
- Fidlovačka(aneb žádný hněv a rvačka) –lokální fraška(1. znění Kde domov můj)
- Strakonický dudák-Švanda miluje Dorotku(rodiče D neschvalují) a tak se na rady Vocílky(chce z Š jen peníze) vydají V a Š do světa,aby si vydělal ,motiv láska,přátelství,všude dobře,doma nejlépe
KRITICKÝ REALISMUS A NATURALISMUS
- zachytit vše co nejrealističtěji,1.POPISNÝ REALISMUS,2.KRITICKÝ REALISMUS(popis i hodnocení),NATURALISMUS(tabuizovaná témata)
- Henrik Ibsen
- – norský dramatik, jehož dílo mělo vliv na drama celoevropské – jeho hry jsou věnovány společensko-morálním problémům
- – svá díla obohacuje o symbolické prvky a soustřeďuje se na individuum
- Nora (Domov loutek) =Nora falešně podepíše směnku,aby pomohla manželovi Torvaldovi Helmer.,který je ředitel banky,dozví se o tom Krogstat(úředník),začne vydírat Noru,hádka Nory s T.-odchází od něj a od rodiny.
- Anton Pavlovič Čechov
- lékař,jeho díla mají potlačený děj
- převládá lyrika,psychologie postav
- dokázal pomocí detailu charakterizovat postavu
- Strýček Váňa –lidé žijí v konfordu,nechtějí se připojovat do společnosti
- Višňový sad
- 3 sestry-3 sestry(Olga,Máša,Irina) mají nešťastný život,žijí spolu + s bratrem Andrejem a jeho ženou Natašou(nevěrná)
- Nikolaj Vasiljevič Gogol
- Ženitba
- Revizor-Hejtman(Anton Antonovič) se svěřuje nejvyšším představitelům městských institucí, že město v nejbližší době navštíví revizor z Petrohradu.Místní zemani Bobčinskij,Dobčinskij přispěchají k hejtmanovi s tím, že údajný revizor je ubytován v hostinci.V něm je ve skutečnosti ubytován bezvýznamný úředník Chlestakov se svým sluhou.A žije již pár dní na dluh v hostinci, kde ho navštíví hejtman.Využije hejtmanovy důvěry, neboť ten jej považuje za revizora, půjčuje si od něj peníze a ubytuje se v jeho domě.Postupně za Ch přicházejí představitelé městských institucí, a jelikož všichni ví, že škola, špitál ani policie nejsou u nich v nejlepším stavu, zahrnují ho úplatky, které si Ch vyžaduje jako půjčky.Tímto způsobem si nahrabe několik stovek rublů.Jeho sluha mu radí odjet co nejdříve pryč.Ch s ním po debatě souhlasí a s vědomím hejtmana odjíždějí.Hejtman se v tu dobu nachází v dobrém rozpoložení,jelikož Ch ho požádal o ruku jeho dcery.Poté tedy Ch-údajně na den, ve skutečnosti navždy-odjíždí. Obyvatelé města poznají, že byli napáleni a v šoku zjišťují, že právě nyní přijíždí do města pravý petrohradský revizor…
- Alois Jirásek
- Lucerna
- August Strindberg
- kladně hodnocen Emilem Zolou(Zabiják,Nana)
- Otec
- Slečna Jůlie
- Oscar Wilde
- anglický dramatik irského původu
- byl obviněn z homosexuality, byl odsouzen ke dvěma letům káznice s nucenými pracemi, zemřel v bídě
- Jak je důležité míti Filipa- Jack se vypraví do Londýna, aby požádal o ruku Gvendolínu, která jeho nabídku s radostí přijme, ale problém je v její matce a v tom, že se nejmenuje Filip, jak si říká ve městě a vydává se tak za svého neexistujícího mladšího bratra, jelikož chce být v očích své schovanky Cecílie spořádaným občanem. Jeho tajemství odhalí přítel Algernon a svěří se mu, že sám má vymyšleného, chronicky nemocného přítele Bunburyho. Příběh se zamotá, když se Algernon vydává jako Filip na venkov, aby poznal Cecílii, do které se zamiluje a přijíždí tam i G a J. Příběh končí šťastně zasnoubením obou párů a Jack zjistí, že se vlastně doopravdy jmenuje Filip.
- Ideální manžel-Geltruda a Robert Chilternovi-G vidí R jako dokonalého muže,pak vyjdou ven jeho podvody
- Gabriela Preissová
- příběhy a národopisné prózy ze Slovácka
- Její pastorkyňa=nevlastní dcera,div.hra,hl postavy:Kostelnička,Jenůfa,Števa(udělá J dítě,nechce se k němu přihlásit),Laco(miluje J,žárlí na Š,pořeže J tvář),,-Kostelnička zabije J dítě,ta jí odpustí a spolu s L odchází(pár)
- Georgie Bernard Shaw
- anglický dramatik, kritik, mistr vtipu, ostrého slova a paradoxu – jeho názory doslova utvářely veřejné mínění
- ve svých dramatech používal falešnou morálku, měšťany, hloupost, pokrytectví, veškeré lidské vlastnosti
- Pygmalion-sociální hra s milostným motivem,inspirace pro muzikál My fair lady =Lisa Doolithová je chudá květinářka,Henry ji začne doučovat,fonetiku,mluvit spisovně
- Ladislav Stroupežnický
- Naši furianti-furianti=hádají se ,kdo má pravdu(vesnice Honice-jižní Čechy,hádají se,kdo má být ponocný
- Alois a Vilém Mrštíkovi
- Maryša-venkovská dívka,donucena otcem vzít si Vávru(mlynář,týral svou ex,chce prachy M),nakonec ho M otráví
II. 1. POL. 20.STOL.
- avantgardní umělecké směry:
DADAISMUS -kabarety (hra s jazykem)
- Jarry–absurdní divadlo=neobvyklé obrazy,nonsensy,směšný děj,nemá to smysl
- Král Ubu-směšný,hruškovitá hlava,vulgární (Hovnajs!,při mém zeleném ptáku) chce být Polským králem (žena Ugu)
- Appolinaire
- EPICKÉ DIVADLO
- ovlivněno avantgardou,divadlo s tančením,film. a hud. projekcí,varieté(slet několika scén)
- herec vystoupí z role a komunikuje s diváky (je to jen hra) →tzn. zcizovací efekt
- Bertold Brecht-největší německý dramatik
- Žebrácká opera –konkurenční boj mezi dvěma zlodějskými gangy
- Divadlo E.F. Buriana(D34)-linie ep. Divadla Brechta
Další divadla:
- Osvobozené divadlo V+W
- vycházelo z dadais. Divadla(west pocket revue),s nástupem fašismu-jeho kritika
- Kamenná divadla-tradiční tvorba
- Karel Čapek→spojen s Vinohradským divadlem(dramaturg,dramatik)
- R. U.R.(Rosumovy univerzální roboti) –umělá inteligence(negat.vliv techniky na lidstvo)-motiv milostný,naděje
- Věc Makropolus-elixír mládí
- Adam Stvořitel-A si myslí,že by dokázal lépe stvořit svět→horší(volá:Pane bože!!!)
- Fašismus:
- Bílá nemoc
- Matka-matka přichází o syny,co umřeli ve válce
- Bílá nemoc
- AMERICKÉ DRAMA
- Eugene O´Neill
- Smutek patří Elektře-psychologická hra s prvky modernismu
III. DIVADLO PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE
- autoři nemají žádný společný program
- ABSURDNÍ DIVADLO(ANTIDIVADLO)
- člověk je zde ukázán v situaci úzkosti
- vznik na západě(Anglie,Francie)
- není zde přítomen souvislý děj
- zachycení moderního člověka(žádné náboženské řeči..)
- nemá smysl hledat v rozhovorech logiku
- otázky: Proč tu jsem ? →bez odpovědí
- jazyk ztrácí sdělovací funkci(fráze,žádná komunikace,jen zvuk)
- žádné kulisy,dekorace
- uchycení hl. u komunistických zemí
- Eugéne Ionesco
- Francouzský básník, dramatik,
- Ve svých hrách řeší otázku komunikace mezi lidmi a problematiku stereotypu
- Plešatá zpěvačka – antihra,název nemá žádnou spojitost s dějem ani knihou..
- ústřední téma – prázdnota, nicota, nuda – vyplňovány nesmyslnou konverzací = tragédie řeči
- postavy jsou jakoby zmanipulované, upadlé do nicoty, chybí psychologická motivace, pocity úzkosti (vliv existencialismu), dvě typické anglické rodiny Smithových a Martinových.
- Samuel Beckett
- základní tématikou je hrůza z nepoznaného světa a pocit tragičnosti, odcizení
- Čekání na Godota
- 2 tuláci(klauni)čekají na neznámého Godota,aby jim změnil život→nekonečné dialogy→G nepřijde(beznaděj)
- Konec hry-navozuje představu konce světa
- Ivan Klíma
- Zámek-groteska
- Havel
- Zahradní slavnost
- téma:systém a lidská identita
- EXPERIMENTÁLNÍ DIVADLO
- -souhrnný název pro divadelní směry bez promluv
- -minimalizuje slovní prostředky,více vizuální,slyšené projevy,gesta,tanec,zvuky
Taneční divadla, performace, pohybové divadlo
- Edward Gordon Craig