Jméno: Vývoj českého dramatu od středověku po současnost
Zařazení: Literatura
Přidal(a): Lucie Nováková
OBDOBÍ STŘEDOVĚKU
- počátky ve 12. stol.
- původně dramatizace církevních témat a obřadů, náboženské hry; později sem pronikají lidové prvky
- ve 13. – 14. stol. rozvoj lyrického dramatu (latinsky) např. Hra tří Marií
- Mastičkář – nejstarší české drama (inspirováno Hrou tří Marií), mísí se zde čeština s latinou (= makarónská poezie), veršovaná satirická fraška, zesměšňující pochybné léčitele a tehdejší poměry v Praze, hovorový jazyk
- Hra svaté Magdalény
- doba husitství úpadkem divadla – husité dramata neuznávali, nesouhlasili se zobrazováním scén z bible
OBDOBÍ RENESANCE, HUMANISMU
- většina her ve verších, latinsky nebo německy
- inspirují se Plautem, obecně antickým divadlem
- velký vliv jezuitů (jezuitské drama – historické a náboženské náměty, cílem vychovávat a vzdělávat), hrálo se i na univerzitách
- tvorba frašek
- Mikuláš Konáč z Hodiškova – Judith (přeložena z němčiny)
- Jan Campanus Vodňanský – psal latinsky, historická témata – Bretislaus (Břetislav)
- Pavel Kyrmezer – Komedie česká o bohatci a lazarovi
BAROKO
- vliv jezuitů; tvorba pololidová; interludia (frašky hrané o přestávkách)
- jedním z témat bitva Pobělohorská
- oživení soc. témat (moc, chudoba) a vlastenectví, častá satira
- Jan Amos Komenský – didaktické účely (Škola hrou, Škola na jevišti)
OBDOBÍ NÁRODNÍHO OBROZENÍ
- úsilí o vybudování českého divadla – zde jeho vznik – mělo vliv na široké vrstvy lidí
- od r. 1738 – stálé německé divadlo V Kotcích v Praze
- od r. 1783 – německé Stavovské divadlo (původně Nosticovo; nejprve italská opera, německá činohra a postupně se začala objevovat i česká představení; spíše pro bohaté)
- 1771 první česká veselohra: Kníže Honzík
- 1786-89 – první české divadlo Bouda (na Koňském trhu; pouze česky, hrály se překlady světových autorů – např. Shakespeare, Molière; zde první generace českých dramatiků a herců; spíše pro chudší lid)
- Václav Thám (režisér, herec, zakl. divadla Bouda) – vlastenecké hry – Břetislav a Jitka
- Matěj Kopecký – kovové loutkové divadlo
- Prokop Šedivý – autor frašek
- Václav Kliment Klicpera – veselého, kritizoval lidské nedostatky
- Josef Kajetán Tyl (žák Klicpery; dramatik, prozaik, žurnalista)
- založil ochotnické divadlo s názvem Kajetanské divadlo
- vrcholem tvorby dramatické báchorky (prolínání charakteru lidových postav a motivů pohádkových bytostí) – nejznámější Strakonický dudák
- nejvýznamnější hrou fraška Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka – poprvé zde zazněla píseň Kde domov můj na hudbu Františka Škroupa (naše momentální hymna); fidlovačka = ševcovská cechovní slavnost
- divadlo chápal jako výchovnou instituci
- psal historické hry (Kutnohorští havíři) i vlastenecké hry
- František Škroup – první česká opera Dráteník
OBDOBÍ 2. POL. 19. STOLETÍ
- 50. léta útlum; od 60. let velký divadelní rozmach
Prozatimní divadlo
- vytvořeno 1862; první samostatná česká scéna
- zahájeno historickou hrou Král Vukašín (Vítězslav Hálek)
- Vítězslav Hálek (spisovatel, dramatik, novinář) – hry: Král Vakušín, Záviš z Falknštejna
- Karel Sabina – Inzerát
Národní divadlo
- 1868 položen základní kámen (Josef Zítek)
- organizovala se sbírka s názvem Národ sobě
- 1881 otevřeno, vzápětí shořelo -> opět sbírky, definitivně otevřeno 1883 (přestavba Josef Schulz)
- výzdoba – malíř Mikoláš Aleš, František Ženíšek, Václav Brožík
- architekt Josef Zítek (novorenesanční styl)
- opona Vojtěch Hynais
- sochař Myslbek
- poprvé i podruhé otevřeno Smetanovou Libuší
- Realistická dramata:
- Ladislav Stroupežnický (dramaturg ND, dramatik) – dílo – Naší furianti (furiant = pyšný sebevědomý člověk)
- Gabriela Preissová – čerpala ze slováckého venkova, kde pobývala; díla – Její pastorkyňa (zhudebněna Leošem Janáčkem jako opereta), Gazdina roba (opera s názvem Eva)
- bratři Alois a Vilém Mrštíkovi – dílo – Maryša – napsáno podle skutečné události, hanácké nářečí
- Bedřich Smetana – opery Braniboři v Čechách; Prodaná nevěsta; Libuše
- Antonín Dvořák – opery Čert a Káča; Rusalka
Májovci
- Jan Neruda – ne moc úspěšné veselohry (Ženich z hladu, Prodaná láska)
Lumírovci
- Jaroslav Vrchlický – zaměřil se na antiku; Noc na Karlštejně (zfilmováno); Cyrano z Bergeracu (překlad díla Edmonda Rostanda)
- Julius Zeyer – pozdní romantik; Radúz a Mahulena (situovaná na Slovensku), shakespearovské motivy – láska, nenávist, žárlivost, pomsta
- Alois Jirásek – historická dramata – trilogie – Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč; pohádkové drama Lucerna; realistické venkovské drama – Otec; Vojnarka
OBDOBÍ 1. POL. 20. STOLETÍ
Moderní drama (ND, Kabaret Červená Sedma, Vinohradské divadlo)
- Karel Čapek – U.R. (slovo robot vymyslel Josef Čapek), Věc Makropulos, Bílá nemoc, Matka
- Fráňa Šrámek – Léto; Měsíc nad řekou
- Viktor Dyk – Zmoudření Dona Quijota
- Vítězslav Nezval – Manon Lescaut; Milenci z kiosku
Osvobozené divadlo:
- avantgardní scéna; hudba Jaroslav Ježek, režie Jiří Frejka, Jindřich Honzl
- vliv poetismu, inspirace lidovou zábavou, kontakt s divákem, improvizace
- hry s politickou satirou, varování před nacismem
- Jan Werich + Jiří Voskovec – původně zde na hostování, později stálé angažmá; pojem forbína = samostatné herecké výstupy před oponou, často improvizované, vtipné, reakce na aktuální témata politiky či společnosti; díla – Vest Pocket Revue; Golem; Caesar; Balada z hadrů (o F. Villonovi); Kat a blázen
D34 – divadlo E. F. Buriana
- režisérské divadlo; lyrický styl, propojuje všechny umělecké složky (text, hudbu, výtvarné složky
- uvedeny hry Nezvala, Klicpery, Shakespeare…
Roku 1944 většina divadel zakázána
OBDOBÍ 2. POL. 20. STOLETÍ
- Jan Drda – Hrátky s čertem; Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert
- František Hrubín – lyrické drama; převládá nitro postav – Srpnová neděle; Křišťálová noc
- 50. + 60. léta = zlatý věk českého dramatu, uvolnění poměrů, vznik malých divadel (Na zábradlí, Semafor (Jiří Suchý a Jiří Šlitr), Divadlo Járy Cimrmana (Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak), Laterna magika, Husa na provázku…)
- Ludvík Kundera – Malé radosti
- Václav Havel – absurdní drama/antidrama – Zahradní slavnost; Audience (jednoaktovka)
- 70. + 80. léta = normalizace = bytové divadlo – hry zakázaných autorů inscenovány jako soukromá představení
SLOVÁCKÉ DIVADLO
- založeno r. 1945, otevřeno Její pastorkyňou Gabriely Preissové
- listopad 1989 – v divadle vzniklo Občanské fórum, odtud organizována i generální stávka
- od r. 1990 na 25 let ředitelem Igor Stránský
- realizace off-projektů = divadelní představení se odehrává mimo scény divadla, např. ve škole, na soudu… (Úča musí pryč; Teror)
- inscenace: Romeo a Julie, Cyrano z Bergeracu, Rychlé Šípy, Limonádový Joe…