Kniha: Malý princ
Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Přidal(a): Monča
Antoine de Saint -Exupéry
- 1900 – 1944
- francouzský spisovatel a letec
- ve svých dílech letecké prostředí
- za 2. sv.v. sestřelen nad Středozemním mořem
- otec hrabě Jean de Saint-Exupéry, matka Marie de Fonscolembe
- jezuitská kolej, s bratrem
- již v dětství psal básně a zabýval se vynálezy
- 1916 studoval ve Fribourgu (Švýcarsko) – maturita
- snoubenka Louisa Vilmorinová
- 1921 nastoupil vojenskou službu jako letec
- 1929 byl těžce zraněn
- 1927 velitel stanice Juba na západním pobřeží Afriky
- 1931 se oženil s Consnelou Suncin de Sandoval, byl jmenován Rytířem čestné legie
- často čelil finančním problémům
- byl také reportérem ve Španělsku
- pokusil se o dálkový let New York – Ohňová Země, ale v Guatemale došlo k havárii
- začátkem 2.sv.v. nastoupil na letiště Toulouse
- 31. 7. 1944 vzlétl z Korsiky k letu nad Francií, ze kterého se již nevrátil
Další díla:
-
- Letec
- Kurýr na jih
- Noční let
- Země lidí
- Válečný pilot
- Citadela
- Moje planeta
- Malý princ
Literárně historický kontext
- období předválečné, válečné, meziválečné (1.pol 20.století)
- nepokoje na Balkáně (součást Osmanské říše) – snaha vymanit se, lokální konflikty
- 1882 vzniká trojspolek – Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie
- 1907 vzniká trojdohoda – Francie, Velká Británie, Rusko
- rivalita mezi státy, vnitřní nepokoje
- X růst kulturního života (rozvoj filmu, moderních směrů), velký rozvoj vědy a techniky (mikroskop, rentg.paprsky, telefon, zbrojní průmysl,…)
první světová válka-28. 7. 1914 – 11. 11. 1918
- záminka – 28. 6. 1914 atentát na Františka Ferdinanda d’Este – v Sarajevu, organizace Mladá Bosna, Gabrilo Princip
- válka totální, zákopová, blesková
- militarizace ekonomiky, rozvoj vědy a techniky – tanky otravné, leptavé plyny
- válčilo se na několika frontách – východní f., západní f., Kavkazko-mezopotámská f., Syrsko-palestinská f.
- nej. bitvy – 1915 – u Ypres– poprvé použity otravné plyny
- 1916 – pevnost Verdun, řeka Somma – 1.tanky
- 6. 4. 1917 vstupuje USA do války na straně dohody
- 1918 Rusko podepisuje Breslitevský mír – vystupuje z války
- 28. 10. 1918 už neexistuje R-U, vznik ČSR
- 11. 11. 1918 konec války, vítězí Dohodové státy, podepsání Versailleské soustavy dohod
- mezitím v Rusku r. 1917 proběhla únorová a říjnová revoluce
- 1901 – Nobelova cena – vědu
- k moci se dostává fašismus, komunismus
- poválečnou konjunkturu vystřídala krize 30. Let
- Manifest českých spisovatelů – 1917
- příprava na další válku
- 24.10. 1929 – krach na New Yorské burze
- Německo snaha vytvořit fašistický blok +Itálie, Turecko, Maďarsko, Bulharsko
- 1933 Hitler kancléř
- 2. 9.- 10. 11. 1938 –protižidovský pogrom v Německu
- 1. 9. 1939 – 8. 5. 1945 – Druhá světová válka
- umělecké směry : vitalismus, civilismus, expresionismus, futurismus, kubismus, dadaismus, poetismus
- žánry: román, povídka, román-řeka – kombinace objektivního vnějšího popisu se subjektivním prožíváním hrdinů, úzký zaklad, který se postupně rozšiřuje, nabírá postavy, jako když teče řeka, reportážní román – zápisky vojáků z front, ich forma, struktur mozaiky, řada emocionálních, vzájemně nesouvisejících zážitků, popisy, dialogy, komentáře, úvahy, retrospektivs
Další autoři tohoto období:
-
- H. Barbusse
- R. Rolland
- Remarque, Zweig
- tzv. ZTRACENÁ GENERACE – spisovatelé, kteří se aktivně podíleli při válce, a nebyli schopni se znovu začlenit do společnosti
- prvky expresionismu
- kritika války, společnosti
- princip zcizení – záměrně udržuje odstup diváka od děje a vede ho k přemýšlení o stereotypech v myšlení a chování soudobé společnosti
Další autoři tohoto období:
-
- E. Hemingway
- T. S. Eliot
- B. Brecht
další druhy umění:
- skladatel Gustav Mahlen
- film – Ejzenštejn, Chaplin
- výtvarné umění – kubismus – Picasso
- reakce na změny ve společnosti
- navazují na realismus a naturalismus
- expresionistické zachycení vnitřní psychologie, charakterizující postavu
- společenská témata – ztvárnění osudů jedinců během velkých společenských převratů
- spjat s filozofií
- Francie, Anglie
- odklon od příběhu a lineárního času
- dlouhá souvětí
- čas, tak jak ho prožívá hrdina ve svém vědomí
- nevědomí – nejhlubší obrazy
Další autoři tohoto období:
-
- T. Mann
- H. Mann
- S. Zweig
- M. Proust
- J. Joyce
- V. Woolfová
- A. de Saint-Exupéry
- Fitzgerald
- Steinbeck
- Dreiser
- Galsworthy
- Gorkij
- Shaw
- Bulgakov
- Breton
- Majakovskij
Rozbor díla: Malý princ
- lit. druh : próza
- žánr : filozofická pohádka , spíše pro dospělé
- lit. směr : realismus
- alegorie, fantazie, filozofické úvahy, metafory
Organizace jazykových prostředků
- Stylistická charakteristika textu :
- alegorie
- personifikovaná esence dětské duše
- nesmyslné a zbytečné chování postav
- touha po štěstí ,lásce a přátelství
- rovnou k podstatě věci, žádné zbytečné odbočky
- jednoduchost, lehkost
- autobiografie – autor je sám vypravěčem, letecké prostředí
- slovní zásoba :
- ich forma
- přímá řeč – dialogy mezi letcem a princem
- vnitřní úvahy (monology) vypravěče
- alegorie, metafory, symboly – růže=krása, princ=dobro
- kontrasty – růže – krása X povrchnost
- přirovnání, personifikace – had mluví s princem
- zhuštěné věty vyjadřují moudrost, touhu po lásce a dobru, poznání světa srdcem
Téma:
- oslava lásky a přátelství
- konfrontace dětského světa a světa dospělých –rozdílnost ve vnímání hodnot a priorit, dospělý povrchnost, honba za kariérou, úspěchem →nadčasovost
Vypravěč :
- letec (sám autor, ich forma), který havaroval v poušti a setkává se s princem (dobro)
Děj:
- pohádka pro děti i dospělé o letci, který havaroval v poušti a o jeho nezapomenutelném setkání s Malým princem. Princ opustil svou planetu, když začal pochybovat o své lásce ke květině, o kterou se staral. Navštívil několik dalších planet, na kterých se vždy setkal s postavou špatných morálních hodnot a návyků. Stával se smutným a osamělým. Až na Zemi se spřátelil s liškou, kterou si ochočil a stává se šťastnějším. Potom se seznámí s letcem, kterého obohatí na celý život o přátelství, a letec už nikdy nebude sám (láska v srdci). Na konci se princ nechává uštknout hadem, aby se vrátil zpět na svou planetu, za svou milovanou květinou.
Kompozice:
- dílo rozděleno do 27 krátkých kapitol
- doplněno o autorovi dětské ilustrace
- děj chronologický
- volná kompozice, jednoduchá zápletka
- zhuštěné věty
- princovi příběhy utváří celek, při interpretaci letci
- konec je otevřený
Postavy:
- Letec – autor, vypravěč, necítí se být dospělý
- nakloněn k dětskému světu fantazie, děti vidí svět dobrý a čistý
- Malý princ – ztělesňuje dobro, morální čistotu
- jako dítě chce znát odpovědi na všechny otázky X sám na ně nikdy neodpovídá
- touží po přátelství a lásce
- ukazuje nedostatky společnosti
- zvídavý, starostlivý, chytrý, dětský
další postavy:
- Květina –povrchní, domýšlivá, marnivá
- Král – panovačný
- Domýšlivec – slyší jenom chválu
- Pijan – nešťastný, osamělý
- Byznysmen – zaneprázdněný, nemá čas
- Lampář – pracovitý, věrný příkazu
- Zeměpisec – myslí si, že je nejdůležitější
- Výhybkář a obchodník – postižení spěchem a hektickým způsobem života
- Liška – chytrá, potřebuje přítele
Čas a prostor :
- čas není přesně určen, odehrává se během několika přesněji neurčených dní
- planeta Země – Sahara, 7 dalších planet a planeta Malého prince
Význam sdělení, hlavní myšlenka
- polemika a konfrontace dvou světů – svět pohádkový a fantazie X svět dospělých
- rozdílnost hodnot a priorit
- východisko z pocitu krize člověka v moderní hektické společnosti
- oslava lásky, přátelství
- svět bez zla
- touha po lásce a dobru
- poznání světa srdcem
- „ Co je důležité je očím neviditelné, protože správně vidíme jen srdcem.“
- je důležité vidět svět nezkaženě jako děti, a ne vše přepočítávat na peníze
Literární kritika
- moderní světová literatura
- dílo přeloženo do více než 180 jazyků
- prodalo se více než 80 miliónů kopií
- patří mezi 50 nejprodávanějších knih
- filmový muzikál od Lernera Loeweho , 2 opery, animovaný seriál
Ukázka a její rozbor
Každý den jsem se dovídal něco o jeho planetě, o odjezdu, o cestě. Dovídal jsem se to pozvolna, jak náhodou o něčem přemýšlel. Tak jsem se třetího dne dověděl o dramatě baobabů.[YUN1]
Tentokrát jsem za to vděčil zase beránkovi, neboť malý princ se mě náhle zeptal, jako by se ho zmocnily vážné pochyby:
[YUN2] „Je to pravda, že beránci okusují keře, viď?“[YUN3]
„Ano, okusují.“
„Ach, to jsem rád!“
[YUN4] Nepochopil jsem proč je tak důležité, aby beránci okusovali keře, ale malý princ[YUN5] dodal:
„Okusují tedy i baobaby?“
Upozornil jsem malého prince, že baobaby nejsou keře, ale stromy veliké jako kostely[YUN6] , a že i kdyby vzal s sebou celé stádo slonů, nedokázali by sežrat jediný baobab. Myšlenka na stádo slonů malého prince rozesmála[YUN7] :
„Museli by stát jeden na druhém…“[YUN8]
Ale moudře poznamenal:
„Než baobaby vyrostou, jsou malé.“
„Správně. A proč by měli tvoji beránci okusovat malé baobaby?“
„No to je divná otázka!“ [YUN9] odpověděl, jako by šlo o něco samozřejmého. A stálo mě to hodně námahy, abych porozuměl tomu problému.