Kniha: Píseň o Viktorce
Autor: Jaroslav Seifert
Přidal(a): Jolana
Jaroslav Seifert
- Narodil se na Žižkově – pražská chudinská proletářská čtvrť, dělnická → v dílech
- česká literatura 1. i 2. poloviny 20. století – hlavně poezie
- básník, překladatel, kritik, publicista
- prošel obdobím proletářské poezie a poetismu, poté psal milostnou a reflexivní lyriku
20. léta
- 1920 spolu s Teigem a Nezvalem hlavní zakladatelé Devětsilu – nejvýznamnější levicové kulturní sdružení umělců
- 1921 vstoupil do komunistické strany
- 1929 podepsal manifest Sedmi (kritika Gottwalda) → vyloučen ze strany, omezeno publikovat
- pracoval v mnoha novinách (Lidové noviny, časopis Nová scéna, Právo lidu, časopis Pestré květy, Národní práce, Práce)
- proletářská poezie (+ vitalismus = radost z maličkostí): Město v slzách, Samá láska
- poetismus: Na vlnách TSF, Slavík zpívá špatně, Poštovní holub
30. léta
- nepřeorientoval se spolu s Devětsilem na surrealismus → odklonil se od Devětsilu
- pracuje s vlastními požitky, vzpomínkami, city – osobní melancholická lyrika, vzpomíná na dětství
- Jaro, sbohem; Jablko z klína; Ruce Venušiny
okupace
- potřeba se vyjádřit k situaci – navrací se k velkým momentům, láska k vlasti, naděje
- Zhasněte světla, Vějíř Boženy Němcové, Světlem oděná, Kamenný most, Přilba hlíny
po válce
- Nesouhlasil s režimem, ale nekritizoval ho → režim ho nenaháněl (byl tak moc uznávaný a oblíbený, že se ho báli pronásledovat…)
- Kritizoval ale cenzuru a chování režimu k nepohodlným umělcům, zavírání
- 1949 odešel do invalidního důchodu
- Šel malíř chudě do světa, Maminka, Píseň o Viktorce
60. léta
- Ovlivněno hodně chorobou – od r. 1956 trpěl nemocí pohybového ústrojí
- Jazyk věcnější, strozší, žádné metafory, méně pravidelné verše, motiv umírání, smrti
- Koncert na ostrově, Odlévání zvonů, Haleyova kometa – pesimistické básn. sbírky
- 1966 jmenován Národním umělcem
- Ostře proti okupaci v 68. → po r. 1970 měl zákaz publikovat nové texty
70.léta
- 1977 podepsal Chartu 77 – mimo oficiální literaturu, nemohl psát → vydáván samizdatem
- Už to není moc poezie – píše volněji než volný verš
- Morový sloup
- 1984 získal Nobelovu cenu za literaturu, přebrala ji dcera Jana – zemřel na selhání srdce, je pohřben v Kralupech nad Vltavou
Literárně historický kontext díla:
- EPOCHA: česká poezie 2. poloviny 20. století (poválečná)
- UMĚLECKÝ SMĚR: období 50. let – milostná lyrika
- HNUTÍ: Devětsil – nejvýznamnější české levicové kulturní sdružení umělců
- Ve 20. letech nejprve proletářský program, poté však hlavně velký rozmach a vliv poetismu
- 30. léta – odklonění a přeorientování na surrealismus
Proletářská literatura = levicově orientovaná literatura z počátku 20. století
- Devětsil – nejvýznamnější české levicové kulturní sdružení 20. let 20. stol.
- nejprve proletářský program, poté příklon k poetismu
- vznikl r. 1920 v Praze – zakládající členové: Seifert, Vl. Vančura, A. Hoffmeister, K. Teige
- cíl – pořádat kulturní akce, vydávat almanachy, prosadit kolektivní přístup ke světu
- rysy proletářské literatury: 1. umění musí bojovat proti nespravedlnosti a být proletářské
- revolučnost
- kolektivismus (proti individualismu)
- optimismus
Poetismus = jediný avantgardní mezinárodně uznávaný umělecký směr českého původu vytvořen r. 1924, skončil po r. 1930, kdy autoři přešli k surrealismu
- autoři: Karel Teige (stať Poetismus), Vítězslav Nezval (stať Papoušek na motocyklu)
- znaky: ovlivnění tvorbou Apollinaira, inspirace dadaismem = umění bavit se a žít
- tvůrčí metoda je hra, řada volných asociací, rozpustilost, parodie, zlehčování
- exotické motivy, cestování, lidová zábava (cirkus, pouť), velkoměsto „umění života, je uměním žít a užívat“
Další představitelé (směru, hnutí, skupiny) a jejich tvorba:
- Proletářská literatura:
- Jiří Wolker – Host do domu, Těžká hodina (Devětsil)
- Poetismus:
- Vítězslav Nezval – Podivuhodný kouzelník, Básně noci – Akrobat + Edison, Pantomima, Absolutní Hrobař, Manon Lescaut
- Konstantin Biebl – S lodí, jež dováží čaj a kávu
- Česká poezie 1. poloviny 20. století:
- František Halas – tragická poezie, skoro až dekadentní, 20. – 30. léta: Kohout plaší smrt, Tvář; okupace: Dokořán, Torzo naděje, Naše paní Božena Němcová; po válce – A co?
- Vladimír Holan – „Otakar Březina 20.století“ → složité jazykové prostředky, neologismy, 30. léta: Vanutí, Oblouk (existencialismus); Září 1938; Noc s Hamletem
- Česká poezie 1. poloviny 20. století:
- František Hrubín – přírodní a milostná lyrika, volný verš, Zpíváno z dálky a Krásná po chudobě; Jobova noc a Hirošima; Romance pro křídlovku
Rozbor: Píseň o Viktorce
Zasazení díla do kontextu autorovy tvorby
- období po 2. sv. válce
Literární druh a žánr
- DRUH – lyricko-epický
- ŽÁNR – básnická skladba
Intertextovost (souvislost s dalšími uměleckými díly)
- Babička – přímý odkaz/inspirace (1950 výročí cca. 120 let od narození B.Němcové)
- Kytice – zrcadlová symetrie kompozičního schématu zpěvů
- šla by i Divá Bára nebo Utrpení knížete Sternenhocha
Téma
- Téma UKÁZKY – strach z lásky, probuzená láska k tajemnému myslivci
- Téma DÍLA – nešťastná láska a paralela s životem Boženy Němcové (→ Viktorka)
Motivická analýza
- láska, noc, šátek, temné oči, strach, smutek, bdění; leitmotiv – opakující se motiv: např. ty temné oči
Kompozice díla (veršová výstavba):
- rozděleno do 7 zpěvů, každý zpěv má 3×5 → 15 strof + dvě sloky
- psané menším písmem a nerýmované ( 4 a 3 verše), vybočující z příběhu – intermezza, mají úvahovou podstatu, neposouvají děj
- VERŠOVÁ VÝSTAVBA: čtyřverší, obkročný rým ABBA
Vypravěč/lyrický subjekt:
- U lyricko-epických žánrů lze oba (dohromady)
- Lyrický subjekt sleduje příběh – 3. osoba , vševědoucí – zároveň ale vstupuje do děje a hovoří k Viktorce (du-forma), je velice empatický – 1. osoba (ich-forma)
Analýza jazykových prostředků
- Slovní zásoba: neutrální – obecná spisovná čeština, zdrobněliny (šáteček…), básnické prostředky – obrazná pojmenování, knižní zastaralé výrazy, přechodníky
- Syntax: věty rozděleny do více veršů
- Figury a tropy: epiteton, inverze, synekdocha, metonymie, přirovnání, personifikace
Časoprostor
- čas: v 19. století – tam, kde se odehrává babička, čas: dětství Němcové
- prostor: cesta v polích, na venkově, pravděpodobně v Ratibořicích (severní Čechy)
Charakteristika postav:
- Viktorka – zamilovaná, nešťastná, bláznivá, šílená, mladá, krásná
- Viktorka a B. Němcová – obě velmi těžký životní osud, přišly o dítě
- černý myslivec – voják s uhrančivýma očima, má výrazné obočí
Obsah (děj) díla
- 1. ZPĚV – lyrický subjekt promlouvá, vzpomíná na Viktorku i Boženu Němcovou
- 2. ZPĚV – Mluvčí sleduje Viktorku chystající se na taneční zábavu a vidí, že po celou dobu, i po návratu domů, myslí na černého myslivce. Budí se dřív a pláče.
- 3. ZPĚV – Viktorku všude sledují myslivcovy oči. Nechává jí za oknem květiny, věnuje jí šátek, a ona mu podléhá.
- 4. ZPĚV – „rozhovor“ dvou milenců o lásce, vyznání lásky, nijak to neposouvá děj
- 5. ZPĚV – Mluvčí se ptá Viktorky, proč myslivci podlehla. Vídá ji teď pološílenou, protože utopila své dítě.
- 6. ZPĚV – ačkoli Viktorku lákali domů, nevrátila se. Zemřela v bouřce pod spadlou korunou stromu
- 7. ZPĚV – lyrický subjekt připodobňuje Němcovou k té Viktorce → s mrtvou Viktorkou se přichází rozloučit Barunka (= Němcová), také ona půjde těžkou cestou za láskou
- 2., 3., 5. a 6. ZPĚV – osud samotné Viktorky
-