Píseň o Viktorce – rozbor díla (2)

rozbor-díla

 

Kniha: Píseň o Viktorce

Autor: Jaroslav Seifert

Přidal(a): Jolana

 

Jaroslav Seifert

  • Narodil se na Žižkově – pražská chudinská proletářská čtvrť, dělnická → v dílech
  • česká literatura 1. i 2. poloviny 20. století – hlavně poezie
  • básník, překladatel, kritik, publicista
  • prošel obdobím proletářské poezie a poetismu, poté psal milostnou a reflexivní lyriku

20. léta

  • 1920 spolu s Teigem a Nezvalem hlavní zakladatelé Devětsilu – nejvýznamnější levicové kulturní sdružení umělců
  • 1921 vstoupil do komunistické strany
  • 1929 podepsal manifest Sedmi (kritika Gottwalda) → vyloučen ze strany, omezeno publikovat
  • pracoval v mnoha novinách (Lidové noviny, časopis Nová scéna, Právo lidu, časopis Pestré květy, Národní práce, Práce)
  • proletářská poezie (+ vitalismus = radost z maličkostí): Město v slzách, Samá láska
  • poetismus: Na vlnách TSF, Slavík zpívá špatně, Poštovní holub

30. léta

  • nepřeorientoval se spolu s Devětsilem na surrealismus → odklonil se od Devětsilu
  • pracuje s vlastními požitky, vzpomínkami, city – osobní melancholická lyrika, vzpomíná na dětství
  • Jaro, sbohem; Jablko z klína; Ruce Venušiny

okupace

  • potřeba se vyjádřit k situaci – navrací se k velkým momentům, láska k vlasti, naděje
  • Zhasněte světla, Vějíř Boženy Němcové, Světlem oděná, Kamenný most, Přilba hlíny

po válce

  • Nesouhlasil s režimem, ale nekritizoval ho → režim ho nenaháněl (byl tak moc uznávaný a oblíbený, že se ho báli pronásledovat…)
  • Kritizoval ale cenzuru a chování režimu k nepohodlným umělcům, zavírání
  • 1949 odešel do invalidního důchodu
  • Šel malíř chudě do světa, Maminka, Píseň o Viktorce

60. léta

  • Ovlivněno hodně chorobou – od r. 1956 trpěl nemocí pohybového ústrojí
  • Jazyk věcnější, strozší, žádné metafory, méně pravidelné verše, motiv umírání, smrti
  • Koncert na ostrově, Odlévání zvonů, Haleyova kometapesimistické básn. sbírky
  • 1966 jmenován Národním umělcem
  • Ostře proti okupaci v 68. → po r. 1970 měl zákaz publikovat nové texty

70.léta

  • 1977 podepsal Chartu 77 – mimo oficiální literaturu, nemohl psát → vydáván samizdatem
  • Už to není moc poezie – píše volněji než volný verš
  • Morový sloup
  • 1984 získal Nobelovu cenu za literaturu, přebrala ji dcera Jana – zemřel na selhání srdce, je pohřben v Kralupech nad Vltavou

 

Literárně historický kontext díla:

  • EPOCHA: česká poezie 2. poloviny 20. století (poválečná)
  • UMĚLECKÝ SMĚR: období 50. letmilostná lyrika
  • HNUTÍ: Devětsil – nejvýznamnější české levicové kulturní sdružení umělců
    • Ve 20. letech nejprve proletářský program, poté však hlavně velký rozmach a vliv poetismu
    • 30. léta – odklonění a přeorientování na surrealismus

 

Proletářská literatura = levicově orientovaná literatura z počátku 20. století

  • Devětsil – nejvýznamnější české levicové kulturní sdružení 20. let 20. stol.
  • nejprve proletářský program, poté příklon k poetismu
  • vznikl r. 1920 v Praze – zakládající členové: Seifert, Vl. Vančura, A. Hoffmeister, K. Teige
  • cíl – pořádat kulturní akce, vydávat almanachy, prosadit kolektivní přístup ke světu
  • rysy proletářské literatury: 1. umění musí bojovat proti nespravedlnosti a být proletářské
    • revolučnost
    • kolektivismus (proti individualismu)
    • optimismus

 

Poetismus = jediný avantgardní mezinárodně uznávaný umělecký směr českého původu vytvořen r. 1924, skončil po r. 1930, kdy autoři přešli k surrealismu

  • autoři: Karel Teige (stať Poetismus), Vítězslav Nezval (stať Papoušek na motocyklu)
  • znaky: ovlivnění tvorbou Apollinaira, inspirace dadaismem = umění bavit se a žít
    • tvůrčí metoda je hra, řada volných asociací, rozpustilost, parodie, zlehčování
    • exotické motivy, cestování, lidová zábava (cirkus, pouť), velkoměsto „umění života, je uměním žít a užívat“

 

Další představitelé (směru, hnutí, skupiny) a jejich tvorba:

  • Proletářská literatura:
  • Poetismus:
    • Vítězslav Nezval – Podivuhodný kouzelník, Básně noci – Akrobat + Edison, Pantomima, Absolutní Hrobař, Manon Lescaut
    • Konstantin BieblS lodí, jež dováží čaj a kávu
  • Česká poezie 1. poloviny 20. století:
    • František Halastragická poezie, skoro až dekadentní, 20. – 30. léta: Kohout plaší smrt, Tvář; okupace: Dokořán, Torzo naděje, Naše paní Božena Němcová; po válce – A co?
    • Vladimír Holan „Otakar Březina 20.století“ → složité jazykové prostředky, neologismy, 30. léta: Vanutí, Oblouk (existencialismus); Září 1938; Noc s Hamletem
  • Česká poezie 1. poloviny 20. století:
    • František Hrubínpřírodní a milostná lyrika, volný verš, Zpíváno z dálky a Krásná po chudobě; Jobova noc a Hirošima; Romance pro křídlovku

 

Rozbor: Píseň o Viktorce

Zasazení díla do kontextu autorovy tvorby

  • období po 2. sv. válce

 

Literární druh a žánr

  • DRUHlyricko-epický
  • ŽÁNRbásnická skladba

 

Intertextovost (souvislost s dalšími uměleckými díly)

  • Babička – přímý odkaz/inspirace (1950 výročí cca. 120 let od narození B.Němcové)
  • Kytice – zrcadlová symetrie kompozičního schématu zpěvů
  • šla by i Divá Bára nebo Utrpení knížete Sternenhocha

 

Téma

  • Téma UKÁZKYstrach z lásky, probuzená láska k tajemnému myslivci
  • Téma DÍLAnešťastná láska a paralela s životem Boženy Němcové (→ Viktorka)

 

Motivická analýza

  • láska, noc, šátek, temné oči, strach, smutek, bdění; leitmotiv – opakující se motiv: např. ty temné oči

 

Kompozice díla (veršová výstavba):

  • rozděleno do 7 zpěvů, každý zpěv má 3×5 → 15 strof + dvě sloky
  • psané menším písmem a nerýmované ( 4 a 3 verše), vybočující z příběhu – intermezza, mají úvahovou podstatu, neposouvají děj
  • VERŠOVÁ VÝSTAVBA: čtyřverší, obkročný rým ABBA

 

Vypravěč/lyrický subjekt:

  • U lyricko-epických žánrů lze oba (dohromady)
  • Lyrický subjekt sleduje příběh – 3. osoba , vševědoucí – zároveň ale vstupuje do děje a hovoří k Viktorce (du-forma), je velice empatický – 1. osoba (ich-forma)

 

Analýza jazykových prostředků

 

Časoprostor

  • čas: v 19. století – tam, kde se odehrává babička, čas: dětství Němcové
  • prostor: cesta v polích, na venkově, pravděpodobně v Ratibořicích (severní Čechy)

 

Charakteristika postav:

  • Viktorka – zamilovaná, nešťastná, bláznivá, šílená, mladá, krásná
  • Viktorka a B. Němcová – obě velmi těžký životní osud, přišly o dítě
  • černý myslivec – voják s uhrančivýma očima, má výrazné obočí

 

Obsah (děj) díla

  • 1. ZPĚV – lyrický subjekt promlouvá, vzpomíná na Viktorku i Boženu Němcovou
  • 2. ZPĚV – Mluvčí sleduje Viktorku chystající se na taneční zábavu a vidí, že po celou dobu, i po návratu domů, myslí na černého myslivce. Budí se dřív a pláče.
  • 3. ZPĚV – Viktorku všude sledují myslivcovy oči. Nechává jí za oknem květiny, věnuje jí šátek, a ona mu podléhá.
  • 4. ZPĚV – „rozhovor“ dvou milenců o lásce, vyznání lásky, nijak to neposouvá děj
  • 5. ZPĚV – Mluvčí se ptá Viktorky, proč myslivci podlehla. Vídá ji teď pološílenou, protože utopila své dítě.
  • 6. ZPĚV – ačkoli Viktorku lákali domů, nevrátila se. Zemřela v bouřce pod spadlou korunou stromu
  • 7. ZPĚV – lyrický subjekt připodobňuje Němcovou k té Viktorce → s mrtvou Viktorkou se přichází rozloučit Barunka (= Němcová), také ona půjde těžkou cestou za láskou
  • 2., 3., 5. a 6. ZPĚV – osud samotné Viktorky
error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.