Jméno: Světová renesance a humanismus
Zařazení: Literární směry
Přidal(a): Tereza
SVĚTOVÁ RENESANCE A HUMANISMUS
- Datace: 14.— 17. stol.
- Kolébka: Itálie
Společensko-historický kontext:
- od konce 13. stol. » zásadní společenské změny v Evropě
- rozvoj měst: nárůst měšťanstva » potřeba obchodu » rozvoj věd
- příklon k lidskému rozumu a vědě
- vyšší úroveň vzdělanosti
- nové vynálezy
- vynález knihtisku — 1450 — Johannes Gutenberg
- objevy v astronomii
- Mikuláš Koperník
- Giordano Bruno
- Galileo Galilei
- zámořské plavby
- Kryštof Kolumbus – 1492 objevení Ameriky
- Fernão de Magalhães — 1. obeplutí zeměkoule
- krize středověké církve (vyvrácení geocentrismu)
- snahy o reformaci — M. Luther
- církevní učení zkoumáno rozumem
- inspirace antickou kulturou
- renesanční kultura — přiblížení k člověku
- ideálem — všestranně zaměřený umělec a vědec = renesanční člověk
Základní znaky uměleckého směru
RENESANCE = myšlenkový a umělecký proud
- z fr. renaissance = znovuzrození
- oslavuje důstojnost člověka jako individua
- odvrací se od naděje na posmrtné vykoupení » orientace na plně prožitý pozemský život
- věří v rozum
- brána ze střredověku do novověku
HUMANISMUS = myšlenkový směr
- Z fr. humanus = lidský
- smysl a rozum X kult víry
- základní zásada: ad fontes — „k pramenům”
- důraz na přirozenou rovnost všech lidí před Bohem
- racionalismus
Základní znaky literárního období:
- duchovní tematika ustupuje
- ústup latinsky psané literatury — vzniká literatura v národních jazycích
- rozvoj literatury nejen mezi učenci, ale i mezi lidovými vrstvami
- renesanční lit. odráží protiklady doby
- optimismus X tragický smutek
- blahobyt šlechticů X bída a těžký život obyčejných lidí
- v popředí: nauková literatura
- otázky lidské existence
Literární žánry:
- Původní středověké žánry:
- legenda
- apologie
- traktát
- Středověké žánry s novým obsahem/charakterem:
- Žánry užívané v antice:
- Další žánry:
- cestopisy, životopisy, tragické spisy
Přehled významných autorů a děl:
ITÁLIE (přelom 13. a 14. stol.)
- Dante Alighieri
- stoupenec protipapežských sil — vyhnanství
- Díla:
- Božská komedie — žánr: básnická epopej
- Nový život
- O monarchii
- Francesco Petrarca
- „otec humanismu”
- Z politických důvodů vypovězen z města
- odešel do fr. Avignonu — byl vysvěcen na kněze
- Díla:
- Zpěvník = Sonety Lauře — žánr: soubor básní
- Afrika — žánr: epos
- Giovanni Boccaccio
- životopisec Danta
- psal zábavné příběhy s milostnou tématikou
- Díla:
- Dekameron — žánr: soubor sta novel (s rámcovou kompozicí) / kniha “krve a rozkoše”
- Život Dantův — žánr: biografie
- Niccolo Machiavelli
- vyslancem v mnoha zemích, život strávil nakonec ve vyhnanství
- machiavellismus — politika prováděna bez ohledu na morální principy (účel světí prostředky)
- Díla:
- Vladař — žánr: politický traktát / řeší zde absolutistickou monarchii
- Mandragora — žánr: vzdělávací komedie / kritika pověrčivosti
- Lodovico Ariosto
- Dílo:
- Zuřivý Roland — žánr: hrdinský epos / čerpá z díla Píseň o Rolandovi
- Dílo:
- Tommaso Campanella
- autor utopie
- filozof, humanista, obviněn z kacířství — odsouzen na 27 let v žaláři
- Dílo:
- Sluneční stát — žánr: utopie
FRANCIE (15.-16. stol.)
a) POEZIE
- Francois Villon
- prokletý básník — psal otevřeně o smrti
- tulák, bohém, často vězněn, 10 let vyhnanství
- Díla:
- Odkaz (Malý testament) – žánr: sbírka básní
- Závěť (Velký testament) – žánr: sbírka básní — forma tzv. francouzské balady
- Francouzská (Villonská) balada – 3 delší strofy + dozpěv
- Balady v žargonu
- Pierre de Ronsard
- lyrik skupiny Plejáda — poezie vysokého stylu, dokonalé formy
- Svou generací nazýván „princ básníků”
- Díla:
- Lásky — žánr: básnická sbírka
- Sonety Heleně — žánr: sbírka sonetů
b) PRÓZA
- Francois Rabelais
- humanista
- Dílo:
- Gargantua a Pantagruel — žánr: dobrodružná pentalogie, renesanční román / satira středověké církve, velké množství vulgarismů
- Michel de Montaigne
- svým myšlením ovlivnil řadu osvícenců
- jeden ze zakladatelů žánru esej
- Dílo:
- Eseje — žánr: esej
NIZOZEMSKO
- Erasmus Rotterdamský
- největší humanista své doby
- jeden z největších představitelů zaalpské renesance a humanismu
- považován za předchůdce reformace – snaha o přetvoření církve
- Dílo:
- Chvála bláznivosti — žánr: satira
ŠPANĚLSKO
- období „zlatého věku” španělského písemnictví
- V této době — Španělsko nejmocnějším státem západní Evropy
- španělská kultura — nedokázala se zcela oprostit od vlivu církve
- 2 nové typy románů
- rytířský — prozaické zpracování středověké rytířské epiky; upřednostněn děj
- pikareskní (ze šp. pícaro = šejdíř) — raná forma dobrodružného románu
- Miguel de Cervantes Y Saavedra
- vrcholný představitel zlatého věku španělského písemnictví
- Dílo:
- Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha — žánr: rytířský román, parodie
- Literární forma: próza
- Literární druh: epika
- Literární žánr: rytířský román, parodie
- Hlavní postavy:
- Don Quijote – naivní, lehkomyslný, hodný, není moc zdatný, chudý, poblázněný, upřímný
- Sancho Panza – důvěřivý, naivní, trpělivý, upřímný
- Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha — žánr: rytířský román, parodie
- Lope de Vega
- největší dramatik zlatého věku španělské literatury
- odmítal pravidlo 3 jednot, nebo rozlišování komedie/tragédie
- specifický dramatický útvar: španělská komedie (tragické i komické prvky)
- tvůrce komedie pláště a dýky
- Díla:
- Ovčí pramen (Fuente Ovejuna) — žánr: španělská komedie
- La Dorothea
- největší dramatik zlatého věku španělské literatury
- Tirso de Molina
- žák a přímý pokračovatel Lope de Vegy
- uvedl na scénu postavu Dona Juana
- Dílo:
- Sevillský svůdce a kamenný host — žánr: komedie
- Anonym: Lazarillo z Tormesu — první pikareskní román
PORTUGALSKO
- Luis de Camoes
- největší portugalský básník
- Dílo:
- Lusovci — žánr: epos
ANGLIE
- vrchol anglické renesance » alžbětínské divadlo
- Geoffrey Chaucer
- první velký anglický básník, první básník novověku
- vliv na tvorbu mělo setkání s Boccaciem a Petrarcou
- Dílo:
- Canterburské povídky — žánr: soubor povídek s rámcovou kompozicí
- Christopher Marlowe
- hry zobrazují titánské hrdiny
- psal blankversem = 5stopý jamb, nerýmovaný verš
- Dílo:
- Doktor Faust (Tragická historie života a smrti doktora Fausta) — žánr: tragická komedie
- Thomas More
- představitel humanismu
- Dílo:
- Utopia — žánr: utopie
- William Shakespeare
- největší anglický i světový dramatik
- spolumajitel, dramatik a herec divadla The Globe Theatre
- plně renesanční autor
- díla zcela světské
- psal blankversem (viz Marlowe)
- 3 období tvorby
-
- 1. období — do r. 1600
- vznikají komedie, historické hry s náměty z anglických a starověkých dějin a první tragédie
- komedie: Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské, Kupec benátský, Veselé paničky windsorské, Večer tříkrálový
- hry: Jindřich IV., Jindřich V., Jindřich VI., Julius Caesar, Richard II., Richard III.
- romantická tragédie: Romeo a Julie
- 2. Období (1601 — 1608)
- obrat v tvorbě — vyprchává optimismus
- životní zklamání, pesimismus
- trágedie: Hamlet, princ dánský; Othello, Macbeth, Král Lear, Antonius a Kleopatra
- 3. Období po r. 1608
- naděje, smíření a vyrovnání
- romantické hry: Cymbelín, Zimní pohádka, Bouře
- Sonety
- Znaky shakespearovského dramatu:
- Komedie
- spletitý, složitý děj
- záměna osob
- vítězství spravedlnosti, dobra a lásky
- cílevědomost, půvab postav
- Tragédie
- nedodržena jednota místa, děje a času
- obraz pozemského života
- postavy žen — samostatně rozhodují o svém životě
- příčina — lidská vášeň nebo náhoda
- komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických
- prvky řecké mytologie
- Komedie
- 1. období — do r. 1600
UMĚNÍ
- prostorová perspektiva
- téma přírody
- detailnost
Malířství
- Leonardo da Vinci
- Mona Lisa
- Poslední večeře
- Dáma s hranostajem
- Sandro Botticelli
- Zrození Venuše
- Primavera
- Michelangelo
- Stvoření Adama
- Poslední soud
Sochařství
- Michelangelo
- David
- Pieta
Architektura
- sgrafita = je malířská technika dekorování zdí ornamentální i figurálními náměty
- Michelangelo Buonarrotti
- kupole baziliky sv. Petra v Římě
- Raffael Santi
- Athénská škola (nástěnná malba)
Hudba
- polyfonie – vícehlas (např. Giovanni Palestrina)