Jméno: Česká literatura v období normalizace
Zařazení: Literatura, Literární období
Přidal(a): Nikola V.
Oficiální česká literatura v období normalizace, samizdatová a exilová literatura
Společensko-historické pozadí:
- srpen 1968 – vojska Varšavské smlouvy vstupují na území ČSR
- normalizace = období potlačení pražského jara, návrat režimu do ,,normálního“ totalitního stavu
- společností se šíří pocity zklamání, nová vlna emigrace
- projevy nesouhlasu – upálení Jana Palacha (leden 1969) a Jana Zajíce
- politika ČSR se podřizuje Moskvě, v čele KSČ Gustav Husák, perzekuce nespolehlivých jedinců, procesy, čistky ve funkcích ve všech oblastech činnosti
- Charta 77 – prohlášení poukazující na porušování lidských práv – podepsána řadou známých osobností (Havel, Patočka, Hájek) – režim reaguje Antichartou
- od pol. 80. let se projevují obtíže SSSR – soustředí se na vnitřní problémy – slábne vliv na satelitní státy → sílí opozice
- petice Několik vět – dokument vypracovaný „chartisty“ v roce 1989, vybízí ke vzniku skutečné demokracie, naráží na potlačování lidských svobod jako je svoboda shromažďování či projevu
- studentské demonstrace 17. listopadu 1989 → tvrdé zásahy → vlna celonárodního odporu → pád komunismu
Literatura:
- rozpuštění stávajícího Svazu ČS spisovatelů – vytvořen nový plně oddaný sovětské politice
- zákaz všech literárních časopisů – nahrazení Literárním měsíčníkem (oficiální časopis SČŠS)
- rozdělení literatury na tři proudy:
- exilová – autoři, kteří emigrovali, zakládání zahraničních nakladatelství ‘68 Publishers (Toronto 1971 – Z. Salivarová + J. Škvorecký), Rozmluvy (1982 Londýn, vydávalo Havla), Index (1970 Kolín n. Rýnem, vydávalo Vaculíka a Kohouta), Konfrontace (1973 Curych)
- samizdatová – nízkonákladové opisy zakázaných knih, strojopisná edice Petlice (založena Ludvíkem Vaculíkem), Kvart (Jan Vladislav), Expedice (Václav Havel, Jan Lopatka)
- oficiální – prorežimní básníci – Karel Sýs, Josef Peterka
- (underground – Egon Bondy, Ivan Martin Jirous)
- !!rozdělení autorů do proudů nevyhraněné – autoři publikují oficiálně v zahraničí i v ČS samizdatu, někteří tvoří v duchu socialistického realismu, aby mohli publikovat některá svá díla po cenzurních úpravách
- silné omezování témat literatury – úniky do neutrálních sfér – příroda, rodina, erotika
- stagnace vývoje literatury, nevznikají nové žánry – výjimka bytové divadlo (= inscenace v bytech disidentů)
Próza – autoři, kteří se zabývají neutrálními tématy:
- Milan Kundera:
- aktivně se účastnil pražského jara → po roce 1968 mu bylo zakázáno publikovat
- řeší otázky lidské existence (láska, smrt, vzpomínky, osud), na pozadí událostí 20. století, esejistické úvahy, klopýtání mezi fraškou a tragikou
- Žert (1967) – absurdita režimu, mladý komunista Ludvík Jahn napíše své milé dopis, ve kterém si dělá legraci z režimu → je vyloučen ze strany, ze školy, poslán k černým baronům do armády → po návratu se snaží pomstít spolužákovi, který jej zničil → neúspěšně; dílo na hranici tragiky a komiky, forma inspirována hudebními principy
- postmodernismus
- Nesnesitelná lehkost bytí (exil, v čs edici až 2006) – příběh dvou mileneckých dvojic (manželé – sukničář Tomáš a Tereza & Tomášova milenka Sabina a její milenec Franz) – úvahy nad životem → tíživý život v diktatuře a kontrast s nesnesitelnou lehkostí života v demokracii (postavy emigrují, ale nakonec se vrací zpět), bez chronologické posloupnosti, postavy slouží k demonstraci filosofických myšlenek
- Josef Škvorecký:
- pocházel z Náchoda
- emigroval do Kanady, žije zde dodnes, založil nakladatelství ‘68 Publishers
- zachycoval osudy své generace na pozadí událostí 20. stol.
- ovlivněn jazzovou hudbou (symbol svobody), prolínaní hovorové a spisovné češtiny, autentičnost dialogů
- Zbabělci (1958) – konec války očima mladíka Dannyho Smiřického (vysoké hodnoty jako náboženství, ideologie či vlastenectví neuznává – satirické zrcadlo společnosti); ironický pohled autora na poslední dny války – vidí pokrytectví ve snaze se „očistit“; autentické dialogy – užití obecné češtiny a slangu, postava Dannyho se objevuje i v dalších prózách
- Legenda Emöke (1963) – lyrická novela o nenaplněném vztahu Maďarky a nakladatele
- Prima Sezóna (1975) – soubor 6 povídek, Danny Smiřický se uchází o 2 dívky najednou, ale nezíská ani jednu
- Bohumil Hrabal:
- pracoval v ocelárnách na Kladně, kde se setkal s lidmi odsouzenými za jednání proti režimu
- v 60. letech zakázán
- chybí souvislý děj – díla se skládají z množství epizod
- metoda volného proudu řeči, bez promyšlené kompozice
- hlavními hrdiny svérázní lidé, vymykají se průměru
- Ostře sledované vlaky (1965)
- hlavní hrdina výpravčí Miloš Hrma se pokusí po nezdařeném milostném zážitku o sebevraždu → zachraňuje ho odbojářka → Miloš se účastní sabotážní protinacistické akce → snaží se zlikvidovat německý vojenský vlak pomocí nálože → vlak je zlikvidován, ale Miloš umírá; prolínání dvou linií – osobní a dějinné
- kritika války (štve proti sobě lidi bez důvodu)
- autobiografie (1945 v Kostomlatech)
- Pábitelé (1964) – povídkový soubor, společným rysem postav je vášeň pro vypravování (= pábitelé)
- Obsluhoval jsem anglického krále (1971)
- hlavní hrdina Jan Dítě je ambiciózní a touží být bohatý → vypracuje se z číšníka na hoteliéra, učí ho kolega, který kdysi obsluhoval anglického krále (stále to opakuje)
- Postřižiny (1976) – novela, inspirace dětstvím v Nymburku
Próza – zakázaní autoři:
- Pavel Kohout
- po válce působil v řadě komunistických organizací, jeho prvotní tvorba považována za vzor angažované literatury → od 50. let zaujímá k režimu skeptický postoj → své názory přehodnotil a stal se jedním z předních tvůrců pražského jara
- ve svých dílech zachycuje konfrontaci jednice absurdity totality
- August, August, August – tragikomedie, prvky absurdního dramatu; klaun August touží vést drezuru bílých lipicánů → ředitel cirkusu si klade nesplnitelné podmínky, aby Augustovi tuto výsadu udělil → klaun všem podmínkám vyhoví → ředitel mu přesto do manéže pošle tygry; hra je alegorií na mechanismus totalitní moci
- Katyně (samizdat) – Lízinka Tachecí se snaží neúspěšně dostat na střední školu → je přijata na učiliště pro katy → stává se profesionální katyní; využití postupů pokleslé literatury (pornografie, sadismus)
- Kde je zakopán pes (exil) – autobiografický román, koncepce deníkového záznamu a dialogu autora se svým jezevčíkem (v závěru knihy je pes otráven StB), rozděleno na dvě časová období (události a okolnosti inscenovaného vyšetřování roku 78; osudy autora a jeho blízkých v 60. letech)
- Vladimír Páral
- vystudoval chemii, pracoval jako inženýr v chemičkách (místo děje většiny jeho děl)
- hlavním tématem tvorby je nemožnost se vymanit ze stereotypu – záměrně opakuje motivy, aby zdůraznil monotónnost života – černá pentalogie (Veletrh splněných přání, Soukromá vichřice (1966) – milenecké dvojice bojují proti nudě vyměňováním partnerů → tato metoda vede ještě ke ztížení monotónnosti, Milenci a vrazi – ve fiktivní chemičce Kotex spolu bojují dvě třídy – chudí podřízení červení a bohatí modří → červení postupně zmodrají, Katapult, Profesionální žena)
- pod tlakem cenzury oslabuje svůj pesimistický pohled na život, oslavuje práci – bílá pentalogie (Mladý muž a bílá velryba – chemik Břéťa touží ulovit bílou velrybu – žít naplněný život; zapojuje se do výzkumného projektu → umírá na otravu výpary při testování)
- odklonil se k neutrálnímu žánru sci-fi; postihuje závažná témata – ekologie (Válka s mnohozvířetem)
- Ludvík Vaculík
- v roce 1997 pronesl na sjezdu ČSS projev → vyloučen ze strany
- založil edici Petlice
- v prvních prózách patrná oddanost komunistickým ideálům, zároveň polemika s jejich uplatňováním ve společnosti
- Sekyra (1966) – autobiografický román, pražský redaktor jede navštívit bratra na Moravu → cestou se mu vybavují vzpomínky na dětství a mládí – tři dějové linie (30. léta, 50. léta, současnost); konfrontuje své i otcovy politické iluze z komunismu; prolínání spisovné a hovorové češtiny s nářečím
- manifest Dva tisíce slov – tvrdá kritika vývoje v ČSSR, jednou ze záminek pro okupaci
- v samizdatu – Morčata – pracovník týraný režimem v místě, kde pracuje týrá svá morčata → alegorie na totalitní režim
- Český snář – v exilu (Toronto) – vychází z autorových deníkových záznamů, záznamy života disidenta, policejní výslechy; balancuje na hranici románu a literatury faktu → román o románu (popisuje čtenáři postup psaní, své záměry a úpravy)
- Ota Pavel:
- židovský původ
- synem obchodního cestujícího → díla s autobiografickými prvky
- sportovec a rybář
- živil se jako novinář (psal sportovní články a reportáže)
- Smrt krásných srnců
- Jak jsem potkal ryby – autobiografické povídky o vlastním dětství s tématikou rybolovu
- Dukla mezi mrakodrapy – sportovní reportáže z fotbalového prostředí
- Bedna plná šampaňského – povídky ze sportovního prostředí
- Ivan Klíma
- za války byl 3,5 roku v Terezíně
- věnuje se tématu politické manipulace (novela Loď jménem naděje, drama Zámek – odkaz na Kafkův román, postava zeměměřiče Josefa Kána)
- v době normalizace čerpá z vlastních disidentských zážitků – román Soudce z milosti
- hlavní postavou je soudce čelící osobním i morálním problémům ve své profesi
- soudce odmítá trest smrti, ale dostane případ vraha, u kterého je trest smrti očekáván
- soudce je v těžké době normalizace ve své funkci trpěn jen „z milosti“, konfrontace dvou časových rovin – soudcovy minulosti podléhající ideologii a přítomnosti, kdy se s ní rozchází)
- Eva Kantůrková
- původně nadšená z komunismu – postupně zaujímá kritické stanovisko, podepsala Chartu 77 → režimem byla vězněna
- v prózách se snaží vyrovnat kritikou s komunismem (román Smuteční slavnost – kolektivizace vesnice), postupně se vyvíjí směrem k psychologické próze (Krabička na šperky)
- normalizace – tvorba se opět politizuje (Pán věže – vztah osudu Krista a soudobého spisovatele)
- Přítelkyně z domu smutku (exil) – román, zážitky z vazby, příběhy spoluvězeňkyň
- Jan Hus – paralela mezi osudem Jana Husa a signatářů Charty 77
Underground:
- = podzemní kultura
- počátky u edice Půlnoc
- Egon Bondy
- vlastním jménem Zbyněk Fišer
- zpočátku surrealista, později totální realismus (= zaměřuje se na tmavé stránky společnosti)
- ve své tvorbě zachycuje člověka, který žije vědomě na okraji společnosti, protože odmítá konzumní způsob života
- Invalidní sourozenci – (exil) – antiutopistický (= dystopie) román, ostrov, kde žijí jen důchodci, pro které už nezbylo ve společnosti místo
- Ivan Martin Jirous = Magor
- vedoucí rockové skupiny The Plastic People of the Universe (1968 – 1969)
- Magorovy labutí písně (exil) – zachycuje myšlenky vězně, který má strach, že při výslechu prozradí, co prozradit nechce
Drama:
- Václav Havel
- dramaturgem divadla Na Zábradlí, vystudoval dramaturgii na DAMU
- společně s Janem Lopatkou založil samizdatové vydavatelství Expedice
- iniciátorem charty 77 → pravidelně stíhán a vězněn
- dramatik, absurdní dramata – většinou z úřednické prostředí, množství frází bez obsahu – deformuje mezilidskou komunikaci (Audience – v pivovaru, sládek žádá Ferdinanda Vaňka, aby donášel sám na sebe)
- Milan Uhde
- Divadlo Husa na provázku
- zakázaný
- Balada pro banditu
- Jaroslav Seifert
- na II. sjezdu SČS vystoupil s kritikou a požadavkem o propuštění vězněných spisovatelů, zvolen předsedou SČS – svaz krátce nato zrušen, podepsal Chartu 77, kvůli jeho oblíbenosti mu bylo dovoleno publikovat
- Morový sloup (exil) – sbírka, autor se loučí se životem a přemýšlí o údělu básníka; morový sloup je symbolem blížící se smrti a symbolem společnosti ,,zamořené“ strachem a beznadějí z okupace
- Býti básníkem – závěrečné smíření se smrtí a uplynulým životem (vzpomínky na tíživé události, přátele z řad umělců)
- Jiří Žáček
- první sbírky vyjadřují okouzlení poezií – Anonymní múza – přirovnává poezii k náhodné přítelkyni, hlavně milostné verše, lehký, hravý styl
- tvorba pro děti – Aprílová škola, autorem Slabikáře
- tíhne k humoru a satiře – Okurková sezona, Rýmy pro kočku a pod psa
- Text-appeal – inspirace populární hudbou, civilní výraz, nápadité rýmy; milostné motivy, erotická otevřenost, vážnější témata (osud lidstva, komplikované vztahy, život v éře socialismu)
- Karel Kryl
- písničkář odsuzující lidskou zbabělost a ruskou okupaci, emigroval do SRN, působil v rádiu Svobodná Evropa
- ovlivněn Jiřím Suchým (spolupracoval se Semaforem), světovou vlnou folku, typicky užívá mytologické a pohádkové motivy
- písně ze 60. let shrnuty v Kníšce Karla Kryla – Žalm 71, Salome, Gestapo, Anděl, Král a klaun – vydány v exilovém nakladatelství