Kniha: Kníška Karla Kryla
Autor: Karel Kryl
Přidal(a): Don
1. Obecná charakteristika textu
a) lehce lyrizovaná epika, písňové texty- básnická skladba, určená ke zpěvu, typická je prostota vyjádření, přesný hudební rytmus, rým a pravidelná sloka, často se objevuje refrén
b) česká poválečná literatura, samizdat a exil, 70. a 80. léta 20. stol.
2. Hlavní myšlenka díla
Vyjádření vlastního názoru na dobu, kritika doby, alegorické vyjádření znechucení nad soudobými poměry; u milostné poezie ukazuje vlastní nitro, pocity a dojmy.
Jeho texty jsou namířeny proti násilí v jakékoli podobě, proti neoprávněným agresím. Zamýšlí se i nad základními lidskými hodnotami a právy člověka, které byly často v průběhu dějin ničeny a pošlapány.
3. Tematická výstavba
Jedná se o milostné i politicky angažované básně
Milostné: Kateřina, Elena, Píseň pro Zuzanu, Hanina, Balada Manoně, Zpívání pro Miss Blanche, Prsten s Kamejí;
Politicky angažované: Bratříčku, zavírej vrátka; Ruská ruleta;Bratři- Zde je zdůrazněn protest proti vstupu vojsk v srpnu 1968 na naše území.
zhudebněny- Nevidomá dívka, Král a klaun, Anděl, Pieta, Morituri te salutant, Píseň neznámého vojína, Salome, Bratříčku, zavírej vrátka, Veličenstvo kat
4. Kompoziční výstavba
Střídavý verš, pravidelný rytmus vhodný pro písně
Tuto knihu doplnil o své ilustrace, které se však nenachází ve všech výtiscích, které byli publikovány.
některé básně vypráví z pohledu ženy- Gulášová polífka
5. Jazyková výstavba
bohatá slovní zásoba, mnoho obrazných vyjádření, metafor a metonymií, zvukomalby a hyperboly, občas užití vulgarismu, jinak spisovná čeština
ruské výrazy- báseň Bratři
latinské citáty- Inter arma silent Musae
archaismy i knižní výrazy
přechodníky
slučovací spojky- spontánní promluva- i sádrovou bystu/ i slova jež slýcháš/i vzduch který dýcháš
6. Literárněhistorický kontext
a) literatura po roce 1945
1960-1971 – Kryl je aktivní zejména po roce 1968, kdy v emigraci reaguje na okupaci Československa svými protestsongy
autoři reagují na válku
literární skupiny- Skupina 42
Květen
kolem časopisu Host do domu
v literatuře- dogmatismus (strnulé myšlení, neochota o věcech diskutovat), schematismus (šablonovitost, víme, jak se bude postava vyvíjet)
mnozí autoři kritizováni, nesměli publikovat, desítky z nich byli v tzv. monstr procesech odsouzeni k vězení nebo trestu smrti
po smrti Stalina- liberalizace literatury
konec 50. let- Semafor, divadlo Na Zábradlí
1967- 1968 – tzv. pražské jaro- vrchol volnosti
70. léta- normalizace- oficiální, samizdatová a exilová literatura- omezení literatury
po listopadu 1989 došlo k zásadnímu zvratu, skončila totalita
b) poezie v době okupace– Jiří Orten (Deníky Jiřího Ortena, Ohnice)
Skupina 42– hledání smyslu lidské existence, užívají civilní styl bez metafor, vše vyjadřují přímo- Ivan Blatný( Pomocná škola Bixley), Josef Kainar( Nové mýty), Jiří Kolář( Prométheova játra)
Květen– poezie všedního dne, která se snažila ukázat život v jeho každodenních problémech, snažili se zrušit patetický tón dřívější tvorby- Miroslav Holub(Kam teče krev), Karel Šiktanc( Jak se trhá srdce), Jiří Šotola( Podzimníček)
tendenční poezie (oslavuje rodnou zemi, mír)- Vítězslav Nezval (Zpěv míru), František Hrubín (Hirošima, Proměna)
Host do domu– bilancující poezie, smysl života- Oldřich Mikulášek(Ortely a milosti), Jan Skácel(Co zbylo z anděla)
experimentální poezie– Jiří Kolář, Josef Hiršal, Ivan Wernisch
beatnici– Václav Hrabě(Blues pro bláznivou holku), Antonín Brousek
underground– alternativní kultura, navazují na antikulturní vzpouru umělců v Západě v 60.letech- Ivan Martin Jirous( Magorovy labutí písně), Egon Bondy( Invalidní sourozenci), Václav Havel
mladí básníci– Jáchym Topol(Miluju tě k zbláznění), Zdeněk Rotrekl, J.H.Krchovský(Noci, po nichž nepřichází ráno)
c)písničkáři– Vladimír Merta- P. S.; Balades de Prague
Jaroslav Hutka- Stůj, břízo zelená
Vlastimil Třešňák- Zeměměřič; Koh-I-Noor
Jaromír Nohavica- Divné století, Moje smutné srdce, Darmoděj
Pavel Dobeš
Ivo Jahelka
Jiří Dědeček
7.Autor
a) skladatel, písničkář,grafik, po roce 1969 emigroval , žil v Mnichově, pracoval v rozhlasové stanici Svobodná Evropa
po listopadu 1989 se vrátil, ale byl nespokojený, vrátil se do Německa, zemřel na infarkt
vyjadřuje protest a zoufalství z událostí ze srpna 1968, je cynický, satirický, vulgární
drsné, reálné texty
ovlivněn francouzským šansonem
b) Bratříčku, zavírej vrátka
Rakovina
Maškary
8. Inspirace literárním dílem
Daniel Landa – znovu nazpíval některé z písní Karla Kryla- Morituri te salutant