Literární směry a epochy (podrobný přehled)

 

 Jméno: Literární směry

 Přidal(a): 132

 

LITERÁRNÍ SMĚRY

 

RENESANCE A HUMANISMUS (14.-17. stol):

Znaky: návrat k antické kultuře, poznání člověka a pozemského života, vynález knihtisku (Johannes Gutenberg), pocit sebevědomí jednotlivce, rozvoj literatury.

 

Autoři:

  • Itálie:
    • Dante Alighieri – Božská komedie
    • Francesco Petrarca – Sonety Lauře
    • Giovanni Boccaccio – Dekameron
  • Francie:
    • Francois Villon – Malý testament, Velký testament
    • Pierre de Ronsard – Milostné poezie
  • Španělsko:
    • Lope de Vega – Ovčí pramen
    • Miguel de Cervantes y Saavedra – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
  • Anglie:
    • Geoffrey Chaucer – Canenburské povídky
    • William Shakespeare – Julius Caesar, Zkrocení zlé ženy, Hamlet, Romeo a Julie
  • Česko:
    • Jan Blahoslav – Filipika proti misomusům
    • Bible kralická, Trojanská kronika

 

BAROKO (2. pol. 16. století – 80. léta 18. stol):

Znaky:

  • období třicetileté války – vzrůstá síla katolické církve, upřednostňuje se víra před rozumem, lidé věří v nadpozemský život

 

Autoři:

  • Anglie:
    • John Milton – Ztracený ráj
  • Španělsko:
    • Torquato Tasso – Osvobozený Jeruzalém
  • Německo:
    • Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen – Dobrodružný Simplicius, Simplicissmus
  • Česko:
    • Bedřich Bridel – Stůl Páně
    • Bohuslav Balbín – Epitome rerum Bohem
    • Adam Václav Michna z Otradovic
    • Jan Ámos Komenský – O poezii české, Poklady jazyka českého, Didactica magna

 

KLASICISMUS (2. pol. 17. století – 18. stol.):

Znaky: jednoduché principy a pevný řád, rozumová kázeň, krása je v pravdě a obrazu přírody, kolébkou klasicismu je Francie, antické vzory.

 

Autoři:

Francie:

  • Pierre Corneille – Cid
  • Moliére – Lakomec, Tartuffe, Don Juan, Zdravý nemocný
  • Jean Racine – Faidra
  • Jean de La Fontaine – 12 knih bajek

Itálie:

  • Carlo Goldoni – Poprask na laguně, Mirandolina

Rusko:

  • Ivan A. Krylov – Ponaučení dcerkám

Německo:

  • Friedrich Schiller – Óda na radost

 

OSVÍCENSTVÍ (18. stol.):

Znaky: navazuje na renesanci, důvěra v osvícený život, spisovatelé byli zároveň vědci, historiky, publicisty, víra v pokrok, rozum, kritika církve

 

Autoři:

  • Francie:
    • Francois Voltaire – Candide
    • Charles de Montesquieu – Perské listy
    • Denis Diderot – Jeptiška
  • Anglie:
    • Daniel Defoe – Robinson Crusoe
    • Jonathan Swift – Gulliverovy cesty
  • Prusko:
    • Immanuel Kant – Antropologie

 

PREROMANTISMUS (od pol. 18. st):

Znaky: přechod mezi klasicismem a romantismem, důraz na cit, odmítnutí konvencí, návrat k přírodě, vzor venkova, prostosti

 

Autoři:

  • Francie:
    • Jean-Jacques Rousseau – Nová Heloisa, Emil
    • Antoine Francois Prevost – Manon Lescaut
  • Německo: (literární hnutí Sturm und Drang – bouře a vzdor)
    • Johann Gottfried Herder – Pojednání o původu řeči, Lidové písně
    • Johann W. Goethe – Faust, Utrpení mladého Werthera
    • Friedrich Schiller – Loupežníci
  • Rusko:
    • Ivan A. Krylov – Bajky
  • Česko:
    • Jan Kollár – Slávy dcera
    • L. Čelakovský
    • Josef Jungmann

 

NÁRODNÍ OBROZENÍ (70. léta 18.st – 50. léta 19.st.):

Znaky: vytváří se novodobý český národ, rozvoj kapitalistických vztahů, zájem o český jazyk, rozvoj divadla

 

Autoři:

Fáze obranná:

  • Josef Dobrovský – Podrobná mluvnice češtiny
  • Martin Pelcl – Nová kronika česká
  • Václav Klicpera – Divotvorný klobouk

Fáze ofenzivní:

  • Josef Jungmann – Slovník česko-německý, Slovesnost, Oldřich a Božena
  • František Palacký – Dějiny národu českému

Vyvrcholení národního obrození:

  • K. Tyl – Fidlovačka (aneb žádný hněv a žádná rvačka)
  • J. Erben – Kytice
  • V. Frič – Paměti
  • H. Borovský – Obrazy z Rus
  • Němcová – V zámku a v podzámčí

 

ROMANTISMUS (1. pol. 19. stol):

Znaky: důraz na cit a fantazii, rozpor mezi představou a skutečností, hrdina většinou výjimečný (vyděděnec, rozervanec, loupežník, bojovník za svobodu,…)

 

Autoři:

  • Německo:
    • bratři Grimmové – německé lidové povídky
    • Heinrich Heine – Kniha písní
  • Anglie:
    • George G. Byron – Childe Haroldova pouť, Korzár, Don Juan
    • Percy B. Shelley – Odpoutaný Prometheus
    • Walter Scott – Ivanhoe
    • Brontëová – Na větrné hůrce
    • Victor Hugo – Chrám Matky Boží v Paříži
    • Stendhal – Červený a černý
  • Itálie:
    • Leopardi – Zpěvy
  • USA:
  • Rusko:
    • Alexandr S. Puškin – Evžen Oněgin
    • J. Lermontov – Démon
  • Česko:
    • Karel H. Mácha – Máj, Cikáni, Marinka, Křivoklád

 

REALISMUS a NATURALISMUS (2. pol. 19. stol.)

  • Znaky realismu: pravdivý obraz skutečnosti, hrdina a děj se vyvíjí, kritika nedostatků ve společnosti, hovorová řeč, nářečí, archaismy
  • Znaky naturalismu: směr blízký realismu, vychází z teorií o silné přírodní stránce člověka, o tzv. determinismu, tedy vlivu dědičnosti a prostředí, popírá se lidská vůle, výchova a svoboda, hrdinové z nejnižších vrstev

 

Autoři:

  • Francie:
    • Honoré de Balzac – Lidská komedie, Otec Goriot, Lesk a bída kurtizán (realista)
    • Gustave Flaubert – Paní Bovaryová (realista naturalista + romantista)
    • Guy de Maupassant – Kulička (realista naturalista)
    • Emile Zola – Tereza Raquinová (naturalista)
  • Anglie:
    • Charles Dickens – Oliver Twist, Kronika Pickwickova klubu (realista)
    • Thomas Hardy – Neblahý Juda (naturalista)
  • Rusko:
    • Nikolaj V. Gogol – Revizor (romantista + realista)
    • S. Turgeněv – Otcové a děti (kritický realista)
    • Lev N. Tolstoj – Vojna a mír (realista)
    • Fjodor M. Dostojevskij – Zločin a trest (realista)
  • Polsko:
    • Sienkiewicz – Křižáci
  • Dánsko:
    • Hans Ch. Andersen – Pohádky
  • USA:
    • Mark Twain – Dobrodružství Toma Sawyera (realista)

 

ČESKÁ LIT. 2. POLOVINY 19. STOLETÍ:

Znaky: volné zacházení s žánry a využití kontrastních prvků

 

Májovci:

  • Jan Neruda – Hřbitovní kvítí, Povídky Malostranské
  • Vítězslav Hálek – Večerní písně
  • Karolína Světlá – Hubička, Frantina
  • Jakub Arbes – Štrajchpudlíci

Ruchovci:

  • Svatopluk Čech – Výlety pana Broučka
  • Eliška Krásnohorská – Z máje žití
  • Josef V. Sládek – Jiskry na moři

Lumírovci:

 

Realismus v české próze a dramatu 80.-90.let 19. stol.

  • Alois Jirásek – Staré pověsti české
  • Karel V. Rais – Výminkáři
  • Ladislav Stroupežnický – Naši furianti
  • Mrštíkové – Maryša

 

LITERÁRNÍ MODERNA (konec 19. stol – začátek 20. stol.):

  • Impresionismus:
    • posílení lyričnosti a hudebnosti verše, intimní a přírodní poezie, náznaky, popisování emocí a nálad
  • Dekadence (úpadek):
    • pocity marnosti, nudy, prázdnoty, zklamání a beznaděje jednotlivce
  • Symbolismus:
    • rozvoj básnické obraznosti a důraz na hudebnost, což vedlo k nesrozumitelnosti a nepochopitelnosti jejich náznaků, básník se snaží hlavně zapůsobit na úkor pochopení

 

Autoři

  • Francie:
    • Paul Verlaine – Moudrost (prokletý básník, symbolista)
    • Charles Baudelaire – Květy zla (prokletý básník, symbolista)
    • Arthur Rimbaud – Iluminace (prokletý básník, dekadent a symbolista)
  • Anglie:
  • Česko:
    • Antonín Sova – Zlomená duše, Ivův román (symbolista, impresionista)
    • Karel Hlaváček – Pozdě k ránu (symbolista, dekadent)
    • Otakar Březina – Tajemné dálky, Ruce (symbolista)
  • Protispolečenští buřiči:
    • Petr Bezruč – Slezské písně
    • Viktor Dyk – Krysař
    • K. Neumann – Rudé zpěvy
    • Fráňa Šrámek – Života bído
    • Gellner – Radosti života
    • Karel Toman – Pohádky krve

 

LITERATURA 1. POL. 20. STOLETÍ

  • Vitalismus:
    • vyprovokovaný skončením války, oslavuje život s jeho základními krásami, smyslové opojení, citové prožití prosté existence
  • Expresionismus:
    • nejsilnější v Německu, soustředění na citové stavy, projevy lidské psychiky, které vyplývají z nejistoty člověka v chaotickém světě, díla plná zoufalství, bolesti
  • Dadaismus:
    • autoři žádali zrušení literárních konvencí, prosazovali návrat spontánnosti, která vedla k naivitě a jistému primitivismu, hlavními principy náhoda, rozbití tradic a norem, mystifikace
  • Surrealismus:
    • přepis podvědomí, což nutí čtenáře si představit stav spisovatele, básně se nerýmují, tvorba založena na podvědomí, snech – teoreticky podloženo učením S. Freuda, K. Biebla
  • Kubismus:
    • není rozhodující význam ani melodičnost ale obraz, důraz byl kladen na dynamiku a fantasii, hlavní znak volná asociace představ
  • Ztracená generace:
    • spisovatelé zažili 1. světovou válku a ve svých dílech zobrazovali její skutečnost, vyjadřují pocity vojáků po návratu z války (duševně zmrzačeni a problém se zařazením do společnosti), stavění hrdinů do nebezpečných situací, kde prokazují svůj charakter
  • Existencialismus:
    • středem úvah je člověk jako individuum odloučený od společnosti a bez vazeb, existence brána jako úkol, autoři neměli jednotné názory, některé myšlenky si protiřečí, jiné vzájemně vylučují
  • Proletářská poezie:
    • inspirace dělníky, proletariátem, snaha vystihnout bídný  život, chudobu, snaha poukázat na sociální nespravedlnosti a nalézat revoluční řešení, přesvědčení, že po revoluci bude lépe
  • Poetismus:
    • inspirován dadaismem, volnou asociací, chápán jako hravý životní styl, opojený světem, novým viděním, chutí tvořit nový svět, časté motivy – exotika, cestování, lidové zábavy, cirkus, hudba, snaha prolnout život s uměním, rozvoj koláže

 

Autoři:

  • Francie:
    • Guillaume Apollinaire – Alkoholy, Kaligramy (kubista)
  • Anglie:
    • James Joyce – Odysseus (surrealista)
  • Německo:
    • M. Remarque – Na západní frontě klid (ztracená generace)
  • Pražská německá lit.:
  • USA:
    • Ernest Hemingway – Stařec a moře (ztracená generace)
  • Česko 20. stol.:
  • Česko 1. pol. 20. stol.:

 

LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ

Znaky:

odraz války, angažovaná próza, vědeckofantastická literatura

 

Autoři:

Česko: