Jméno: Literární směry
Přidal(a): 132
LITERÁRNÍ SMĚRY
- Renesance a humanismus (14.-17. století)
- Baroko (2. pol. 16. století – 80. léta 18. století)
- Klasicismus (2. pol. 17. století– 18. století)
- Osvícenství (18. století)
- Preromantismus (od pol. 18. století)
- Národní obrození (70. léta 18. století – 50. léta 19. století)
- Romantismus (1. pol. 19. století)
- Realismus a naturalismus (2. pol. 19. století)
- Česká lit. 2. poloviny 19. století
- Literární moderna (konec 19. století – začátek 20. století)
- Literatura 1. pol. 20. století
- Literatura 2. pol. 20. století
RENESANCE A HUMANISMUS (14.-17. stol):
Znaky:
Návrat k antické kultuře, poznání člověka a pozemského života, vynález knihtisku (Johannes Gutenberg), pocit sebevědomí jednotlivce, rozvoj literatury
Autoři:
Itálie:
- Dante Alighieri – Božská komedie
- Francesco Petrarca – Sonety Lauře
- Giovanni Boccaccio – Dekameron
Francie:
- Francois Villon – Malý testament, Velký testament
- Pierre de Ronsard – Milostné poezie
Španělsko:
- Lope de Vega – Ovčí pramen
- Miguel de Cervantes y Saavedra – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
Anglie:
- Geoffrey Chaucer – Canenburské povídky
- William Shakespeare – Julius Caesar, Zkrocení zlé ženy, Hamlet, Romeo a Julie
Česko:
- Jan Blahoslav – Filipika proti misomusům
- Bible kralická, Trojanská kronika
BAROKO (2. pol. 16. století – 80. léta 18. stol):
Znaky:
období třicetileté války – vzrůstá síla katolické církve, upřednostňuje se víra před rozumem, lidé věří v nadpozemský život
Autoři:
Anglie:
- John Milton – Ztracený ráj
Španělsko:
- Torquato Tasso – Osvobozený Jeruzalém
Německo:
- Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen – Dobrodružný Simplicius, Simplicissmus
Česko:
- Bedřich Bridel – Stůl Páně
- Bohuslav Balbín – Epitome rerum Bohem
- Adam Václav Michna z Otradovic
- Jan Ámos Komenský – O poezii české, Poklady jazyka českého, Didactica magna
KLASICISMUS (2. pol. 17. století – 18. stol.):
Znaky:
Jednoduché principy a pevný řád, rozumová kázeň, krása je v pravdě a obrazu přírody, kolébkou klasicismu je Francie, antické vzory
Autoři:
Francie:
- Pierre Corneille – Cid
- Moliére – Lakomec, Tartuffe, Don Juan, Zdravý nemocný
- Jean Racine – Faidra
- Jean de La Fontaine – 12 knih bajek
Itálie:
- Carlo Goldoni – Poprask na laguně, Mirandolina
Rusko:
- Ivan A. Krylov – Ponaučení dcerkám
Německo:
- Friedrich Schiller – Óda na radost
Znaky:
Navazuje na renesanci, důvěra v osvícený život, spisovatelé byli zároveň vědci, historiky, publicisty, víra v pokrok, rozum, kritika církve
Autoři:
Francie:
- Francois Voltaire – Candide
- Charles de Montesquieu – Perské listy
- Denis Diderot – Jeptiška
Anglie:
- Daniel Defoe – Robinson Crusoe
- Jonathan Swift – Gulliverovy cesty
Prusko:
- Immanuel Kant – Antropologie
PREROMANTISMUS (od pol. 18. st):
Znaky:
Přechod mezi klasicismem a romantismem, důraz na cit, odmítnutí konvencí, návrat k přírodě, vzor venkova, prostosti
Autoři:
Francie:
- Jean-Jacques Rousseau – Nová Heloisa, Emil
- Antoine Francois Prevost – Manon Lescaut
Německo: (literární hnutí Sturm und Drang – bouře a vzdor)
- Johann Gottfried Herder – Pojednání o původu řeči, Lidové písně
- Johann W. Goethe – Faust, Utrpení mladého Werthera
- Friedrich Schiller – Loupežníci
Rusko:
- Ivan A. Krylov – Bajky
Česko:
- Jan Kollár – Slávy dcera
- L. Čelakovský
- Josef Jungmann
NÁRODNÍ OBROZENÍ (70. léta 18.st – 50. léta 19.st.):
Znaky:
Vytváří se novodobý český národ, rozvoj kapitalistických vztahů, zájem o český jazyk, rozvoj divadla
Autoři:
Fáze obranná:
- Josef Dobrovský – Podrobná mluvnice češtiny
- Martin Pelcl – Nová kronika česká
- Václav Klicpera – Divotvorný klobouk
Fáze ofenzivní:
- Josef Jungmann – Slovník česko-německý, Slovesnost, Oldřich a Božena
- František Palacký – Dějiny národu českému
Vyvrcholení národního obrození:
- K. Tyl – Fidlovačka (aneb žádný hněv a žádná rvačka)
- J. Erben – Kytice
- V. Frič – Paměti
- H. Borovský – Obrazy z Rus
- Němcová – V zámku a v podzámčí
ROMANTISMUS (1. pol. 19. stol):
Znaky:
Důraz na cit a fantazii, rozpor mezi představou a skutečností, hrdina většinou výjimečný (vyděděnec, rozervanec, loupežník, bojovník za svobodu,…)
Autoři:
Německo:
- bratři Grimmové – německé lidové povídky
- Heinrich Heine – Kniha písní
Anglie:
- George G. Byron – Childe Haroldova pouť, Korzár, Don Juan
- Percy B. Shelley – Odpoutaný Prometheus
- Walter Scott – Ivanhoe
- Brontëová – Na větrné hůrce
- Victor Hugo – Chrám Matky Boží v Paříži
- Stendhal – Červený a černý
Itálie:
- Leopardi – Zpěvy
USA:
- Edgar Allan Poe – Jáma a kyvadlo
Rusko:
- Alexandr S. Puškin – Evžen Oněgin
- J. Lermontov – Démon
Česko:
- Karel H. Mácha – Máj, Cikáni, Marinka, Křivoklád
REALISMUS a NATURALISMUS (2. pol. 19. stol.)
Znaky realismu:
Pravdivý obraz skutečnosti, hrdina a děj se vyvíjí, kritika nedostatků ve společnosti, hovorová řeč, nářečí, archaismy
Znaky naturalismu:
směr blízký realismu, vychází z teorií o silné přírodní stránce člověka, o tzv. determinismu, tedy vlivu dědičnosti a prostředí, popírá se lidská vůle, výchova a svoboda, hrdinové z nejnižších vrstev
Autoři:
Francie:
- Honoré de Balzac – Lidská komedie, Otec Goriot, Lesk a bída kurtizán (realista)
- Gustave Flaubert – Paní Bovaryová (realista naturalista + romantista)
- Guy de Maupassant – Kulička (realista naturalista)
- Emile Zola – Tereza Raquinová (naturalista)
Anglie:
- Charles Dickens – Oliver Twist, Kronika Pickwickova klubu (realista)
- Thomas Hardy – Neblahý Juda (naturalista)
Rusko:
- Nikolaj V. Gogol – Revizor (romantista + realista)
- S. Turgeněv – Otcové a děti (kritický realista)
- Lev N. Tolstoj – Vojna a mír (realista)
- Fjodor M. Dostojevskij – Zločin a trest (realista)
Polsko:
- Sienkiewicz – Křižáci
Dánsko:
- Hans Ch. Andersen – Pohádky
USA:
- Mark Twain – Dobrodružství Toma Sawyera (realista)
ČESKÁ LIT. 2. POLOVINY 19. STOLETÍ:
Znaky:
volné zacházení s žánry a využití kontrastních prvků
Májovci:
- Jan Neruda – Hřbitovní kvítí, Povídky Malostranské
- Vítězslav Hálek – Večerní písně
- Karolína Světlá – Hubička, Frantina
- Jakub Arbes – Štrajchpudlíci
Ruchovci:
- Svatopluk Čech – Výlety pana Broučka
- Eliška Krásnohorská – Z máje žití
- Josef V. Sládek – Jiskry na moři
Lumírovci:
- Jaroslav Vrchlický – Dojmy a rozmary, Noc na Karlštejně
- Julius Zeyer – Vyšehrad, Radůz a Mahulena
Realismus v české próze a dramatu 80.-90.let 19. stol.
- Alois Jirásek – Staré pověsti české
- Karel V. Rais – Výminkáři
- Ladislav Stroupežnický – Naši furianti
- Mrštíkové – Maryša
LITERÁRNÍ MODERNA (konec 19. stol – začátek 20. stol.):
Impresionismus:
posílení lyričnosti a hudebnosti verše, intimní a přírodní poezie, náznaky, popisování emocí a nálad
Dekadence (úpadek):
pocity marnosti, nudy, prázdnoty, zklamání a beznaděje jednotlivce
Symbolismus:
rozvoj básnické obraznosti a důraz na hudebnost, což vedlo k nesrozumitelnosti a nepochopitelnosti jejich náznaků, básník se snaží hlavně zapůsobit na úkor pochopení
Francie:
- Paul Verlaine – Moudrost (prokletý básník, symbolista)
- Charles Baudelaire – Květy zla (prokletý básník, symbolista)
- Arthur Rimbaud – Iluminace (prokletý básník, dekadent a symbolista)
Anglie:
- Oscar Wilde – Obraz Doriana Graye (dekadent)
Česko:
- Antonín Sova – Zlomená duše, Ivův román (symbolista, impresionista)
- Karel Hlaváček – Pozdě k ránu (symbolista, dekadent)
- Otakar Březina – Tajemné dálky, Ruce (symbolista)
Protispolečenští buřiči:
- Petr Bezruč – Slezské písně
- Viktor Dyk – Krysař
- K. Neumann – Rudé zpěvy
- Fráňa Šrámek – Života bído
- Gellner – Radosti života
- Karel Toman – Pohádky krve
LITERATURA 1. POL. 20. STOLETÍ
Vitalismus:
vyprovokovaný skončením války, oslavuje život s jeho základními krásami, smyslové opojení, citové prožití prosté existence
Expresionismus:
nejsilnější v Německu, soustředění na citové stavy, projevy lidské psychiky, které vyplývají z nejistoty člověka v chaotickém světě, díla plná zoufalství, bolesti
Dadaismus:
autoři žádali zrušení literárních konvencí, prosazovali návrat spontánnosti, která vedla k naivitě a jistému primitivismu, hlavními principy náhoda, rozbití tradic a norem, mystifikace
Surrealismus:
přepis podvědomí, což nutí čtenáře si představit stav spisovatele, básně se nerýmují, tvorba založena na podvědomí, snech – teoreticky podloženo učením S. Freuda, K. Biebla
Kubismus:
není rozhodující význam ani melodičnost ale obraz, důraz byl kladen na dynamiku a fantasii, hlavní znak volná asociace představ
Ztracená generace:
spisovatelé zažili 1. světovou válku a ve svých dílech zobrazovali její skutečnost, vyjadřují pocity vojáků po návratu z války (duševně zmrzačeni a problém se zařazením do společnosti), stavění hrdinů do nebezpečných situací, kde prokazují svůj charakter
Existencialismus:
středem úvah je člověk jako individuum odloučený od společnosti a bez vazeb, existence brána jako úkol, autoři neměli jednotné názory, některé myšlenky si protiřečí, jiné vzájemně vylučují
inspirace dělníky, proletariátem, snaha vystihnout bídný život, chudobu, snaha poukázat na sociální nespravedlnosti a nalézat revoluční řešení, přesvědčení, že po revoluci bude lépe
Poetismus:
inspirován dadaismem, volnou asociací, chápán jako hravý životní styl, opojený světem, novým viděním, chutí tvořit nový svět, časté motivy – exotika, cestování, lidové zábavy, cirkus, hudba, snaha prolnout život s uměním, rozvoj koláže
Autoři:
Francie:
- Guillaume Apollinaire – Alkoholy, Kaligramy (kubista)
Anglie:
- James Joyce – Odysseus (surrealista)
Německo:
- M. Remarque – Na západní frontě klid (ztracená generace)
Pražská německá lit.:
- Franz Kafka – Proměna, Proces (existencialista)
USA:
- Ernest Hemingway – Stařec a moře (ztracená generace)
Česko 20. stol.:
- Jiří Wolker – Host do domu (proletář)
- Jaroslav Seifert – Maminka (poetista)
- Vítězslav Nezval – Pantomima (surrealismus)
- František Halas – Sépie, Torzo naděje (poetista, dadaista)
- František Hrubín – Cikády
Česko 1. pol. 20. stol.:
- Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
- Karel Čapek – R. U. R.
- Karel Poláček – Muži v ofsajdu
- Eduard Bass – Cirkus Humberto
- Vladislav Vančura – Rozmarné léto
- Ivan Olbracht – Anna proletářka
LITERATURA 2. POL. 20. STOLETÍ
Znaky:
odraz války, angažovaná próza, vědeckofantastická literatura
Autoři:
- Jurij Bondarev – Hořící sníh
- Albert Camus – Cizinec (existencialismus)
- Alberto Moravia – Horalka
- Michail Bulgakov – Mistr a Markétka
- George Orwell – Farma zvířat
- Umberto Eco – Jméno růže
Česko:
- Josef Kainar – Moje blues
- Jan Zahradníček – Svatý Václav
- Václav Hrabě – Stop-time, Margot
- Jan Drda – Němá barikáda
- Arnošt Lustig – Noc a naděje
- Ladislav Fuks – Spalovač mrtvol
- Jan Otčenášek – Kulhavý Orpheus (Romeo, Julie a tma)
- Bohumil Hrabal – Ostře sledované vlaky
- Ota Pavel – Smrt krásných srnců