Jméno: Současná česká literární tvorba
Zařazení: Literatura, Literární období
Přidal(a): Nikola V.
Společensko-historické pozadí:
- 17. 11. 1989 – zásah SNB proti studentů vyvolává celonárodní odpor → urychluje pád režimu
- prosinec – ustavena vláda ,,národního porozumění“ – zasedají představitelé Občanského fóra a Verejnosť proti násiliu – prezidentem zvolen Václav Havel
- v prvních svobodných volbách – vítězí koalice OF a VPN – později se rozpadá
- obnovují se zaniklé politické strany
- národnostní rozpory vedou k rozpadu ČSFR
- zahájena demokratizace společnosti, přechod k tržnímu hospodářství, decentralizace, zrušena SB, otevření hranic, vstup do EU (2004) a NATO (1999)
Literatura:
- 1989 → velké politické změny s dosahem do literatury – do knihoven zařazena díla zakázaných autorů, návrat některých exilových autorů, vydávána díla světových a samizdatových autorů, zmizela exilová nakladatelství (zanikla úplně nebo se přesunula do ČR), reakce české literatury na světovou
- rozpad Svazu československých spisovatelů, vznikla Obec spisovatelů, PEN klub (předsedou Jiří Mucha), vznik organizací, které sdružovaly autory stejných žánrů
- končí rozdělení literatury na 3 větve → liberalizace a decentralizace literatury
- po roce 1989 → vznik 2000 soukromých nakladatelství – zaplavení knižního trhu, snížení jednotlivých nákladů knih → větší pestrost
- literatura přestává mít schopnost radit, nabízet identifikaci a rozřešení, ztráta povědomí o hodnotových měřítcích
- mění se pozice literáta – ztrácí status ,,svědomí národa“
- od 90. let jiné produkce (časopisy s kultem celebrit, filmové a televizní produkce)
- od 2. pol. 90 let klesá zájem o literaturu – čelí konkurenci filmu, internetu a televize
- nové žánry: romantická literatura, fantasy, komerční literatura (reaguje na masovou poptávku trhu) – prolínají se žánry, menší vyhraněnost
- po roce 1989 – vznikají literární soutěže – Slam poetry (iniciátorem Martin Reiner), Magnesia Litera
Autoři pokračující v publikaci:
- Bohumil Hrabal
- Krásná Poldi
- Večerníčky pro Cassia
- Aurora na mělčině
- Ludvík Vaculík
- Jak se dělá chlapec
- Vladimír Páral
- Kniha rozkoší, smíchu a radosti
- Arnošt Lustig
- Colette: Dívka z Antverp
- Ivan Klíma
- Čekání na tmu, čekání na světlo
- Josef Škvorecký
- Věk nylonu
První větší tendence – vzrůst zájmu o žánr: autobiografické psaní = autentická literatura – deník, memoáry, fiktivní deník, dopisy
- publikace memoárů zakázaných autorů (Jiří Kolář, Jan Hanč, Jan Zábrana, Václav Černý)
- Ivan Slavík – Hory roků
- Václav Vokolek – Krajiny vzpomínek
- Madla Vaculíková – Drahý pane Kolář (epistolární literatura = dopisová)
- Igor Chaun – Deník aneb Smrt režiséra (bezprostřednost, otevřenost)
- Michal Viewegh – Báječný rok
Imaginativní proud prózy, magický realismus, postmoderna
- postmoderna – těžké definovat, sám směr se definicím vyhýbá; mísí postupy a prvky různých žánrů, nahlíží na realitu z více úhlů – propaguje myšlenku více pravdivých skutečností, zakládá si na destrukci dosavadních literárních směrů
- palimpsestové psaní – tvorba textu na základě jiného textu, na něj však v novém textu není odkaz, typický pro postmodernu; Urban (Poslední tečka za rukopisy) a Viewegh (Nápady laskavého čtenáře)
- tematika velkoměsta – Brno (Avion)
- Medvědí román (Urmedvěd) – experimentální text
- prolínání časových rovin – odbočky, skutečnosti a fikce, záměny postav, popisuje samotný vznik díla
- osobní identita, paměť, ve vzpomínkách se vrací do doby svého mládí a dětství, motivy snu a erotické motivy
- politický až moralizující podtext, hledání identity v totalitní společnosti (Uprostřed noci zpěv, Lehni, bestie)
- Má lásko, postmoderno – povídkový soubor, věnováno Jorgemu Luisi Borgesovi, množství odkazů na světovou literaturu, personifikuje postmodernu a oslovuje ji
- Siamský příběh – příběh setkání člověka s božskou krásou (hrdina vypráví svůj příběh o lásce – jako dvanáctiletý se zamiloval do starší ženy)
- představitel magického realismu, autor také filozofických děl
- mnoho symbolů (kniha symbolizující utíkající život, mizí jí text, aj.), vytváří vlastní svět – mísí skutečné a neskutečné, záliba ve fantasknosti
- Druhé město – první kniha s uceleným příběhem – děj se odehrává v zasněžené zimní zahradě v Praze; hledání druhého světa ukrývajícího se za obyčejnou realitou
- Vražda v hotelu Internacional – debut, básnická sbírka
- Cesta na jih, Prázdné ulice (detektivní román)
- zvířecí motivy – Návrat starého varana, Tyrkysový orel
Daniela Hodrová
- výrazná evokace tajuplné Prahy, fuksovská atmosféra, psychologické vykreslování postav, složitá metaforičnost → nesnadno čitelná
- Trýznivé město – román – inspirace magickou Prahou, stírá hranice mezi snem a skutečností, světem živých a mrtvých
- Perunův den
- 2016 – Magnesia litera za Točité věty
Vladimír Macura
- imaginativní postmoderna prolínající se historickou tématikou
- redaktor v nakladatelství Mladá fronta a v Argu
- romány, divadelní hry, povídky
- tématy fanatismus, tajemství, krutost, nadpřirozeno, kletby
- syntéza kriminálního, historického románu, thrilleru, hororu
- drama – Trochu lásky, Nože a růže
- Poslední tečka za rukopisy – humor, ,,dokazuje“ pravost rukopisů
- Hastrman – podtitul Zelený román; tématem ekologické poselství, dvě dějové roviny (minulost a současnost), Hastrman se ve snaze ochránit plundrovanou přírodu uchyluje k ekoterorismu
- Stín katedrály, Sedmikostelí, Santiniho jazyk – gotické a barokní chrámy
- pobývala v Mongolsku a USA, přispívá do časopisu Respekt
- Paměť mojí babičce – vyprávění žen 3 generací o tom, co zažily – cena Magnesia litera (kategorie Objev roku)
- Cirkus Les Mémorie – z USA
- Přes matný sklo
- Umělohmotný třípokoj – zpověď stárnoucí prostitutky, cena Jiřího Ortena
- Stanice Tajga – cena Josefa Škvoreckého
- Krakov 1976-2001 – vydáno na jaře 2010
Jáchym Topol
- syn Josefa Topola
- zpěvák a textař skupiny Psí vojáci a Národní třída, představitel třetí vlny českého undergroundu
- šéfredaktor časopisu Revolver Revue (dříve samizdatové), členem redakce týdeníku Respekt
- využívá – hovorový jazyk, zaznamenává banální události, hrdiny postavy z okraje společnosti (narkomani), prostředí velkoměsta
- poezie: Miluju tě k zbláznění, V úterý bude válka
- Sestra – rozsáhlý román, prolínání světa a reality, ve formě mýtu/báje
- Anděl – novela, smíchovská balada o feťákovi a jeho přítelkyni, střet světů, kde platí různé morální hodnoty
- Kloktat dehet – alternativní historie ČSR konce 60. let
Mužská a ženská literatura
A) mužská
- tendence k autentičnosti – autobiografie (všednost – historky)
- témata – reklama, peníze, vztah k ženě, alkohol, drogy, genius loci (specifická atmosféra určité oblasti, duch určitého místa)
- povídkové soubory a tzv. drolící se román (román v povídkách, či více vypravěčů)
- Emil Hakl – Konec světa; Intimní schránka Sabriny Black; O rodičích a dětech; O létajících objektech
- Jaroslav Rudiš
- autor písňových textů, hraje v kapele U-Bahn a Bombers
- každý měsíc pořádá v Divadle Archa literární kabaret EKG (s básníkem Igorem Malijevským)
- Nebe pod Berlínem
- Alois Nebel – trilogie komiksů -> s kreslířem Jaromírem Švejdíkem, o německo-českém výpravčím vlaků v malé vesnici v Sudetech
- Grandhotel – román
- Potichu – román
- Léto v Laponsku – hra
- Petr Hrbáč – Kosti, maso, tekutiny
- Jan Balabán
- výjimečné, originální dílo
- úsporný výraz – v ději i jazyku
- osudy nenápadných postav z okraje společnosti (Možná že odcházíme – krátké prózy)
- povídky a romány, literatura všedního dne – problémy Ostravy, neidealizovaná, ztráta iluzí
- Kudy šel anděl, Jsme tady
- Jan Křesadlo
- mimo veškeré proudy
- vlastním jménem Václav Jan Karel Pinkava
- Michal Viewegh
- čtenářsky oblíbený
- svižný dialog, humor, ironie, nadsázka, grotesknost
- prvotina – novela Názory na vraždu
- první úspěšnější dílo – román Báječná léta pod psa – děj v době normalizace, hlavní hrdina Kvido prožívá své dětství a dospívání, autobiografické rysy, paradox v názvu (nahlíží na dobu normalizace ze dvou stran – nesvoboda a útlak x léta mládí)
- Výchova dívek v Čechách, Účastníci zájezdu, Vybíjená
B) ženská
- feministická linka (Eva Hauserová, Alexandra Berková, Zuzana Brabcová – Rok perel, Bára Nesvadbová – Bestiář)
- Alexandra Berková
- umírá roku 2008
- mezilidské a partnerské vztahy → tragický obsah, groteskní nadhled, ironie
- postmoderní autorka, intertextualita, střídá vypravěčské pohledy → nabourávání živých vypravěčských postupů → prolínání představ a skutečností
- Knížka s červeným obalem – soubor povídek – osud č. žen od narození do smrti
- novely – Magorie, Tajemná láska
- Tereza Boučková
- nejmladší ze tří dětí spisovatele Pavla Kohouta
- po maturitě podepsala Chartu 77, vzdělávala se soukromě
- angažuje se v ochraně životního prostředí
- méně feministické dílo
- 3 prózy: Žena z okolí Týru, Krok, sun krok, Indiánský běh (povídka, traumata dcery vyrůstající v rodině bez otce – opustil ji záletný otec – disident Pavel Kohout)
- Romeo na kolečkách – drama
- Irena Dousková
- úsporné vyjádření se smyslem pro situační zkratku, ironie, komika, pointy
- částečně autobiografická linka, zájem o judaismus
- tématika rozpadu rodiny (Hrdý Budžes)
- Někdo s nožem – feministické téma
- Oněgin byl Rusák – zdramatizováno v Divadle v Dlouhé
- poslední román Medvědí tanec – poslední dny Jaroslava Haška
- Kateřina Tučková
- témata svých románů pečlivě studuje
- Vyhnání Gerty Schnirch – zpracovala osud německé dívky vyhnané v květnu 1945 ze svého domova v tzv. „Brněnském pochodu smrti“
- Žítkovské bohyně – příběh výjimečného rodu léčitelek z oblasti Bílých Karpat, tzv. bohyň, někdy také nazývaných čarodějnic – přežil čarodějnické procesy v 17. století, útlak církví a soudy během 19. století i dobu protektorátní totality, ale nakonec byl zdevastován komunistickým režimem
- Květa Legátová
- vlastním jménem Věra Hofmanová, umírá roku 2012 v 93 letech
- autorka rozhlasových her (Posedlá, Pro každého nebe)
- oblast Kopanice -> vliv na její tvorbu
- Postavičky (57), Želary (2001)- knihy povídek
- Korda Dabrová (61) – román pro děti
- Jozova Hanule – novela
- Návraty do Želar (2005)
- Nic není tak prosté (2006)
- díla blížící se lidové tvorbě (Halina Pawlovská), populární milostné románky (Irena Obermannová, Barbara Nesvadbová, Simona Monyová)
Poezie
- vydávají se především díla zakázaných autorů – snižuje zájem o nová díla a autory – těžko se prosazují
- periodika věnující se začínajícím básníkům – Host, Obratník, Psí víno, Pandora
- po roce 2000 – nejvýraznějším vydavatelem české poezie nakladatelství Fra
Generace osamělých běžců
- do literatury vstupují v 70. a 80. letech – jejich dílo paralelně s normalizační poezií
- nejmladší generace pod vlivem existencionalismu, poezie hledání hodnot, (píší hlavně ženy)
- Markéta Procházková
- Lenka Chytilová
- Sylva Fisherová, Jiřina Salaquartová
- Lubor Kasal, Vít Slíva, Petr Hrbáč, Jiří Staněk, Roman Szpuk, Pavel Rajchman
Básnická generace 90. let
- důraz na práci s jazykem, stylizaci, výrazná obraznost
- Jaromír Filip Typit, Martin Langer, Karel Jan Čapek, Norbert Holub, Radek Malý
Spirituálně orientovaná poezie
- hlásí se k odkazu Bohuslava Reynka – po revoluci jeho dílo vydáno
- Petr Kolmačka, Martin Josef Stöhr, Josef Doležal
Poezie intenzity a ztížení
- vychází z křesťanského základu
- Petr Borkovec, Petr Fabian, Ewald Murrer
Oslovení realitou, inspirace každodenním životem
- Petr Motýl, Jaroslav Žila
- Petr Hruška
- navazuje na program skupiny 42 a skupiny Květňáci – poezie všedního dne
- civilnost, věcnost, strohost vyjadřování; kontrast všednosti a duchovního světa, volný verš
- Obývací nepokoje – prvotina, prostředí ostravských hospod a výčepů
- Vždycky se ty dveře zavíraly; Auta vjíždějí do lodí
- Měsíce – zkoumání možnosti zastavit čas, každá z básní se jmenuje Červenec
- Odstavce – básně v próze
Underground
- J. H. Krchovský
- vlastním jménem Jiří Hásek
- preciznost, dekadentní stylizace, zobrazování smrti, děsu, erotiky
- Procházka urnovým hájem; Noci, po nichž nepřichází ráno; Leda s labutí
- Vít Kremlička
- Viki Shock
- Luděk Marks