Jméno: Česká próza v letech 1958-1968
Zařazení: Literatura, Literární období
Přidal(a): Nikola V.
ROZŠTĚPENÍ TVORBY
- oficiální
- exilová
- samizdatová
1956 – sjezd KSSS
- Chruščovem odsouzen kult osobnosti -> uvolnění v SSSR (vydání Jednoho dne Ivana Děnisoviče) -> i u nás dochází k určitému uvolnění
Rozšiřuje se spektrum:
- ustupuje historická próza
- zůstává psychologická próza
- rozvíjí se společenská, sociální próza
Oblíbené – téma 2. světové války, holocaustu -> „2. vlna okupační prózy“
- paralela mezi nesvobodou v nacismu X komunismu
- hrdinové deformováni nacistickou ideologií X záměr – ukázat, jak lidský charakter deformuje totalita komunistická
Základní fakta
- před 1968 – odstupuje Antonín Novotný, později Ludvík Svoboda, Dubček se dostává do čela, sjezd československých spisovatelů – otevřená kritika totality
- kultura se otevírá podnětům ze západu, překlady např. beatníků, italského neorealismu
- točí se filmy – příběhy, které jsou reflexí na 50. léta
- 8/1968 – o to hlubší propad za doby normalizace
- Arnošt Lustig, Ladislav Fuks, Milan Kundera, Pavel Kohout, Bohumil Hrabal, Josef Škvorecký
SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ
- 1960 – KSČ rozhodla, že v Československu bylo dosaženo socialismu, a stvrdila to novou ústavou
- skutečný stav společnosti měl však k socialismu daleko
- po počátečních úspěších se ukázalo, že centrálně řízené hospodářství není efektivní – na přelomu 50. a 60. let se projevily příznaky ekonomického úpadku
- část komunistického vedení proto prosadila zahájení ekonomických reforem
- liberalizace hospodářství se však začala promítat i do politické roviny a léta umlčované veřejné mínění žádalo rozsáhlejší demokratizaci režimu
- tomu vyšlo vstříc počátkem roku 1968 nové vedení strany a státu – Alexander Dubček, Oldřich Černík a Ota Šik
- uvolnění politických poměrů – tzv. „tání“ – se projevilo v politické reformě směřující k „socialismu s lidskou tváří“
- tu se znepokojením sledoval zbytek východního bloku a varoval reformátory, že zachází příliš daleko
- konzervativní část KSČ – Vasil Biľak, Alois Indra, Drahomír Kolder a další – požádala „zvacím dopisem“ sovětské vedení o pomoc při potlačení reforem
- v srpnu 1968 byla ČSSR obsazena vojsky pěti států Varšavské smlouvy
- projevy odporu byly násilně potlačeny a moc převzali konzervativní komunisté
- pokus o obrodu režimu skončil nezdarem
- zásadní roli při prosazování demokracie režimu sehráli také umělci požadující tvůrčí svobodu
- pomáhali znovu probudit společenské hnutí, šířili názory, které byly v rozporu s oficiální ideologií
- otevřená kritika režimu zazněla na IV. sjezdu Svazu československých spisovatelů v roce 1967
- po pokračování reforem volala výzva Ludvíka Vaculíka Dva tisíce slov
LITERATURA
- oslabení komunistické vlády – způsobeno zejména vlnou kritiky stalinismu v 50. letech i pozdější ekonomickou krizí
- uvolnění kontroly nad vydávanými pracemi a rozšíření publikačních možností i dříve zakázaných autorů (Vladimíra Holana, Egona Hostovského, Jana Zahradníčka) či členů pražské surrealistické skupiny kolem Vratislava Effenbergera
- scelování povolené a zakázané literatury
- česká kultura začala pozvolna navazovat kontakty se zahraničím
- vliv západní kultury, rockové hudby, písní Rolling Stones a Beatles, hnutí hippies, propagujícího volnou lásku a celosvětový mír
- překlady dosud nevydávaných zahraničních autorů (např. poezie amerických beatniků či absurdních dramat Samuela Becketta)
- rozšíření publikačních možností – literární časopisy; nadále vycházely Literární noviny, Světová literatura a brněnský Host do domu, nově vznikl časopis Tvář (jehož šéfredaktorem byl Jan Lopatka), Sešity pro mladou literaturu, revue Divadlo nebo časopis Dialog (redigoval básník Emil Juliš)
- liberálnější situace se projevila i na sjezdu Svazu československých spisovatelů na konci června 1967, kde proti poúnorové politice vystoupil zejména Ludvík Vaculík, který o rok později v rámci pražského jara v tisku vydal manifest Dva tisíce slov
———–
- tato aktivita byla však potlačena srpnovou invazí vojsk Varšavské smlouvy
- 1969 – zrušení mnoha literárních časopisů, zastavení činnosti nově vzniklého svazu spisovatelů, jehož předsedou byl Jaroslav Seifert, a znovuzavedení cenzury, která literaturu opět rozdělila na oficiální a zakázanou
- po období rozkvětu přišlo 20 let tvůrčí nesvobody – doba normalizace
———–
- 1958-1968 reagovali spisovatelé na schematismus a společenskou angažovanost literatury 40. a 50. let hledáním nových způsobů vyjádření svých názorů a pocitů
- básníci, prozaici i dramatici se často pouštěli do formálních a jazykových experimentů, mnozí byli ovlivněni existencialismem
- v českých podmínkách se uplatil i nový román, absurdní drama a experimentální poezie
- americké a později i ruské protestsongy inspirovaly tvorbu písničkářů
- slovenští autoři – meditativní lyrika (Ladislav Novomeský), politická próza (Ladislav Mňačko), absurdní drama (Peter Karvaš)
LADISLAV FUKS
- 1923 (Praha) – 1994 (Praha)
- prozaik, autor románů, novel a povídek
DÍLO
- do literatury vstoupil v 60. letech psychologickými prózami s válečnou a židovskou tematikou, za normalizace však své práce částečně přizpůsobil dobovým požadavkům na literární dílo
- ke svému původnímu zájmu o vnitřní stavy jedince se vrátil až v letech
- prozaická tvorba – převážně autobiografické rysy
- zachycuje především své zážitky z doby okupace a komplikovaný vztah k otci
- hlavním tématem většiny románům, novel a povídkových souborů je konflikt člověka se zlem (válkou, zrůdnou ideologií, touhou po pomstě)
- mnohé situace i chování postav však často vyznívají absurdně a groteskně
- typická temná a tajemná atmosféra hororu, vzájemné prostupování snu a skutečnosti, motivy smrti
- básnické prostředky, zejména metafory a symboly, časté opakování motivů
- V době okupace; převážně židovští hrdinové jsou konfrontováni s hrůzami válečných událostí a jejich hlavní snahou je přežít
- román Pan Theodor Mundstock
- povídky Mí černovlasí bratři
- román Variace pro temnou strunu
- novela Spalovač mrtvol – zpracoval téma proměny charakteru člověka ovlivněného nacistickou ideologií
- počátek 70. let -> obhajoba nových tvůrčích postupů – spojil prvky detektivky a sci-fi (Myši Natálie Mooshabrové)
- román s detektivní zápletkou Příběh kriminálního rady – o vztahu otce a syna
- polovina 70. let – pod tlakem normalizační kulturní politiky psal společensky angažované prózy
- Návrat z žitného pole – zaměřeno proti emigraci
- Křišťálový pantoflíček – román o dětství Julia Fučíka
- 80. léta – Obraz Marina Blaskowitze – román, návrat k závažnějšímu tématu viny a trestu
- Vévodkyně a kuchařka – poslední román, alegorickým obrazem konce 19. století i úpadku aristokracie
- historický, psychologický román
- témata 2. světové války, holocaustu
- dílo – „travestie“ – žánr humoristické literatury, která zpracovává vážné nebo vznešené téma zlehčujícím až karikujícím stylem
- mistr masky, jinotajů; byl homosexuál – musel to skrývat (dobové přísné postoje)
- nebyl Žid X píše o holocaustu – problém utlačované menšiny (byl homosexuál), navíc tato díla procházela cenzurou, „jak se cítí člověk vyloučen z většinové společnosti kvůli odlišnému postoji, názoru“,
- jedinec X totalita
- měl spolužáky, kteří mizeli do KT, ghett -> věnoval se tématu už v prvních povídkách (Mí černovlasí bratři)
- Pan Theodor Mundstock
- 1963, román
- v době protektorátu
- zachycuje poslední měsíce života starého mládence Theodora Mundstocka, Žida, který pasivně čeká a předvolání do transportu
- Hrdina se poddává strachu z budoucnosti a často o svých pocitech rozmlouvá s vlastní já, „stínem“, kterému říká Mon. Mon však mizí ve chvíli, kdy Mundstock vezme realitu na vědomí a rozhodne se aktivně připravit na situace, s nimiž by se mohl při transportu nebo v koncentračním táboře setkat. Tato příprava mu má pomoci přežít. Své metody učí i chlapce Šimona, o kterého se stará poté, co byla jeho rodina deportována. Mundstock ale paradoxně umírá těsně před odjezdem transportu, když je při provádění nacvičeného manévru sražen německým autem.
- zachytil vnitřní proměnu člověka drceného válečnými událostmi i absurditu snahy připravit se na „budoucnost“
- příběh je vyprávěn er-formou, jeho kompozici narušuje prolínání snů a skutečnosti (Mundstockovy představy o transportu a táboře, rozmluvy s Monem)
- Theodor Mundstock – starý osamělý Žid, psychicky narušený válkou, čekáním na předvolání do KT
- Mon – fiktivní postava, jeho stín, sarkastický, útočný, realistický
-
- symbolické – odkazy k dílům/postavám z minulosti – ostatních děl tématu holocaustu
- vagony – není co jíst, dýchat -> trénuje, jak dlouho vydrží se zadrženým dechem
- vlak nedojede až do KT -> trénuje, jak si ulehčit, když ponese zavazadla
- v KT se spí na dřevěných pryčnách -> trénuje spánek na žehlícím prkně, každý má vyměřené své malé místo
- symbolické – odkazy k dílům/postavám z minulosti – ostatních děl tématu holocaustu
-
- odkaz na Život s hvězdou (J. Weil) – příprava na transport, nejdříve pasivita, hlavní hrdina také s někým mluví – Růžena (Život s hvězdou) X Mon (T. M.)
- Spalovač mrtvol
- 1967, hororová novela
- téma vnitřní destrukce člověka pod vlivem nacistické ideologie, proměnu „pouhého“ podivína ve zcela psychopatickou osobnost
- hororovou atmosféru navozuje zejména prostředí krematoria i opakující se motivy smrti, pohřbů a spalovacích pecí
- er-forma, dlouhé monology hlavní postavy
- má pocit, že všechny osvobodil, zachránil – i Židy, kteří kvůli jeho němu skončili v KT (i jeho přátelé)
- zpopelnění = „očištění lidstva od zlého nánosu“
- paralela k totalitě obecně, tomu, co se u nás dělo v 50. letech
- K. – sám sebe vykresluje jako zásadového, milujícího, romantického
X
-
- je chladnokrevný vrah
- kontrast nebezpečných ideologií lidí, kteří se prezentují jako úžasní, ale ve své zvrácenosti páchají zločiny proti lidskosti (např. Goebbels, Göring), zaslepení nacisté – neuvědomují si, že páchají zločiny proti lidskosti
- Vévodkyně a kuchařka
- 1983, román
- zpracoval poznatky, které získal během svého pobytu v Rakousku
- děj se odehrává v období secese (v letech 1897-1898) převážně ve Vídni
- Hlavní hrdinkou je vévodkyně Sofie, která chce zřídit hotel, který by byl zároveň muzeem konce 19. století. Celý román tvoří podrobné vyprávění o realizaci jejího záměru, shromažďování nejrůznějších exponátů, které mají být nejen svědectvím o době na přelomu 19. a 20. století, ale i pomíjivosti a dočasnosti všeho pozemského a výzvou k hledání smyslu života.
- zachytil atmosféru konce století (mimo jiné i detailním popisem jídelníčku šlechty), příčiny úpadku aristokracie (zejména využívání práce druhých) a charaktery množství postav z řad šlechty, středního stavu i služebnictva
- opakují se motivy muzea, zrcadel, upírů, smrti
- složité slovní obraty, často s německými a francouzskými výrazy, připomínají ornamentálnost secese
- Variace pro temnou strunu
- román
- téma odcizení a osamělosti
- na počátku nacistické okupace
- Zachycuje příběh studenta gymnázia Michala, syna policejního úředníka, který však v chladném rodinném prostředí trpí pocity samoty a úzkosti. Před nimi, ale i před děsivými válečnými událostmi uniká do svých fantazijních světů.
- ich-forma, sledem převážně volně spjatých epizod
- často splývá realita s Michalovými představami
- ironie, prvky absurdity
- Myši Natálie Mooshabrové
- román
- dějově komplikovaný
- příběh se odehrává v temné atmosféře blíže neurčené totalitní a policií střežené země, v niž technický pokrok (existence podzemní dráhy, lety na Měsíc) kontrastuje s chudobou obyvatel
- Kniha líčí poslední týdny života osamělé vdovy Mooshabrové, která si přivydělává opatrováním hrobů a vypomáhá v nadaci Péče o dítě dohlížením na delikventní děti. Její vlastní děti ji však okrádají a vydírají. V závěru románu vychází najevo, že hrdinka je ve skutečnosti kněžnou Augustou, která se ukryla před diktátorským předsedou vlády Rappelschlundem, jenž se jí chtěl zbavit. V okamžiku odhalení kněžna umírá na otravu myším jedem.
- tajuplný příběh s prvky sci-fi i detektivky
- často se opakují stejné situace (návštěvy dětí) i motivy myšího jedu či podobizen kněžny Augusty
- Příběh kriminálního rady
- psychologický román s detektivní zápletkou
- reflektuje vztah se svým otcem
- v době normalizace
JOSEF ŠKVORECKÝ
- 1924 (Náchod) – 2012 (Toronto)
- český spisovatel
- zkušenosti s 2. sv. v.
- zakladatel exilového nakladatelství ´68 Publishers – společně se Zdenou Salivarovou (manželkou) -> díla exilových autorů + těch, co u nás byla zakázána
DÍLO
- téma české společnosti po 2. sv. v.
- zobrazení reality světa jeho současníků
- okrajově tematika holocaustu (Sedmiramenný svícen)
- jeho „alter ego“ (druhé já, promítá své zkušenosti a záliby do této postavy) – Danny Smiřický (Smiřický – rod v Náchodě)
- Zbabělci – student
- Tankový prapor – voják
- Mirákl – čihošťský zázrak
- Příběh inženýra lidských duší – emigrant v Torontu
- 2 roviny: univerzitní profesor X vzpomínky na dobu, kdy byl kluk, dětství ve válce
- „pojivo mezi jeho díly“
- autor rozsáhlého a tematicky velmi různorodého díla
- vynikl především romány a povídkami, v nichž originálně zachytil životní pocity a osudy své generace, citlivě prožívající bouřlivé politické a společenské události 20. století
- významná je jeho překladatelská, esejistická a vydavatelská činnost
- do literatury vstoupil básněmi a překlady poezie, renomé si však získal především jako prozaik
- román Zbabělci – vylíčil konec války v rodném městečku očima dospívajícího mladíka Dannyho Smiřického
- tato výrazně autobiografická postava (Danny Smiřický) se pak objevuje i i v dalších románech a povídkách – např. v Konci nylonového věku, Tankovém praporu, Prima sezóně, Miráklu, Příběhu inženýra lidských duší
- v Dannyho životě se odráží tragédie i absurdity 20. století nejen v Československu – zažije německou okupaci, osvobození, stalinismus, vojenskou službu, léta politického uvolnění, emigraci, obtíže v novém prostředí
- těmito událostmi se Škvorecký zabývá i v dalších románech:
- próza Lvíče – zkombinoval detektivní zápletku s motivem viny a trestu
- komorní příběh tří postav s názvem Legenda Emöke – konfrontuje přízemnost s nadosobními ideály
- v Kanadě psal i historické romány:
- Scherzo Capriccioso – pojednal o hudebním skladateli Antonínu Dvořákovi
- Nevěsta z Texasu – vylíčil život českých přistěhovalců v USA v 19. století
- detektivní žánr: Smutek poručíka Borůvky
- zejména v 60. letech vytvořil řadu filmových scénářů (např. Farářův konec), mnoho jeho próz bylo zfilmováno
- vynikl také jako překladatel z angličtiny a autor řady esejů věnovaných angloamerické i české literatuře
- prolínání spisovných a hovorových prvků (slangu, nářečí, mísení češtiny a angličtiny) – především v dialozích
- -> obohatil výrazové možnosti české prózy
- Zbabělci
- 1958, román
- s ironickým odstupem líčí poslední týden války v Kostelci (neboli v autorově rodném Náchodě) očima dospívajícího mladíka Dannyho Smiřického (autorova alter ega) – ten se zajímá hlavně o jazz a o to, jak zapůsobit na svou lásku Irenu, a k „vysokým hodnotám“, jako je náboženství, vlastenectví či komunismus, nemá úctu
- nastavuje satirické zrcadlo české společnosti, rychle převlékající kabáty, a nabourává stereotyp černobílého líčení války a osvobození v české literatuře, který je patrný např. v Drdově Němé barikádě
- zároveň ironizuje postavu samostatného Dannyho (vstoupí do armády, pak chce dezertovat, zneškodní tank, odmítá pocty, …)
- s cenzurními úpravami vydán 1964
- postoj českých lidí v protektorátu
- autobiografické prvky (Kostelec -> Náchod)
- ich-forma (Danny Smiřický)
- Mirákl
- Toronto 1972, Brno 1991; román
- s kritickým odstupem líčí vývoj české společnosti v letech 1948-1968
- Děj vychází ze skutečné události, tzv. číhošťského zázraku, kdy se v kostele o Vánocích roku 1949 během kázán pátera Toufara několikrát pohnul kříž nad svatostánkem. Šlo pravděpodobně o provokaci Státní bezpečnosti, která Toufara při výsleších ubila k smrti. Hlavní hrdina Danny Smiřický se po 20 letech pokouší tuto záhadnou událost objasnit, klade si přitom trýznivou otázku po možnostech poznání a odhalení pravdy. Druhou dějovou linii tvoří popis „politického zázraku“, jímž má být pražské jaro 1968. Snahu o „socialismus s lidskou tváří“ autor hodnotí s neskrývanou ironií.
- vypravěč se zabývá mimo jiné nebezpečím zneužití víry (náboženské i politické) a vyjadřuje skepsi vůči „vyšším ideálům“
- Příběh inženýra lidských duší
- Toronto 1977, Brno 1992; román
- Také v tomto románu vystupuje Danny Smiřický, tentokrát jako emigrant a profesor anglické literatury na univerzitě v kanadském Torontu. Jednu dějovou linii tvoří Dannyho vzpomínky na mládí v Kostelci, druhou pak jeho zážitky z univerzitního prostředí v Kanadě, kde je konfrontován se svobodomyslnými a zároveň naivními studenty, kteří neprošli zkušeností života v totalitním státě.
- plasticky vykreslil rozdíly i shody v životech lidí ve střední Evropě a Americe
- výrazné stylistické oživení textu tvoří dopisy, které Dannymu posílají přátelé z Československa
- Tankový prapor
- satirický román
- ironicky zobrazil poměry v Československé lidové armádě na počátku let 20. století
- Vypravěčem je Danny Smiřický, který prožívá nesmyslnost a absurditu vojenského režimu i dusnou atmosféru stalinismu.
- tematicky blízký Haškovým Osudům dobrého vojáka Švejka či Švandrlíkovým Černým baronům
- Legenda Emöke
- novela
- děj se odehrává na rekreaci ve venkovské zotavovně
- Kromě vypravěče, pražského redaktora znechuceného životem, v něm vystupuje mladá Maďarka Emöke, poznamenaná manželstvím se surovým mužem. Jejich rodící se lásku zničí pomluvou sobecký učitel, za což se mu v závěru redaktor pomstí tak, že ho zesměšní před ostatními rekreanty.
- dějové napětí je založeno na protikladu tří přístupů k životu i na neschopnosti vypravěče změnit svůj způsob života
- Prima sezóna
- kniha povídek
- autor s laskavým nadhledem líčí Dannyho neúspěšné pokusy o důvěrné kontakty s dívkami během prázdnin za druhé světové války
ARNOŠT LUSTIG
- 1926 (Praha) – 2011 (Praha)
- narodil se v židovské rodině, přežil KT Osvětim a Buchenwald, utekl z transportu smrti (1945)
- prozaik, publicista, scenárista a autor rozhlasových her
- 1968 emigroval, jeho práce vycházely jen v zahraničí, u nás mohl publikovat po r. 1989
DÍLO
- světová válka, holocaust
- hlavní, nejsilnější hrdinové – staří lidé, děti, ženy – křehké osoby X ohromná morální síla, odpůrce porazí ha cenu ztráty života
- začal literárně tvořit na konci 50. let, zájmem o okupační a židovskou problematiku se zařadil k autorům tzv. druhé vlny válečné prózy
- výrazné autobiografické rysy
- ovlivněno jeho zkušenostmi z války
- povídkové soubory a novely s tématy holocaustu, života v ghettu a v KT
- hlavními hrdiny jeho próz jsou především Židé – děti, dospívající, starci, velmi často ženy, tedy obyčejní, bezbranní lidé, kteří se však ocitají v neustálém ohrožení života
- vypráví v er-formě, důraz klade na psychologickou analýzu hrdinů, jejich zevnějšek i prostředí popisuje věcně
- postavy děj často komentují v rozsáhlých vnitřních monolozích
- autor své nejznámější texty často rozšiřoval a znovu vydával
- tragický úděl Židů zachytil již ve svých prvních povídkových knihách z konce 50. let
- Noc a naděje, Démanty noci a Ulice ztracených bratří
- soustředil se přitom na osudy dětí a starých lidí
- hlavními postavami jeho dalších próz jsou mladé ženy
- novela Dita Saxová – hrdinka se po válce nedokáže vyrovnat se svými zážitky z KT
- novela Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou – téma zoufalé vzpoury židovské dívky proti lidskému ponižování
- povídky s okupační tematickou – Hořká vůle mandlí
- zážitky z izraelsko-arabské války zpracoval v románu Miláček (vyšel až v Torontu)
- deníková próza Nemilovaná. Z deníku sedmnáctileté Perly Sch. – o dívce nucené život se v KT prostitucí
- polistopadové prózy – ženy hlavními hrdinkami – román Krásné zelené oči
- po r. 2000 – autorovy Eseje, vzpomínková kniha Zpověď, rozhovory O ženách
- Dita Saxová
-
- 1962, novela
- Hlavní hrdinkou je 18letá Židovka Dita, která jako jediná ze své rodiny přežila KT. Dita žije v pražském internátu pro osiřelé židovské dívky a očekává, že přijdou léta klidného života. Není však schopna zapomenout na prožité válečné hrůzy a ponížení a navázat hlubší milostný či přátelský vztah (realitu často rezignovaně komentuje slovy: „Život není to, co chceme, ale to, co máme.“). V závěru novely dívka odjíždí za prací do Švýcarska, kde ale vnitřně prázdná, vykořeněná a bez smyslu života spáchá sebevraždu.
- téma nemožnosti návratu Židů do normálního života po válce, ve které mnoho z nich přišlo o dětství i o domov, kam by se mohli vrátit; poválečná doba pro ně byla jen novou izolací, z níž hledali (často marně) únik
- vyprávění v er-formě, pronikají do něj hrdinčiny vzpomínky na válku, sny, úryvky písňových textů i dopisů
- autor text upravil, rozšířil zejména o sexuální motivy a znovu vydal v roce 2007
- Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
-
- 1964, novela
- volně inspirovaná skutečnou událostí z roku 1943
- tehdy nacisté v Itálii zatkli bohaté Židy s americkými pasy, za výkupné jim slíbili, že je vymění za vlastní prominenty ve spojeneckém zajetí a odvezou do Ameriky; poté, co Němci získali jejich majetek, je však v Osvětimi zavraždili
- Hlavní hrdinkou je krásná Židovka Kateřina, která se jediná, ve chvíli, kdy už ví, že všichni zemřou, vzmůže na odpor. Když má jít nahá do plynu a německý poručík si ji drze prohlíží, vytrhne mu zbraň a zastřelí ho. Všichni Židé jsou pak postříleni. Děj novely se odehrává ve vlaku, kde jsou zajatci drženi, a v táboře v Osvětimi.
- napětí je založeno na kontrastu mezi vnímáním situace zatčenými Židy, kteří nic netuší (nebo spíše nechtějí tušit) a do posledního okamžiku doufají, že přežijí, a vnímáním čtenáře, jenž z ironických poznámek velitele akce Brenského vytuší tragický závěr
- beznadějnost situace Židů zvýrazňuje motiv komínů spaloven a dusivého dýmu i postava rabína Dajema, který v táboře pracuje v sušárně vlasů a svými modlitbami a zpěvy naznačuje, co se s lidmi v Osvětimi ve skutečnosti děje
- spojení motivu Kateřininy krásy a statečnosti odkazuje ke starozákonnímu příběhu Judity a Holoferna
- Hořká vůně mandlí
-
- 1968, soubor 4 povídek
- zachycuje osudy Židů v době okupace nebo těsně po ní
- nejrozsáhlejší z nich je Dům vrácené ozvěny
- Do relativně poklidného života rodiny Emila Ludviga začínají pronikat zprávy o hrůzách, které nacisté páchají na Židech. Těm Ludvig odmítá věřit a stále doufá, že „nebude tak zle“. Nakonec celá jeho rodina končí v plynové komoře.
- povídka má autobiografické rysy, postava Emila je Lustigovou vzpomínkou na otce, který válku na rozdíl od své manželky a dětí nepřežil
- tento text rozšířil a samostatně vydal jako román (1994)
- próza Člověk ve velikosti poštovní známky
- zabývá se otázkou, zda si lze zachovat hrdost i v ohrožení života
- Starý učitel odmítne možnost záchrany a se svými svěřenci jde dobrovolně na smrt.
-
- kratší povídky Právo bez boha a Chvíle hned po ránu
- odehrávají se těsně po válce
- mimo jiné řeší otázku, zda se má minulé zlo oplácet zlem novým, byť plně ospravedlnitelným
- kratší povídky Právo bez boha a Chvíle hned po ránu
- Noc a naděje
-
- 1958, soubor 7 povídek
- odehrávají se v terezínském ghettu
- hrdiny jsou nejčastěji děti či dospívající (např. v povídkách Děti, Štěpán a Anna, Modravé plameny) nebo staří lidé (Růžová ulice, Naděje)
- k ústředním tématům patří především hledání naděje (např. v lásce či zoufalém činu) i ve chvíli bezprostředního ohrožení života
- autor všechny texty rozšířil a znovu vydal (1992)
- Nemilovaná. Z deníku sedmnáctileté Perly Sch.
-
- román
- má formu deníkových zápisků mladičké Židovky
- Hlavní hrdinka Perla Schlomovitchová je krutými podmínkami (nedostatkem jídla a neustálým ohrožením života) v terezínském ghettu donucena život se jako prostitutka. Do deníku si kromě údajů o výdělku zaznamenává i úvahy o životě, rozmluvy s dalšími obyvateli ghetta, sny i vzpomínky na rodiče a dětství. Před odjezdem do KT Perla chladnokrevně zabíjí svého zákazníka, německého důstojníka. Motiv hrdinčiny zoufalé vzpoury připomíná čin Kateřiny Horovitzové.
- vydán nejprve v nakladatelství Sixty-Eight Publishers v Torontu roku 1979
- u nás mohl poprvé vyjít 1989
BOHUMIL HRABAL
- 1914 (Židenice) – 1997 (Praha)
- český prozaik, autor rozsáhlého díla
DÍLO
- společenský román
- téma 2. světové války
- vypravěčský styl – souvislost s metodami surrealismu, míchání snu a skutečnosti, autobiografické prvky
- společenská próza – všeobecně platné společenské otázky
- historická próza = autor už tyto události nezažil, musel si fakta dohledávat, i pro něj je to historické téma, nejen pro nás
- vypravěčskou originalitou zobrazil zejména život lidí na okraji společnosti, kteří však neztrácejí chuť do života
- českou literaturu obohatil o nové výrazové možnosti spočívající zejména ve využití nespisovných útvarů českého jazyka a o básnické vidění světa poetizující i všednost a nízkost
- osobité zejména způsobem vyprávění – v prózách většinou chybí souvislý děj, množství epizod je zachyceno „nekonečným“ proudem řeči bez snahy o promyšlenou kompoziční výstavbu
- hlavním rysem je poetizace všednosti – s oblibou popisuje „vznešené“ vedle „nízkého“ (užívá např. básnické metafory vedle hospodských výrazů) a dosahuje tak originálního pohledu na svět
- své první literární pokusy, především básně, začal uveřejňovat už ve letech
- později, zejména v letech, se zaměřil spíše na prózu, z politických důvodů však narážel na velké publikační potíže
- hlavními „hrdiny“ jeho děl jsou svérázné postavičky, vymykající se běžnému průměru
- povídkový soubor Perlička na dně – onou „perličkou“ autor míní vnitřní krásu postav, kterou odkrývá
- povídková kniha Pábitelé – pokračoval v tomto duchu
- hlavní postavy jeho próz charakterizuje zejména nepřetržitý tok vyprávění, který je doveden do krajnosti např. v experimentální próze Taneční hodiny pro starší a pokročilé – tvořena jen jedinou větou, navazuje na svoji surrealistickou minulost
- tradičnějším způsobem vyprávění, tedy souvislým dějem, je tvořena novela Ostře sledované vlaky
- 70. léta – několik let měl zákaz publikovat
- z této doby pochází jeho vrcholná díla – román Obsluhoval jsem anglického krále, povídka Příliš hlučná samota a vzpomínkové prózy zachycující autorovo dětství v Nymburku (Postřižiny; Městečko, kde se zastavil čas; Harlekýnovy miliony)
- vzpomínkový charakter má i trilogie Svatby v domě, Vita nuova, Proluky – líčí autorův život očima jeho ženy Elišky (Pipsi)
- 70., 80. léta – vychází jako samizdat
- Pábitelé
-
- 1964, povídkový soubor
- vytváří panoptikum svérázných postav – pábitelů
- označuje tak ztřeštěné snílky, kteří jsou posedlí po zážitcích a jejichž chování se vymyká zásadám spořádaného života
- v povídkách chybí souvislý děj
- vypravěč se soustřeďuje zejména na charakteristiku postav, jejichž společnou vlastností je nehynoucí vášeň vyprávět a prožívat; jejich příběhy jsou proto často nevěrohodné či přibarvené, mají však neopakovatelné kouzlo
- autor se na své pábitele dívá s laskavým nadhledem, např. na hlavní postavu povídky Jarmilka, která čeká nemanželské dítě, či s chápavým humorem v povídce Pábitelé, popisující vypravěčovu návštěvu u jeho přítele malíře-amatéra
- postavy jsou výrazně charakterizovány pomocí různých útvarů českého jazyka, které Hrabal užívá v pásmu přímé řeči – obecnou češtinou, slangem
- Pábitelé = lidé, kteří prožívají banální věci X vypráví je jako neobyčejné dobrodružství, svobodomyslní lidé
- Pábitelé – Jiří vypráví příteli – tím je sám autor; dobře fungující rodina, jsou praštění, tatínkovi se stávají neobvyklé věci a řeší je neobvyklým způsobem, prokazuje se soudružnost rodiny; mluví nespisovnou – obecnou – češtinou
- groteskní nadsázka
- Ostře sledované vlaky
-
- 1965, novela
- děj se odehrává ke konci druhé světové války na železniční stanici malého města
- Hrabal se inspiroval svými zážitky z doby, kdy pracoval na dráze
- Hlavní hrdina, mladý výpravčí-aspirant Miloš Hrma, se po prvním sexuálním nezdaru pokusí o sebevraždu. Jeho trauma mu pomůže překonat záhadná žena – odbojářka, která na stanici přinese nálož k likvidaci německého vojenského vlaku. Miloš, zbaven svého problému, nasazuje život v sabotážní akci. V Milošově příběhu se prolíná rovina osobní a dějinná. Ztráta panictví i diverzní akce jsou pro něco iniciačním zážitkem (zkouškou dospělosti). Miloš vlak nakonec zlikviduje, ale sám přitom umírá.
- zachytil napětí mezi běžnými lidskými starostmi a krutostí války
- novela s tématikou okupace
- ich-forma, retrospektiva, spisovný jazyk, hovorová čeština, vulgarismy
- kritika fašismu a války – zbytečná ztráta životů
- doplnění děje: Miloš razítkuje Zdeničce zadeček razítkem s logem Protektorátu Čechy a Morava – dalo by se považovat za sabotáž, je to úřední razítko
- název Ostře sledované vlaky = vlaky se zbraněmi (německé zbraně převážené na V frontu)
- řeší angažovanost jedince v mezní situaci – obyčejné hrdinství
- konfrontace: Miloš umírá spokojený, zemřel jako muž X Němec, po jehož boku Miloš umírá, umírá v cizí zemi, opakuje „Mutti, Mutti, Mutti“
- humoristická próza, groteska X vážné téma
- Obsluhoval jsem anglického krále
-
- samizdat 1974, Praha 1990; román
- líčí prostřednictvím tragikomického osudu číšníka a hoteliéra zásadní politické zvraty 1. poloviny 20. století (první republika, okupace, osvobození, komunismus)
- Hlavní hrdina s příznačným jménem Dítě trpí komplexem méněcennosti kvůli nemanželskému původu i malému vzrůstu. Proto se snaží zbohatnout a stát se hoteliérem, kterého budou ostatní respektovat. Po řadě peripetií (obsluhování habešského císaře, sňatek s Němkou a kolaborace s Němci, zbohatnutí z válečné kořisti, věznění na konci války, stavba vlastního hotelu, internace po znárodnění po únoru 1948) nakonec nachází životní klid a vyrovnanost v práci cestáře ve vylidněném pohraničí, kde bilancuje svůj život.
- koncipován jako záznam ústního vyprávění v ich-formě -> mísení spisovné češtiny s hovorovými prvky, slangem
- Jan Dítě – antihrdina, představuje stinný charakter českých lidí
- paralela mezi smýšlením v době okupace a normalizace – lidé chtějí profitovat
- Postřižiny
-
- povídka
- vznikla na základě vzpomínek na dětství strávené v nymburském pivovaře
- Vypravěčem je Maryška (inspirovaná autorovou maminkou), manželka správce pivovaru Francina, která svou živelností, nespoutaností a krásou tvoří protiklad ke svému akurátnímu, nicméně milujícímu muži. V próze je s úsměvně nostalgickým pohledem líčen idylicky starosvětský život na malém městě po první světové válce, který nezadržitelně mizí (symbolem jsou Maryščiny dlouhé vlasy, které si na konci povídky nechá v rámci módy zkracování ustřihnout). Další výraznou postavou je Francinův bratr, strýc Pepin, člověk pábitelského rodu, který vnáší do poklidné domácnosti zdravé vzrušení a nespoutanost.
- z doby normalizace
- část trilogie Městečko u vody (Postřižiny, Krasosmutnění, Harlekýnovy miliony)
- společný motiv: maloměsto, čerpají z autorova života
- novela, vzpomínková próza
- ich-forma
- kritika maloměsta
- autobiografické prvky
- jazyk: dlouhá souvětí, detailní popisy, německá slova, nářečí, spisovná i nespisovná čeština
- postavy: Francin (konzervativní správce pivovaru), Maryška (vypravěčka děje, manželka Francina, nespoutaná, dětinská, energická, krásná), Pepin (bratr Francina, hlučný, rázný)
- děj: zabijačka, příchod Pepina, začne pracovat v pivovaru, zkracování (vzdáleností, rádio, sukně -> Maryška – ustřižení vlasů)
- Nymburk
- Maryška – typ pábitelky (svobodomyslná – např. když si ostříhá vlasy)
- otevřený konec, smíření Francina s tím, jaká je nyní Maryška s kratšími vlasy
- Příliš hlučná samota
-
- tuto prózu napsal v několika verzích (první byla napsána ve verších)
- Hlavní postavou a vypravěčem příběhu je Haňťa, který pracuje ve sběrně starého papíru. Ač prostý člověk, občas čte knihy, které má za úkol lisovat, a je tak „vzdělán proti své vůli“. V době, kdy jsou tisíce zakázaných titulů určeny k likvidaci, má být přeřazen k novému modernímu a výkonnějšímu lisu. Ze zoufalství nad zmechanizováním své práce se nakonec rozhodne v tomto lisu spáchat sebevraždu (v jedné z verzí se tato sebevražda odehrává pouze ve snu.
- po 2. světové válce
- hlavní postavou Haňťa – pracuje ve sběrně papíru, většinou se tam likvidují knihy, když autoři nemají vhodný ideologický profil -> paralela k době
MILAN KUNDERA
- 1929 (Brno)
- světově proslulý spisovatel
- jeho dílo patří do české a po emigraci i do francouzské národní literatury
DÍLO
- 60. léta, období normalizace
- oficiální literatura, exilová literatura
- ovlivněn existencialismem, postmodernismem
- jeho dílo až do Sametové revoluce zakázané
- známý především svými romány, v nichž zkoumá základní otázky lidské existence (např. lásku, smrt, zapomnění, osudovost), které si kladou jeho postavy zmítané bouřlivými událostmi 20. století
- vstoupil do české literatury jako básník do značné míry poplatný estetickým a ideologickým požadavkům 50. let
- velmi rychle však vyzrával, o čemž svědčí povídkový soubor Směšné lásky
- ve třech svazečcích povídek chápal lásku jako iluzi, mystifikaci a zároveň fenomén, skrze nějž se obnažují základní problémy lidské existence
- v následujících dílech pak své pojetí lásky dále rozvíjel
- román Žert – upozornil na tragikomickou hrůznost 50. let i na nemožnost odčinit minulost
- Valčík na rozloučenou – vylíčil marnou snahu několika lidí uniknout svému osudu
- román Život je jinde – prostřednictvím postavy naivního básníka Jaromila se vyrovnává s komunistickými ideály i s „lyrickým věkem“, tedy nevyzrálým a fanatickým mládím
- Kniha smíchu a zapomnění – experimentuje s formou: kniha obsahuje 7 částí spjatých nikoli příběhem, ale tématy obsaženými v názvu
- román Nesnesitelná lehkost bytí – tíhne k esejistice – postavy slouží jako prostředek k demonstraci filozofických myšlenek
- Nesmrtelnost – tato tendence je ještě výraznější; titulní téma je rozvíjeno na osudech smyšlených i historických postav (Johann Wolfgang Goethe, Ernest Hemingway)
- francouzsky psané romány z let sklidily menší ohlas
- eseje, publikované např. vy výboru Umění románu
- dramata: Majitelé klíčů, Jakub a jeho pán
- Směšné lásky
- 1963, 1965, 1968, definitivně Toronto 1981, Brno 1991
- povídkový soubor
- z celkem 10 povídek autor později ponechal pouze 7
- hlavním tématem povídek je láska, chápaná jako iluze – hrdinové se zaplétají do svých her a mystifikací, kterými často způsobí opak toho, co zamýšleli
- povídka Falešný autostop – zprvu nevinná hra dvou zamilovaných na drsného řidiče a svůdnou stopařku se postupně zvrtne v drama ohrožující jejich vztah
- zároveň se v ní objevují témata typická pro pozdější Kunderovu tvorbu – paměť a zapomnění, donchuánství v moderním světě, otázka lidské identity
- na pozadí milostných vztahů prosvítá pochmurný obraz života v totalitě, v níž se musí člověk neustále přetvařovat, aby unikl perzekuci
- povídky jsou psány se smyslem pro jemnou psychologickou kresbu, ironii, napětí, oscilující mezi tragičností a směšností
- Žert
- 1967, román
- popsal absurditu stalinistického režimu 50. let v Československu
- Mladý komunista Ludvík Jahn z žertu napíše své dívce Markétě na pohlednici slova: Optimismus je opium lidstva. Zdravý duch pásne blbostí. Ať žije Trockij! Poté je vyšetřován, vyloučen ze strany i z vysoké školy a poslán jako nepřítel socialismu na vojnu k „černým baronům“. Jeho snaha pomstít se po letech spolužáku Zemánkovi, který se podílel na jeho pádu, tak, že svede jeho ženu Helenu, se ukáže jako marná: Zemánek ke své manželce dávno citově ochladl a nevěra mu poskytne vítanou záminku k rozvodu. Poté, co Ludvík Heleně sdělí, že ji nemiluje, se Helena pokusí o demonstrativní sebevraždu, omylem však spolyká projímadlo.
- toto kolísání mezi tragičností a fraškou je jedním z hlavních rysů románu
- prózu tvoří 7 kapitol, vyprávěných v ich-formě 4 postavami
- text obsahuje značný počet úvahových pasáží např. o folklorní hudbě
- autorova inspirace hudebními postupy, zejména polyfonností (mnohohlasím), je patrná i v kompoziční výstavbě díla
- Nesnesitelná lehkost bytí
- Toronto 1985, Brno 2006
- román
- vylíčil osudy dvou partnerských dvojic
- tyto příběhy poskytly autorovi prostor k filozofickým úvahám – zamýšlí se nad možnostmi chápání tíhy a lehkosti – život v diktatuře tíží, v demokracii je však nesnesitelně lehký (není nutné za něco trpět)
- není dodržena chronologická posloupnost (o smrti obou hrdinů se čtenář dozvídá už v polovině knihy) a vypravěč nezastírá, že si existenci postav vymyslel, aby na nich demonstroval své pojetí tíhy a lehkosti; přesto postavy nepůsobí neživotným dojmem
- výrazně postmoderní
- období normalizace po Pražském jaru
- Tomášova lehkost bytí – jeho milostné pletky
- Majitelé klíčů
- drama
- odehrává se za druhé světové války
- zápletka spočívá ve střetu světa spořádaných maloměšťáků a světa „velkých dějin“
- Člen rodiny Krůtových – zeť Jiří – se musí rozhodnout mezi pomocí prchající odbojářce a zodpovědností za životy svých blízkých, které by touto pomocí vystavil jisté záhubě. Nakonec se – poté, co domýšlí všechny možné důsledky své volby – rozhodne zapojit do odboje.
- Nesmrtelnost
- román
- prolínají se zde dějové prvky s esejistickými úvahami
- tématem je lidská touha po nesmrtelnosti
- Děj se odehrává v soudobé Francii, rozsáhlé pasáže jsou věnovány Johannu Wolfgangu Goethovi a jeho vztahu k Bettině von Arnim, která se prostřednictvím zfalšované korespondence s ním pokouší stát nesmrtelnou.
- má rafinovanou kompozici, důležitou roli v něm hraje autorův pojem imagologie, znamenající umění vytvářet obraz člověka v myslích druhých lidí