Válka s mloky – rozbor díla k maturitě (4)

 

Kniha: Válka s mloky

Autor: Karel Čapek

Přidal(a): Bry4n

 

 

 

Literární druh: Epika

Výrazová forma: Próza

Žánr: Román

 

Plán jazykový:

            V této knize je používán jak hovorový jazyk, tak i některé odborné názvy a knižní výrazy. V některých částech knihy jsou i cizí slova.

 

Plán tématický:

 

Hlavní téma:

Hlavním tématem je nadvláda mloků, kterou získali nad lidmi. Autor se tím snaží varovat před povyšováním jedné rasy nad druhou a hlavně před fašismem.

 

Postavy:

  • kapitán van Toch
  • pan Povondra
    • postava paralelního příběhu (oblíbený Čapkův prvek – prostor pro názory obyčejných a jinak bezvýznamných lidí); postranně, ale přesto významně ovlivňuje děj hlavního příběhu
  • pan Bondy

 

 

Obsah:

Kapitín van Toch přijíždí na ostrov Tana Masa poblíž Sumatry, aby zde našel naleziště perel. Od  místních domorodců se dozví, že je na ostrově jedno místo, kde perli jsou, jmenuje se Devils Bay. Jenže nikdo z domorodců zde nechce lovit, protože se bojí tvorů, které oni sami nazývají ,,ještěrkové“ nebo ,, čerti“. Kapitán van Toch dva z domorodců přesvědčí, aby tam s ním šli. Když se tam potápí a později se vynoří jsou velmi rozrušení z mloků, ale říkají, že perel je tam opravdu hodně. Van Toch se tam tedy později sám vydává a sleduje mloky, jak se snaží svými velkými nemotorný mi prsty rozevírat mušle a vyjídají z nich maso. Je mu jich líto, a tak jim ukáže svým nožem, jak je rozdělávat a pomáhá jim. Mloci jsou mu za to vděční a dávají mu za to perli z mušlí. Kapitán brzy pozná, že jsou to velmi inteligentní tvorové a naučí je mnoha kouskům a začíná je mít rád.

Když se kapitán dozvídá, že je loví a zabíjejí žraloci, snaží se jim pomoci a naučí je, jak se žralokům bránit nožem. S perlami si van Toch uvědomuje, jak jsou perli cenné a jaké obchodní možnosti se mu s nimi otevírají. Odjíždí tedy do své rodné země, do Čech. Zde kontaktuje svého  známého z mládí Bondyho, který je vysoce postaveným mužem – místopředsedou Svazu průmyslníků a komerčním radou. Smluví spolu obchod. Bondy bude dodávat lodě, na kterých bude kapitán rozvážet po celém světě a van Toch zajistí nové trhy pro Bondyho zboží. Velmi dlouho byla tato práce s mloky tajena. Zlomem však byla fotografie mloků s krásnou dívkou na břehu oceánů, která se touto fotografií chtěla stát slavnou. Poté jsou mloci rozmísťováni opravdu po celém světě. Začali se velmi rychle množit a lidé je začali používat jako levnou pracovní sílu.

Mloci byli šikovní, a tak se velmi rychle naučili používat techniku a dokonce i zbraně. Pomáhali při stavbě přehrad, budování vlnolamů nebo stavění přístavů. S jejich přibývajícím počtem byli na popud některých lidí stavěny i školy pro mloky. Ti se začali dobře učit, ale i mluvit. Vzdělaní mloci poté začali pracovat i v některých organizacích či jinde. Mnohé národy proto mezi sebou začali soupeřit, že oni mají lepší mloky než druzí. Německo například hlásalo, že u nich žijí čistokrevní nordičtí mloci a ostatní jsou jen jejich degenerované odrůdy. Tito mloci byli dokonce součástí německé armády.

Jak tedy rostl počet mloků, lidé nad nimi začali úplně ztrácet kontrolu. Mloci potřebují rozšiřovat oceány, a tak pevnina začíná mizet pod hladinou moře, boří i britské loďstvo a staví břehy pro své líhně. Lidé začínají umírat, ale nechtějí se vzdát a chtějí mlokům vzdorovat. Přemýšlí tedy, jak proti nim bojovat. Jenže mlokům nelze vyhlásit válku, když ani nemají své vlastní území. Jsou nuceni stěhovat se do hor, což jsou místa, která mají být mloky zaplavována jako posední. Už si lidé nevědí rady. Naštěstí pro ně, však jsou jim mloci velmi podobní a mají mezi sebou nesváry, kvůli kterým mezi sebou začnou vést nesmyslné války. Poté si vzájemně otráví vodu a zhynou. Poté začne voda pomalu opadat a lidé se mohou stěhovat do svých původních míst.

 

Plán kompoziční:

  • Kniha je rozdělena na tři části a na jednotlivé kapitoly v těchto částech. Někdy jsou zde vloženy také jednotlivé dopisy nebo nějaké články z novin.
  • Děj je řazen chronologicky za sebou.

 

 Jazyk a styl:

slovní zásoba se odvíjí od toho, zda to je zrovna článek z novin, deníkový záznam nebo oficiální vypravování

– často popis, novinové články

 

Autor: KAREL ČAPEK(1890 – 1938)

-* Malé Svatoňovice v Krkonoších

– měl bratra Josefa a 1 sestru

– manželka – Olga Scheinpflugová – herečka a spisovatelka

– vzdělaný, měl doktorát filosofie

– za vzděláním cestoval – V Německu, Francii

– u nás studoval filosofickou fakultu UK

– počátkem 20.let režisérem Divadla na Vinohradech

– vyznával pragmatismus

– demokraticky zaměřený – pro něj jedna ze zásadních hodnot

– blízkým přítelem T.G.Masaryka

– patřil do skupiny politiků., kteří byli okolo Masaryka – skupina Hrad

– podílel se na budování pol.systému I.republiky a prvorepublikové kultury

– novinář, spisovatel, dramatik, dramaturg

– velmi zklamaný z Mnichovské dohodě, poté snaha o ospravedlnění prezidentských a právních kroků( že nebylo jiné východisko prezidenta Beneše), snažil se svou činností zabránit rozdělení národa a usiloval o jeho jednotu

– po abdikaci Beneše se stal jediným viditelným symbolem I.republiky a často plnil roli „obětního beránka“, často docházelo k anonymním dopisům a telefonátům, i k vytloukání oken jeho domu, jako reakci na tyto útoky vydal úvahu Jak to bylo v Lidových novinávch

– ve tvorbě kombinoval beletristické a novinářské prvky – čapkovská forma psaní

– základem tvorby je spisovný jazyk, oživuje ho hovorovými prvky

– vymýšlel novologismy

– byl i humanista – zákl. hodnotou jsou dobré mezilidské vztahy – aby lidé k sobě měli respekt, dobře se chovali

– ve tvorbě se zabýval tím, jak a čím jsou ty vztahy narušovány – někdy fašismus, technický pokrok …

– zobrazoval obyčejné lidi – snažil se u nich najít nějakou dobrou vlastnost

– podařilo se mu oživit lit. formy, které se už moc nepoužívaly – byly formami netradičními

( př. román fejeton – kratší, vtipný román)

–          oživil detektivku, pohádky

– poslední tři roky života strávil ve Staré Huti u Dobříše, zemřel na plicní edém několik měsíců před plánovaným zatčením gestapem

 

Dílo:

1) JAKO NOVINÁŘ  – byl spjatý s Lidovými novinami

– předtím i Národní listy

sloupek – vyjadřování k aktuálním problémům

– vymyslel a jako první používal tento novinářský žánr

causerie – novinářský žánr, vtipná úvaha o nějakém problému,

lehkost a nenucenost budí představu nenucené

rozmluvy, často použita nadsázka, jazykové hříčky,

hraní s různými stylistickými postupy

– většinou do novin psal fejetony – v nich byl mistr

– dokázal pozorovat drobnosti

okolo něj, na té maličkosti

dokázal ukázat hlubší

fil.problém – satiricky

– fejetony jsou dodnes v online deníku Lidových novin

– fejetony psal dvojího druhu:

a) obecně lidské – vtipně poukázal na nedostatky lidské povahy

  • O obyčejném člověku
  • O věcech obecných čili Zoon politikoon
  • Zahradníkův rok        

b) cestopisné – to, co vypozoroval v cizině, psal ze zážitků

  • Anglické listy
  • Italské listy
  • Severské listy

 

2) JAKO UTOPISTA – psal tato díla ve 20.letech

– romány i dramata

ve všech dílech je společný základ – ve všech varuje před tech.

pokrokem, není proti, ale upozorňuje před ukvapeným vývojem, má

strach, že bude pokrok deformovat mezilidské vztahy

konfrontuje svět přirozený a umělý – vždy se v díle objeví fantastický

vynález – ten způsobí nějakou katastrofu, která přímo ohrožuje

lidskou populaci – většinou dopadnou dobře, lidskou populaci

zachrání to, že si uvědomí, co je pro lidskou populaci nejlepší

  • R.U.R. = Rozumovy univerzální roboti

-* 1920, hra

– světoznámá, přeložená do mnoha jazyků

– poprvé použito slovo Robot

                  – zápletka – lidé chtějí vyrábět roboty, aby byl někdo, kdo je výkonnější než

člověk( levná prac.síla), jenže když je vytvořen dokonalý robot,

není chopen lidského citu, roboti se vzbouří, vyhubí veškeré

lidstvo, svět se stává umělým, bez citů, hra končí tím, že je

vytvořen typ robota, který je schopen lásky – optimistické

( možnost obnovení populace)

  • Továrna na absolutno – román fejeton

– * 1922

– objevuje se převratný vynález – karburátor, je schopen štěpit

atomy a vytvořit tak absolutno, má však vedlejší produkt –

se štěpením se uvolňuje náboženský fanatismus – vyvolává

v lidech zvláštní stavy – jsou schopni samodestrukce, jsou

v ohrožení, válka a ničení

  • Věc Makropulosdrama z roku 1922

– HP: Elina Makropulová, jejímu otci se podařilo vynalézt elixír

věčného života, vyzkoušel ho na ní, ona žije velmi dlouho

(stovky let), jenže zjistí, že získání věčného života není to, co chtěla,

vidí umírat své blízké, elixír nakonec dobrovolně zničí

  • Krakatit – * 1924

– román fejeton

– krakatit – označení třaskaviny

– autorem je inženýr Prokop, vyrobí krakatit, ten by dokázal zničit celý svět,

problémem je, že se mu ztratí návod na výrobu, uvědomí si, že by toho mohl

někdo zneužít a mohlo by dojít ke zničení světa, vydá se to hledat, putuje po

různých krajinách, potkává lidi, kteří ho ujišťují, že jsou tak šílení, kdyby se

jim dostal návod do ruky, zneužili by ho, nakonec ho ale nalezne

– závěr – potkává starého dědečka – ten mu vysvětluje, že byl  naprostým

bláznem, když se pokoušel vynalézt něco velkého, že je to pak

snadno zneužitelné, podstatou života je dělat drobné skutky, které by

sloužili dobrým lidem

  • Válka s mloky – román fejeton

– * 1936

– varování před fašismem

– lidé mají tendenci obejvit výkonnou prac. sílu- mají jimi být mloci

– problémem – užírají lidem pevninu, vypukne válka, nakonec konec

dobrý
3) JAKO FILOSOF – měl doktorát z filosofie

– 1-pol. 30. let

Þ    Humanista – zakládal si na mezilidských hodnotách a vztazích, slušnost mezi

lidmi a láska

 

Þ    Pragmatismus – tomu se věnoval

– původ v Americe – * v 1.pol. 20. století

– pragmatické – to, co je užitečné, praktické v životě

– abychom zjistili, jestli je věc užitečná . založeno na zkušenosti

– jenže každý má zkušenost jinou
– to, co je pragmatické, je pro nás i pravdivé – vázáno i s pravdou

– každý máme za pravdu něco jiného – pravda je relativní

  • Noetická trilogie – noetika – problematika poznání – jak se každý z nás může na něco

dívat z různého pohledu

– 3 romány – zdánlivě spolu obsahově nesouvisejí, ale obsahují

noetiku

  • Hordubal – jméno muže z Podkarpatské Rusi, nějaký čas byl

                          v USA, když do USA odcházel, nechal tam milou

samotnou, když se vrátil po dlouhé době, tak zjistí,

že si našla někoho jiného a žije s ním, to se mu

nelíbí, jednoho dne Hordubala naleznou mrtvého,

neví se, kdo ho zabil, vyšetřuje se to, hl. podezřelou

je ta milá

– noetika je v tom, že se neví, kdo ho zabil, ale i

kdyby to byla ona, měli bychom se vcítit do její

role a chápat, že na něj nemohla celou dobu čekat,

nemůžeme ženu 100% zavrhnout

  • Povětroň – dojde k havárii letadla, při havárii se všichni zabijí

až na 1 člověka – Povětroň, má popálený obličej, je

znetvořený a nemá u sebe doklady – identita

neznámá

– noetika – leží v nemocnici, sejdou se u něj 3 lidé –

básník, jeptiška a jasnovidec – každý z nich

se snaží domyslet, co je to za člověka,

každý se na něj dívá z jiného úhlu

  • Obyčejný život – drážní úředník v penzi líčí svůj „obyčejný

                                  život“ a zamýšlí se nad ním, postupně dochází

k přesvědčení, že se vlastně skládá z mnoha

osobností, které dohromady tvoří jeho osud

4) JAKO PACIFISTA, ODPŮRCE = varující před válkou a fašismem

– 2. pol. 30. let

  • Bílá nemoc – HP: doktor Galém

– zrovna je válka, doktor Galén vynalezl lék na bílou nemoc, která sužuje

lidstvo, projevuje se podobně jako lepra( bílá skvrna se rozšiřuje a čl. se

rozpadá)

– nejprve léčí pouze chudé lidi, protože ti nemají možnost zvrátit to, že je

válka, chce donutit bohaté, aby přiměli maršála( zosobněním Hitlera,

posedlý válkou, chce se chopit moci) a barona Kroga( dodává zbraně),

aby válku zastavili, Krog také onemocní. Převleče se za chudého, ale

Galén ho pozná a lék mu nedá

– když to vypadá pozitivně s koncem války, dav lidí Galéna s léky ušlapou

v davu

– podstatou – Galén zvolávám že válka je nesmyslná

  • Matka – div. hra – drama

– hl. tématika – matka – má 5 synů, 4 syny a manžela jí vzala válka

– poslední syn Tony – toho odmítla pustit do války

– celou dobu kolem sebe vidí zesnulé syny a manžela, vidí jejich duchy, vede

s nimi rozhovory o válce a proč nechce Tonyho poslat do války

– nakonec – zlom – poslouchá rádio, slyší, že kvůli válce spadla bomba na

školku, zemřely děti, ozve se v ní mateřský cit, v tu chvíli bere do

ruky pušku a dává ji Tonymu: „ Jdi, Tony“ ( aby zastavil válku)

5) JAKO POVÍDKÁŘ  – oživil detektivku

  • Povídky z jedné kapsy
  • Povídky z druhé kapsy

–          detektivky, napínavé, vždy dojde k malému trestnému činu,

–          pak se odhaluje, kdo to udělal, osoba dopadena, nedíváme se na něj jako na padoucha, ale na čl, který k tomu měl nějaký důvod

–          místy humorné, někdy smutné

  • Modrá chryzantéma – HP – bláznivá slečna, mentálně postižená, odněkud

                                          stále nosí modré květiny, nikdo neví, kde je bere,

mentálně postiženou představí jako dobráckého

člověka

– konec – někdo jde kolem trati,tam je cedule: „ Zákaz

vstupu“, ona to ale nedokázala přečíst, tak

tam šla a našla květiny

6) JAKO POHÁDKÁŘ

  • Devatero pohádek – trochu netradiční, většinou běžné postavy – pošťáci, doktoři

– v nějakém konkrétním místě – třeba město

– odhaluje dobré jádro člověka ( ani né tak pohádky o tom, že vítězí

dobro nad zlem)

  • Dášenka čili život štěněte – napsané a fotografované Josefem Čapkem, vyprávění o

                                              narození a růstu štěňátka – foxteriéra Dášenky,

Karel Čapek vypráví tomuto štěněti psí pohádky, které

jsou tak trochu i bajkami

 

7) JAKO TEORETIK LITERATURY

  • Marsyas neboli Na okraji literatury – analyzuje zde brak – nekvalitní lit.

– brak neodsuzuje, říká, že je součástí literatury

– když čl, pozná brak, dokáže od něj odlišit kvalitní

literaturu

8) JAKO DRAMATIK

  • Ze života hmyzu – alegorický pohled na svět hmyzu, který představuje různě lidské

vlastnosti a typy lidí

– na záchranu skutečných lidských hodnot vystupuje tulák, který

nejprve mraveniště nezaujatě pozoruje, ale nakonec se

z pozorovatele stane aktivním účastníkem děje a rozšlapává

mravenčího vůdce

– napsáno spolu s bratrem Josefem

  • Loupežník komedie zabývající se vztahem mezi mladší a starší generací

-loupežníkem je student s pověstí lehkovážného mladíka, který se

zamiluje do dcery svého profesora, který o jejich lásce nechce ani slyšet

– loupežník nakonec využívá nepřítomnosti rodičů a zamkne se se svou

láskou v jejich domě a odmítá je pustit dovnitř

– nakonec donutí pana profesora k přiznání, že mladá generace není tak

špatná, jak si jeho generace představuje

9) NEBELETRISTICKÁ DÍLA

  • Francouzská poezie nové doby – tato antologie( výběr z lit.děl/úryvků, na nějaké

                                                            téma) moderních francouzských básníků výrazně

ovlivnila vývoj české literatury, překlady byly

jazykově dokonale propracované, na dlouhou dobu

se staly vzorem překladu a často i původní poezie,

klíčovou součástí antalogie je slavná Apollinairova

báseň Pásmo

  • Hovory s T.G.Masarykem – jedinečné svědectví o Masarykovi( jeho názorech nejen

politických, filosofických, ale i lidských, jeho vzpomínek)

 

 

 

 

Historický kontext:

28.10.1918 – vznik ČSR ( vyhlášení)

– po 400 letech osamostatnění od Habsburků

1919 – 1920 – léta plná euforie

+ poválečná hospodářská obnova

Pol. 20.let – dostáváme se z krize (obnova dokončena)

– nastává období „zlatých 20.let“

– období hospodářské konjunktury – hospodářství se daří, navýší se výroba o 40%

– s hospodářstvím se rozvíjí i kultura, móda – elegantní oblečení, chtějí si užívat života –

více cestují, navštěvují kulturní zařízení

1931,32,33 – dobré

Od 1933 – v Německu se stal kancléřem Hitler, v Evropě nálada ponurá

– Hitler otevřeně hlásá své plány, teorie o nadřazenosti árijské rasy

– o velké německé říši – i my bychom měli být součástí

Ve 30.letech – zasáhnou nár. hospodářské problémy – krize

+ problémy národnostní – Němci žijící v pohraničí chtějí autonomii, hlavně také kvůli

tomu, že u nás je nezaměstnanost a v Německu Hitler

poskytl nová prac.místa – chtějí se připojit k nacistickému

Německu

– * SdP – Sudetoněmecká partaj, v čele Konrád Henlein

– Henlein vyjednává s Hitlerem, tomu se naše pohraniční problémy hodí, chce nás připojit k říši

– snaží se přisvědčit Francii a VB o tom, že v podstatě šikanujeme sudetské Němce a pohraniční

situace je špatná

– Fr a VB se snaží udržet světový mír, dávají mu různé ústupky – politika appeacementu – politika

usmiřování, snaží se agresora uklidnit

Podzim 1938 – VB,Fr, Hitler, Musollii se sejdou na Konferenci v Mnichově

– diskutují i o našem pohraničí, my jednání účastni nejsme

„ O NÁS, BEZ NÁS“ – postoupili mu naše pohraničí, aby ho usmířili a uklidnili

15.3.1939 – obsadil celé území – *PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA( až do 45.)

 

Podoba literatury

– do roku 1938 se rozvíjela demokraticky

– umění a literatura se rozvíjely ve více proudech ( stejně jako politika)

– u nás vznikají nové proudy, ale jsou hodně ovlivňováni avantgardními směry

Próza – hodně dělení

– legionářská – především zážitky z války

– psychologická

– sociálně-kritická

 

  • Próza pravicově orientovaných autorů:

– pomáhali budovat režim za I.republiky, zaměřeni pravicově, skoro všichni pracovali v Lidových novinách

  • Karel Poláček – Okresní město, Muži v ofsajdu, Hostinec u kamenného stolu, Byla nás

Pět¨

  • Eduard Bass – Klabzubova jedenáctka, Cirkus Humberto, Lidé z maringotek
  • Josef Čapek – výtvarník, grafiky, karikatury

– Ze života hmyzu – s Karlem, drama

Stín kapradiny – novela baladického char., 2 bratři jdou do lesa pytlačit,

přistihne je myslivec, oni ho zabijí, poté o tom, jak

utíkají, nakonec je vesničané vypátrají, 1 zastřelí, v ten

okamžik druhý páchá sebevraždu

– obsahuje řadu lyrických prvků, líčena krajina, příroda –

prvky impresionismu

– Kulhavý poutník – filosofické dílo

 

  • Expresionismus:
  • Ladislav Klíma – Utrpení knížete Sternenhocha, Slavná Nemesis a jiné příběhy
  • Richard Werner – Škleb, Lítice
  • Jan Weiss –průkopník čs. sci-fi, Dům o tisíci patrech – v mrakodrapu, který má1000

pater, řádí tam upír, vládne tam totalitním režimem, má

všude zrcadla, v, co se tam děje, začnou se ztrácet ženy,

to začne vyšetřovat detektiv, je nucen se jít podívat do

mrakodrapu, setká se s upírem, v tom se hlavní postava

probudí a zjistí, že to byl jen sen

proletářka, Golet v údolí, Nikola Šuhaj loupežník, Biblické příběhy

error: Stahujte 15 000 materiálů v rámci našeho členství nebo v online kurzech.