Jméno: Světová literatura 2. poloviny 20. století
Přidal(a): Lihrilka
Přehled
- válečná literatura
- existencionalismus
- neorealismus
- mladí rozhněvaní muži
- beatnici
- magický realismus
- postmodernismus
- fantasy
- science fiction
- červená knihovna
- profesní román
- katastrofická literatura
EXISTENCIONALISMUS
– literární a filosofický směr, 40. léta 20 st., v Německu
základní myšlenky: vše z pohledu jedince -> existence člověka ve světě
svět je nepřátelský (i Bůh)
člověk je odsouzen ke svobodě -> musí se sám rozhodnout, smrt nebo život, do té doby si svobodu neuvědomuje
revolta proti bídě a společnosti
Camus, Jean P. Sartre
NEOREALISMUS
– umělecký směr, uplatněný ve filmu, v Itálii
– vznik jako reakce na 20letý italský fašismus
– zobrazení všeho realisticky hl. nejnižší vrstvy společnosti
– pozornost na každodenní život prostých lidí – >kritika
– dokumentárnost zobrazení (deníky, memoáry) (u filmu -> z ateliérů do světa)
Alberto Moravia, Carlo Levi
režiséři: F.Fellini, L. Visconti, V. de Sica
NOVÝ ROMÁN (= ANTIROMÁN)
– 50léta, Francie
– odmítá postupy a metody tradičního románu
útočí proti 2 složkám – hl. postava, děj
– redukované na popis věci, bez chronologie, chybí vypravěč
– více pohledů na jednu věc, jev
– bezejmenné postavy, bez psychické motivace
– detektivka, motivy bloudění, experimenty s jazykem
Alain Robbe – Grillet (manifest), M. Butor
MLADÍ ROZHNĚVANÍ MUŽI
– 50/60.léta, Anglie (->velmi konzervativní)
– skupina, vyjadřující nespokojenost s pravidly
– proti rodičům a establishmentu (=> nejvyšší vrstva společnosti)
– nesouhlasí s nespravedlností boháčů
– hrdina většinou student, který jde proti rodičům, a nechce dělat kariéru -> paradox -> většinou sňatek s bohatým partnerem (dostane se do vrstvy, kterou kritizují)
BEATNICI
– 50/60léta, Sev. Amerika
– generace, která se vzbouřila proti společnosti -> proti konzervativnosti
– pohrdali životní jistotou -> stali se tuláky, putující po státech
– ,,beat“ – zbitý -> zašlapáváni generací rodičů
– blažený -> odmítli jistotu, zvolili si svobodu -> únik
hipster -> názor, že svoboda může existovat pouze mimo oficiality, vyznávání ,,volné lásky“
squares -> spořádaní lidé
-> výstřední oblékání, účesy, tetování, hledání úniku v rozkoši (sex, drogy)
– hledání vnitřní svobody, vyznávání východu -> zenbudhismus
MAGICKÝ REALISMUS
– od 50. let, patří pod postmodernistickou literaturu
– v zemích se silnou tradicí mytologie nebo ústní slovesnosti (Východ, Latinskoam. země)
základní princip -> prolínání 2 světů -> 1. svět – vlastní vyprávění spisovatele
- svět – magický, snový, fantazijní
Gabriel García Marquez, Jorge L. Borges, M. Bulgakov
POSTMODERNISMUS
– poprvé spojení s vývojem architektury
– od 60.let přirozená reakce proti modernismu ( ten se vyčerpal a pro člověk nic neměl)
– 2 filosofové studující postm. – J. Derrida, J. F. Loytard
– literatura se staví proti moderním a avantgarním tendencím
– uplatňuje se dvojúrovňost estetického vnímání díla -> pro méně náročného člověka a zároveň pro náročné publikum
– další rys: spojení odlišných stylových prvků a žánrových postupů (př. detektivka s odborným publicistickým postupem)
– sklon k mystifikaci, díla jsou časové starší, využívají prvků již napsané liter. (přejímají hist. nebo bájné postavy, vědecké informace,… -> přetváří je do svého díla)
Umberto Eco, M. Kundera, K. Vonnegut, D. Brown
ABSURDNÍ DRAMA, LITERATURA (=ANTIDRAMA)
– od 50.let, ,,praotec“ A. Jarry (=král Ubu, Nadsamec)
– základní rysy: člověk je v úzkostné situaci
není přítomen souvislý děj
bez logiky a psychologické motivace
devalvace jazyka
bez tradičních hrdinů, bez kulis,…
Samuel Beckett, V. Havel, E. Ionesco
FANTASY
– využívá nadpřirozených prvků (magie, bohové, mimozemš´tané,…)
– díky fantazii
J.R.R: Tolkien, R. E. Howard
SCIENCE FICTION
– většinou ve vesmíru, budoucnosti, alternativní historie
– velmi blízká s fantasy
– sci-fi využívá nereálné technologie, neznámé formy života
- Verne, H.G. Wells (zakladatelé), J. W. Campbell
PROFESNÍ ROMÁN
– zakladatel Arthur Hailly
– popsání konkrétní profese a jeho umístění (zápory a klady), např. nemocnice, letiště,…
KATASTROFICKÁ LITERATURA
– má katastrofický námět (2. světová v., zničení Sodomy a Gomory,…)
SPISOVATELÉ:
EXISTENCIONALISMUS
– filosof a spisovatel
– v psaní hledá odpověď na otázku: Jak se má chovat člověk, který nevěří ani v Boha ani v rozum? =>řešení: vzdorovat osudu (nutno snést i smrt)
– dětství v Alžírsku, Nobelova cena 1957
DÍLO: román Mor, novely Cizinec, Pád, filosofický spis Mýtus o Sisyfovi
Cizinec: děj v Alžírsku, hl. postava – vypravěč Mersault, zastřelí Araba, následuje odsouzení na smrt, myšlenky Mersaulta -> rozpor jeho pohled na smysl života x obecně platné společ. konvence
hrdina nakonec zůstává se svým lidstvím
Mýtus o Sisyfovi: esejistické dílo, zvláštní pohled na Sisyfa
Sisyfus -> symbol nesmyslné práce, valil kámen do kopce a vždy se svalil. Camus si nemyslí, že je Sisyfus jen odsouzený, ale to ho zároveň osvobozuje -> vždy najde sílu k novému pokusu
– francouzský publicista, filosof
– uznával schopnost svobody – výraz svobody je čin -> bez činu by lidská existence byla bez příčiny
– být svobodný znamená jednat
DÍLO: román Hnus, povídky Zeď, filosof. úvahy Bytí a nicota, dramata Ďábel a Pánbůh, Mouchy
Zeď: soubor novel, hrdinové – lidé uzavírající se do svého nitra a chtějí žít mimo společnost
např. novela Zeď – hl. hrdina v období španěl. války je zajat, před smrtí unikne jen prozrazením úkrytu svého přítele -> určí nesprávné místo, ale paradoxně je to správně
novela Místnost – rodiče nechtějí, aby jejich dcera žila se svým šíleným manželem -> dcera volí manžela
Simone de BEAVOIRE
– manželka Sartra, jedna ze zakladatelek feministického hnutí, rozpolcenost mezi živ. údělem ženy a intelektuálky
DÍLO: Druhé pohlaví – bible feminismu
NEOREALISMUS
Alberto MORAVIA
– filmové adaptace románů – život válečné a poválečné Itálie
DÍLO: Římanka, Neposlušnost, Římské povídky, Horalka
Horalka: román mezi 1943-44, v Itálii se hroutí fašismus, vyprávění římské vdovy se svou dcerou utíkající před válkou do chudých hor ->válka mění psychiku lidí, největší příkoří při cestě zpátky
Carlo LEVI
– esejistický román o problematice zaostalého jihu Itálie
Kristus se zastavil v Eboli
Pier Paolo PASOLINI
– píše při krizi neorealismu (-> ztrácí se)
DÍLO: romány Darmošplapové, Zběsilý život
BEATNICI (BEAT GENERATION)
Allen GINSBERG
– američan, básník, rozporuplné reakce, poezie, odvážná, obžalující svět´, se stala základem budoucího undergroundu 60let
DÍLO: Kvílení – básnická sbírka – plné naturalismu, obscénnosti (bez líbivosti), autentičnost prožitku, upřímnost, revolta
Pád Ameriky – sbírka
Kadiš – báseň – svědectví krásného citu k matce, která ho ovlivnila politickým radikalismem
– kadiš = označení pro modlitbu odříkávanou židovskými muži nad hrobem svých rodičů
– nejpopulárnější, na konci 40let se vydal napříč USA ->stal se tulákem
->potkal Neala Cassadyho – hipsterský hrdina, předloha pro literární postavu Moriartyho
DÍLO: Na cestě – skupina mladých lidí, znuděni životem, nachází svůj idol v podobě Deana Moriatyho
– vypravěč Sal Paradis s ním prochází Ameriku, oba usilují o život přinášející uspokojení (drogy, sex, jazz), nikoliv ,,správný“ život
– tzv. bible beatové generace
– jedná se o spontánní prózu
Dharmový tuláci, Podzemníci, Osamělý poutník, Mag (= cyklus románů ,,ze silnice“)
Lawrence FERLINGHETTI
– básník, dramatik, studoval v USA a Paříži, vydavatel knih od beatniků
– psal deklamační poezii (-emotivní a originální poezie, doprovázena jazzec, předčítáno na veřejnosti)
– osobně se za beatnika nepovažoval
DÍLO: Obraz zmizelého světa, Lunapark v hlavě
William BURROUGHS
– díla obsahují osobní zážitky ve spojení s užíváním drog
– nejskandálnější autor
DÍLO: Feťák, Teplouš, Nahý oběd
– v 80letech pořád patřil k beatnikům, otevřenosti a cynismus
DÍLO: Všechny řitě světa i ta má – povídky, Hollywood – autobiografie (spisovatel Chinaski – představuje samotného autora)
ROZHNĚVANÍ MLADÍ MUŽI
Kingsley AMIS
DÍLO: Šťastný Jim – označováno jako univerzitní román
– humoristický román plný satiry, odehrává se na univerzitě (vychovává gentlemany)
– odkrývá přetvářku, snobismus, kariérismus lidí na univerzitě
– hl. hrdina Jim Dixon – snaží se nabourat falešné moralizování, nakonec si bere dívku, Christinu, která je z vyšší společnosti
John WAIN – román Pospíchej dolů
John OSBORNE – hra Ohlédni se v hněvu
John BRAINE – Místo nahoře
NOVÝ ROMÁN
Alain Robbe – Grillet
DÍLO: Za nový román – manifest, v němž popsal zásady nového románu
Gumy – nejslavnější román, Žárlivost, Zírající – prózy
Gumy: jedná se o nepodařenou vraždu na profesora Duponta, ten se nechá prohlásit za mrtvého v rámci ochrany. Jádrem románu jsou interpretace jeho smrti. Detektiv Wallase, v domnění že chytl vraha, se stane skutečným vrahem pr. Duponta
Žárlivost: detailní popis okolností při setkáních A…, žena majitele plantáží, s přítelem Franckem. Třetí postava je její manžel, z jehož pohledu je celé dílo vyprávěno, ale přímo nikdy nevystoupí.
Nathalie SARRAUTOVÁ
– prozaička ruského původu, snaží se proniknout pod práh psychologie
DÍLO: Tropismy, Planetárium – romány
ABSUDRNÍ LITERATURA
Samuel BECKETT
– irsko-francouzský prozaik, dramatik
základní tematika: hrůze z nepoznaného světa, pocit tragičnosti, odcizení
DÍLO: Čekání na Godota – nejznámější, Šťastné dny, Malone umírá – román
Čekání na Godota: setkání dvou tuláků, Estragon a Vladimír
– chaotický dialog, oba čekají na Godota (ten možná změní jejich život)
– na konci každého jednání přijde chlapec, který jim řekne, že Godot dnes nepřijde, ale zítra určitě ano
-> monotónnost, banalita, opakování gest,…
Eugéne IONESCO
– francouzský básník a dramatik z Rumunska, řeší otázku komunikace mezi lidmi a problémy stereotypu
– tzv. antihry -> Plešatá zpěvačka, Nosorožec
– americký dramatik
– DÍLO: Kdo se bojí Virginie Woolfové (u nás Kdopak by se Kafky bál) ¨
– sonda do soukromí dvou manželských dvojic, setkávající se na večírku
– nakonec odhalena odpuzující podstata rodinné skutečnosti
Smrt Bessie Smithové, Americký sen
– jeho hry inspirovány každodenními situacemi – ztráta základních jistot, život je podřízen zjednodušenému schématu
– ovlivněn komunismem
– konverzace je stupidní, lidé nemluví normálně, hrůzná a komická slovní zásoba
– > řeč je obrazem odcizení a odlidštění společnosti
DÍLO: Audience, Vernisáž, Zahradní slavnost, Largo desolato
MAGICKÝ REALISMUS
Gabriel García MARQUEZ
– kolumbijec, čelní představitel tzv. latinskoamerického ,,boomu“, nejslavnější, Nobelova cena
DÍLO: Sto roků samoty– román, Podzim patriarchy, Láska v čase cholery, Kronika ohlášené smrti
Kronika ohlášené smrti – obsahem je násilná smrt, všechny fakta známe
– není to detektivka, vyprávěno v ich – formě, autor vystupuje jako účastník a pozdější ,,kronikář“
Sto roků samoty– kronika města Maconda, kde žije rodina Buendíů
– sledujeme jejich osudy od koloniálních časů min, stol. až do 60let
– trvání života rodu je dané narozením dítěte s prasečím ocáskem
– obyčejné věci (led, vlak,…) – > branné jako něco zázračného
– zázračné, nereálné věci -> branné jako samozřejmost
– román je zrcadlem plynutí času, důležitá konstanta -> samota člověka
Jorge Luis BORGES
– argentinský spisovatel, hlavně autor krátkých próz, jež mohou být myšlenkově náročné
DÍLO: Obecné dějiny hanebnosti – spojení nestejnorodého, prudké zvraty, shrnutí lidského života do tří výjevů
Fikce, Alef, Kniha z písku – také povídkové soubory
Čingiz AJMATOV – Stanice Bouřná, Popraviště – romány
Alejo CARPENTIER – Ztracené kroky, Osvícené století
Michail BULGAKOV – Mistr a Markétka
POSTMODERNISMUS
Umberto ECO
– italský spisovatel
DÍLO: Jméno růže
-román, příběh se odehrává v italském opatství 1327, mladý chlapec s mistrem – františkán Vilém z Baskervillu – vyšetřují záhadné smrti mladých mnichů. Dostanou se do knihovny – labyrint – kde je skrytý rukopis Aristotelova Poetika. Zároveň se v opatství koná setkání císař. legace, Vilém slouží jako prostředník, skončí roztržkou. Inkvizitor, nepřítel Viléma, odsuzuje 3 lidi na smrt. V závěru zjistíme, že vraždy spáchal bývalý knihovník Jorge, který očekává příchod Antikrista. Pak knihovna shoří, požár se rozšíří na celé panství. Vilém rozluští vraždy a zachrání si život.
Foucaultovo kyvadlo
– romány Nesnesitelná lehkost bytí, Nesmrtelnost
Kurt VONNEGUT
– američan, využívá formy tzv. nevážné literatury (např. sci-fi, pornografie)
– používá černý humor, grotesknost, zvrácenou logiku
DÍLO: Mechanické piano, Kolíbka, Groteska, Kriminálník
DALŠÍ AUTOŘI 2. POL. 20. STOL.
VELKÁ BRITÁNIE
William Gerald GOLDING
– označuje svá díla jako báje a pověsti, které hodně moralizují
– základním pilířem: problém zla ve světě a svár dobra a zla v nitru člověka
DÍLO: Pyramida, Volný pád, Věž
Pán much – filosofická alegorie, motiv robinsonády
– na opuštěném ostrově ztroskotá skupina žáků. Ralph je zvolen náčelníkem, ale má problémy se skupinou vytvořenou kolem Jacka -> nárůst nenávisti, rozpad společenství. Poté jsou zabiti 2 z Ralphových dětí. Při závěrečném honu na Ralpha vypukne pořár, Ralph uteče na pláž, kde narazí na námořníka.
FRANCIE
– inspirace surrealistickou poezií – ale neodkrývá podvědomá, odhaluje zdánlivě neproblematický každodenní život
– tématický záběr: milostná lyrika, společenská kritika, knihy pro děti,…
DÍLO: Slova, Déšť a pohoda, Slunce noci, Haraburdí, Pohádky pro nehodné děti
USA
– kritik, píše ironicky o věcech, o kterých se tak psát nemá
– jeho humoristické a satiristické vidění světa odkrývá i zákulisí těch nejposvátnějších věcí
DÍLO: Hlava XXII – román, antimilitaristická satira, hl. hrdina Yossarin
Něco se stalo, Gold za všechny peníze, Zavírací hodiny – návrat k hrdinovi z Hlavy XXII
John IRVING – Svět podle Garpa
– z Virginie, v dílech se objevuje otázka svědomá a viny
DÍLO: Zapal tento dům, Na triplárně, Ulehni v temnotách, Sophiina volba
Sophiina volba – vypravěč Styron (autor) líčí život páru Sophie a Nathana (schizofrenik a narkoman). Druhá rovina je Sophiin život během války v Polsku. Vypráví o svém životě v koncentračním táboře, a přiznává svou životní volbu – poslání jednoho ze svých dětí do plynu. Vztah s Nathanem je bezperspektivní a končí sebevraždou obou.
-> ukázka výsledku psychického a fyzického mučení na normálního jedince za nacistické vlády
RUSKO
Michail BULGAKOV
– román Mistr a Markétka (magický realismus)
drama Poslední dny, Divadelní román
– představitel socialistického realismu, ,,král“ sovětské kultury
– v emigraci, byl pro revoluci a přítel Lenina, ale měl smysl pro spravedlnost a soucit => hl. rysy knih
DÍLO: Matka, Zpověď, Léto, Dětství, Do světa, Moje univerzity (poslední 3 autobiografie)
– musel odmítnout Nobelovu cenu, v Rusku byl během 30let v ústraní
DÍLO: Doktor Živago, Druhé narození, V ranních vlacích – sbírky
Doktor Živago – román, svědectví o době v Rusku – od počátku stol. do konce 2. sv. v.
– hlavní hrdinové, Lara a Jurij Živago, jsou pozorovateli těchto událostí
– vydal se až po roce 1957, napsán byl 1947-55 => kvůli režimu
Alexandr SLOŽENICYN
– utlačovaný, násilím umlčovaný autor
– 1945 zatčen na 8 let nucených prací, v pol. 60let – zákaz publikování jeho děl -> romány vycházeli jako samizdaty
– 1974 – obviněn z vlastizrady a odvezen do Německa za vydání Souostroví Gulag
– romány jsou svědectvím spisovatelových zážitků, komunistického systému
->morální síla přebíjí hodnocení uměleckosti
DÍLO: Jeden den Ivana Děnisoviče – (zaznamenává věznění autora)
Souostroví Gulag (rozbor historie vzniku a existence sovětského státu od 1918)
– vydáván i za komunismu
DÍLO: Tichý Don (tetralogie z historie kozáctva)
Osud člověka – hl. postava – Andrej Sokolov– vypráví o svých zážitcích z války, 1942 je deportován do Německa, tam se ujme malého chlapce
– první pokus o rehabilitaci válečných zajatců
Alexej TOLSTOJ
– po revoluci v Rusku emigroval do Paříže
– 1932 otočil svůj politický názor, vrací se do Moskvy, podřizuje se režimu
DÍLO: Křížová cesta – představitelé ruské inteligence- 1. díl antibolševický, poté co Tolstoj změnil svůj politický názor, je dílo doplněno o 2. a 3. díl, ty zavedou hrdinky k Leninovi
Nikitovo dětství – v Berlíně, nejpůsobivější dílo
Emigranti